היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

אין מפעל ואין עוגן

אחת האכזבות היותר משמעותיות במאבקה של קריית שמונה לצאת לעצמאות כלכלית היא הכישלון בהעברת מפעל העוגן איתוראן שבבעלותו של איזי שרצקי מאזור לקריית שמונה.

כזכור, ממשלת אולמרט קיבלה החלטת ממשלה מיד אחרי מלחמת לבנון השנייה על העברת מפעל עוגן לקריית שמונה. הזמן חלף וההחלטה העלתה אבק בין דפי הפרוטוקולים של ישיבות הממשלה. התפנית באה כאשר בתחילת חודש יוני השנה הוקם מטה המאבק ואז 'גילו' במטה את ההחלטה שהייתה חבויה מעין כל במשך חמש שנים.

ראש העיר הרב מלכה וחברי המטה כללו דרישה למימוש החלטת הממשלה להעביר מפעל עוגן לקריית שמונה והיות שענינו של מפעל איתוראן היה כבר מונח על השולחן, התייחסו בעירייה להחלטה כאל עניין ממשי.

מאז יש סחבת וגרירת רגליים בהעברת המפעל.

בעל המפעל איזי שרצקי נשמע מאוכזב השבוע בשיחה שקיים עם "חדשות הגליל". איזי: "העניין תקוע אצל חזי צאייג ממשרד התמ"ת שצריך לאשר את הבקשה. העברת המפעל עברה כבר את כל הבדיקות, הסכמתי לכל מה שדרשו בתמ"ת. ועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של משה גפני תמכה ודחפה, שרי האוצר והתמ"ת גם הם תומכים, אבל יש איש אחד שבידיו ההחלטה הסופית ואצלו זה תקוע", אומר שרצקי.

נזכיר, שההגדרה 'מפעל עוגן' צריך לעמוד בתנאים מיוחדים, בין היתר גובה השכר חייב להיות שניים עשר אלף שקלים וחמש מאות. אחרי משאים ומתנים, שונה התעריף והועמד על שמונת אלפים וחמש מאות שקלים. צשרצקי: "בדקו את הספרים ישר והפוך. אני טענתי שמגיעים לי מענקים בגובה של שלושים וארבעה מיליון שקלים. מנגד טען חזי צאייג שמגיעים לי לפי החשבון שלו רק עשרים ושבעה מיליון שקלים. 'בבקשה', אמרתי לו 'תעבירו את המענק כמו שאתם מבינים'. אבל לא קורה כלום, חוץ ממלחמת התשה. לפני שבועיים נקבעה ישיבת עבודה יחד עם השר סילבן שלום, ברגע האחרון מודיע חזי שהוא לא יכול להגיע. הישיבה שוב נדחתה. ככה אי אפשר להמשיך".

עוד מוסיף ואומר איזי שרצקי "השבוע אני צריך לכנס את העובדים להרמת לחיים לראש השנה. אחרי חודשים של המתנה, אני אמור לומר להם מה החלטתי, עוברים או לא עוברים. מה אני אגיד להם?! מדובר במשפחות. מעט אחריות לא הייתה מזיקה בטיפול בהעברת המפעל", אומר שרצקי בחוסר אונים מהמצב.

 

 

ממשרד התמ"ת נמסרה התגובה הבאה: "שרצקי זכה לשיתוף פעולה מלא מהנהלת משרד התמ"ת ומהשר באופן אישי. המשרד פעל נמרצות לקידום העברת מפעל איתורן לקריית שמונה בראש ובראשונה לטובת תושבי האזור וזאת על אף העובדה כי איתוראן כלל אינו מפעל אלא חברה המעניקה שירותים. המשרד החליט לפנים משורת הדין להשתתף בשכר העובדים בהיקף חריג של 24.5 מיליון שקלים באישור ובהשתתפות האוצר וזאת לאחר דיונים אינטנסיביים בנושא. כמו כן סוכם כי איתוראן תקבל 3 מיליון שקלים נוספים לאחר המעבר. 

משרד התמ"ת הסכים לשנות את תנאי מסלול עוגן ולהקטין את המינימום לעלות שכר של 8500 שקלים  במקום 12500 שקלים זו הייתה בפועל הבקשה של איתוראן. בפועל כאשר הם העבירו לנו נתוני שכר הסתבר שהנתונים אינם תואמים לנתוני השכר הראשוניים שהועברו אלינו בתחילה.

על פי כוונת חב' איתוראן, כ-160 עובדים מתוך 240 היו צפויים לקבל שכר נמוך יותר מהשכר הממוצע, דהיינו מתחת ל 8500 שקלים.

יש להבין כי הרעיון העומד בבסיס התכנית הוא להעלות את רמת ושיעור ההשתכרות ולא לעודד תשלום של שכר מינימום. המדינה מבקשת כי תושבי הפריפריה ישתכרו שכר גבוה.

צר לנו על החלטת איתוראן ונמשיך לפעול על מנת לסייע למפעלים להעתיק את פעילותם לנגב ולגליל, לצמצם את פערי השכר בין המרכז והפריפריה ולייצר מקומות עבודה שימשכו אוכלוסיה חזקה לפריפריה.

לשאלתך בנוגע להחלטה על העברת איתוראן, הרי שההחלטה על תיקון המסלול כבר התקבלה וזאת לאחר משא ומתן מול האוצר, אבל גם התיקון הנ"ל אינו מספק את בעלי חברת איתוראן".

מעיריית קריית שמונה נמסר: "אנחנו רחוקים מלהרים ידיים ונמשיך לפעול ולעשות כרשות כדי שהמפעל יעבור לקריית שמונה. בקרוב תהיה פגישה בין בעלי איתוראן, השר סילבן שלום ומנכ"ל מרכז ההשקעות חזי צאייג כדי לקבל החלטה סופית. אנו קוראים לממשלת ישראל לעשות הכל כדי שהמפעל יעבור לקריית שמונה"

אולי יעניין אותך

Bottom ad