היום ה-10 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

ביתה של קשישה בת 90 'גדל' ב-200%

נושא המדידות לא יורד מסדר היום. לפני שבועיים הגיעה אלינו פניה מיוסי אברהמי על מדידה שנעשתה בביתה של חמותו, זקנה בת למעלה מתשעים שנה חולת אלצהיימר שאינה מתקשרת עם הסביבה. על פי תוצאות המדידה בשתי יחידות המורכבת משני בתי קרקע ישנים, הבית 'גדל' בכ-200%. על פניו נראה היה שהתלונה לא סבירה והדובר מנפח בכוונה את הנתונים כדי להרשים אותנו ולגרום לכך שנגיע למקום. הגענו למקום יחד עם שרון עזרן הנדסאי ממשרד "סיגמא" כדי לעמוד על העובדות בצורה אובייקטיבית. אחרי שהסתובבנו בשטח, הגענו אל משרדו של עזרן, ובעזרת תצלומי אוויר שעיריית קריית שמונה הזמינה ותרשים של הבתים, מדד עזרן את שטחם של שני הבתים. 00_310150728.jpg

במכתב שנשלח על ידי מחלקת הגביה, אחרי שהמודדים ביקרו במקום נכתב ששיטחו של הבית בו מתגוררת הקשישה צמח מ-115 מטרים ריבועים ל-250, מעל 200%, ואילו הבית המשמש כמחסן ובו לא מתגורר איש (ראינו), השטח גדל מ-52 מטרים ריבועים ל-100, רק ב-48%, סך הכל 350 מ"ר. גידול של כ-200%!.

בעל חברת "סיגמא" שרון עזרן חזר ובדק ואף הצליב את הנתונים ביחס לתשריטים נוספים של שטח הבית, ולהוציא סטיות קטנות בין הבדיקות, התוצאה הסופית הייתה זהה, הבית גדל מ-167 מ"ר ל-350 מ"ר.

יוסי אברהמי, חתנה של הקשישה מספר שבני המשפחה פנו לראש העיר ואמרו לו שיש כאן טעות והם מבקשים את התערבותו, אולם, ראש העיר אמר שאם יש להם טענות, עליהם להפקיד 500 שקלים ולערר על התוצאה, לדבריהם. וזה מה שהם עשו. עתה הם מחכים למדידה חוזרת.

נושא המדידות אינו יורד מהכותרות וראוי שישאלו מספר שאלות ויאמרו מספר אמירות.

ראשית, זכותה של העירייה למדוד את הבתים והנכסים בעיר מתי שבא לה וכמה שהיא רוצה, ועל כך אין מחלוקת.

היות וזרוע האכיפה של העירייה רופף, ולהוציא רישום דוחות מזדמן פה ושם, אין הפיקוח מבצע את תפקידו כמצופה. אם ניקח את העיר נהרייה, שם עוד בטרם הספיק עבריין בניה או אזרח העובר על חוקי העזר לעבור את העבירה, פקחי הרשות כבר נמצאים במקום והאיש מטופל מידית. בקריית שמונה, יש רושם שהמצב אינו מזכיר את נהרייה או כל רשות מקומית שהאכיפה עומדת בראש סדר הדברים החשובים של הרשות.

השינויים הדרסטיים שחלים בין תוצאות המדידה הקיימות לבין התוצאות אחרי המדיה, צריכים להדאיג את העירייה היות ומשהו פה לא עובד. כיצד יתכן שתושב הנוהג על פי חוק ושבנה את ביתו על פי התרי בניה שקיבל מהעירייה, יגלה שביתו צמח (תמיד זה רק צומח)? מאחר וקיימים היום אמצעים מדויקים למדי כמו צילום אווירי, שאכן מצויים בידי העירייה, היה מצופה שהעירייה תעשה בהם שימוש יעיל. דוגמא, העירייה יכולה הייתה להוציא הודעות על שינוי שטח הבתים (לחלק גדול מהבתים בעיר) על פי תצלומי האוויר שברשותה. מה פשוט יותר מלשלוח לכל תושב הודעה על השינוי כשמצורף אליה תצלום של ביתו. "אדוני היקר. על פי תצלומי אוויר שיש בידנו, זהו שטח ביתך. אתה יכול לערער על כך, בהפקדה של 500 שקלים". נראה לי שתושב שיחזיק בידיו תמונה של הבית שלו עם הנתונים יחשוב פעמיים אם כדאי לו לערער ולהפסיד עוד 500 שקלים.

לסיכום, כפי שהמדידות מתנהלות, לא נראה שיעשה עודף צדק עם התושבים. העובדה שיש בידיה של העירייה כח כפיה המגובה בחוק ובמקרים מסוימים מול קשישה חולת אלצהיימר חסרת אונים, צריכה להביא לשינוי ההתנהלות הזאת.

יש להניח שאילו לקשישה לא היה חתן שהיה ער לכך שהבית צמח במאתיים אחוז, הפגיעה לא הייתה רק תיאורטית והקשישה הייתה משלמת על הטעות בכסף שאין לה.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad