היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

בית יעקב, לכו ותראו

בית הספר הראשון לבנות בקריית שמונה מחולל מהפכה שקטה. נגד כל הסיכויים, גייס קומץ קטן של אנשים מסורים תקציב, ציוד וכוח אדם איכותי, ויצר, יש מאין, מקום מיוחד במינו. תחושת שליחות, אמונה בכבוד האדם, סובלנות, תשומת לב לפן הרוחני ומסירות נפש, ככה צולחים את המכשולים בקריית שמונה.

הרב שמואל מיכאל, מנהל עמותת "הקריה הצפונית" בעיר, הוא שמשך בחוטים ודאג לגיוס כספי תרומות לטובת העניין. היה צורך לבנות את הכל, מן המסד ועד הטפחות. כיום, חמש שנים לאחר מכן, עומד בית הספר על תלו, גאה בהישגיו.

 

מה מאפיין את ימי ה"בראשית" של בית הספר?

"קומץ הורים מלאי אידיאל, מבנה ביה"ס שזה עתה עבר שיפוץ והותקן לרמת תפקוד ובטיחות הראויה לבית ספר, ציוד שנרכש בהדרגה. צוות מורות שנבחר בקפידה המותאמת לרף הציפיות והמטרות הגבוה שבית הספר ייעד לעצמו. יאמר לשבחם של ההורים שהלכו אחרינו באש ובמים, בחינת "נעשה ונשמע" ממש. אנו מאמינים שדבר שנוסד מתוך מסירות נפש ואמונה, יש בו את העוצמות החזקות ביותר לבנות כל מה שאפשר" אומרת צפנת בן יחיאל (36), מנהלת בית הספר. "בתחילת שנת הלימודים, התחלנו מאפס. המורות עמלו על תוכניות לימודים מותאמות ותוכניות פיתוח אישיות לכל תלמידה, ולא התלוננו על כך שאין מספיק ציוד, משכורת או כל דבר אחר שחסרונו ניכר בביה"ס שזה עתה נולד. לשבחו של הרב שמואל מיכאל יצויין שכל בקשה, המלצה, או דרישת ציוד התבצעה מיד. האווירה במקום הייתה חיובית ומבטיחה. כל אחד במערכת ידע שהוא חלק מהסטוריה חדשה שנוסדת בקריית שמונה, וראה בכך זכות.

 

כמה זמן לקח לביה"ס "לעמוד על הרגליים"?

תוך השנה הראשונה כבר נקבעו יעדים לביה"ס הן מבחינה חינוכית-ערכית והן מבחינה לימודית. בהתאם לנדרש נרכש ציוד מתאים למדעים, מתמטיקה, אנגלית ומחשבים. התלמידות היו בראש סדר העדיפויות מכל בחינה שתהא והתוצאות ניכרו ב"ה כבר בסוף השנה הראשונה בה סיימו בנות כתה א' את לימודי השנה הראשונה בהישגי ציונים והספקים מעל הממוצע באופן משמעותי.

 

כיצד בנויה תוכנית הלימודים, בהתחשב בעובדה שהנכם בי"ס תורני?

תוכנית הלימודים בנויה לפי תוכנית הלימודים של משרד החינוך. מקצועות כמו: תנ"ך, אוריינות, אנגלית, מתמטיקה ומדעים נלמדים בצורה הטובה והמקצועית ביותר. כיום, כחמש שנים לאחר שנוסד ביה"ס אנו מצויידים בחדר מחשבים מאובזר. לימודי הליב"ה עוברים תרגול, בקרה, בחינה ומיפוי דרך תוכנה ממוחשבת שנרכשה ע"י ביה"ס, כזאת המאתרת קשיים ומאפשרת תרגול ממוקד, מה שנותן לתלמיד חווית הצלחה ולמורה, אינדיקציה לגבי יכולותיו.

 

למי מיועד ביה"ס?

בית הספר פתוח לכל מי שמעוניין בחינוך תורני-איכותי. ביה"ס שלנו הוקם למען תושבי קריית שמונה כדי לתת מענה הולם לכאלה המעוניינים בחינוך תורני שורשי. משפחות תורניות המאמינות בחינוך שורשי-אמיתי הם המרכיב העיקרי של המשפחות שלנו. ההורים מאמינים בחינוך שביה"ס נותן ומשתפים פעולה. אין מדובר בבי"ס עם הרכב הומוגני, אלא כזה הנותן מענה תורני לכל משפחה הרואה בשמירת התורה והמצוות ערך עליון, גם אם היא בשלבים כאלו ואחרים של התחזקות.

מה מיוחד בביה"ס שלכם?

בביה"ס שלנו הפרדה בין הבנים לבנות היא מוחלטת הן בשיעורים והן בהפסקות. כל התכנים הכוללים: ספרי לימוד וקריאה, מערכות תקשוב ומדיה, פעילויות חוץ וכו' עוברים סינון תכנים מוקפד כדי להבטיח את הרמה הגבוהה ביותר האפשרית בלי לפגוע בערכי החינוך למכובדות, שפה נקיה, דרך ארץ, צניעות וכוו'. לימודי התנ"ך נלמדים ברמה גבוהה בעיון ומפרשים וזה אחד השיעורים האהובים ביותר על התלמידות. דרך שיעורי התורה והמסרים המוטבעים בין השורות מוצאת התלמידה את הכר הנרחב ביותר כדי לעמוד ולשפר את מידותיה ותכונותיה. במשנה באבות נאמר: "הלומד ילד דומה לדיו כתובה על נייר חלק" ילד נולד רוצה ומקבל. לנו, כמחנכים יש את היכולת לרשום ולהטמיע בו כל תוכן שנרצה, אם התוכן החיובי יוטמע בצורה נכונה הילד יגדל עם החינוך הזה וזה ישפיע עליו לכל החיים. ומה חזק יותר מהמורשת העתיקה והאדירה של עם ישראל שמקיימת אותנו לאורך ההיסטוריה עד עצם היום הזה?

 

מה מאפיין את עבודת הצוות בביה"ס?

מטרות, פיתוח אסטרטגיות והישגים ואלה לא מילים בעלמא או גימיק שיווקי. כל מבקר או מבקרת המגיעים לביה"ס מעידים על כך שהם מרגישים שהגיעו "הביתה". צוות המורות מכין את תכנית הלימודים לשנה החדשה עוד לפני תחילת שנת הלימודים. התוכנית כוללת יעדים לימודיים, חינוכיים וחברתיים הכוללת אפילו… תכנית לימוד שירה בכתה. צוות הרכזות מכין את התוכנית עבור המקצועות. לאחר תחילת השנה, במהלך החודש הראשון, מתקיימות ישיבות פדגוגיות להצבת יעדים ומטרות בהתאם לכל תלמידה, החוזקות והכישורים שלה. כך מתאפשר מתן יחס אישי יותר לכל תלמידה ותלמידה, ושימת דגש לא רק על רמתה הלימודית, כי אם גם על רמתה האישית. העבודה היסודית הזאת הבנויה אחד על אחד מאפשרת מעקב אחר כל תלמידה והישגיה בלי קשר למספר התלמידות בכתה. הצוות מלא אידיאל, כזה המאמין במטרה ובייעוד שלה. העבודה היא מסביב לשעון כאשר הצוות עובד בשיתוף פעולה לכל עניין ומטרה. לאורך כל השנה הצוות מקבל העשרה בסדנאות חינוכיות והעצמה אישית ומקצועית, המורות (והמורים) יוצאים להשתלמויות רלוונטיות במקצוע אותו הם מלמדים מספר פעמים בשנה בירושלים ובמרכז, זאת כדי לייעל את העבודה ולהביא לכל מקצוע את הרמה העדכנית ובאבזור הטוב ביותר.

כיום מופעלות בבית הספר כיתות א'-ו' שהמכנה המשותף לכולן הוא: יחס אישי, חם ועוטף. "זה בעצם סוד השמחה שהתלמידות מרגישות כאן. אצלנו לא באים כדי להחתים כרטיס ולסמן וי על 'עוד' יום עבודה, אצלנו נמצאים שליחים שמבינים לאשורה את השליחות שקיבלו – לחנך ולטפח את דור ההמשך. אצלנו דוגלים בחינוך מתוך אהבה ופוזיטיביות, רק כך אפשר להשריש בתלמידות משמעת אמיתית.

 

עיצוב התנהגות וענישה בגישה סובלנית וסבלנית. אפשרי?

חלק מהעבודה החינוכית בביה"ס היא עמידה בתקנון והתנהגות מכובדת ומכבדת. אנו עובדים עם ילדים הנמצאים בתהליך של עצוב אישיותם, מטבע הדברים יש מקרים של חוסר משמעת ובחינת גבולות. התלמידות שלנו טובות, אבל נורמליות בהחלט. לסוגיה זו שלושה קודקודים שהם בעצם אחד:

הזנה רגשית ובניית קשר נכון בין המורה לתלמידה כהטרמה לבעיות משמעת פותרת את רוב בעיות המשמעת עוד לפני שהן נוצרות. אנו יוצאים מנקודת הנחה שהילד רוצה מטבעו להיות אהוב ומוערך. לתלמידות קשר מיוחד עם המורות והמחנכות הנוצר מאמון הדדי ושיחות פרטניות, כך שבעיית משמעת או בעיה חברתית (הנורמלית לגיל) נמנעת עוד לפני שהיא נוצרה או כאשר היא בחיתוליה ממש.

ההורים הם שותפים נאמנים ומלאים לכל הנעשה עם הילדה.

אנו מעודדים את ההורים לעירנות, להעלות ולהציף קשיים או בעיות בצורה מכובדת. ויחד איתם אנו בונים תוכנית לייעול המצב. ההורים הם שותפים הכרחיים לכל תהליך והקשר איתם הוא ראשון במעלה עבור ביה"ס. החשוב מכל- הורים המזומנים לשיחה לא עושים זאת כ"נאשמים" אלא כ"שותפים".

אנו רואים בתלמיד הקטן עולם שלם של יכולות ואפשרויות. מיד בתחילת השנה ולאורכה אנו מאתרים ומחזקים את העוצמות והחוזקות של התלמידה, מה שנותן את האפשרות להציב לה יעדים ולהפנות אליה תפקידים המיועדים ומותאמים לאישיותה ורמתה. במסגרת הפעילות והגיבוש החברתית אנו נותנים במה נרחבת להשגת מטרות אלו. תלמידה שמחה ומסופקת מקבלת ונותנת משוב חיובי ואינה תרה אחר בדיקת גבולות. במקום לפתור בעיות משמעת בלי סוף אנו מעדיפים לעבוד מהיסוד על בניית אמון נכון ונבון בין הצוות לתלמידה.

מלבד הנושא הלימודי והתורני, יש נושאים נוספים ששמים עליהם דגש?

בהחלט. הנושא החברתי, הגיבוש וההעצמה. שמנו לנו למטרה "לסגור" פינות ולהיות ראשונים בכל תחום. החלק החברתי תופס מקום נרחב של פיתוח כישורים, העצמה אישית, יכולות חיבור והעשרה סביבתית. נושאים חברתיים שהועברו בביה"ס בשנים האחרונות: נושא של פיתוח רגשות  בטעם אישי "בטוב טעם", "כאן בונים"- בניין האישיות, מידות וערכים. "מאירים את העולם"- כוחי ועוצמתי בעולמו של הקב"ה. "הניגון שבלבי"- נושא חברתי המועבר במהלך השנה הנוכחית הנותן ביטוי ליכולת המוזיקלית, חוש הקצב, התנועה, הניגון- כמסורת וכו'.

ביה"ס מעלה מידי שנה מס' הפקות במה ברמה גבוהה הנותן ביטוי ומענה לכישורי התלמידות ברמה בלתי רגילה. המחזות מעלות כסרטי עלילה המוקרנים ע"ג מסך, ריקודים ומחולות על הבמה. השנה העלינו הצגה באנגלית, אותן העלו תלמידות מכיתות א'-ה' בכשרון רב ובשפה קולחת, מסיבת סידור מרגשת הכוללת קטעי במה והקרנה, שירים וריקודים ברמה כוראוגרפיית גבוהה במיוחד.

 

ביה"ס נשמע כסיפור של הצלחה מטאורית בזמן קצר מאד. מהו הסוד?

 כדי לתור אחר יופיו של העץ, ראוי וצריך לתור אחר שורשיו. הרב שמואל מיכאל הוא מחולל הרעיון ומייסד ביה"ס, נתן את סיסמת הפתיחה של מסירות נפש המושכת סיעתא דשמיא מרובה ובלתי רגילה. הוא משקיע ממיטב כוחותיו בגיוס כספים וניהול כל צרכי ביה"ס ביד רחבה מתוך מחשבה ומטרה יחידה- ייעול, קידום ושיפור. העמותה בראשותו- "הקריה הצפונית" עוסקת בד בבד בקירוב רחוקים, עזרה לנזקקים, ארגון פעילויות לנוער, ערבי חיזוק, תלמוד תורה לבנים, גני ילדים וכו'. המערך כולו מבוסס כולו על אהבת ישראל ואמונה ערכית. נא' באבות: "כל כנסיה שהיא לשם שמים סופה להתקיים". אני מאמינה באמונה שלימה שכל המפעל המדהים הזה שהוקם לשם שמים ולא למען כבוד, כסף או אינטרנס זה או אחר, סופו להתקיים, לצלוח את כל הקשיים ולהצליח.

יש לנו הורים נפלאים העובדים יחד עם ביה"ס ונותנים את המשוב החיובי האמון והאמונה

מלבד ביה"ס לבנות מופעל במקום תלמוד תורה לבנים, המנוהל ע"י הרב תומר מיכאל, איש חינוך יוצא מן הכלל המצוייד בארגז כלים של אמונה חזקה, סיעתא דשמיא, אמון ואהבה לתלמיד שאין להם סוף. התלמוד תורה מפעיל צוות מוביל וערכי החורט על דגלו לימוד תורני ברמה הגבוהה ביותר, תוך שימת דגש וייעול לימודי הליב"ה.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad