היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

במה אנחנו מאכילים את ילדינו?

בשבוע שעבר הגעתי עם אשתי ושלושת ילדיי לאחד ממרכזי הקניות באזור. למזלי הרע (שהפך לטוב) באותו מקום הופיעה אחת מגיבורות הילדים שלא הכרתי עד אז, עם שם מוזר, משהו בסגנון צ'יקוליקה (אני מתעצל לבדוק בגוגל את שמה האמיתי). בתי בת ה-4 רצתה להגיע לקדמת הבמה באופן אוטומטי. בכל זאת היא לבושה בבגדים מהאגדות, עם קוקיות ואיפור והמוזיקה ברקע מושכת את הילדים לפחות כמו צלילו של החליל מהמלין. באמצע הקניות גילינו שהילדה הקטנה העדיפה את המופע מאשר להמתין להוריה שיסיימו והלכה בעקבות השירים. מיד כשהגענו היא פנתה אלינו ואמרה "אבא, אמא, זה בכלל לא חינוכי, מה זה המילים האלה שהיא אומרת". תוך כדי התרפקות על רגעי קסם שהילדה בת ה-4 יודעת להבין בין שפה דלה לתרבות איכותית, הספקנו עוד לשמוע את הכוכבת אומרת מילים כמו "מכוערת ומסריחה", וזה כבר הספיק. כשהבטתי מסביב בעשרות ההורים שנכחו ודאגו לצלם את הסביבה תהיתי עם עצמי, למה אף אחד לא חש באי נוחות (או לפחות מוחק את החיוך) בעקבות האירועים האחרונים.

כמובן שכל אחד מיישם את אמונתו ותפיסתו בחינוך ילדיו, אך זה באמת המקום לשאול האם זה הדבר הנשגב ביותר להאכלת הגוזלים הקטנים? לא בטוח.

צ'יקוליקה או איך שלא קוראים לה, היא רק חלק קטן מעולם שלם של דמויות שייעצבו את בני הנוער בשנת 2023. בוב ספוג, למי שלא שמע מתנהג כמו גנגסטר שכונתי ("אני אפוצץ לך את המוח, יא-ראש כרוב", ציטוט מתוך תוכניתו) ובערוץ הילדים בונים על זה שלהורים יש מספיק כסף לפסיכולוגים (מצטער אני לא בקיא ממש בפרטים, אך אתר האינטרנט שלהם כבר אומר הכל).

כמובן שלא תרבות הילדים קלוקלת, אלא חלק ממנה, במיוחד אלה שהיוצרים שלה רוצים שהילדים ידלגו על עולמם התמים ויחוו כבר את ה"חיים האמיתיים" שאחריהם.

אומרים שפעם היה כאן טוב יותר, וכנראה שבמקרה הזה צודקים. השבוע, עם לכתו של ספי ריבלין שהביא לעולם את פיסטוק ורגע עם דודלי, מסתבר שלא חייב להיות עם כיפה וציצית כדי לרתק את הילדים ולכן בפעם הבאה שאתם כבר משקיעים ב-DVD חדש, או הצגת ילדים, עשו שיעורי בית לפני ותזכרו שמאחורי הבגדים היפים, השירים הקופצניים והשמות המפוצצים, מסתתרים להם המון מסרים, התנהגויות ומילים שיבנו את עולמם התרבותי של הילדים.

 

רב קוק צופה העתיד

בשנה האחרונה התחלתי ללמוד באופן קבוע את משנתו של הרב קוק זצ"ל. זה מדהים איך כל פעם מחדש אני מגלה שהרב קוק שהיה כאן לפני 70 שנים הבין והכיר את הדורות הבאים אחריו, וכך למשל צפה את אלימות הצמחונים הקיצוניים.
קצת רקע: השבוע הותקף העיתונאי אראל סגל  על ידי הגורו של הטבעונים בארה"ב ובישראל, גארי יורופסקי. זאת לאחר שאיחל לסגל שיאנסו את אשתו ואת ילדיו משום שהוא לובש מעיל עור, רחמנא ליצלן.

תופעות מסוג זה אינן הפתעה עבור מי שבקיא במשנתו של הרב קוק על הצמחונות.

לרב קוק הייתה פינה חמה בלב לצמחונות, ועם זאת, הוא סירב להגדיר אותה כתופעה מחויבת או אפילו מתבקשת עבור כלל המין האנושי בהווה.

אחת הסיבות לכך היא החשש שבעידן שלנו, אם האדם (הרחוק מן השלמות המוסרית) יפנה את מרבית תשומת הלב המוסרית שלו לבעלי חיים תגרור אחריה התאכזרות כלפי בני אדם.

ובלשונו של הרב: "ואם ההתחסדות עם בעלי חיים הייתה מפורסמת לחפץ של צדקה קבועה במין האנושי… אז היינו פוגשים המון גדול של רשעי תבל, המשחרים לטרף כזאבי ערב, זובחי אדם באין חמלה, ומוסר כליותיהם, כשהיה מעיק להם, היו ממלאים ברווחה על ידי חסידות עם בעלי חיים".

עם זאת צריך לזכור כי אכן יש לפעול בהפחתת סבלם של בעלי חיים ובשיפור יחסינו כלפיהם, כפי שתורת ישראל מחייבת, אך מבלי לטשטש את ההבדל התהומי בין בני האדם לבין בעלי החיים, כי נראה שמסתובבים בינינו יותר מדי אנשים שאמנם חדלו מלאכול חיות, אבל החלו להתנהג כמותן. (וכמובן שניזהר מהכללות נגד כלל הצמחונים, שרובם סולדים מן ההתנהגות הברברית של יורופסקי ודומיו).

 

 

פה-שקווילים

– חדש! מידי יום חמישי בשעה 17:30 הקהילה הצעירה מארגנת לימוד אבות וילדים בפרשת השבוע. בלימוד מתבסס בין היתר על דפי 'מבראשית' ומיועד לכל הגילאים. בנוסף, מחולקים פרסים וממתקים לילדים. לפרטים והגעה: 0547586090, אליאב

 

–        עדכון זמני תפילה: בבית הכנסת "חלקת יואב" מתפללים מידי יום תפילת שחרית בשעה 05:15

אולי יעניין אותך

Bottom ad