היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

האם מותר לשלם ליהודי שיעבוד בשבת?

 

הימצאותם של דתיים בבתי מלון בשבת גורמת לא פעם להרמת גבות אצל מי שאינם שומרי תורה ומצוות. לא פעם רבנים (כמו הרב בן ציון מוצפי שליט"א) התרעמו על הנושא, אפילו בבתי המלון הדתיים, וכל שכן בבתי המלון הכללים, שכן כיצד יהודי יכול לנפוש בבית מלון כשיהודי אחר עובד בשבילו במטבח, בלובי, בשמירה וכו'? איך מותר בעצם לעבוד בשבת ולקבל על כך תשלום? ובכלל, כיצד ניתן לבשל, לארח ולתחזק את המקום ללא חילולי שבת כלל?

 

לעבוד בשבת?

ישנה שאלה בהלכה האם מותר לעבוד בשבת. לא מדובר כמובן על רופאים, שוטרים, כבאים וכו' שעבודתם מוגדרת בפיקוח נפש, אלא על פייטנים למשל שבאים לשבתות חתן, למלצרים וכו' לכבוד בשבת. התשובה היא, מותר לשומר שבת להיות מלצר בשבת, כך שיחלק האוכל לסועדים, וכמובן לא יעשה שום דבר האסור בשבת, כחימום אוכל, חיתוך מפות וכדומה.

חז"ל אסרו לקבל תמורה לעבודה הנעשית בשבת, אף אם בעבודה זו אין משום איסור שבת, גזירה משום מקח וממכר. שכר זה נקרא "שכר שבת", כיון שעובד רק בשבת. אך מותר לאדם לקבל תשלום על עבודה שנעשתה במשך מספר ימים, ושבת בכללם, כיון שדבר זה נקרא "שכר שבת בהבלעה".

לכן במקרה של פייטנים או מלצרים למשך, כדאי שיעבדו מעט גם לפני כניסת שבת או במוצאי שבת, ויקבל "שכר שבת" בהבלעה ובנסוף צריך להקפיד שסיכום התשלום יהיה כללי או גלובלי, חודשי. הפייטן מקבל שכר גלובלי על עצם תפקידו, ולכן הוא מגיע לפני שבת ואמור להשאר קצת אחרי שבת, וכך למעשה הוא מקבל שכר כולל.

 

הכנה מערב שבת

תחשבו על זה. איך דתיים יכולים להסתדר בבית? הרי הם צריכים לאכול אוכל חם, ולהדליק תאורה ומזגן וכדומה. אלא שהם מכינים את הכל מערב שבת: את האוכל מבשלים מערב שבת, ומניחים אותו על פלטה חשמלית כדי שיישמר חום התבשילים. בקשר לתאורה ומזגן, מחברים למערכת החשמל הפועלת על שעון שבת. מערב שבת מכוונים את שעון השבת, ומכוונים את שעות כיבוי והדלקת המזגן, האור וכו'. בשבת עצמה החשמל דולק וכבה באופן אוטומטי, ללא מגע יד אדם. אותו הדבר גם בבתי מלון: הם שמים את המאכלים על פלטה חשמלית, וכך המאכלים נשארים חמים, והתאורה והמזגן פועלים עם שעון שבת. עונג שבת היא מצווה עיקרית שצריך להשיג ביום המנוחה. הרי אין טרדה, של בישולים, ארגונים וכו'.

צריך לזכור שבתי מלון מחויבים להעסיק גויים לצורך סידור החדרים, הגשת האוכל וכדומה, המציאות היא, שגויים עובדים בעבודות אלו, ומנהל המלון היהודי או מישהו מטעמו רק משגיח בחדרו שהכל עובד כמו שצריך.

חשוב מאוד שאדם שמגיע למלון צריך לבקש להעביר את החדר ל"מצב שבת", כך שהמזגן והתאורה לא נדלקים ומשתנים עפ"י פתיחת הדלת, אלא פועלים באותו מצב כמו בבית. בנוסף, חשוב לוודא בחדר שבמקרר לא תדלק התאורה, שיש עירוב מחוץ למלון, שישנה כניסה נוספת למלון (לא דרך העינית האוטומטית) ובכלל כדאי לדבר עם המשגיח כשרות לפני כניסת שבת כדי להבין היכן צריך להזהר ולהשמר.

חשוב לזכור כי תעודת הכשרות של המלון כוללת תנאים רבים שמפוקחים בנושא האירוח. בכל אופן, צריך תמיד לזכור שישנם מספר בתי מלון בארץ שמותאמים בצורה מעולה לשבת כמו "כינר", "לביא", "ציפורי" וכו'.

אולי יעניין אותך

Bottom ad