היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

האם נמצא בית הכנסת העתיק ביסוד המעלה?!

כתובת בת 1500 שנה שנמצאה ע"י ראשוני המתיישבים של יסוד המעלה, ומבנה ציבורי עתיק שנחשף לפני כ-30 שנה וכוסה, הביאו את תושבי המקום לחזור לאתר ולבדוק, האם באדמה מסתתר בית כנסת עתיק?
במהלך השבועיים האחרונים התקיימה באתר פעילות קהילתית ענפה ונמרצת, בהשתתפות תלמידי בית הספר היסודי נחשוני החולה, ילדי גנים והוריהם ובהדרכת הארכיאולוג אורי ברגר. זאת, במסגרת פרויקט הצלת בתי הכנסת העתיקים בגליל ובגולן של רשות העתיקות פרויקט 
'ציוני דרך' במשרד ראש הממשלה, בשיתוף עם מועצה מקומית יסוד המעלה.

ראש המועצה, אילן אור: "זוהי תגלית מרגשת מאוד עבורנו, המאפשרת גשר אל העבר האותנטי של יסוד המעלה ותושביה. זה חשוב עבורנו, לאתר את השרידים האותנטיים של ההיסטוריה במושבה, ובכללם את ההיסטוריה של העם ישראל. ריגש אותי מאוד לראות את ילדי המושבה דור העתיד, מאתרים את הממצאים ואוספים אותם לאחר מאמצים רבים של חשיפה ושחזור. אני מבקש לברך את מנכ"ל רשות העתיקות מר ישראל חסון והארכיאולוג המחוזי מר דרור ברשד ועובדי רשות העתיקות המעורבים בפרויקט, על היוזמה ושיתוף הפעולה בפרויקט הערכי והחשוב, דרכו לומדים התלמידים בצורה בלתי אמצעית על ההיסטוריה של היישוב היהודי במושבה וההיסטוריה של ארץ ישראל בכלל".

ראובן פינסקי, מנהל פרויקט 'ציוני דרך' במשרד ירושלים ומורשת: "אנו רואים חשיבות רבה ברתימת האוכלוסייה האזרחית לעיסוק בשימור המורשת ובהנחלתה במקום בו הם גרים, כאן יש לנו חשיבות כפולה, גם השתתפות הקהילה וגם ממצא חשוב וייחודי".
בשנת 1883 דיווח עיתון 'המגיד', כי בזמן שתושב יסוד המעלה, שאול מזרחי, עסק בחפירת יסודות לאחד מבתיה הראשונים של המושבה, הוא גילה אבן, שעליה כתובת ארמית המתחילה במילים: 'ידכר לטב מאן דמתיתבי'. הכתובת, אשר נשאה נוסח המקובל בכתובות מבתי כנסת ביזנטיים, הועברה לביתה של משפחת עבו מצפת, ומאז נעלמו עקבותיה. מקומו של בית הכנסת התגלה באקראי בעת הכשרת שטח לגן בשנת 1973.  

 

בשבוע הבא, 28 לאוקטובר יתקיים בבית הראשונים ביסוד המעלה בשעה 19:20 ערב "עבר הווה ועתיד ביסוד המעלה". המטרה לבנות מסגרות בהן יוכלו תושבים לקחת חלק בשימור המורשת הייחודית של יסוד המעלה בחיי הקהילה ובנוף המושבה.

אולי יעניין אותך

Bottom ad