היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

הארה חוזרת

אלמנט האש מזין את אלמנט האדמה.

אלמנט האדמה מזין ואוגר בתוכו את אוצרות הטבע, הן אלמנט המתכת ברפואה הסינית.

אלמנט המתכת מזין את אלמנט המים, שהוא העמוק ביותר מבין האלמנטים.

אלמנט המים מזין בחזרה את אלמנט העץ וחוזר חלילה. חישבו והסתכלו מסביבנו ותראו שככה בדיוק נוהג העולם. אנחנו למעשה המיקרו בתוך המקרו.

האלמנטים השונים, כמו כל דבר אחר בטבע, משתנים כל הזמן ויכול להיות מצב שבו אלמנט מסוים יהיה בחסר או בעודף. לא כל חוסר איזון באלמנט מאופיין כמחלה ממשית בגוף. לעיתים קרובות, כשחוסר האיזון הוא במצב התחלתי, שינוי תזונתי אצל האדם שמרגיש כי "משהו לא כשורה" יספיק בהחלט וכך יהיה ניתן  להחזיר את הגוף למצב שהוא מכיר. אך במקרה והשינוי הוא גדול יותר, ניתן להיעזר בהחלט ברפואה המשלימה לאיזון לפני שהגוף יפתח  מחלה. למעשה הרפואה המשלימה היא רפואה מונעת, וכך בהחזרת האיזון לגוף תמנע לעיתים קרובות מחלה.

המים מעניקים את הדחף, העץ את הראייה, האדמה את הצורה והמתכת את היכולת להתחבר, אך האש היא המייצגת את העצמיות ומלכדת את הכול. 

 

הכליות שייכות לאלמנט המים ברפואה הסינית, שמקושר לחורף, לפנימי.

הכליות ביהדות, תפקידן לייעץ. עצה זהו הקו המנחה של כל הגוף. אותו ייעוץ, עליו מדברים ביהדות, הוא למעשה אנרגיית החיים. אותו קו מנחה שחורז את הכול, הוא גם זה שבלעדיו אין כלום ואיתו הכול עובד. הכליות הן הַמְחָיות והמדריכות את כל הגוף איך לעבוד. בלי הנביעה הפנימית הזו של הכליות יש תחושה של אבדן. תחושה שאין לנו מושג לאן הולכים ומה צריך לעשות. במצב כזה, כל הגוף יפגע ובנוסף תיווצר תחושת פחד.

 

איך נחזק ונשמור על הכליות?!

1. המעיטו באכילת מלח: כיוון שהמלח מעלה את לחץ הדם ובעקבותיו את הלחץ על הניפרונים. במצב כזה הכליה צריכה לסנן בלחץ יותר גדול ולהפריש יותר נוזלים מהגוף כדי לשמור על מאזן הנוזלים.

2. אל תעמיסו חלבונים על התזונה: אכילה של כמות מרובה מדי של חלבון עשויה לגרום אף היא לחולשת כליות. דרישת הגוף היא 0.8 גרם חלבון לכל ק"ג של משקל גוף, כל אחד יכול לעשות את החשבון לעצמו.

3. פעילות מינית מוגברת: על כך אמר שלמה המלך החכם מכל אדם "שמח בחור בילדותיך, ויטיבך לבך בימי בחורותך, והלך בדרכי לבך, ובמראי עיניך, ודע כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט….". שלמה המלך אומר לנו בציניות: תעשו מה שאתם רוצים בבחרותכם, אך לכל כיף והוללות יש תג מחיר. ופה התג מחיר הוא גבוה. ועל זה נאמר, כל המוסיף גורע.

4. צמחי מרפא לחיזוק את הכליות בניהם הסרפד: הסרפד מקל מאוד במקרה של דלקות בדרכי שתן.

5. הימנעות מקור: הכליות שלנו מאד לא אוהבות קור. כאשר אנו הולכים עם גב חשוף לרוח או קור, הקפידו לכסות את אזור הכליות, אזור הגב התחתון, ושמרו על אנרגיית הכליות לאורך זמן.

6. הימנעו מפחד: הפחד פוגע בכליות. חפשו את הכיוון שלכם בחיים, הקשיבו לכליות שלכם, לאינטואיציה הפנימית שלכם. קראו לאותו קול פנימי איך שתחפצו, אולם הקשיבו לו. בטחו בעצמכם. אל תחששו מלצעוד קדימה.

 

תקופת האביב בדיוק כמו בטבע גם באדם קשורה לדינאמיות, לתכנון תוכניות, ליצירתיות, לזרימה, לפריצה, לעשייה, לפעילות, להתחדשות, להולדה, לשעות הבוקר וצמיחה.

הצבע המאפיין אותה הוא הירוק, מכאן מאכלים בצבע ירוק יגרמו לדינאמיות ותנועה בגופינו.

עונת האביב משתייכת לפי הרפואה הסינית לאלמנט העץ.

 

כמו שאנו דואגים לקראת חג הפסח למירוק האינסופי של הבית, חשוב מאוד שנזכור את הבית החשוב ביותר, גופינו שלנו. הבית הזה לא נח לרגע, הבית הזה צמוד אלינו ועובר את כל מה שאנו חווים בכל שנייה ושנייה, הבית הזה חי מהמזון הלא תמיד מוצלח לגמרי שאנחנו נותנים לו (אם נשווה לרגע לרכב- תחשבו מה יקרה אם תדלקו רכב שצריך דלק 95 אוקטן בסולר. מה יקרה  למנוע שלו?!) הבית הזה לעיתים אינו נח גם בשנת הלילה, ואז מגיע למצב של תשישות, או תפקוד לקוי.

בואו נחליט כולנו שהגיע הזמן לדאוג לגופינו לפני כל, וכך ניקח כולנו את הזמן לעצמנו, נעשה בדק בית בבית הפרטי שלנו, ונעשה ניקיון אביב גם בו.

חשוב לזכור. ניקיון הגוף לרוב יגרום גם לניקיון הנפש, ואכן מרגישים תוך כדי ניקוי אביב כזה תשישות מסוימת ולפעמים אפילו פריקת אגרסיות, אך לאחריו ישנה הרגשה של ניקיון ורעננות כללית.

 

 

אלרגיה יכולה אף לגרום או להחמיר מחלות מסוימות, כמו: אסטמה, מחלות ראומטיות (מחלות הקשורות לפרקים), סכרת, אקזמה, מיגרנות, תסמונת התשישות הכרונית, בעיות עיכול, בעיות בכליות, עליה במשקל, דיכאון, טרשת נפוצה ועוד.

 

בתרבויות שונות מתייחסים לאש כאל חיים. ומעבר לכך יש לו גם אספקט הרסני, במיתולוגיה היוונית ההתייחסות לאש היא לשם בישול והפקת תהליכים, ומצד שני גם עפר והרס.

אלמנט האש יוצר אור וחום. הוא דינמי, נע, זז, מלא ניצוצות וחיות. הרעיון בבסיס אלמנט האש הוא של שיא. הנקודה הגבוהה ביותר של הישג, שפע וכו'. האש הוא הכוח בעל עוצמת היאנג החזקה ביותר. האש יוחס לחיים הוא אקטיבי ומשמעותו קרינה, ניצוץ ולהבה הנותנים לנו את התחושה של חיות מלאה.

 

התירס השייך לאלמנט האש על פי התזונה הסינית

תועלת בריאותית: מזין את הצד הפיזי של הלב (עורקים, מסתמים, מחיצות), משפיע על הקיבה ומעורר תאבון, עוזר לווסת את העיכול, מעודד שיניים וחניכיים בריאות, מזין את הכליות.

עלי התירס המצפים את הקלח ונקראים זקן התירס משתמשים לשתייה בבעיות בשתן, העלים הרתוחים משתנים עוזרים להוריד לחץ דם גבוה, בצקות ואבנים בכליות.

 

הרפואה הסינית דוגלת מאוד בחיזוק אלמנט האדמה (אחד מחמשת האלמנטים שעליהם מושתת הרפואה הסינית) אחרי שחווים טראומה מכל סוג שהוא. כאשר האדם חווה טראומה, אלמנט האדמה יוצא מאיזונו הפנימי, בדיוק כמו אדמה רגילה בטבע לאחר רעידת אדמה. 

אלמנט האדמה מבחינת הרפואה הסינית דומה מאוד לאם המעניקה תמיכה בזמן של שינויים אותם הוא חווה עובר ומעניקה לו תמיכה, כדי לעזור לו בדרך.

 

אלמנט האדמה מהווה את המרכז שלנו, את ציר ההתקדמות התקין והטבעי של האדם. נסו לחשוב על הליכה בבוץ תובעני או חול ים, שניהם מקשים על ההתקדמות. כאשר אלמנט האדמה תקין, הוא צריך להשרות ביטחון כללי בגוף, מעיין "הכול בסדר, אפשר להתקדם".

 

כאשר אלמנט האדמה נמצא במצב לא מאוזן, נראה אדם שקשה לו לעשות שינויים בחיים. הוא לא מסוגל להתקדם הלאה כמעט בכל מובן שהוא, אין ציר שימרכז אותו והוא תקוע. אדם כזה יהיה גם מאוד דאגן, לעיתים אפילו אובססיביות יתר של דאגה. כמו אמא אווזה שדואגת לאפרוחיה וצריכה לדעת איפה נמצא כל אפרוח תמיד. כמו כן ניתן יהיה לראות אדם הזקוק לכך שיבינו אותו ואת בעיותיו. כשימצא מישהו המוכן להקשיב לו ולהבינו, יהיה מאושר.

 

ישנם לא מעט אמצעים פשוטים ומוכרים לכולנו, כדי שנוכל להתמודד עם הפרעה או חוסר איזון כלשהו באלמנט האדמה. הנה כמה דוגמאות:

חליטות של צמחים שמוכרים לכולנו, בניהם: לבנדר, בבונג, רוטא (פיגם). חשוב לדעת כי כדי להכין חליטה רצוי להשרות את הצמח כחמש דקות במים רותחים, להוציא את הצמח ולשתות מספר כוסות ביום. אמצעי הרגעה אישיים: מקלחת, עיסוי, אמבט.

הרפיה ורגיעה בצורות שונות: מוזיקה, מדיטציה, תפילה.

הקפדה על ארוחות ערב קלות בלבד, כדי לא לגרום לקיבה לעבוד שעות נוספות בפירוק המזון שנאגר בה בזמן השינה.

הימנעות מכוונת משתיית משקאות מעוררים כמו: קפה, תה ומשקאות אשר מכילים קפאין.

להתרכז בפעילות פיזית לא מאומצת מידי באווירה רגועה ונינוחה כמו: יער, אגם, גבעות.

 

 

סוף הסתיו ותחילת החורף מקושרים לפי הרפואה הסינית אל אלמנט המתכת.

מתכת היא אלמנט כבד מאד ותנועת האנרגיה היא כלפי פנים, עד כדי התכנסות.

אלמנט המתכת מתאפיין בסיום, פרידה וסגירה של תהליך.

הרגש שמאפיין את אלמנט המתכת הוא צער ויגון. 

 

הנשימה במלואה, שכוללת שאיפה ונשיפה, מציידת את הגוף בחמצן לו הוא זקוק, וכך גם גורמת ליכולת גבוהה יותר של ריפוי וחיזוק הגוף. חמצן גבוה יותר בגוף מייעל את יכולת הריפוי העצמי של הגוף ואת מערכת החיסון.

חשוב לדעת, אדם ממוצע נושם כאלף נשימות כל שעה, כל נשימה היא הזדמנות לתרום לתהליך הריפוי. ישנן טכניקות נשימה המשתמשות בנשימה רגועה על מנת להגיע להרפיה, לשחרר כאב או כהכנה לדמיון מודרך. סוג אחר משתמש בנשימות חזקות, לפעמים בליווי מוסיקה, לעורר רגשות ולשחררם.

 

בשפות רבות המילה נשימה ונשמה הם אחד. נשימה היא הגשר בין גוף לנפש, הקשר בין מודע לתת מודע, התזוזה של הנפש בחומר. נשימה היא המפתח לבריאות, פעילות שאנו יכולים ללמוד לווסת ולפתח על מנת לשפר את מצבו הפיזי, נפשי ורוחני. הנשימה עצמה הוא תהליך בעל קשר הוליסטי ישיר לנשמה. שאיפת האוויר פנימה קשורה גם לשאיפות שלנו בחיים. נשיפתו החוצה, קשורה לנתינה לנפש להיות מוקרנת החוצה.

 

 

חשוב לדעת כי עדיין יש ספיגה של הדברים הטובים לגוף דרך המעי הגס. הוצאת הפסולת מהגוף חייבת להיעשות באופן קבוע ויום-יומי, למניעת ספיגת רעלים חזרה אל הגוף דרך מערכת הדם.

 

 

נוסף לחשיבות תקינותו של המעי הגס ומניעת פוליפים בו, לפי הרפואה הסיני המעי הוא איבר אבחון חשוב מאוד, למעשה איבר סומאטוטופי. הכוונה היא לאיבר שמשקף דרכו את הגוף, למעשה ניתן לראות דרך ליקויים במעי בחלקים שונים מה לא תקין בגוף עצמו.

 

 

חשוב ורצוי להעשיר את התזונה בפירות טריים, כיוון שהם עשירים ברכיבים מחזקי מערכת החיסון כגון: נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים.

ירקות מבושלים, העשירים בסיבים תזונתיים, בייחוד אלה בעלי הצבע החזק יותר, יועילו מאוד למערכת החיסונית ולמערכת העיכול בכלל. אני אישית ממליצה תמיד לכל מטופלי על ירקות שורשיים העשירים ברכיבים תזונתיים כויטמינים ומינרלים, וגם בגלל הקשר הסיני שלהם לחיזוק מערכת העיכול. לפי הרפואה הסינית מערכת העיכול קשורה לאלמנט האדמה, והאנרגיה שלה מתחזקת על-ידי אכילת ירקות שורשיים בעיר, מבשלים או חיים.

 

 

ככלל, רצוי להימנע ממזונות מעובדים המכילים רכיבים משמרים וצבעי מאכל לא טבעיים. מוצרי מזון אלו עלולים לעודד גורמי מחלה שונים בגוף להתפרץ. למוצרים המעובדים השונים יש בדרך כלל ערך תזונתי מאוד נמוך, כתוצאה מהוצאה של הרכיבים האורגנים החיוניים על מנת לאפשר למוצר חיי מדף ארוכים יותר, לעומת זאת הם בעלי ערך קלורי גבוה מאוד, בגלל תוספת השומן והקמח בהם.

 

 

מוצרי חלב בצריכה מוגברת עלולים לגרום להיווצרות ליחה ונזלת אלרגית.

 

עד כאן להפעם.

שיהיה לכולנו חג שמח נעים וטעים.

 

בברכת בריאות טובה,

אורלי אברהם

מטפלת בכירה ומרצה ברפואה משלימה

052-8781954 avorly@gmail.com

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad