היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

הבתים נשרפו ומס רכוש נעלם

מסתבר, שאם נשרף לך הבית, חשוב שתתגורר במקום הנכון, צבע הדם שלך יהיה סמוק ותהיה חלק מכח אלקטוראלי ראוי & תושבי צפת שביתם נשרף לא נכללים באף אחת מהקטגוריות האלה & מנחם פרץ, אחד הדיירים וביתו והעסק שלו נשרפו: "מדוע לתושבי חיפה שביתם נשרף, המדינה שילמה ולנו לא?!", הם שואלים את מס רכוש

מי לא זוכר את מצעד הפוליטיקאים אל שטחי האש בחיפה? מי לא זוכר את הצהרותיהם של הפוליטיקאים, חלקן בהתלהמות ש'מדינת ישראל חייבת לפצות את התושבים שבתיהם נשרפו!'.

נכון, אז, בזמן אמת, כולם חשבו שההצתות נגרמו ממניעים לאומניים, דבר אשר לא הוכח.

ועכשיו, כאשר ארבע עשרה בתים נשרפו בצפת, דממת אלחוט. ושקט על פי תהום…

הקללה הכי חריפה בשפה הערבית היא כמדומני 'ייאחרב בֵּיֵתַּךּ' ייחרב ביתך. נראה שאכן חורבן בית או שריפתו עומד גבוה גבוה בכאב הקללות האנושיות.

אם האנגלים חתומים על הפתגם 'ביתי הוא מבצרי', הפוליטיקאים הישראלים יכולים להוסיף את המילה 'תלוי'. תלוי אם אתה מחיפה או ישובים גדולים שמנת מנדטים הגונה בצידם.

דיירי שכונת מורדות כנען בצפת שביתם נשרף לפני כשבועיים דורשים ממס-רכוש השוואת תנאים ותשלום פיצוי כפי שקיבלו תושבים בחיפה שביתם נשרף בשנה שעברה.

בין אלה שביתם ועסקם ניזוק באופן הקשה נמצא גם מנחם פרץ. למנחם, מי שלא מכיר, יש בסטה בשוק העירוני בקריית שמונה לתבלינים. מנחם, אדם ישר, הגון וחבי, התחבב במהלך השנים שהוא בשוק. כל מי שמכיר את האיש, לא יכול שלא להתאהב באישיותו.

גילוי נאות. אישתי, שתחייה ליאורה, סיפרה לי עליו ועל הטרגדיה שהוא עבר. התקשרתי אליו ראשית כדי להביע את השתתפותי בצערו הכבד, ושנית לשאול 'מה קורה?! היכן הדברים נמצאים?'

ובכן, הזדעזעתי לשמוע את דבריו של מנחם. הכאב, חוסר האונים שהוא ושכניו נמצאים כבר שבועיים.

ומעל לכל, את הפניית העורף של המדינה ורשויותיה מאנשים שלא מקושרים, אין להם כח פוליטי, בקיצור אזרחים שקופים.

 

– שלום מנחם, ראשית אני משתתף בצערך ובצער שכניך.

עברו כבר שבועיים מהיום המר והנמהר. היכן הדברים עומדים, נכון להיום?

מנחם: "כאב לב אחד גדול שלי ושל השכנים. אנחנו מרגישים מופקרים, יתומים שאף אחד לא מציע לנו פתרון ממשי לבעיה. נכון, ראש העיר הציע עזרה דרך הרווחה בהשכרת דירה חלופית באלפיים שקלים. מה בדיוק אפשר להשכיר בסכום כזה?! אני רוצה להודות לו ולכל מי שמתעניין, אבל מילים לא יפתרו את הבעיה שלנו".

 

– מה נשרף לך? הבנתי שהבית והמחסן בו אחסנת את הסחורה שלך..

מנחם: "כן, הבית ניזוק באופן בלתי הפיך. אי אפשר לגור בו. 'פזרתי' את הילדים אצל המשפחה, וזה כואב לי מאוד. אבל המכה הנוספת שכואבת מאוד שאצלי העסק, ממה שאני מתפרנס נשרף ולא נותר ממנו דבר.

אני חסר אונים ולא יודע מה לעשות".

– פנית, אתה ושכניך למס רכוש בתביעה שעזרו לכם כמו שעזרו לתושבי חיפה, למשל?

מנחם: "לא. לא פנינו, וגם הם לא פנו אלינו. מה שמדאיג ומפריע לי שאם מה שקרה בחיפה טופל על ידי מס רכוש, אז למה בנו לא מטפלים אותו דבר. מה אנחנו שונים מתושבי חיפה. שם הייתה שריפה שנגרמה מהטבע ואצלנו הייתה שריפה שנגרמה מהשריפה, למה הם כן ואנחנו אפילו לא מקבלים טלפון ממס רכוש?".

 

– מה קורה עכשיו עם הילדים?, הלימודים מתחילים עוד מעט.

מנחם: "אתה נוגע בעוד נקודה כאובה. הילדים ממש סובלים מהמצב, בנוסף למכה שקיבלנו. האמת? אני לא יודע. אין להם בית. אין להם ציוד, אין מיטה. אני לא יודע מה לומר'.

 

– מה אתה עומד לעשות?

מנחם: "אפנה למס רכוש ואעמוד על כך שיטפלו בי ובשכניי כמו שטיפלו בתושבי חיפה. צבע הדם שלנו לא שונה משלהם, והכאב שלנו לא פחות משלהם. לא נשקוט עד אשר ייעשה צדק בסופו של דבר".

 

עד כאן השיחה הכאובה עם מנחם פרץ. נזכיר עוד שבין הנפגעים דיירים קשישים, נכים וכאלה ש'אין להם פה' לעמוד על זכויותיהם ולהילחם מול שר אוצר, מס רכוש ומנגנוני המדינה המשומנים והמסוגלים להתיש מאה מנחם פרץ, אבל לא לפתור את הבעיה בהגינות ועל פי כללי הצדק הבסיסיים.

עצוב, אבל לא נעלם מהעין שיתכן שחלק מהשיקולים הם ציניים ונוגעים לעובדה שמנחם ושכניו הם לא פוטנציאל אלקטוראלי בבחירות, הם אפילו לא פסיק בקלפי.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad