היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

הושלם השלב הראשון של המהפכה החקלאית הירוקה בגליל

 

 

בעמק החולה חיים כיום כשבעים אלף תושבים ומבקרים בו מדי שנה כ-2 מיליון תיירים מן הארץ והעולם.  אזור עמק החולה, מתאפיין בחקלאות רב ענפית הכוללת מגוון של גידולים השזורים זה בזה: מטעים, פרדסים, גידולי שדה וירקות, סך הכל כמאה אלף דונם. בפועל אזור הצפון מהווה גם את אסם הפירות של מדינת ישראל.

בנוסף לשטחים החקלאיים, יש בעמק שמורות טבע המאופיינות בחי וצומח ייחודיים והאזור מהווה חלק משמעותי ביותר מאגן ההיקוות של הכינרת המספקת מי שתייה לכל תושבי הארץ.

כדי להגן ולנהל את האזור החשוב הזה באופן שיאפשר  קיום מיטבי לכל הגורמים האנושיים המשתתפים (חקלאים, תיירים ותושבים), יש צורך בגישה אקולוגית רחבת מבט. לשם כך הקים מו"פ צפון,  בשיתוף עם משרד החקלאות והמועצות האזוריות גליל עליון ומבואות חרמון, מיזם לחקלאות בת קיימא ידידותית לסביבה, כאתגר להתמודדות עם הסוגיות החקלאיות, הסביבתיות  הייחודיות לאזור בעזרת שילוב טכנולוגיות מתקדמות של איסוף ועיבוד מידע.

בניגוד למיזמים אחרים אשר היזמה להם הגיעה מאנשי המקצוע, במיזם החדש צמחה הדרישה מצד החקלאים עצמם. משמעות הדבר שהחקלאים לוקחים על עצמם סיכון מחושב, בכך שהם מאמצים חקלאות מופחתת רעלים, תוך הכרה בחשיבות העניין.

הפיילוט נערך בישובים שדה נחמיה, בית הלל וכפר בלום הסמוכים כולם אל מקורות המים ושזורה בהם, תיירות, הרחבות קהילתיות. במסגרת הפרויקט טופלו גם עצים הנמצאים בחצרות הבתים, על מנת שלא יהפכו לכר עבור מזיקים ויאלחו את השטחים החקלאיים הסמוכים וכן מתוך רצון לשלב גם את האוכלוסיה הלא חקלאית בישובים הללו.

בשנים 2010/11 בהם פועל המיזם נוצקה התשתית הארגונית של הפיילוט, כאשר בשנה האחרונה כבר ננקטו פעולות להפחתת השימוש בחומרים ברמת רעילות גבוהה, כמו בניית התשתית להעברת מידע אזורי על נוכחות ומיקום המזיקים ועל טיפולי ההדברה, עליה באחוז השטחים הנמצאים בפיקוח  מזיקים בבית הילל, הקמת חלקות מודל מסחריות בשטחי הפילוט להתמודדות עם האנרסיה  ועש האשכול באמצעות תליית נדיפיות פרומון לבילבול.

כמו כן, הושלם המעבר להדברה ידידותית של זבוב הפירות הים תיכוני בכל ישובי הפיילוט ובוצעו פעולות להגברת מודעות הציבור לפעילות המיזם כגון הרצאות, כתבות בעיתונות המקצועית ופרסום דו"ח המחקר המלא במרכז המידע של מו"פ צפון באינטרנט.

בשלב הבא  שהחל בשנת 2012 מו"פ צפון מרחיב את הפיילוט לישובים ולשטחים נוספים תוך רצון עז של האוכלוסייה המקומית חקלאים ושאינם חקלאים לשלב ידיים ולהוביל לעתיד "ירוק" יותר, תוך מטרה להוביל את החקלאות הישראלית העתידית.

בטווח הארוך אנו מתכוונים להרחיב את המיזם על כל שטחי עמק החולה.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad