היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

הממשלה תאשר בקרוב (מאוד) תוכנית מקיפה לפיתוח כלכלי של צפון הארץ

השבוע עשו את דרכם עשרות פעילים חברתיים, נציגי רשויות ופוליטיקאים אל כנסת למה שנקרא "הגליל בכנסת". אילו היה מדובר באירוח בשביל הכיף, ניחא. אם היה מדובר במהלך הבא לעבות את החלטת הממשלה וראש הממשלה לקחת את הצפון בידיים, עוד יותר ניחא. כל זה לא היה.

לצורך הפרוטוקול התקיימו דיונים, ננאמו נאומים, הצלמים צילמו, המוחים תיעדו את המראות והקולות, ובזה הסתיימה המסיבה.

הגליל וקריית שמונה יקרים לנו מכדי שנהפוך אותם לעוד מגרש בוץ פוליטי או שלולית לדייג במים עכורים שבמקרה הטוב אצל חלק מהפוליטיקאים זה ציני ואצל חלק אחר זה לא רציני.

 

 

יום הגליל בכנסת הוא ביוזמת ארגון 'לב בגליל' ושדולת הגליל בכנסת הוקדש לנושא קידום תוכנית לפיתוח החברה והכלכלה בצפון. "יום הגליל בכנסת הוא אירוע חסר תקדים ותחילתה של מסורת. לב בגליל ימשיך לפעול באופן שוטף כדי לשים את הצפון על סדר היום של ישראל ואחת לשנה יתרכזו המאמצים כדי לדון ולהכריע בנושאים האקוטים העומדים על הפרק" אומר אופיר שיק, מנכ"ל 'לב בגליל'.
באירוע ההצדעה המרכזי באודיטוריום התפתחה מהומה לאחר שמספר תושבי הגליל דרשו משר הפריפריה, הנגב והגליל, אריה דרעי, להילחם למען תקציב הצפון. "אנחנו שבעים מהבטחות, רוצים מעשים". השר דרעי הבהיר "כבר בימים הקרובים תוצג תוכנית הצפון. אני מקווה שבשבוע הקרוב, נוכל להביא להחלטת ממשלה. אתמול התקיים דיון ארוך. עדיין יש לנו מספר נושאים ובחלק התקדמנו, בעיקר בנושאי תעסוקה שם יהיו תוספות של כמה עשרות מיליונים תוספתיים לגליל בעידוד השקעות ועוד".

אל דבריו הצטרף השר נפתלי בנט שהצהיר כי ללא תוכנית צפון הבית היהודי לא יצביע בעד תקציב המדינה. ח"כ אל"מ (במיל) מוטי יוגב, יו"ר שדולת הגליל בכינוס המרכזי ביום הגליל: "יום הגליל זה יום שדחף לעשייה ותיקצוב שבע"ה יהפכו את הגליל מגליל בסיכון לגליל בסיכוי גדול. גליל שיהיו בו הזדמנויות רבות לצעירים להישאר ולהגיע להתגורר בצפון".
ח"כ האלוף (במיל') איל בן ראובן, יו"ר שדולת הגליל בכנסת, בוועדת הכלכלה של הכנסת: "היעד הערכי של היום שהצעירים יחזרו לצפון. לצורך כך, לא די רק ברכבת. נדרשת תכנית לאומית, אסטרטגית לצפון. שנים שאנחנו שקועים בסחבת בירוקראטית – והצפון נשאר מאחור. אם לא נטפל במהירות בתושבי הצפון האזור ימשיך להתדרדר".
ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר שדולת הגליל בכנסת: "ביחד עם חבריי יו"רי השדולה אני מתכוון לדרוש מראש הממשלה להכניס את תוכנית הגליל כבר לתקציב הנוכחי. אנשי הגליל שבעו החלטות ושבעו אכזבות. מנועי צמיחה ודחיפה לגליל זה לא פריווילגיה זה הכרח וזו ההחלטה היחידה שיכולה לצאת מהיום הזה".
יו"ר השדולה לחיזוק הגליל ח"כ איתן ברושי: "יש להכין באופן מידי תכנית תעסוקה שתיתן מענה גם לתעסוקה מתקדמת ברמת הכנסה גבוהה שתשאיר בצפון את הדור הצעיר והסטודנטים שהגיעו ללמוד במכללות הצפוניות".
יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת תל חי, רונאל תשובה: "77 אחוז מהסטודנטים רוצים להישאר בצפון. הבעיה שלנו מקומות תעסוקה ראויים. ואנחנו רוצים שתעשו כל מה שאתם יכולים כדי לאפשר לנו להישאר בצפון".

ונחזור אל מי שבידיו מפתח הזהב לפתרון הבעיה, ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בהמשך להחלטת הממשלה בעניין גיבוש תכנית לפיתוח הצפון ולפי הנחייתי, צפויה הממשלה לאשר בקרוב, כחלק מתקציב המדינה ל- 2017-2018, תכנית מקיפה לפיתוח כלכלי של צפון הארץ.

התכנית תכלול השקעה משמעותית בחיזוק התעשייה המחקר והכלכלה בצפון, בכלל זה צעדים למשיכת חברות לצפון בדגש על תעשייה עתירת ידע, חיזוק הפריון בתעשייה ובעסקים קטנים ובינוניים, חיזוק מרכזי מו"פ אזוריים, עידוד פעילותם של עסקים קטנים ובינוניים, קידום היצוא ויצואנים, הגברת התעסוקה ופיתוח אזורי תעשייה והקמת מכון לאומי לייצור מתקדם.

עוד תכלול התכנית השקעות משמעותיות בתשתיות התחבורה, בחינוך ובהשכלה גבוהה, בתיירות, בחקלאות, בבריאות, ברווחה, בתרבות ובכל תחום שהממשלה פועלת בו", נמסר בשמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אנחנו נמצאים במשׂוכה האחרונה של יישום התוכנית לצפון ולגליל. התוכנית המועדפת והמושקעת היא זו של ראשי הרשויות באשכול המזרחי, ולא רק.

שינוי אמיתי יקרה אם ראשי הרשויות ישלבו ידיים ובנוסף לתוכנית שהגישו, יכינו את הכלים לקבלת התקציבים.

כמעט, כל האצבעות מופנות אל הממשלה ואל העומד בראש באשר להצלחת התוכנית, ואולם המבחן האמיתי, לעניות דעתי היא דווקא של ראשי הרשויות במידה שהן ערוכות.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad