היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

המפתח להנחה במעונות היום אצל שר הביטחון

לאחר ביקורו של שר הכלכלה נפתלי בנט בקריית שמונה, והחזית האחידה שעמדה מולו בתביעה להחזיר את ההנחות עבור התשלום של האימהות למעונות היום, עבר העניין לדיון בוועדת הכספים של הכנסת.

כצפוי, כדור ההנחה במעונות נזרק מאחד לשני, מח"כ לח"כ כאילו שמדובר בתפוח אדמה לוהט.

השבוע יצאה משלחת גדולה ומגוונת של נבחרי ציבור, נציגות ארגוני הנשים, מרכז הצעירים ופעילים פוליטיים לדיון בוועדת הכנסת שיזם ח"כ אראל מרגלית מהעבודה.

מדיווחים שהגיעו לאחר הישיבה, הודגשה הסימפטיה (שתמיד הייתה) לתושבי קריית שמונה, ואפילו התקיים דיון ער וענייני בוועדה.

ח"כ אראל מרגלית שיזם את הדיון, כאמור: לפני שנה הוקמה השדולה למען הצפון, "ישראל מאבדת את הצפון". בעוד אנחנו עובדים על השקעות בעיר, הממשלה מקבלת החלטה לבטל את הסבסוד למעונות יום ולמעשה דוחקת את האמהות מחוץ למעגל העבודה. נכון להיום בעקבות ההחלטה מעונות היום התרוקנו בלמעלה מ 50% בגלל שלנשים פשוט לא משתלם לצאת ולעבוד. עלות המעונות גבוה מידי ביחס לשכר שהן מרוויחות. זה מעמד הביניים האמיתי ולא ריקי כהן מחדרה. הממשלה מרסקת את הנשים העובדות בקריית שמונה במקום לסייע להן. אני קורא לוועדה לסייע לקריית שמונה באופן חריג. מדובר בקו עימות חברתי".

 

ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר וועדת הכספים, מהבית היהודי, קרא למשרד הכלכלה לשנות את המצב. "בקריית שמונה ישנה מצוקה נקודתית. בכל מקום בארץ תהיה דרישה לסבסוד יתר, אך בקריית שמונה מדובר במקום שקיבל בעבר סבסוד עקב הגדרתו כ"קו עימות" אולם הסרת הגדרה זו הובילה למצוקה אמיתית אי לכך אני פונה לשר הכלכלה לדון בהחלטה זו שוב. אנחנו אתכם אנשי קריית שמונה".

יגאל בוזגלו סגן ראש העיר, שייצג את ראש העיר הרב מלכה שאירח באותה שעה את שר התיירות עוזי לנדאו, אמר: "הדיון שמתקיים היום הינו באיחור של שנה כיוון שיש נטישה גדולה של המעונות, על מנת לסבר את האוזן, 600 נשים עובדים ו-150 מטפלות יודיעו על קריסה כלכלית ועל חוסנה החברתי של העיר עקב סגירת המעונות עד גיל שלוש".

אליס יצחק ראש נעמ"ת בגליל עליון, שייצגה את האימהות העובדות וחורצות את גורלם של המעונות, אם יפעלו או לא, אמרה: "ישנו שינוי בכלל הדרגות וזה משפיע על כלל החברה, ילדים ואימהות. בארגון נעמ"ת התחנכו 210 ילדים ומראשון לספטמבר אין רישום, ההורים החליטו לא לרשום את הילדים למעונות. כך האוכלוסייה נחלשת. אם עד היום הסבסוד אפשר לאמהות לשלם בין 600 ל-1000 שקלים לילד אך היום זה בסביבות 2200 לילד".

ח"כ משה גפני: "קריית שמונה היא דוגמא לכך שאין מספיק מקומות עבודה בעיר, ובכל זאת יש יציאה למקומות עבודה מחוץ לעיר. אך תקנה כגון זו פוגעת פגיעה קשה בעיר".

עידית פרנקל משרד הממשלה: "לא חל שינוי בהגדרה כישוב קו עימות, מעמדה נשמר לא רק כך אלא ישנו חשיבות למקום  והוא הוגדר כיישוב "סמוך גבול" המהות היא אותו מהות, ההגדרה שונתה. לגבי הנושא המדובר, היא החלטת מדיניות של משרד הכלכלה וזה אינו בתחום אחריתנו. זהו איננו תחום המנדט שלנו".

מלי שטיגרלר משרד הכלכלה, שייצגה את השר אמרה: "צר לי שנציגי משרד הביטחון לא נמצאים כאן, כי הם הכתובת. ישנה החלטת ממשלה משנת 2009 שקיבלה הארכה בשנת 2011 שבעקבות הטבת המצב הביטחוני באזור הצפון, יש עדיין סבסוד כמו בכל מקום אחר בארץ. לסבר את האוזן, בשנה הזו אנו מעניקים כ-8 מיליון שקלים לסבסוד במעונות. ההחלטה הובאה ביוזמת שר הביטחון, כמו כך הסבסוד ירד בצורה מדורגת. הפה שאסר הוא הפה שיתיר".

עידית פרנקל משרד הממשלה: מבחינתו המהות זהה אך ההגדרה שונה. ב"מפת אזורי עדיפות לאומית" הגדרנו את קריית שמונה כ"סמוך גבול".

ח"כ גילה גמליאל: "הגישה של משרד הכלכלה איננה הולמת. יש כאן מצוקה אמיתית שזועקת גם מצד הארגונים הקיימים ומצד התושבים. הסבסוד כיום מבורך אך איננו נותן מענה לבעיית התעסוקה שנוצרה כיוון השינוי בהגדרה. אני ממליצה לפנות לשר הכלכלה, ולהשמיע את הזעקה על מנת שיהיה שינוי. על משרד הכלכלה לקחת את האחריות על הנושא. החוק מתיר, באם רק ירצה השר בנט הדבר ישתנה. ישנה אפשרות ממשית לפתרון הסוגיה".

 

ח"כ זהבה גלאון: אתחיל בפרוצדורה במסגרת החלטת הממשלה ניתנה היכולת לכל שר וחבר כנסת להפעיל שיקול דעת בנוגע לסוגיה שכזו. ברגע שמבטלים סבסוד למעונות זוהי פגיעה בציבור הנשים העובדות. זוהי החלטה פוליטית. מה סדרי העדיפות של הממשלה? אני ממליצה לפנות לשר הכלכלה ולדון בעניין".

סגן רה"ע יגאל בוזגלו ציין לטובה את כל חברי הכנסת, מכל הסיעות, ובראשם את ח"כ אראל מרגלית שיזם והוביל את המהלך לטובה. "אוהבים את קריית שמונה, אין לי ספק", הוא אמר. 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad