היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

המתכון לפסח נכון


1.  הגדות. זה קורה במשפחות הכי טובות. ליל סדר, 20 אנשים מסביב לשולחן, 14 סוגי הגדות מחולקות לכולם ואף אחד לא מצליח לעקוב אחרי השני, ולעיתים הסדר עצמו "מתחרבש" שכשאחד קם ליטול ידיים כשהשני בכלל מחפש את האפיקומן. לכן, אם מתאפשר לכם, עזבו נסו לארגן סוג אחד או שניים של אגדות, ולא "להתפזר". לא חובה, מומלץ.

 

2.  אפרופו הגדות. זו לא הלכה, אלא רק טיפ, השתדלו לוותר על כל ההגדות המסחריות שלא ממש חשוב להם שתקראו את ההגדה עצמה, אלא את הפרסומות שלהם (בכל זאת לדבר על הצעה מעניינת למשכנתא בליל הסדר, זה לא ממש לעניין).

 

3.  ארבע כוסות ודי. פורים עבר ומצוות "עד דלא ידע" כבר לא רלוונטית, לכן כדי שלא לנצל את הסדר לערב אלכוהול ויין, אלא לשתות 4 כוסות (עדיף תירוש, ככה תישארו צלולים), לצאת ידי חובה, ולזכור שיצאנו ממצרים ולא מסודן.

 

4.  בגלל "כובד" החשיבות של החג והמעמד המרגש, כולנו מנסים לקיים את החג כהלכתה, אך לפעמים זה מתבטא בכעסים על אחרים (שלא רציניים כמונו כמובן), ומשם התקלות מתחילות לזרום. זה קורה כמובן במשפחות הכי טובות, ולא צריך בן רשע, כדי שזה יקרה, אלא מספיק שאחת הדודות שהכי מעניין אותה מה יגידו על התבשיל שלה מנסה לזרז את כולם ומכניסה הערות מתישות ולא חגיגיות. אז נכון שזה לא נעים ונכון שזה לא ברוח החג, אך חייב לזכור, אסור, אבל ממש אסור ליצור ויכוח ומתחים. בנוסף, צריך לזכור שיש מנהגים שונים אפילו בסדר של הסדר, ולכן עדיף לתת לאחד להעביר את ההגדה והברכות לפי דרכו, מה גם שפעמים רבות יש נוסחים שונים בהגדות (ולכן סעיף 1 ממליץ על הגדות מאוחדות). תמיד תזכרו שהאווירה הטובה, האחווה והאחדות חשובים יותר מכל דבר אחר, וזאת בלי לגרוע חלילה מחשיבות הסדר.

 

5.  גם אם אתה לא ממש שומרי תורה ומצוות, וגם אם בשבילכם פסח זה בשביל הילדים, ואפילו אם הלכתם לבית הכנסת בליל החג, כבו את הטלוויזיה, תפגינו אחריות ורצינות כלפי ההיסטוריה שלנו, עזבו את השיחות על האח הגדול, האליפות של קריית שמונה ומכבי תל אביב ביורוליג ופשוט נסו באמת להיכנס לאווירה. זה יותר בשבילכם מאשר בשבילו.

 

6.  את כל הלכות פסח ניתן לקרוא בצורה מסודרת וברורה באתר האינטרנט של ארגון "למען שמו-נה באהבה" (www.lemaan8.co.il) כדאי מאוד.

 

המדור  של שבוע שעבר:


1.  הימים שלפני פסח ניכרים ומורגשים בכל פינה בארץ  ובמיוחד במרכזי הקניות כשממרח "השחר", בקבוקי תירוש, עוגיות "פאפושדו", צבע "טמבור" וכו' הם המצרכים הכי מבוקשים בתקופה הזו. אל הרשימה הזאת מצטרפים כמובן גם חומרי הניקיון. המנהג שהפך כבר להלכה דאוריתא אצל חלקנו הוא העובדה שבימים אלה אנו צובעים את הקירות, מבריקים חלונות, עושים סדר בארון הבגדים והכי חשוב, שוטפים כל דבר שהוא לא נגד מים. הניקיונות והקרצופים הם הדבר שהכי מאפיין את הריח שלפני. רק מה, שלעיתים אנו מאבדים פרופורציה והופכים אותו למושא החג. אין בעיה עם כך שישנן נשים שהאקונומיקה מתקזזת עם החמצן אותן הן נושמות, רק צריך לזכור כמה דברים בסיסיים שלעיתים יכולים לעשות נזק יותר מתועלת.
המרדף אחרי ההספק למשל, כששיחת טלפון אחת עם חברה שסיימה לנקות חדר אחד יותר, הופכת לסימפוזיון ניקיון ולאירוע טרגי רב נפגעים בבית.
נשים, לעיתים שוכחות שאבק זה לא חמץ והבעל אינו קורבן, והמרדף אחרי פינות נסתרות מוציאות אותן מדעתן. מלבד העצבים המיותרים, פעמים רבות קורה שהאישה מגיעה לליל הסדר מותשת מעייפות, וזה בלי לדבר עדיין על הבישולים, האורחים והקניות. לכן נשים יקרות (וגם גברים), נא לקחת הכל בפשטות ובעדינות, "לא להשתגע", ולזכור שגם אם לא הספקתם לעשות את ארגזי המצעים וארונות הילדים, פשוט אל תפתחו אותם במהלך הפסח, ותכריזו עליהם שמקומות המועדים לפירורים, וכך פשוט תקלו עליכם, על הסובבים אתכם ועל החלקים בנפש שיישארו פנויים להתרגש רגשית לקראת הדבר הגדול באמת.

 

2.  לפעמים אנחנו מגיעים לערב החג מותשים ומוצאים את עצמנו משתקפים במראה ונראים כמו רובוט מתוכנת, שהצליח לעשות הכל, אבל לא מרגיש בלב שום דבר, שכן המרדף אחרי ההספק השכּיח את העובדה שאנחנו צריכים להרגיש בעוד כמה שעות שהערב יצאנו ממצרים, ולכן השתדלו לעשות וללמוד כמה שיותר דברים שיחזקו לכם את שרירי הלב, ותוכלו להריח את ניחוחותיו של פסח כבר מעכשיו (ולא רק ע"י הכלור והאקונומיקה). דרך מצוינת לעשות את הסיפתח הוא מחר (בשבת שלפני פסח) ב"שבת הגדול" שנקרא כך מפני הנס שנעשה בו, וכן חשוב מאוד להתאסף ברוב עם בבתי כנסיות, לשמוע דרשות רבני ישראל בשבת הגדול ולהרגיש את פסח מתקרב ובא. פרטים בפינת ה"פה-שקווילים".

 

 

3.  בדיוק כמוכם, גם ל"נותני השירות" מד הלחץ עולה מעלה מעלה ככל שלוח השנה מתקרב לערב החג, ולכן עשו טובה לעצמכם ולהם, אל תחכו עם התספורות, המתנות והבגדים עד הרגע האחרון, אלא סיימו את המלאכות האלה כמה שיותר מהר, ובמיוחד את שטיפת הרכב, שכן בימים שלפני החג הלחץ במכוני השטיפה גובר, כך שההשקעה והתפוקה יורדים ומושפעים מהלחץ והתור הארוך, בדיוק בשטיפה הכי חשובה בשנה

 

4.  כידוע מצווה לתת דמי קמחא דפסחא, לעזור לעניים לצורכי החג. כן, לצורכי החג. לכן, אם לא נתתם עד עכשיו, תנו כמה שיותר מהר כדי שבאמת יוכלו להתארגן לחג לפני. בדיוק כמוכם.

 

5.  חלק מאיתנו (כולל אותי), מרגישים קצת מועקה בבדיקת החמץ, ערב לפני החג, משום שנראה כי יש שם משהו טרחני מידי בלפזר חתיכות לחם עטופות בנייר כסף ולמצוא אותם אח"כ, אך אם נשכיל ונלמד את ערך המעמד ואת ההשלכות, נגלה כי אותו אקט יקר וחשוב מאוד, הן מבחינה רוחנית והן מבחינה תפישתית. זה לא המקום להרחיב יותר מידי, אך חשוב מאוד להבין את מה שאנחנו עושים, את הביטול, ההפקרה ולמחרת השריפה של אותו חמץ.


6.  הגדות. זה קורה במשפחות הכי טובות. ליל סדר, 20 אנשים מסביב לשולחן, 14 סוגי הגדות מחולקות לכולם ואף אחד לא מצליח לעקוב אחרי השני, ולעיתים הסדר עצמו "מתחרבש" שכשאחד קם ליטול ידיים כשהשני בכלל מחפש את האפיקומן. לכן, אם מתאפשר לכם, עזבו נסו לארגן סוג אחד או שניים של אגדות, ולא "להתפזר". לא חובה, מומלץ.

 

7.  אפרופו הגדות. זו לא הלכה, אלא רק טיפ, השתדלו לוותר על כל ההגדות המסחריות שלא ממש חשוב להם שתקראו את ההגדה עצמה, אלא את הפרסומות שלהם (בכל זאת לדבר על הצעה מעניינת למשכנתא בליל הסדר, זה לא ממש לעניין).

 

8.  ארבע כוסות ודי. פורים עבר ומצוות "עד דלא ידע" כבר לא רלוונטית, לכן כדי שלא לנצל את הסדר לערב אלכוהול ויין, אלא לשתות 4 כוסות (עדיף תירוש, ככה תישארו צלולים), לצאת ידי חובה, ולזכור שיצאנו ממצרים ולא מסודן.

 

9.  בגלל "כובד" החשיבות של החג והמעמד המרגש, כולנו מנסים לקיים את החג כהלכתה, אך לפעמים זה מתבטא בכעסים על אחרים (שלא רציניים כמונו כמובן), ומשם התקלות מתחילות לזרום. זה קורה כמובן במשפחות הכי טובות, ולא צריך בן רשע, כדי שזה יקרה, אלא מספיק שאחת הדודות שהכי מעניין אותה מה יגידו על התבשיל שלה מנסה לזרז את כולם ומכניסה הערות מתישות ולא חגיגיות. אז נכון שזה לא נעים ונכון שזה לא ברוח החג, אך חייב לזכור, אסור, אבל ממש אסור ליצור ויכוח ומתחים. בנוסף, צריך לזכור שיש מנהגים שונים אפילו בסדר של הסדר, ולכן עדיף לתת לאחד להעביר את ההגדה והברכות לפי דרכו, מה גם שפעמים רבות יש נוסחים שונים בהגדות (ולכן סעיף 1 ממליץ על הגדות מאוחדות). תמיד תזכרו שהאווירה הטובה, האחווה והאחדות חשובים יותר מכל דבר אחר, וזאת בלי לגרוע חלילה מחשיבות הסדר.

 

10.  גם אם אתה לא ממש שומרי תורה ומצוות, וגם אם בשבילכם פסח זה בשביל הילדים, ואפילו אם הלכתם לבית הכנסת בליל החג, כבו את הטלוויזיה, תפגינו אחריות ורצינות כלפי ההיסטוריה שלנו, עזבו את השיחות על האח הגדול, האליפות של קריית שמונה ומכבי תל אביב ביורוליג ופשוט נסו באמת להיכנס לאווירה. זה יותר בשבילכם מאשר בשבילו.

 

6.  את כל הלכות פסח ניתן לקרוא בצורה מסודרת וברורה באתר האינטרנט של ארגון "למען שמו-נה באהבה" (www.lemaan8.co.il) כדאי מאוד.


 

אולי יעניין אותך

Bottom ad