היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

העירייה מציגה: גרעון מצטבר של 29,000,000 שקלים

השבוע כונסה מועצת העיר בבהילות כדי לאשר הלוואה בסך 2,500,000 שקלים לקופת העירייה.

הישיבה כונסה אחרי שרוב חברי המועצה אליהם פנה ראש העיר באמצעות הטלפון סרבו לאשר את ההלוואה.

את הישיבה פתח גזבר העירייה בני קונפורטי "אני מבקש לאשר את ההלוואה בסך שני מיליון וצי שקלים בעיקר עבור משכורות". קונפורטי הסביר את הצורך בהלוואה בכך שבחודשים יולי-אוגוסט צריך לשלם לעובדים הבראה וביגוד "שזה עוד משוכרת", הוא אמר בקצרה.

…הישיבה כונסה בבהילות כאמור, אולם שני אנשי מפתח במערך הכספי: החשבת המלווה גילה בר גיורא ויו"ר ועדת הכספים אשר פיניאן לא נכחו בישיבת המועצה.

היעדרותם מישיבה כה חשובה היא יותר מאשר טעם לפגם. לשאלתו של חבר המועצה ויו"ר האופוזיציה בנצי יעקב אמר שהגרעון עומד על יותר מ-28,000,000 שקלים וסך ההלוואות של העירייה עומד על סכום של 60,000,000 שקלים.

למרות שאין להטיל את האשם על הגזבר הנוכחי על כל ההלוואות והגרעון המצטבר, הרי שהאחריות שלו ושל ראש העיר לקופה היא אחריות עודפת והנה אחריות אישית, כפשוטה.

ההסבר של הגזבר באשר לנחיצות ההלוואה (ביגוד הבראה), הוא הסבר פורמאלי יותר מאשר צילום רנטגן של המערכת הכספית של העירייה. מצבה הכספי של העירייה, לעניות דעתנו, דורש טיפול אחר, צמצום הוצאות ולא לקיחת הלוואה. לא ייתכן שהעירייה אחרי מספר תוכניות הבראה וייעול, ובליווי צמוד של שני חשבים מלווים מטעם משרד הפנים, תציג נתונים מעין אלה: גרעון מצטבר של כשלושים מיליון שקלים ונפח הלוואות של שישים מיליון שקלים.

עם נתונים כאלה העירייה עלולה להיכנס לסחרור כספי שתוצאותיו יהיו פגיעה ישירה בשירותים שהעירייה מספקת לתושבים. כל שקל שיכנס לקופתה ישוריין לטובת משכורות העובדים ולתשלום ספקים. במילים אחרות, העירייה תממן את קיומה ולמעשה תחדל למלא את תפקידה.

כאן המקום לשאול. אם מצבה של הקופה טוב, אז למה צריך הלוואה (להזכירכם, כל הוצאה צפויה, ובכללם ביגוד, והבראה, הם חלק מוצק מהתקציב) ואם מצבה רע, מדוע אנשי המפתח ובראשם החשבת המלווה (שוב להזכירכם, ללא חתימה שלה, לא יוצא שקל מהקופה. ראה אי אישור הסעות למשחקה של איתוראן לפני שבועיים בקריית שאליעזר).

הגזבר ציין שעקב כך שהמלווה לא מאפשרת שימוש בהמחאות דחיות, נאלצים בעירייה לעבוד על בסיס מזומנים, דבר שאינו מקובל בסוג כזה של תאגידים.

בנצי שואל את הגזבר "מה נעשה אחרי שנאשר את ההלוואה הזאת, נאשר עוד הלוואה?".

בני: "אנחנו עושים פעולות לצמצם את הגרעון. הגשנו תוכנית הבראה שעיקרה קבלת כספים מהמועצה האזורית הגליל העליון, מהם נקבל כ-800,000 שקלים. הסכום הזה יכנס לתקציב 2012.".

בנצי: "אני יושב בוועדת הכספים, ואיך זה שהמצב הזה לא הובא לידיעתנו. אף פעם לא העלו את המצב בישיבות המועצה. מה, פתאום יש בור תקציבי כזה?"

בני: "מה פתאום, פתאום. מה, עשרים ותשעה מיליון שקלים גרעון זה מעכשיו? זה גרעון שהצטבר בעבר. היו ימים שלא שילמו כאן משכורת, על מה אתם מדברים?".

בשלב הזה, אחרי שבנצי שאל מספר פעמים את השאלה 'מאיפה בא הגרעון הזה, ולא קיבל תשובה הולמת, לדעתו, מהגזבר, אלי כהן הגזבר 'התנדב' לענות לבנצי.

מכאן התנהל דו-שיח לא מכובד ולא ראוי בין המנכ"ל ובין חבר המועצה בנצי.

כאחד שמעריך את הגזבר כהן, גם כאדם וגם כאיש מקצוע, היה צורם לשמוע את הדרך בה הוא התבטא כלפי חבר מועצה ("באת לעשות הצגות" "תסיים את ההופעה" ועוד).

כהן נכנס לויכוח עם בנצי והאשים אותו שהוא מאלה שמונע הכנסות לקופת העירייה ולדוגמא הביא את פעילותו של בנצי בנושא גביית הארנונה. בנצי: "אתם מכניסים את היד שלכם לכיס של התושב ולוקחים כסף. למה?".

עם כל הכבוד, נחצה כאן קו בו פקיד (בכיר) מדבר אל נבחר ציבור באופן שאינו ראוי ואינו מקובל במסגרת דמוקרטית. מעמדו של נבחר ציבור הוא שיקוף של הציבור, וכל פגיעה בנבחר ציבור היא פגיעה למעשה בציבור, ואני בטוח שלא זאת הייתה כוונתו של המנכ"ל כהן.

חבר המועצה ממן יורם הצטרף לויכוח והקשה על ראש העירייה והגזבר בשאלות ובין היתר שאל יחד עם חברת המועצה אתי חי-דוידי 'מה יהיה בעוד חצי שנה?. מישהו צריך לתת דין וחשבון על מה שקורה כאן", אמר ממן.

ראש העיר הרב ניסים מלכה "במשמרת שלי לא עוכבה ולוּ פעם אחת המשכורת של העובדים. שכחתם מה היה בעבר את כל העיכובים של המשכורות? שכחתם שעובדי העירייה משכורת בתלושי שי?! הגרעון מתגלגל זה לא משהו שאנחנו יצרנו. חמש שנים החשב המלווה לא הצליח לעצור את הגרעון וגם המלווה החדשה. אנחנו בודקים מדוע תוכניות ההבראה נכשלו. אנחנו עובדים רק לפי התקציב המאושר", אמר ראש העיר לנוכחים. ראש העיר מתעקש שמדובר רק בבעיה של תזרים המזומנים…

ראש העיר האשים את החשבת המלווה שהיא עובדת על פי קריטריונים שלא מוכרים לו. "איך מנהלים? משלמים בצ'קים דחויים, בתשלומים. לא אנחנו המצאנו את זה, לא המצאנו את הגלגל. הקופה צריכה מזומנים ולזה אנחנו צריכים את ההלוואה", אמר ראש העיר לחברי המועצה, והעמיד את ההלוואה להצבעה.

בעד לקיחת ההלוואה הצביעו ארבעה מחברי המועצה: ראש העיר הרב ניסים מלכה, מ"מ עמרם שחר, סגנו הרב מאיר לוי וגבי חסין.

נגד קבלת ההלוואה הצביעו שלושה: בנצי יעקב, אתי חי-דוידי ויורם ממן.

עוד קודם לכן, חבר המועצה יורם ממן העמיד הצעה נגדית. "אני מציע שנדון בלקיחת ההלוואה בועדת הכספים עם כל המשתמע מכך, ואחר כך תביאו את הבקשה למועצת העיר", אמר ממון.

בהצבעה, אושרה הצעתו של ראש העיר, וממילא הצעתו של יורם ממן לא הועמדה להצבעה.

 

 

     

אולי יעניין אותך

Bottom ad