היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

הציל את המפות וההיסטוריה

 

אוסף נדיר של 30 מפות היסטוריות וצבאיות של הגליל העליון הושלך לאחרונה לפח המחזור בקיבוץ דן. תושב הקיבוץ שעבר במקרה במקום וגילה זאת, מיהר לאסוף אותן ולהעבירן לארכיון המפות שנפתח בספריית המכללה האקדמית תל-חי.

בין המפות הנדירות ניתן למצוא מפות קרקעות של קרן קיימת לישראל משנות ה-30 של המאה הקודמת, עליהן מסומנים שטחים שהוקצו לישובים יהודיים, מפות נוספות של הקרן הקיימת, העוסקות בפיתוח קרקע חקלאי ובהן סימון השטחים וציון מידת העיבוד החקלאי הדרושה לכל אחד מהשטחים (ראוי לעיבוד מידי, ראוי לעיבוד לאחר סקילה, ראוי רק לייעור וכו'). כמו כן, כולל האוסף מפות קרטוגרפיות משנת 1949, עליהן מצוינים כל הישובים בגליל המזרחי, מיקומם של הבתים בתוך הישובים ופרטים חשובים נוספים.

ד"ר אלון מרגלית מנהל הספרייה ושלום טרמצ'י מנהל ארכיון המפות התרגשו מאוד לקבל את האוסף הנדיר והחשוב.

ד"ר מרגלית: המפות הללו מאפשרות לשמר את ההיסטוריה של הגליל בצורה נהדרת. כל אחת מהמפות הללו נותנת לנו תמונה של מצב הקרקע באזור שלנו לפני קום המדינה, עם הקמת הישובים והפיתוח החקלאי. מקור חשוב של המפות הם האוספים הפרטיים. אנשים רבים מחזיקים במפות היסטוריות בבתיהם, מבלי שהם מבינים את הערך והחשיבות האדירה שלהם. חשוב מאוד שמפות אלו יגיעו לארכיון שהקמנו בתל חי, בו אנו שומרים את המפות בתנאים וברמת אכסון מקצועית המתאימה לשימור המפות מבחינת רמת הלחות והטמפרטורה הדרושים. הסכנה היא שמפות אלה לא ישמרו בבתים הפרטיים וחלקם אף יושלכו לפחים בשל חוסר מודעות לחשיבותם. אנו קוראים לכל אחד שיש ברשותו מפה או מספר מפות עתיקות, להביאן אלינו למכללה. מפות אלו משמשות למחקר אקדמי של חוקרים רבים מהארץ ומהעולם. אנו מתעדים את התורמים ועל המפות עצמן מציינים מהיכן הן הגיעו".

ארכיון המפות במכללה האקדמית תל חי הוא ארכיון מקצועי ורחב היקף שהוקם ע"ש האני הארון מהישוב ריחניה, וכולל כיום למעלה מ-12,000 מפות היסטוריות, עתיקות, של הגליל וסביבותיו.

האוסף המרכזי של המפות הגיע לארכיון המכללה מאיתן ישראלי, מקיבוץ עמיר, שהצליח במשך שנים רבות לאסוף מפות מסוגים ותחומים שונים והעביר לידי המכללה מספר מרשים של 4000 מפות. 1200 מפות נוספות הגיעו לידי המכללה מקק"ל ושני אוספים נוספים, האחד, מכפר גלעדי והשני ממועצה אזורית הגליל העליון, נתרמו אף הם, לארכיון המפות בתל-חי.

 

 

 אוסף המפות המרשים כולל כאמור מפות היסטוריות הנוגעות בהקמת הישוב בגליל העליון בעת החדש. המפה העתיקה ביותר באוסף היא מפה גרמנית משנת 1860 של רמת הגולן ועמק הירדן. יש בארכיון מפות של עמק החולה מלפני מלחמת העולם הראשונה, כמו מפה משנת 1907 העוסקת בחלוקת הקרקעות במטולה. המפות נוגעות בתחומים שונים: פיתוח חקלאי, פיתוח מים, חלוקת שטחים, עימות עם המדינות השכנות ועוד.

אולי יעניין אותך

Bottom ad