היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

הרוצח השקט

מהו לחץ הדם וכיצד הוא נמדד?!

לחץ הדם הינו הלחץ המופעל על דפנות כלי הדם בגוף על ידי הדם הזורם בתוכם. לחץ הדם נמדד ביחידות של מילימטר כספית (ממ"כ) ומבוטא בעזרת שני ערכים. הערך הגבוה המכונה לחץ דם סיסטולי מבטא את הלחץ המופעל על דפנות כלי הדם בזמן התכווצות שריר הלב ושליחת הדם ממנו אל תוך כלי הדם הגדולים. שלב התכווצות הלב מכונה סיסטולה ומכאן כינוי ערך זה, לחץ דם סיסטולי. הערך הנמוך המכונה לחץ דם דיאסטולי, הוא הלחץ המופעל על כלי הדם בעת הרפיית שריר הלב, המכונה דיאסטולה. לחץ דם שנחשב ללחץ דם תקין הוא 120/80. לחץ הדם בגופינו משתנה מרגע לרגע, ולכן אין לו ערך קבוע. כדי לקבוע אם אדם סובל מלחץ דם לא תקין צריך להסתמך על מספר בדיקות של לחץ הדם.

מה גורם לשינויים בלחץ הדם?!

לחץ הדם מושפע ממצבנו הנפשי, וגם מחוסר ריכוז בזמן מדידת לחץ הדם. מספיק שמדברים עם האדם שמודדים לו לחץ דם, כדי שלחץ הדם שלו יעלה. לעיתים גם התבוננות בו יכולה לגרום לעלייה לא מוסברת בלחץ הדם.

לחץ הדם משתנה גם לאורך היממה. בדרך כלל קיימת ירידה של יותר מ-10% בלחץ הדם בשעות השינה בלילה. ירידה זו מסתיימת בעלייה חדה של לחץ הדם בזמן ההתעוררות.

לחץ הדם אף מושפע ומשתנה לפי עונות השנה, וערכי לחץ הדם נמוכים יותר בעונת הקיץ בהשוואה לחורף.

"תסמונת החלוק הלבן". מדובר על תופעה שבה האדם מעלה את לחץ הדם שלו בלא שליטה, לפני ובעת בדיקה רפואית. המערכת הרפואית מודעת לבעיה, ופותרת אותה באמצעים שונים כגון מדידת לחץ רצופה באמצעות מכשיר קטן הנישא על הגוף.

מי באוכלוסיה סובל או עלול לסבול מיתר לחץ דם?

בסקר שנערך לאחרונה נמצא כי עשרים ואחד אחוזים מהאוכלוסייה מעל גיל 18 (חמישית מהאוכלוסייה, בכלל לא מבוטל) סובלים מיתר לחץ דם.

שכיחות תופעת יתר לחץ הדם עולה עם הגיל. לפי סקר זה נמצא כי עד גיל 24 יסבלו ממנה כארבעה אחוזים מהאוכלוסייה, עד גיל 55 עולה האחוז הממוצע לשלושים אחוזים, ואילו בין הגילאים 74-55 תעלה שכיחות המחלה לכדי שישים אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת.

עד גיל 55 המחלה שכיחה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים ומגיל 65 והלאה שכיחות המחלה זהה אצל גברים ואצל נשים. בגיל מבוגר יותר המחלה שכיחה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים.

לחץ הדם הסיסטולי (הערך הגבוה יותר) עולה עם הגיל בכל טווח הגילים, בעוד שלחץ הדם הדיאסטולי (הערך הנמוך יותר) עולה עד גיל 50-60 ובהמשך יורד.

באוכלוסייה המבוגרת נמצא יותר יתר לחץ דם סיסטולי (ערכים סיסטוליים גבוהים עם ערכים דיאסטוליים תקינים או נמוכים).

בעבר חשבו שעליית לחץ דם עם הגיל היא חלק מתהליך הזדקנות הבריא, ומכיוון שכך אין צורך לטפל בה. כיום ברור שלחץ דם סיסטולי גבוה, גם בגיל המבוגר, הוא גורם סיכון משמעותי לתחלואה במחלות לב וכלי דם.

אצל מי ניתן למצוא יותר לחץ דם גבוה?

לחץ דם גבוה שכיח במיוחד אצל אנשים מעשנים, אנשים עם עודף משקל, אנשים האוכלים דיאטה עשירה במלח, אנשים הסובלים מסוכרת, אנשים עם רמת כולסטרול וטריגליצרידים גבוהים, אנשים המשתמשים באלכוהול ואלו עם רקע של יתר לחץ דם במשפחה. כמו כן ניתן למצוא לחץ דם גבוה אצל אנשים שמשתמשי בתרופות מסוימות למשך תקופה ארוכה; כמו תרופות נוגדות דלקת הניתנות להקלת כאבי גב וכאבי פרקים.

מה הגורם ליתר לחץ דם?

ברוב רובן של החולים הסובלים מלחץ דם גבוה, הסיבה לעלייתו של לחץ הדם אינה ידועה. מצב זה מכונה יתר לחץ דם ראשוני. לרוב לא נמצא גורם גנטי ליתר לחץ דם, אך מוצאים יותר יתר לחץ דם באנשים שמישהו קרוב בבני משפחתם סובל מיתר לחץ דם. במקרים האחרים נגרם יתר לחץ דם כתוצאה ממחלה אחרת, זה מכונה יתר לחץ דם שניוני (או משני) במצב זה יתר לחץ הדם נגרם כתוצאה משינוי באיזון או בתפקוד של מערכות שונות בגוף, כגון תפקוד כליות לקוי, הפרעות הורמונאליות ועוד.

הסיכונים בלחץ דם גבוה

לחץ דם גבוה מאיץ טרשת עורקים, ומהווה גורם סיכון להתפתחות אירועים מוחיים, התקפי לב ואי ספיקת לב, כשל כלייתי ופגיעה בכלי דם.

אבחון מוקדם וטיפול יכולים למנוע את הנזק על ידי הפחתה ב-40% בסיכון לאירוע מוחי וב-20% את הסיכון לאירוע לבבי, ובעצם להציל חיים.

כתוצאה מלחץ דם גבוה עלולים להתפתח סיבוכים כמו: התקף לב, אירוע מוחי, כשל כלייתי, פגיעה בראייה ומצב של אי ספיקת לב.

ככל שלחץ הדם גבוה יותר, כך התקופה הדרושה להתפתחות הסיבוכים מתקצרת. מכאן ברורה חשיבות הטיפול כבר בשלבים המוקדמים של הופעת לחץ הדם הגבוה.

ובכן, מה עושים כשיש לחץ דם גבוה? האם ניתן להיעזר ברפואה משלימה לאיזונו? וכיצד? על שאלות אלה אענה בכתבה הבאה.

עד כאן להפעם. הערות והארות יתקבלו תמיד בברכה.

בברכת בריאות טובה,

אורלי אברהם מטפלת ומרצה בכירה ברפואה משלימה

052-8781954 

אולי יעניין אותך

Bottom ad