היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

הרשויות המקומיות לאן?! ניהול בעידן של שינויים

בשנים האחרונות שב ועולה המשבר הקיים בין הרשויות המקומיות למשרדי הממשלה, נוכח מצבן של רשויות מקומיות רבות ברחבי הארץ, שחלקן נתונות במצב כלכלי קשה.

מומחים מפרשים זאת בבעיה מבנית של המערכת המוניציפאלית בישראל הנובעת מכך, שמקור סמכותן של הרשויות המקומיות הוא בציבור התושבים, בעוד מעליהן ניצב השלטון המרכזי המתאפיין בריכוזיות יתר בקבלת החלטות בענייניהן.

מצבו של השלטון המקומי, שיטות הניהול ברמות שונות של הרשויות המקומיות וארגונים נידונו בהלך כינוס "ניהול בעידן של שינויים" שהתקיים במכללה האקדמית צפת. בכנס השתתפו ראשי רשויות מרחבי הארץ, מומחים בתחום ניהול ואנשי אקדמיה, שפרשו תמונת מצב עגומה בה נתונה היום מערכת השלטון המקומי והציגו פתרונות לשיפורה, המבוססים על ניסיונם בניהול המועצה.

נשיא המכללה, פרופ' אהרן קלרמן, ציין בדברי ברכתו את האתגרים העומדים בפני ניהול השלטון המקומי בדמותן של טכנולוגיה וגלובליזציה ודרישות לאיכות שרות. מחקרו של ד"ר דוד שוורץ בנושא חברות עירוניות, ומחקרה של ד"ר אפרת גיל בנושא, כיצד לערוך שינויים ארגוניים.  

הכנס אורגן ע"י ד"ר אפרת קנולר, רכזת תחום מדעי המדינה במכללה האקדמית צפת, שהציגה את היתרונות והחסרונות של שיטת מיקור חוץ ברשויות המקומיות. לדבריה, הרשויות המקומיות נאלצות להשתמש, יותר ויותר, במיקור חוץ בשל הנחיות הנכפות עליהן מצד השלטון המרכזי לצמצם את כוח האדם ברשות ובשל המטרה לרצות את התושבים, הבוחרים הפוטנציאליים של ראש הרשות. התוצאה, פגיעה בעובדים החלשים, בייחוד בפריפריה.  

במהלך הכנס התקיימו דיונים בהשתתפות עדי אלדר, ראש העיר כרמיאל, אילן שוחט ראש העיר צפת, יעקב ממן, ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל ועו"ד פריד גאנם, ראש מועצת מרר, שהציגו את הקשיים בהם הם נתונים כראשי ערים, וניסיונם למצוא את האיזון הנכון בין המדיניות המוניציפאלית לבין המדיניות הממלכתית.

אילן שוחט ראש העיר צפת, הציג את המעבר מעיר שהייתה נתונה במשבר לעיר הנחשבת היום למודל מצליח בארץ: "ראשי הערים נמצאים בדילמה של פערים אדירים בניהול מנגנון מוניציפאלי ללא יכולת שינוי ויורשים מצב נתון עם גירעונות כספיים כבדים ללא אפשרות להתחיל מחדש. בכל הפרדוקס הזה הם צריכים להוביל מערכת להצלחות והתייעלות, ובסופו של יום לרצות גם את התושבים. בצפת הצלחנו לשבור את הפרדוקס ולראשונה העיר מאוזנת מזה 4 שנים ללא חשב מלווה".

העובדה שיש אפשרות לצאת ממצב בו הרשות מנוהלת בנושא הכספי למעשה על ידי חשב מלווה, כמו שקרה בצפת, תוך איזון המצב הכספי, יכולה לשמש דוגמא גם לרשויות אחרות, קריית שמונה, למשל.

אולי יעניין אותך

Bottom ad