היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

התכנסו לאשר ארנונה ושמעו הרצאה על פודטק

השבוע זומנה ישיבה שלא מן המניין לצורך אישור צו הארנונה.

ישיבה שלא מן המניין מוקדשת לנושא אליו זומנו חבריה ואף אחד אינו רשאי לשנות את יעודה בצורה זו או אחרת. אבל זה מה שקרה.

במקום להתחיל את הישיבה בזמן (מה שלא קורה בזמן האחרון…), היא התחילה באיחור ובפתיחתה 'הודיע' ראש העיר שהוא זימן את ד"ר אופיר בנימין להרצות על לא אחר מאשר …ה-פודטק. מה לפודטק ולישיבה שלא מן המניין שזומנה כדי לאשר את צו הארנונה? מה היה דחוף ובהול לנהוג בשרירות לב באשר לנוהגים ולכללים של זימון ישיבה שלא מן המניין?

כנראה שהפתרונים קואליציה הדורסנית שחושבת שהיא מעל החוק וכללי ה'משחק' של ניהול ישיבות וכפיפות להנחיות והוראות החוק.

מטעמי נימוס והכנסת אורחים, השתדלו חברי המועצה לנהוג בנימוס אולם חברי המועצה מהאופוזיציה לא התאפקו והעירו על כך.

התנהלות זו מצטרפת למקרים נוספים שחברי הקואליציה עושים 'מה שבא להם'.

אגב, אין אבק של טענה כלפי ד"ר אופיר בנימין. (ראה ידיעה נפרדת בנושא כנס הפודטק שהתקיים במכללה האקדמית תל חי השבוע).

נחזור לישיבה שלא מן המניין שלשמה התכנסנו.

אישור צו ארנונה הוא אקט של משחקי כאילו שהמחוקק קבע ובו המועצה מתכנסת כדי לאשר את הצו.

לצורך הצגת סעיפי צו הארנונה והשינויים המוצעים, הוזמן עו"ד שנשמע כמומחה בתחום, אבל כתוצאה מחוסר תיאום, הוא הביע עמדה באחד הסעיפים שלא תאמה את עמדתו של ראש העיר שטרן שהזדעק להסתייג ממנה.

נקדים ונאמר שהתוכנית המקורית אמורה הייתה לאשר שורה של גזירות ותעריפים שמשמעותם הכבדת ידה של העירייה על התושב.

במהלך הדיון הוסרו סעיפים שהוכנסו בשיטת 'מצליח' אבל חברי האופוזיציה והציבור הרחב הרים את קולו במחאה רבתי.

חברי הנהלת העיר התכנסו לישיבה כדי למזער נזקים ולקבל את ההחלטה על הסרת הסעיפים הבעייתיים בעצמם.

 

כאן המקום להזכיר שצו הארנונה אושר בסופו של יום על ידי ראש העיר וחבריו בקואליציה מול התנגדותם של חברי האופוזיציה: אלי זפרני וד"ר אביבה וייצמן-זריהן, לא לפני שקדמה לישיבה מערכה ציבורית ברשתות החברתיות שבהן השתתפו חברי האופוזיציה, אזרחים מן השורה והתקשורת.

הארנונה עלתה בעוד 1.1% והיא מצטרפת לעליה האחרונה של 5% שאושרה לא מכבר.

ברשותכם, נעשה אתנחתא כדי לרכז את הגזרות שהעירייה הטילה בחודשים האחרים על תושבי העיר: זה התחיל בהוצאת חשבונות הארנונה השערורייתיים שבאו בעקבות המדידות הלא פחות דורסניים בהם שינתה העירייה מהותית את גודל החשבון לתשלום, באופן שאינו מכבד ואינו מכובד "לא שינינו את שיטת המדידה", היו מוכנים לומר בעירייה בגרון ניחר, לכל מי שטען כנגד חשבונות הארנונה.

מה עשתה העירייה למעשה?! המודדים מדדו את מעטפת הבתים ואת החללים והשירותים, כבעבר. אבל, וכאן האבל המכעיס שחייבים להעמידו במבחן המשפטי, הם כללו הפעם, בניגוד מוחלט לפעמים הקודמת בעמודת 'ממ"ר לתשלום ארנונה'. במהלך כל השנים הופרדו החללים וחדרי המדרגות מהסה"כ שטח הדירה. הפעם, העירייה חישבה את כל החללים והשטחים הללו באופן שהדירה 'גדלה' אך ורק לצורך תשלום כספי ארנונה לעירייה. מהלך מקומם, ועוד נגד התושבים.

לאחר ש'הבתים' ו'הדירות' גדלו, תעריפי הארנונה עלו בשנה החולפת ב-5%, תוסיפו את העלייה של 1.1% והרי לכם תשלומי ארנונה בריבית דריבית.

אנחנו ממשיכים ומגיעים לחוקי העזר שאושרו בשבוע שעבר. אקדים ואומר, כפי שאמרתי וחזרתי במהלך כל השיח בנושא. חוקי עזר באים להיטיב עם התושב, להסדיר את מערכות היחסים בינם, לשכניהם ולרשות המקומית. עד כאן אני מאמין יש הסכמה רחבה. אלא מה? כאן אנחנו 'נפרדים' מהעירייה בגלל התעריפים הגבוהים שהעירייה גובה בחלק מחוקי העזר והאגרות.

הטענה שכאילו החבורה היושבת בעירייה 'אחראית' ומבקרי מהלכיה חסרי אחריות, ראוי שתדחה על הסף.

אף אחד לא המציא את הגלגל וכל אחד פועל על פי הידע המקצועי, האחריות, השכל הישר והלב שלו.

יישור העקומה (הגירעון) אינו מקודש במובן שאם המחיר אותו משלמים התושבים הוא אכזרי ופוגעני בצורה לא מידתית.

יתרה מכך. אם מישהו בעירייה שכח נזכיר לו שיש מושג הנקרא "יוקר המחייה" שמכה ללא רחם בחוליות החלשות של התושבים. נזכיר לאנשי האקסל והמקלדת ש'יוקר המחייה' אינו עניין של הקוטז' ועגבנייה וההכבדה הגדולה והכואבת מגיעה מהמיסים הישירים, העקיפים והמקומיים (ארנונה ואגרות) שבין היתר העירייה מטילה על התושבים.

לסיכום. ראש העיר וחבריו להנהלת העיר חייבים להתעורר ולעצור את ריצת האמוק בניסיונם לרצות את משרד הפנים ופקידיו.

ומבלי להיכנס לאגדות ולהתבטאויות שהיו במהלך מערכת הבחירות על 'גירעונות עתק', קטסטרופה ועוד ביטויים מכובסים שעדיין משתמשים בהם כאליבי לחוסר ההבנה למה שהתפקיד שלהם כנבחרי ציבור דורש מהם, יש דרכים נוספות למלא את תפקידם וקוראים לזה חמלה, שכל ישר, לב ובמיוחד לזכור את מי הם אמורים לשרת.

 

התייחסות חברי האופוזיציה שנכחו בישיבה

הרב ניסים מלכה ראש העיר, לשעבר: "אני רואה בחומרה לזמן אורח מהמכללה לדבר על הפודטק. כשעל הפרק נושא כה חשוב כמו הארנונה. לתת לנו את כל הזמן להתייחס ברצינות על הגזרות הנוספות בהכנסת ידי הנהלת העיר את היד שלהם עמוק מאוד בתוך הכיס של התושבים. אני שמח שהצלחנו לבטל חלק מהגזרות וזה בזכות הלחץ של חברי האופוזיציה בשיתוף תושבי העיר. בקריית שמונה בעקבות הקורונה מספר המובטלים מתקרב ל-30%, איפה החמלה?

בעניין הפודטק, כשהנושא עלה במועצת העיר לראשונה בקדנציה הקודמת לעג לזה אביחי שטרן שלא האמין שזה יצא לפועל. אבל ב"ה בעקביות ובאמונה שלמה בשיתוף ראש המועצה האזורית זלץ ואלי מלכה מרמת הגולן הצלחנו להוביל את הפרויקט ולשכנע את הממשלה לאשר ולתקצב אותו במעל 100 מיליון שקלים".

 

חבר המועצה אלי זפרני: "צר לי מאוד שבתוספת כל הגזרות שהושתו עליכם תושבי קריית שמונה הגיע למועצת העיר הצעה להעלאה נוספת ובלתי סבירה בתעריף הארנונה לא מזמן קיבלתם לביתכם את הודעת התשלום על עליה של חמישה אחוזים בארנונה בשנה שעברה והיום שוב עליה נוספת של 1.1 אחוזים בשילוב חוקי העזר שפוגעים בכול הסקטורים בעיר.

לסיכום אומר שזה לא השינוי שכולם ציפו בניהול העיר ובמשק הבית הפרטי ובעסקי.

כל זה בתקופת קורונה ומשבר עולמי שהולך ללוות אותנו המון זמן".

חברת המועצה ד"ר אביבה וייצמן-זריהן: "ישיבת המועצה בעניין הארנונה לימדה שמאבק ציבורי טוב, יכול לצמצם גזרות. בפועל הניסיון למסות את תושבי שכונת יובלים "האמידים" באמצעות מס על "סמל הסטטוס"- הבריכות כשל, למסות את המשפחות הצעירות הבונות את ביתן, למסות את כל המשפחות שהינן 'המטפל העיקרי' באדם נכה או סיעודי באופן ממש דרקוני ואטום, כשל! וטוב שכך.

עם זאת, האופוזיציה הצביעה נגד העלייה של % 1.1, ולצערי הגזרה עברה בקריית שמונה למרות שבמקומות רבים היא לא עברה.

היה רצון להקפיץ ארנונה באופנים שונים, למשל הקפיצה מאפס ארנונה ל300% בלי חשיבה מעמיקה כמו שקורה במס על קרקע תפוסה למגרשי מכוניות. שכנתנו גליל עליון גובה על אותו דבר 20 שקלים לממ"ר ואילו אנו גובים 30 שקלים לממ"ר. מדוע להבריח את אנשי העסקים ממרכז העיר? היה הגיוני יותר להוזיל את התעריף במעט.

לצערי, ראייה מערכתית חסרה בעיר הזו והתפיסה שצריך למצוא את אלה שדרכם תתמלא הקופה הציבורית על מנת שיתהדרו ב"הצלחת תכנית ההבראה". זה מתכון ל"הניתוח הצליח אבל החולה מת". 'גומרים' על האנשים ועל העסקים. צאו לנו מהכיס פתחו לנו שירותים טובים וחדשים"

אולי יעניין אותך

Bottom ad