היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

ואתה, יודע לסלוח?


אם אדם מגיע לבית משפט, ועומד בפני השופט ומביע חרטה על פשע שביצע, סביר להניח שהוא עדיין ייענש. אצל הקדוש ברוך הוא זה לא בדיוק ככה, ולכן הפעם ננסה לקבל תפיסה מציאותית מערכת המשפט הרוחנית.

אנשים חיים רבים סוחבים אחריהם מקרים מהעבר שיצרו תסכולים פנימיים בעקבות טעויות ועבירות שעשו ובטוחים כי אותם מעשים אינם יכולים להימחק כליל. וכאן צריך חידוד, אם מדובר בעבירות של בנאדם לחברו, או שמא בין אדם למקום. אם למשל אדם גנב מאדם אחר, זה לא משנה כמה הוא יתנצל, יתחרט ויבקש סליחה, העבירה לא תכופר עד שיחזיר את הגזילה. אך לעומת בין אדם לאלוקים זה אחרת, וניתן לחלק את הכפרה לשני חלקים המתייחסים למצוות עשה ולמצוות לא תעשה. הרמב"ם כותב שאדם שעבר על מצוות עשה, כמו למשל שלא קידש בליל שבת, לא בירך ברכת המזון אחרי הסעודה או לא הניח תפילין, ברגע שעשה תשובה, מיד מתכפר לו. אך אם עבר על מצוות לא תעשה, התשובה "עומדת תלויה" ורק כשמגיע יום הכיפורים, זה מתכפר.
בנוסף לכך יש עבירות לא תעשה הנחשבות חמורות יותר הנקראות "כרת" או "מיתת בית דין" ועליהן התשובה ויום הכיפורים לא מכפרים לחלוטין, אלא גם ייסורים שבאים עליו ומנקים אותו לחלוטין.
ייסורים, לא מדובר רק על תאונות ומקרים קשים, אלא גם על "ייסורים חיוביים" כמו למשל, אם אדם רוצה לעשות עבירה (סרט לא צנוע למשל) אך הוא מתגבר עליו ויוצא לשיעור תורה במקום (ואף גורר לעג אצל חבריו), מעט ייסורים כאלה שווים כמו הרבה ייסורים אחרים. עוד דוגמא, אישה שפגעה בבעלה במילים קשות והוא בוער בתוכו אך מתגבר ולא מחזיר לה, המעט הזה שווה הרבה ייסורים שהיו יכולים לבוא מלמעלה, כמו הפסדים כספיים גדולים בלתי צפויים וכדומה. לכן האיסורים הם לאו דווקא כאלה שמגיעים על אדם בעל כורחו, אלא "סבל חיובי" מבחירה.

פאות וזקן מנקים חטאים?

הרבה אנשים ששומעים את המושג "תשובה" חושבים מיד על שטריימל, זקן ומגבעת, אך אינם יודעים שזהו אינו תנאי לקבלת התשובה. ניתן להישאר בג'ינס וטריקו ועדיין לעשות תשובה. ולכן צריך לזכור שהתשובה תלויה בפנימיות ולא בחיצוניות. אדם שמתחרט על העבר, מתוודה בפיו בינו לבין האלוקים ולא רק במחשבה, ובאמת עוזב את החטא ומקבל את העתיד שלא ישוב לבצע את אותה עבירה, אותה עבירה נמחקת לחלוטין.
אם אדם פתח מועדון ריקודים שהופעל בשבת וימים טובים וכעת רוצה לחזור בתשובה, צריך כמובן לסגור את העסק ולחדול ממעשים כאלה לחלוטין, אך עדיין כדאי שיהיה יצירתי ויעשה
את "תשובת המשקל" שהיא עשייה הפוכה של אותה עבירה, כלומר באותה עבירה שחילל, יחפש את התיקון יעשה אותו. אם הוא חטא בחילול השם, הוא צריך לעשות קידוש השם. אם הוא חילל שבת, הוא צריך לשמור שבת ואולי אפילו להפיץ הלאה. מי שמכיר את פנחס ראובן מבני ברק (מפיץ ספרי היהדות הגדול בארץ) יזכור בוודאי שהיה בעבר בעל חנות לספרים חילוניים (רומנים, פרוזה, דרמה וכו'), אך כשחזר בתשובה עשה תיקון את ההיפך הגמור ופתח חנות ספרים תורניים, והפך כיום למפיץ הגדול בארץ.
דבר נוסף שנדרש מהאדם לעשות (לפי הרמב"ם) הוא הווידוי, כלומר, האדם צריך להתוודות בפה ממש, לא כהרהור הלב. אלה הווידויים שאנו אומרים בכל יום בתפילה ובסליחות.

אם אדם עשה עבירה נגד המדינה (מס, שוחד וכו'), גם אם יתקן את המעשה לחלוטין, מערכת המשפט לא תסלח לו ולכן השכל האנושי לא מקבל את המושג כפרה, ואף החברה שלנו לא ממש סלחנית גם כלפי אנשים ששילמו את חובם לציבור. כאמור, עפ"י היהדות צורת המשפט שונה ועל כך אומר הרמב"ם שהתשובה האמתית היא שהקב"ה יעיד על האדם שהוא מתחרט באמת על מעשיו, ואז המעשים הרעים שעשה יהפכו לזכויות. ליתר דיוק, אם האדם חזר בתשובה מיראה, הזדונות הופכים לשגגות, כלומר העבירות לא נמחקות לגמרי אלא הופכות לעבירות בשגגה. אבל אם האדם חוזר בתשובה מאהבה, הזדונות הופכים לזכויות, לא פחות.

 

פהשקווילים

* השבוע התחלנו לקרוא סליחות ברחבי בתי הכנסת. להלן רשימת בתי הכנסת בהן מתקיימת התפילה המיוחדת:

00:20 (לילה) – בית הכנסת "אחוות לוחמים", מלון הצפון (הרב רפאל סבתי)

00:30 (לילה) – ישיבת ההסדר

00:30 (לילה) ארגון למען שמונה באהבה – סליחות לבני נוער בבית כנסת "חברת הזוהר" (מול חנות YNS מחשבים) 0506429037 או 0528249034.

04:10– בית כנסת "שער שמיים"

04:15– בית כנסת "מגן אברהם"

04:15 – כולל "ברסלב"

04:30– בית הכנסת "מגן דוד"

04:45 – בית הכנסת "אהבת ישראל"

04:45-בית כנסת "מערת עדולם"

04:45– בית כנסת "בימת תל חי"

04:55 – בית כנסת "אור תורה"

05:00 – בית כנסת "תקוותנו"

05:00– בית כנסת "יהודה הלוי"

05:00 – בית כנסת "אלי כהן"

05:10 – יוסף הצדיק

06:45 – יד לאחים

07:00  – המתמיד

אם אתם יודעים על מקום נוסף, נשמח אם תעדכנו אותנו:      054-3207251 (ניתן גם להשאיר הודעת SMS)

 

* ארגון "למען שמו-נה באהבה" המנהל פורטל יהדות מקומי עשיר ומגוון (www.lemaan8.co.il) שוקד בימים אלה על בניית אתר נוסף המיועד לילדים. בארגון מוסרים כי האתר יהיה אינטואיטיבי וישלב בתוכו פינות ומאמרים של ילדי העיר וכן פעילויות מרתקות. פרטים בהמשך.

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad