היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

וועדת חלם

השבוע נדהמתי לקבל הודעת דובר על דיון שהיה בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת, ביום שני השבוע, ובה סדרת האשמות קשות כלפי עיריית קריית שמונה באשר לקליטת עולי בני המנשה ועל כך שהעירייה לא ממנה 'מגשר' ומלווה לאנשי הקהילה.

אילו העובדות היו נכונות לעת כתיבתן, הדברים אכן היו מזעזעים וחמורים.

אלא, שהעובדות מעט שונות.

מפאת הכבוד לא אשתמש כלפי יוזמי הדיון במילה 'הזוי', רק אומר שהמילה 'מוזר' די בה כדי לבטא את המצב.

ובכן, אכן מונה/נבחר/ מגשר/ת לבני הקהילה אדם הדובר רוסית. העובדה הזאת הייתה ידועה למי שרצה לדעת מזה חודשים רבים. הדבר נחשף גם ב"חדשות הגליל" ובעיתונים אחרים, אולם הוועדה הייתה עסוקה בסדר יום צפוף ועמוס בטיפול בהמוני העולים הצובאים על דלתות משרדי הנציגויות השונות של ישראל ברחבי העולם.

המידע המרגיז והמעצבן הזה הובא לידיעת וועדת הקליטה והעלייה ואף נלוותה דרישה (הגיונית ועניינית) למנות אדם שאכן מדבר את שפתם (שפת הקוקית) ומכיר את תרבותם. מסיבות לא ברורות עד היום, האיש לא נבחר/מונה לתפקיד, אלא רק לאחר הרעש התקשורתי והעיסוק הציבורי במרשתת, בין היתר.

הנוגעים בדבר 'שכחו' לציין שהכתובת בכלל היא רשת המתנ"סים של 'קרן ילדנו, ולא עיריית קריית שמונה.

והכי חמור. לפני מספר חודשים נבחר לתפקיד האיש המתאים, בן 'שבט המנשה'. אז מדוע 'הזדרזה' הוועדה הנכבדה להתכנס בצורה דרמטית השבוע, להזמין (שלא לצורך) את נציגי העירייה לדיון מבחינת 'הסוסים ברחו, בואו נסגור את האורווה'?

והנה לשון הודעת דוברות הכנסת ""עיריית קריית שמונה מתנהלת בחוסר-אחריות בקליטת עולי בני המנשה", כך מאשימים חברי כנסת בוועדת העלייה והקליטה, לאחר ששלוש פעמים בשנה האחרונה מתחמקים נציגי העיריה ממינוי מגשר לעולים מבני הקהילה בעיר. יו"ר הוועדה אברהם נגוסה: לא נסבול התנהלות שכזאת

 

האשמות חריפות נגד התנהלות עיריית קריית שמונה, היום (שני) בישיבת וועדת העלייה והקליטה, זאת, בעקבות סחבת במינוי מגשר לעולים מ"בני המנשה" בעיר. יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) אמר כי "פעילות מגשר שכזה, דובר שפתם והמכיר תרבותם, היא הכרחית לקליטת העולים והתערותם בחברה. מנכ"ל משרד הקליטה הבהיר כי העירייה הגישה בקשה לתמיכת המשרד בעניין בהתאם לנהלים, אך למרות שנציגי העיריה אישרו את הגעתם לדיון, הרי שהיום, בעשר בבוקר, הם הודיעו טלפונית כי ייעדרו מהועדה. לא נסבול התנהלות שכזאת, אנו נקיים עוד שבועיים דיון נוסף ונזמן את ראש העיר ונקיים הצבעה ואם נצטרך נפעיל את סעיף 123 לתקנון הכנסת, המאפשר זימון נציג ציבור לדיון בכנסת".

לדברי יוזם הדיון, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) "מדובר בשערורייה. בהיעדרות זו מזלזלת העיריה בעולים שהיא זכתה לקבל. המגשרת שהייתה עד היום היא דוברת רוסית, למרות שבחמש עשרה השנים האחרונות לא הגיע אף עולה לעיר מלבד בני המנשה. העיריה מהתלת בנו, ילדים מבני העולים נושרים מלימודים, עולים אינם מוצאים עבודה והעיריה ממשיכה לזלזל. לאחר לחץ שלנו העירייה הוציאה מכרז ומיד ביטלה אותו, והם פעלו בצורה מושחתת. גם כשהתקבל אדם למשרה לא הסבירו לו את תנאיו, לא מה נדרש ממנו, ופעלו בכל מאודם כדי להתנער מאחריות. למעלה מעשר רשויות בצפון קלטו עולים מבני המנשה כמו מעלות ונצרת עילית ועושים מעל ומעבר למענם, מול זלזול של ראש העיר קריית שמונה, התחמקות מדיון, טענות שקריות לכנסת ועוד. אינני אוהב פעולה כוחנית אך אין ברירה. אמש הייתי בקריית שמונה ואפילו רקדתי עם ראש העיר בחנוכת בית הכנסת".

לדברי היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד מרב תורג'מן, "הנושא בהחלט בסמכות הוועדה, ועליה לקבל תשובות בעניין. ע"פ תקנון הכנסת יש לוועדה סמכות לדרוש את הגעתו של ראש העיר בעניין, ואם יסרב, ניתן לפעול באמצעים נוספים".

דלי אלי, מנהלת מחוז הצפון במשרד הקליטה, הדגישה מנגד כי עיריית קריית שמונה פעילה מאד ביריד עליה בחו"ל, ומעניקה שורת הטבות משמעותיות מאוד לעולים. הרב חנוך אביצדק, מנהל מחלקת הודו בארגון "שבי ישראל" הוסיף כי העולים מבני המנשה "מאד אוהבים את קריית שמונה, ולמרות כל הקשיים הקליטה תקינה, ואנו מקווים כי עולים נוספים יגיעו לעיר. מהות עבודת המגשר לא ברורה, והאם המעסיק הרשמי שלו היא העירייה או מועדון "תקוותנו" בעיר"". עד כאן לשון ההודעה.

ושוב נזכיר. אילו הדיון וההחלטות, כפי שבאות לידי ביטוי בהודעה השבוע, היו מתקיימות כאשר הייתה בעיה, היינו מאלה שמוחאים כפיים. אבל היום?! אנחנו סופקים כפיים. חברי וועדת הקליטה והעלייה הנכבדים, ה-הייתם או חלמתי חלום…

כתב: הרצל בן אשר

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad