היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

ותלמוד תורה כנגד כולם

הציבור הדתי-חרדי, עומד פעמים רבות במהלך החיים בצומת דרכים קשה ומבלבל. ענייני היום-יום מעסיקים אותו רבות, במיוחד כאשר הוא צריך לקבל החלטה שאין לה פסיקה חד-משמעית בכתובים. למשל, אי הכנסת הטלוויזיה והמחשב לבית, הוא לא דבר מובן מאליו בחיי הקהילה הדתית והחרדית, שכן אותם מסכים לא תמיד הרסניים ומזיקים. הטלוויזיה, כאשר אינה מחוברת לאנטנה (כבלים או ערוצים 1 ו-2) יכולה לפעמים להועיל ולהעשיר אותה, וכן גם המחשב יכול להקל בצורה משמעותית על לימוד התורה, עם מגוון התוכנות ומאגרי התורה שניתן למצוא בשוק ובאינטרנט. ולכן, להבדיל מהבגדים, לא הכל שחור לבן.

אחת ההחלטות הקשות ביותר של האדם היא קביעת הסוג והמיקום של חינוך ילדיו. לא כולם ממתגים את עצמם בזרם כלשהו ולא לכולם יש השקפה ברורה מבחינת הנהגה (חב"ד, ברסלב, ליטאים, דתי-לאומי, חרדים, חוזרים בתשובה וכו'), ולכן במקרים כאלה קשה מאוד לבחור היכן אנו רוצים שילדנו ילמד ויתחנך.

ואף על פי שלפעמים אנו כן יודעים באיזה צד של המתרס אנו נמצאים, קשה לקבל ולהחליט האם אנו באמת רוצים את החינוך שאותו גוף מציע.

למשל, הורים דתיים רבים שולחים את ילדיהם להתחנך בבתי ספר חילוניים-ממלכתיים, שכן אינם מוכנים לוותר על שיעורי מולדת, מוסיקה ותנועה (לפחות זה מה שהיה בתקופה שלי). לעומת זאת הורים חילונים למהדרין, מעדיפים שילדיהם ילמדו בבתי ספר דתיים, כדי שלא יפסחו חלילה על שיעורי דינים, תושב"ע ומשנה והכל בשביל המורשת. ולכן כל העניין הסבוך הזה מלווה לעיתים את ההורים עד שהילד מקבל דעה משל עצמו ומחליט מה הוא מעדיף לראות על הלוח.

 

"תלמוד תורה – חפץ חיים"

לפני מספר שנים הייתה קריית שמונה יתומה מתלמוד תורה מסודר וראוי, וברוך השם במסירות נפש גדולה פעלו מספר גורמים בעיר שבראשם הרב יעיש אוחנונא והרב ישראל אזולאי והקימו את תלמוד תורה "חפץ חיים", שעם הזמן הפך לסוג של בית ספר תורני גדול ומיוחד. חז"ל אמרו: עיר שאין בה תלמוד תורה, אסור לדור (לגור) בה".

אחרי שנים של עשייה מבורכת, הרחבת תוכנית הלימודים ורישום עשרות ילדים, הגיע הזמן להשתדרג מכל הבחינות, כדי להגדיל תורה ולהאדירה.

בצעד אמיץ ומבורך התלמוד תורה שהיה עד כה גוף פרטי הפך להיות תחת פיקוחו של ארגון "יד עזרא ושולמית", ובניהולו של הרב ישראל, כשהשילוב הזה צפוי להניב פירות משובחים לרווחת ולטובת התלמידים, ההורים והעיר עצמה.
המהלך החדש הוביל מעבר של התלמוד תורה לאזור גדול, מרווח וראוי יותר וכן עזרא לוגיסטית והכוונתית של הרב ברוך שרגא (ראש אבות בתי הדין בירושלים ונשיא ארגון "יד עזרא ושולמית") ושל הרב יעקב סופר (ראש ישיבת כף החיים). מטעם יד עזרא ושולמית ינהל את הפן הלוגיסטי בעיר שמוליק מיכאל, יו"ר הארגון בקריית שמונה.

כאמור השינוי המבורך מביא עימו בשורה חדשה להורים ולילדים, ובימים אלה ממש מסתיימות ההכנות לקראת השנה הבאה ומתחיל רישום הילדים לגן, מכינה וכיתות א'-ז'.

כל הורה אשר מעוניין להירשם או לברר פרטים לגבי תוכנית הלימודים או בכל נושא אחר מוזמן להתקשר ל: 052-3115043 או 04-69534938

 

חייבים אחדות למען השם!

בימים טרופים כאלה בהם בחירת הרב הראשי לישראל הפכה למשחק פוליטימגזרי, וכשהמפלגות הדתיות שסועות ונלחמות אחת בשנייה, הגיע הזמן שכאן, בקריית שמונה, בעיר עם המרקם המיוחד הזה, נתאחד כולנו ביחד למען השם.

נכתב בעיתון כבר בעבר כי ישנה התנגדות ממספר גורמים כלפי הקמת התלמוד תורה במבנה חינוכי בעיר. בואו לרגע נעצור את הזעם, הכעס, הוויכוחים וסוג הכיפה ונשאר מה באמת רצון השם. התשובה היא אחדות. אנחנו צריכים להחזיק אחד לשני את היד ולזכור שכולנו מתפללים באותם בתי כנסת, עם אותם סידורים לאותו אלוקים, ולכן המטרות שלנו צריכות להיות זהות – להגדיל תורה בעיר וזה ממש לא משנה איך, איפה ומתי. אין לי עניין להיכנס כאן לדיון, אך צריך לזכור שאם מתקיים מניין בבית הכנסת הסמוך, אני צריך להיות שמח ולא לחפש ולהעצים את השוני, אלא למצוא ולהתמקד בזהה.

אני מקווה שבעלי ההתנגדות ירפו ליבם ונהיה כולם איש אחד בלב אחד – ביחד.

 

פרשת השבוע – בלק

אומות העולם ביקשו לקבל נביא כפי שעם ישראל קיבלו. טענתם של הגויים היא לכאורה מוצדקת מכוון  שעם ישראל קיבלו את משה כאחד המדבר פה אל פה עם הבורא, ועל כן הם האומה הנבחרת, אך לשאר אומות העולם לא היה אחד כמשה רבינו ועל כן הם פורצים גדר. על מנת שלא יהיה פתחון פה לאומות העולם הביא להם הבורא את בלק. וכן היה גם במלכי העולם. כמו שהעמיד הבורא את שלמה למלך על ישראל, כן עשה לנבוכדנצר. שלמה בנה את ביהמ"ק, ונבוכדנצר הרשע החריבו. כך גם העמיד הקב"ה את משה רבינו ע"ה לישראל ואת בלעם הרשע לגויים. ומה ההבדל בניהם? משה רבינו עליו השלום מזהיר מן העבירות וכו', ובלעם העמיד פרצה לאבד את הבריות מן העולם. יוצא שאומות העולם מיאנו לקבל את התורה, אבל נביא רצו, לכן נתן להם הקב"ה נביא בלא תורה, ואותו נביא בתחילתו היה שווה בדרגתו הרוחנית למשה רבינו, עד שאמרו חז"ל "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה", בישראל לא קם, אבל באומות העולם קם, והוא בלעם. אולם ברבות הימים מכיוון שאפילו טיפה אחת של תורה לא הייתה בו, ירד ושקע בתהום התאווה ונעשה בלעם הרשע. לצערנו אנו רואים את בלעם חוזר אלינו בכל מיני דמויות כאלה ואחרות. כאלו שמטשטשים את זהותנו, כאלו שרוצים לעקור את התורה ולומדיה, וכן כאלו שמבזים מקומות קדושים עם טענות פלורליסטיות.

לצערנו אנו רואים שאנו חוזרים אט אט לגלות. ומדוע יש את כל הגזירות האלה? הרי אנו סוף סוף בארץ הקודש. התשובה פשוטה אך כל כך חזקה "נביא רוצים, אך ללא תורה". כשאין תורה בעם ישראל, ממילא אותו נביא שבתחילתו היה שווה בטבעו ובדרגתו הרוחנית כמשה רבינו ע"ה, הוא מביא עלינו את כל הצרות. שמעתי ממור אבי הי"ו, שהגיעו לרב הגאון יוסף חיים זצוק"ל ("הבן איש חי"-נפטר לפני 104 שנים), ושאלו אותו מתי יגיע המשיח. אמר להם, אין אני רשאי לגלות. הפצירו בו שלפחות רמז ייתן להם. אמר להם "כשבנות ישראל ילכו חשופות, בדור הזה יבוא המשיח". תמהו התלמידים: "הייתכן שבנות ישראל ילכו חשופות"? בפנים כואבות ענה להם הבן איש חי: "אני מעדיף למות ולא להיות באותו הדור". יוצא שכשאנו לומדים תורה ומתגברים על כל תאוות העולם הזה, אזי אנו מגיעים לדרגה רוחנית גבוהה והשכר עצום מאוד. ויהי רצון שיגאלנו הגואל גאולת עולם על ידי שמחה.  

 

חידת השבוע

1.  מה שם אביו של בלעם הרשע?

2.  איזו חיה הכה בלעם במקלו?

 

מדיהדות

ספר: הרב זמיר כהן – אדם ועולמו
אחרי שני חלקי "המהפך", השו"ת "נזר כהן", הספרים "הצופן", "מפתחות לחיים", "מסע אל האמת" והביאור לשיר השירים, כבר מופיע בחנויות הספרים (וגם במוקד הידברות) הספר החדש "אדם ועולמו – שיחות הרב זמיר כהן שליט"א". את הספר ערך הרב יעקב פוזן, שריכז הרצאות רבות של הרב זמיר במשך השנים, העוסקות במגוון נושאים. הספר ערוך בטוב טעם, מחזק מבחינות רבות, ובעיקר, מעניק הדרכה והכוונה בתחומי החיים השונים.

 

דיסק: אריאל זילבר – העטלף והתרנגול
אחד הפספוסים לצרכני המוסיקה הישראלית היה תהליך חזרתו של אריאל זילבר בתשובה. מאז ההתבטאויות שלו תפסו את הכותרות במקום התייחסות ליצירות, המוסיקה שלו הפכה קצת למתריסה או לפחות לכזאת שלא מזכירה ממש את אריאל זילבר הישן מ"ואיך שלא".

אולי יעניין אותך

Bottom ad