היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

זגורי אימפריה

השעה כמעט אחת עשרה לפני הצהרים, ואיציק זגורי במרכזה של חנות התקליטים שהפכה מזמן לבוטיק לאניני טעם ומביני דבר. על השולחן העגול פרוסים דפיו של עיתון "ישראל היום", הכותרות לא משהו, והתמונות מסגירות את מה שהיה חדשות והבוקר כבר היסטוריה.

דומה שמלחמתו העיקשת של איציק זגורי היא לא להפוך להיסטוריה. מלחמה עיקשת בה הקריב איציק את חייליו, את הרצים ונותר עכשיו עם המלכה מול המציאות המאיימת מכל עבר על אהבתו למוסיקה.

לא ניכרים עליו שישים ושבע שנותיו (בלי עין הרע…), נמרץ, רגל אחת בשנות השישים-שבעים בין 'דור הפרחים והאספרסו' ורגל שנייה במציאות חיים עכשווית של אלפיים ושש עשרה.

איציק מביט בעיניים חודרות על המציאות עמה הוא מתמודד. זמר אהוב ומוערץ כמו אריק איינשטיין ז"ל שמופיע בקיסריה של מעלה, הביטלס והדור'ס מעבר לים והמון המון זיכרונות ונוסטלגיה.

 

– בוקר טוב איציק, ספר מעט על ילדותך?

נולדתי בעיר מוגדור שבמרוקו בשנת 1949 ובהיותי בן 14 עליתי ארצה עם הורי ושמונה מאחיי ואחיותיי הישר לקריית שמונה. עד היום אני מתרפק על זיכרונות ילדות קסומים לחופיה של עיר קטנה ומיוחדת.

כמו כולם לאחר חבלי קליטה והשלמת השכלה התגייסתי לצבא בשנת 1967.

 

אני מניח שהחיים אצלך מתחלקים לשניים. עד יום 31.12.1968, ערב הקטיושות הראשון, ומאותו ערב והלאה. שתף אותנו בחוויות ובחיי היום-יום.

בתקופה הזאת עדיין שרתי בצבא ובהחלט חוויתי גם מרחוק את שהתרחש בעירי ובביתי, אני אישית מאז ועד היום לא מאלה המתרגשים מרעשים של פגזים כמובן שזה השתנה כשהפכתי להיות אבא לילדים ואז מתעורר רגש החרדה והאחריות לגורלם, אך כמי ששרת בגולני ובשריון ועבר את מלחמות ששת הימים ויום הכיפורים, תמיד הייתי רגוע ומרגיע וכראייה לכך לא עזבתי מעולם את העיר.

לאחר השרות הצבאי חזרתי הביתה ומיד התחלתי לעבוד במעבדה לתיקוני טלוויזיה עד לשנת 1975 בה פתחתי חנות קטנה בשוק הדוכנים לממכר מערכות סטראו ומוסיקה שמאז ילדותי התעניינתי ואהבתי מאד.

לימים עברתי לחנות חדשה וגדולה יותר בה אני נמצא עד היום.

 

 זגורי (7)

– גדלנו בשיכון ד' הידוע והמיוחד. מה אתה זוכר מהשכונה?

ללא ספק ילדות בלתי נשכחת בשכונה אותנטית ומיוחדת במינה עם המון חוויות ילדות ואנשים מיוחדים.

זוכר את משחקי הכדורגל ששיחקנו בשכונה ואת אחיך בוזי במיוחד, שם הכל התחיל.

 

כיצד הכרת את מי שלימים תהיה אישתך, יפה?

שאלה זו מזכירה לי את השיר "אני רואה אותה בדרך לגימנסיה…" ככה הכרתי אותה תלמידת כיתה י' בדנציגר עם הילקוט ועם תלבושת אחידה ומאז אנחנו ביחד עם כל המתנות הגדולות והקטנות, הילדים והנכדים שצברנו ביחד.

 

– מאין הידע הנרחב והמעודכן שלך במוסיקה?

בנעוריי אהבתי מאד מוסיקה, את הביטלס, לד זפלין, אריק קלפטון, דורס. היו לי את כל התקליטים שלהם.

 

איציק הוא בעצם אנציקלופדיה מהלכת לתולדות מוסיקת הרוק, הקאנטרי, הג'אז ומה לא… אם לא תזכור את שמו של הזמר, זמזם את המנגינה והוא כבר יגלה.

 

– אתה שולט בכמה וכמה ז'אנרים, מהו הז'אנר המועדף עליך?

כיום אני שולט שליטה מלאה בכל סוגי המוסיקה.

ישראלי, לועזי, קלסי, ג'אז, פופ, ראפ.

כל שתבקש תקבל גם אם שכחת או לא ידעת מאיפה זמזם או תן רמז ואני מיד שולף.

 

– לא סוד שהאהבה שלך למוסיקה הובילה אותך לפתיחת חנות לממכר תקליטים, ואחר כך דיסקים. ספר על הדרך לעולם הזה.

הבאתי את הדיסק הראשון לצפון בשנת 1988 מהראשונים בארץ שנחשפו אליו. התחלתי עם כמות קטנה של 20 דיסקים וכיום אני עם כמות אדירה.

היום יש מגמה של אהבה וחזרה לתקליטים הישנים וגם אותם יש לי.

 

– לפני מספר שנים לא קטן נחשבת לאימפריה בתחום, גם מכרת מוצרי חשמל למוסיקה ועוד. איך היו השנים הללו?

היו שנים רבות וטובות מאד בהם מכרתי מוצרי חשמל למיניהם ובפרט מערכות סטריאו וטלוויזיות בנוסף לדיסקים רבים אך היום בעידן הטכנולוגי המתקדם המחשב והאייפון עשו את שלהם ואני כמובן מוכר הרבה פחות מערכות קשב ועוד פחות דיסקים.

 

– נעבור ברשותך למשבר שהביא לירידה, כמעט להתרסקות הענף. כיצד את חווית את השינוי?

השינוי הזה מאד קשה לי האנשים ברובם צורבים שירים אבל בכל זאת ישנם עוד יחידי סגולה המקפידים לקנות את האורגינל ומתרגשים מלהסיר את הניילון מהאריזה שלו.

 

– איציק, תרשה לי לומר לך שלפעמים כאשר אני עובר ליד החנות שלך, אני אומר לעצמי "מה יש לו לחפש בענף אחרי שהוא ננטש ונרמס". ואני עונה לעצמי מיד "האהבה, רק האהבה מביאה אותו בוקר בוקר לחנות. אני טועה?

לגמרי כן, האהבה תמיד מנצחת ואני עדיין מקווה שהענף יתאושש ויגיעו אלי יותר קונים כי עובדה שהזמרים עדיין מדפיסים דיסקים חדשים.

 

– האם יש עתיד לענף?

המשבר בענף הוא עולמי ובכל זאת הדיסק עדיין לא גווע. בינתיים התקליטים חוזרים לעולם המוסיקה ואנשים מגלים התעניינות.

 

 

יפה, האישה שאיתו, הינה אשת חינוך וותיקה ומוערכת בתחום הגיל הרך, עושה ימים כלילות בחינוך הדור הבא ורבים לפניו. סוד הקסם של בני הזוג שהם בראש אחד. לא במובן שהיא אוהבת ועושה כל מה שאיציק אוהב ועושה, אלא שני עולמות, שונים אבל, מבינים ומקבלים זה את זו. הסוד בזוגיות הוא הפירגון ההדדי, ההערכה, הכבוד והלבד של כל אחד מהם ביחד ובזוגיות.

 

– יפה, את מלווה את איציק כל השנים הללו כאשת חינוך מצליחה. איך זה לחיות עם איציק כאשר את יודעת שיש לו אהבה נוספת, עולם המוסיקה?

תמיד הצגתי את עיסוקו במוסיקה בגאווה גדולה.

"מר מוסיקה "מכנים אותו כולם. בטהובן ובאך בטח מתהפכים בקברם כשהם רואים את המרוקאי שנולד במוגדור מזהה את יצירותיהם תיכף ומיד.

איציק הוא אדם מיוחד במינו מהדור ההוא שנכחד, אלו הם שורשים שנטעו בו במשפחתו ובהוריו המיוחדים.

זכיתי ללא ספק לחלוק איתו את חיי ולגדל ביחד את שלושת ילדינו שספגו ממנו את האהבה הגדולה למוסיקה ואת ערכי המוסר ואהבת המשפחה, אומרת יפה בהתרגשות שלא נס ליחה כבר עשרות שנים.

 

– לסיום, האם נראה אותך מגיע בעתיד למקום שפעם היה אימפריה של מוסיקה והיום נותרה חנות קטנה ואיציק זגורי?  

כדרכו של עולם השנים רצות ואנחנו לא נשארים באותו המקום.

מקווה מאד שלא ירחק היום שבו אוכל לקבל את ההחלטה לצאת לימים של שלווה ולחיים חדשים בשוויון נפש ובהשלמה.

בינתיים, אני עדיין שמח להגיע בכל בוקר לחנות הקטנה והמטריפה שלי.

שדרות תל חי, פינת מלון צפון לחיילים, שורת חנויות עם עבר מפואר, לצד חנויות סגורות עם השלט "להשכרה" ורק חנות אחת עומדת כצוק איתן מול שיניי הזמן ותהפוכות הזמנים, חנות הדיסקים של זגורי, ואיציק מלך המוזיקה והדיסקים מביט בתקווה אל האופק ובטוח שהימים היפים עוד לפניו.

 זגורי

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad