היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

זהו קרב על קיומה של קריית שמונה

בשבוע שעבר הודיע משרד האוצר על כוונתו לאמץ את החלטת בג"צ ולהציע קריטריונים אחידים וברורים לחלוקה מחודשת של הטבות המס שיוענקו לתושבי מדינת ישראל. ההטבות החדשות יכנסו לתוקף בינואר 2015.

משרד האוצר הכין קריטריונים חדשים אשר יסדירו את הדרך בה מחליטים למי להעניק הטבת מס ולמי לא, ומדוע.

עד היום זוכים להטבות מס ברמות שונות 167 ישובים בכל הארץ.

בעקבות עתירות חוזרות ונשנות במהלך השנים האחרונות מצד ישובים לא יהודיים על כך שהמדינה מפלה אותם על רקע זה, החליט בג"צ להתערב ולאלץ את המדינה לקבוע קריטריונים אחידים לבדיקת זכאותו של ישוב להטבה במס הכנסה.

משרד האוצר הכין כבר לפני שנים המלצות וקריטריונים ומי שעמד בראש הוועדה היה בועז סופר, אז סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, וכבר בשנת 2006-7, עמדה ההצעה לעלות לישיבת ממשלה, ובסופו של דבר היא לא נדונה.

היום, כאמור בעקבות התערבות בג"צ יש בידיה של הממשלה הצעה מגובשת מבחינת הקריטריונים, אבל לא מוסכמת מבחינה פוליטית. המצב המוזר הזה נוצר היות, ואלף, מדובר בכסף ובהרבה כסף, והפוליטיקאים לא רוצים ל'הסתבך' עם מצביעיהם בישובים שיוצאו מהרשימה עקב השינוי בקריטריונים או שלא יוכנסו מאותה סיבה.

השבוע, בישיבתה של הממשלה, אמורה הייתה להידון ההצעה בכללותה, אך עקב דרישתה של השרה ציפי ליבני לדחותה ההצעה לא נידונה.

 

 

קריית שמונה ומס הכנסה

קריית שמונה זכתה בהטבת המס המפליגה כתוצאה ממצבה הביטחוני-חברתי-כלכלי בימים בהם העיר נתונה תחת מטחי קטיושות ורבים-רבים מהתושבים נטשו את העיר מסיבה זו, וכתוצאה ממאבק ציבורי.

הכל התחיל מלחץ שבא מהשטח. שני חברי מועצת העיר סמי מלול ואבשלום צדוק הגישו עתירה בשנת 1980 נגד שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת, מדוע הם לא מכירים בקריית שמונה כישוב ספר בעקבות מבצע ליטני?. העתירה הוגשה על ידי עו"ד מאיר זנטי, ובעקבות העתירה הכירה מדינת ישראל בקריית שמונה כישוב ספר עם כל המשתמע מכך.

המדינה החלה להכיר בנזקים עקיפים שנגרמו לתושבי העיר המופגזת ותושביה זכו ב בהטבת מס בגובה 10% ללא תקרת הכנסות. במהלך השנים ההנחה צמחה וגדלה ל-15% ובתקופת ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל ואברהם, בייגה שוחט כשר אוצר, היא עלתה ל20% עם הגבלת תקרת הכנסות של 400 אלף שקלים לשנה.

ישראל כץ כמרכז בועדת הכספים העלה 25% ובתקרה מוגבלת של 200 אלף שקלים. מי שעיגן את ההטבה בחקיקה ראשית ולא כתקנה היה השר סילבן שלום.

כך החל הסיפור של הטבת מס הכנסה לתושבי קריית שמונה.

במהלך השנים ממשלת ישראל החליטה להעניק לתושבי העיר סל של הטבות ובנוסף להנחה במס הכנסה, זכו תושבי העיר להנחה משמעותית בארנונה.

בניגוד להטבה במס הכנסה ממנה נהנו מעטים, בעלי הכנסה גבוהה, הרי מההנחה בארנונה נהנו רוב מוחלט של תושבי העיר.

ההטבה בארנונה ממנה נהנו רוב תושבי העיר בוטלה בהדרגה לאחר מספר שנים אולם ההטבה במס הכנסה נמשכת עד עצם ימים אלה.

 

מה יהיו הקריטריונים החדשים?

תנאי הסף לקבלת הטבת מס על פי המפה החדשה תהיה:

מדד זכאות של 25 לפחות. לכל יישוב מחושב "מדד הזכאות" לפי הקריטריונים הבאים: 

פיזור גיאוגרפי– מדד הפריפריאליות, לפי סיווג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יהווה 40%.

מצב חברתי-כלכלי. ייקבע על פי אשכולות, לפי סיווג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשקלו יהיה 35%.

מיקום הישוב. ביחס לגבול "חיצוני" יהווה 25%.

 

תנאים נוספים: אוכלוסיית הישוב אינה עולה על 75,000 תושבים, הישוב משתייך לאשכול כלכלי חברתי עד 8 כולל. הישוב איננו מקבל הטבות מס מכוח חוק אחר.

אזור גאוגרפי – ישוב סמוך לגבול.

 

מהן הסכנות?

במדינת ישראל כאשר משנים, משנים כמעט תמיד לרעה. כשרוצים לפטר אומרים "תוכנית הבראה", זה בדיוק מה שהולך לקרות לקריית שמונה אם הקריטריונים כפי שהם יתקבלו. מדוע? ראשית, הולכים להוסיף מעל 200 ישובים על ה-167 ישובים שכבר נמצאים בהסדר, לא יוסיפו תקציב על התקציב הקיים (כ-750 מיליון שקל) והסכום שחולק בין מי שהיו עד היום יחולק בין מי שיהיה ברשימה, כ-400 ישובים סה"כ. קריית שמונה נמצאת בצמרת ההטבות, ומשם אפשר רק לרדת.

 

מה עלינו לעשות

מבלי להיכנס לויכוחים פנימיים ולפלג את השורות מול ממשלת ישראל, קריית שמונה חייבת לדרוש מהממשלה שעם כל שינוי בהחלטות הקיימות ואימוץ הקריטריונים להענקת הטבות מס, קריית שמונה חייבת להיות מחוץ לרשימה. למה? כי קריית שמונה ותושביה היו משך 32 שנים 'מחוץ' למדינת ישראל השלווה והמשגשגת ועד היום היא מלקקת את פצעיה שעוד לא הגלידו לחלוטין.

יתרה מזאת, לא רק שאסור לממשלת ישראל לבטל את ההטבה במס הכנסה, עליה לצאת בתוכנית חירום כוללת ולהבריא את העיר בשורה של נושאים.

 

 

תעסוקה

עליה להמריץ לעיר מפעל עוגן רציני שייתן דחיפה לגלגלי הכלכלה של העיר ויניע מנועים נוספים לפרנסה.

 

דיור

לזרז, ממש כך, את בניית שכונת יובלים ולהוסיף עליה אפשרויות נוספות לבנייה באזור הסובב את העיר.

 

הנחות למעונות יום

הממשלה באמצעות שר הכלכלה אשר בידיו הסמכות לתת את ההנחה במעונות היום, חייבת להפסיק ולהתכחש להבטחות שהיא עצמה נתנה רק לפני מספר חודשים.

אלו שלושת הנושאים אשר אמורים להתחיל ולהעלות את קריית שמונה על דרך המלך.

יש לנו הזדמנות פז לצאת ל'מלחמה' על עתידנו ועתיד ילדי העיר לדורות הבאים.

חייבים להפוך את הגזרה הממשמשת ובאה באיום בביטול ההנחות במס הכנסה, למנוף שלנו לצאת מהחושך הממושך לאור גדול.

ראש העיר הרב ניסים מלכה שיגר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו הוא כותב בין היתר: "נדהמתי לשמוע על כוונת ממשלת ישראל לפגוע בקריית שמונה ולצמצם את ההנחה במס ההכנסה ממנה נהנים תושבי קריית שמונה מזה שנים רבות. כידוע לכבודך, הטבה זו הושגה בדמים לאחר שתושבי קריית שמונה משמשים במשך 50 שנה חומת מגן אנושית בגבולה הצפוני של מדינת ישראל. בימים אלה הצלחנו, לאחר עבודה קשה, לעצור את ההגירה השלילית ולקלוט אוכלוסייה חזקה ואיכותית בקריית שמונה, להתחיל בבנייה מסיבית במטרה לקלוט אוכלוסיות איכותית ולהשאיר את בנינו בעיר, אסור להחזיר אותנו אחורה".

השר סילבן שלום אשר יש לו יד בקיבוע ההנחה אמר לראש העיר בפגישתם השבוע: "אני אתכם ואסייע בכל דרך למען תושבי קריית שמונה. פגיעה בתושבי קריית שמונה היא פגיעה בי", אמר סילבן שלום לראש העיר.

השר ישראל כץ, אשר תרם לא אחת למען הצלחת המאבק להנחה במס, אמר לראש העיר במהלך ביקורו השבוע בעיר: "אני מתכוון להציע בישיבת הממשלה הקרובה לקבל את הצעת האוצר, אך באותה הצעה יש להחריג את קריית שמונה כך שתושביה לא ייפגעו מההחלטה.

ככל הנראה, הרשימה והקריטריונים יוגשו להחלטת הממשלה כמקשה אחת, הפנינו שאלה לדובר משרד האוצר בזו הלשון "קריית שמונה זכתה מתוקף מצבה הביטחוני-כלכלי-חברתי להטבת מס חריגה. נכון להיום, טרם נרפאו תחלואים אלו. שאלתי, האם השר מתכוון לבטל את דרגת ההנחה במס הכנסה לתושבי קריית שמונה כפי שהיא היום?".

 

דובר המשרד הפנה את השאלה אל …דוברת רשות המיסים (כאילו שרשות המיסים מחליטה) וזו תשובתה: "הצעת המחליטים שהביא שר האוצר לממשלה כוללת מודל של קריטריונים אובייקטיבים וזאת בהמשך לפסיקת בג"ץ. גובה ההטבות שכפי שנאמר בהצעת המחליטים יקבע במסגרת תקציב 2015. דוברות רשות המסים". 

אולי יעניין אותך

Bottom ad