היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

חג הלב(י)בות

מה זה חנוכה? שאל אותי חבר ערבי לעבודה. התגובה המידית הייתה, הסיפור שכולם מכירים (מכבים, נס פך השמן וכו'), אך במחשבה קצת יותר עמוקה ניסיתי לנתח את מהות החג ושמתי לב שחנוכה הוא שונה בתכלית משאר החגים, שכן אין "מסכת חנוכה" ואין "מגילת חנוכה", החג אינו יום טוב, אך קוראים בו הלל, מהות המצווה העיקרית היא פרסום הנס, וכנראה בגלל זה הוא חג שכולם כל כך אוהבים לאהוב.
יותר מכל, חנוכה הוא חג משפחתי שמאחד בין כל אנשי המשפחה, מהגדול ועד הקטן פסטיגלים למיניהם, מסיבות חנוכה, הדלקת חנוכייה והשמנה משותפת הם רק חלק מההווי של התא המשפחתי בזמן החג. חנוכה זה חג של משפחה, חג שבו מחכים לאחרון האנשים שיחזור לביתו מהשוק להדליק ביחד, לשיר כמה שירים, לאכול סופגניות, ובעיקר תחושה של "יש לנו כל כך הרבה אור בבית, קחו קצת גם. בשבילכם אנחנו מדליקים את החנוכייה בחלון".

 

בתשעה באב אנו צמים ומתענים בגלל חורבן בית המקדש. אותו מקדש שלא ראינו ולא היינו בו כבר מעל 2000 שנה. אך למרות זאת אנו מצווים להתעצב ולבכות. ואם אי אפשר לבכות, אז לפחות לעשות קול של בכי. להבדיל, בחנוכה אנו לא מצווים לשמוח, אך עם זאת אין יהודי שלא מתעורר ומתרגש מהנרות, מהשמחה ומהאווירה. בחג הזה אומר לנו הקב"ה "אני לא רוצה רק את השכל שלך עכשיו", אלא רוצה שנתחיל להרגיש הנשמה היהודית שלנו, גם בלי מצוות מורכבות ומסובכות, ובלי תפילות שונות, אלא סתם ככה, באמצעות הנשמה בלבד, תביט בנרות ופשוט תתרגש.
אם נדע לנצל נכון את מה שחנוכה מציע, נוכל לקחת לעצמנו פסק זמן מרוץ החיים ונזכר שעם ישראל לא היה כאן תמיד, והצליח לשרוד 2000 שנות גלות בעזרת הקדוש ברוך הוא, ובעזרת הניסים שלו. זה לא משנה מה היינו צריכים לנצח צבא שלם, להביא שמן להדליק את המנורה, או בכלל להביס את הכותים ללא מלחמה, אלא פשוט לזכור שהקדוש ברוך הוא איתנו, תמיד, בנסתר ובגלוי, בעבר ובעתיד, בטוב וברע.
עכשיו, כשעם ישראל עוצר את נשימתו כדי לראות מה יקרה עם ההסכם עם איראן, צריך לזכור שממש לא משנה מה קורה מסביב, הקדוש ברוך הוא איתנו, ופשוט לבטוח בו. להאמין שבעת צרה הוא לא יעזבנו ולא ייטוש אותנו. לא את עם הנצח, לא את האדם הפרטי, ובטח שלא את הבוטחים בו.

 

 

 

בימים ההם, בזמן הזה

חנוכה הוא סיפור ההיתקלות הראשונה של היהדות עם גישה חילונית. היוונים שאפו להסית את היהודים לתרבותם ודגלו בקדושת היופי, הכח, הפרסום והחול.  אחד הקטעים בסיפור החנוכה, שאנחנו לא כל כך אוהבים לדבר עליו, הוא האסון של היהודים המתבוללים. המתייוונים בחרו להתרחק מהתורה תמורת הברק והזוהר של אש שנראתה בוהקת יותר מהמסורת המקסימה שלהם. דווקא עכשיו, שהתקשורת ממשיכה לטחון את פרשת "הזמר המפורסם" שכבר אינה נמצאת תחת צו איסור פרסום, אנו רואים בדיוק את השלכותיה של התרבות היוונית העכשוויות. יופי, כסף, פרסום ותהילה הם חלק בלתי נפרד מהשורש ומההשלכות של התרבות היוונית.
אף אחד לא ידע באמת מה היה ולא היה בין אותו זמר לשלל הילדות הקטנות שהלכו שולל אחריו, ולכן צו איסור הפרסום עדיין בתוקף, גם אם הוא לא רשמי. להבדיל, בחנוכה אנו מצווים לפרסם את הנס לאורך שנים, ולהתפאר במעשיהם של גיבורי התרבות דאז.

אם רק נסתכל היטב מה אותה תרבות יוונית מכרה לנו אז, ומה היא מוכרת היום, נבין שההבדל הוא רק בתאריך. ולכן, זה הזמן להדליק את נרות חנוכה ולהתפלל שנצח ישראל לא ישקר.

חג שמח.

 

 

פהשקווילים

 

הרב שיינברגר מגיע לעיר
הציבור מוזמן להשתתף בהדלקת נר רביעי של חנוכה עם הרב הצדיק המקובל מרדכי שיינברגר שליט"א שרבים מתושבי קרית שמונה נהנים מעצותיו ומברכותיו. הערב יתקיים אי"ה במוצאי שבת קודש פרשת מקץ ליל כח' כסלו (30/11/13 למניינם) . בבית כנסת "אלי כהן" רחוב הרי נפתלי קרית שמונה. בשעה 19:30. לאחר הדלקת הנרות ימסור הרב שיעור מיוחד בנושא: "בימים ההם בזמן הזה". הכניסה חופשית

 

הרב רונן חזיזה בהופעה והרצאה
הרב רונן חזיזה מגיע לעיר לערב מיוחד ומתרק לימי החנוכה, ביום ראשון, 1.12.13, בשעה 19:45 בבית יד עזרא ושולמית. האירוע מתקיים בשיתוף ארגון "תפארת" (יהודה חיים) ו"יד עזרא ושולמית".

 

מסיבת חנוכה – אבות ובנים

מסיבת אבות ובנים של כולל "חזון עובדיה" (כה לחי לשעבר) תתקיים השנה ביום שני, כט בכסלו, ה-2.12 בשעה 17:45. המסיבה תהיה מושקעת מהרגיל ותכלול גם אומנים, שירים, הפתעות, פרסים, הגרלות וכיבוד כיד המלך. הציבור מוזמן. לפרטים ותרומות לערב – 050-4121011.

 

הצגה לילדים: "שומר הסיפורים"
ההצגות בצפון יתקיימו בקרית מוצקין – ביום שני 2.12.13  בשעה 10:00 בבוקר ובטבריה ביום חמישי ה-5.12.13  בעשר בבוקר

טיול לירושלים יתקיים בתאריך ביום רביעי, ח' בטבת ה-11/12  הטיול יכלול את קבר מרן הרב עובדיה יוסף, רבי חיים בן עטר (אור החיים הקדוש), הכותל המערבי ושוק מחנה יהודה. מחיר: 120 שקלים יציאה בשעה 07:00 מהמשטרה.

לפרטים: 052-9593304

 

 

חג החנוכה – על שום מה?

את הסוד הטמון מאחורי חג החנוכה, והסיבה שאנו חוגגים דווקא בכ"ה בכסלו למשך שמונה ימים, ביאר החפץ חיים זצוק"ל. אומר החפץ חיים, שהסיבה היא כי בבית שני, שמלכו מלכי הרשעה, גזרו גזרות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות, ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם, וצר היה לישראל מאד מפניהם, עד שריחם עליהם אלוקי אבותינו והושיעם מידם והצילם, וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום והושיעו ישראל מידם, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה עד החורבן השני. וכשגברו ישראל על אויביהם ואיבדום, כ"ה בכסלו היה, ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור במקדש אלא פך אחד שהיה מונח בחותמו של כהן גדול, ולא היה בו להדליק אלא יום אחד בלבד, ונעשה נס והדליקו ממנו נרות שמונה ימים. ומפני זה התקינו חכמים שבאותו הדור, שיהיו הימים האלו, שתחילתם בכ"ה בכסלו, ימי שמחה והלל, ומדליקים בהם נרות בערב על פתחי הבתים בכל לילה ולילה משמונת הלילות, להראות ולגלות הנס

שלום בר יוחאי חיים.

 

משהו מהפרשה – מקץ

יוסף הצדיק מתנסה בניסיונות קשים בפרשה הקודמת כהכנה לניסיון הקשה מכל, המפגש עם פרעה.

בפרשה הקודמת הקדוש ברוך הוא מנסה את יוסף עם אשת פוטיפר כדי לבדוק את צדקותו, אם הוא היה חוטא הוא לא היה נכנס לכלא ולא היה מקבל הזדמנות למפגש עם פרעה. (להגשים את החלום).

יוסף יושב בכלא ימים רבים ושוב הקדוש ברוך הוא מנסה אותו כדי לבדוק הפעם את אמונתו, יוסף נכשל בניסיון כאשר הוא פותר את החלום של שר המשקים לטובה הוא מבקש שגם הוא יעזור לו להיחלץ מהכלא ולכן יוסף משלם על כך שהוא מחכה עוד שנתיים כי הקדוש ברוך הוא משכיח משר המשקים את עזרת יוסף.

בשנתיים שעברו יוסף מתחזק באמונה ואנחנו רואים שבמפגש עם פרעה הוא מזכיר רבות את השם.

התורה מלמדת אותנו שכל ניסיון הוא הזדמנות לשכר וככל שהניסיון יותר קשה כך השכר יותר גדול.

 

אברהם בוטבול

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad