היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

חינוך לערכים?!

התלמידות ליאורה וליאם מכיתה י"א בבית הספר דנציגר פנו זועמות ונפגעות ל"חדשות הגליל" וסיפרו את סיפורה של השכבה שהטיול שלהם בוטל בשרירות לב. התלמידים החליטו להשמיע קולם ולצאת להפגנה ספונטנית בצומת רסקו-רחוב הירדן ולהשמיע את זעקתם/כאבם על כך שארגון המורים משבית את הטיולים ברחבי הארץ.

"אנו נאלצים לשאת בתוצאות של מאבק שאינו שלנו למרות שזה לא הוגן כלפינו. ארגון המורים החליט על ביטול טיולים ומסעות חברתיים לתלמידים בעקבות המקרה המצער שבו נפגע תלמיד במהלך טיול שנתי ונהרג. מורי בית הספר לא קיבלו תמיכה משפטית ממשרד החינוך ואנחנו אלו שמקבלים את העונש. התבטל המסע ישראלי שעד כה זכו לצאת אליו כל תלמידי שכבות י״א במהלך השנים, מסע שתואר לנו כמרתק חינוכי ערכי וחוויתי ושכל תלמיד בישראל צריך וחייב לחוות כחלק מעיצוב האישיות שלו וחיזוק תחושת השייכות למדינת ישראל וגיבוש הזהות היהודית והציונית".

הן אומרות באכזבה. מצד אחד מלמדים אותנו כמה חשוב להכיר את הארץ ואת ההיסטוריה שלה דרך הרגליים והחוויה האישית, ומצד שני מונעים מאיתנו את החוויה בצורה צינית, אומרים התלמידים.

ליאורה וליאם: "במהלך כל השנה חיכינו למסע הישראלי שלצערנו לבסוף לא מתקיים. הייתה אכזבה גדולה בגלל שבמהלך השנים הטיולים והמסעות היוו אבני דרך בגיבוש הזהות אצל תלמידים והביאו לצבור חוויות שונות וייחודיות. ללמוד ולהכיר לא רק דרך הספרים והדפים את הארץ המקסימה והמיוחדת שלנו, אלא גם דרך הרגליים ובצורה ממשית. אנחנו מאמינות שהערכים והתובנות שהמסעות, הטיולים והפעילויות החברתיות העניקו לנו, לא יוכלו להחליף לעולם את הלימודים העיוניים בבית הספר על אף חשיבותם", אורות השתיים.

– כיצד הבעתן את מחאתכן?

התגובה שלנו הייתה השבתת יום לימודים ומחאה והפגנה כנגד ביטול המסע. שביתה ומחאה הם כלים ואמצעים להשגת המטרות והזכויות שלנו. נפגעה הזכות שלנו להכיר את המדינה שלנו דרך הרגליים! חשוב לנו לציין שהשביתה והמחאה לא הופנתה כנגד הנהלת בית הספר וצוות המורים שלנו, אלא במטרה שתלונותינו יועברו לדרגים גבוהים יותר. בנוסף רצינו להוכיח עד כמה היציאה למסע חשובה לנו. לא בחרנו לקחת יום חופש מהלימודים אלא יצאנו להפגין ולעורר תשומת לב והתייחסות להשלכות שנובעות מהחלטת ארגון המורים".

– מה יקרה עכשיו?

ליאם וליאורה: "צוות ההנהלה בבית ספרינו הגישו בקשה למשרד החינוך על מנת לאפשר יציאה למסע הישראלי באופן חריג למרות האיסור, אך לצערנו התשובה שהתקבלה הייתה שלילית.
לפני חודשיים התקיימה שביתה על ידי מועצת התלמידים הארצית שהסתיימה אחרי יום בהודעה שהטיולים חזרו 
אך לא כך הדבר, אולי הטיולים חזרו למספר בתי ספר אך אלינו הטיולים לא חזרו!".

 

ליאורה וליאם מסיימות את דבריהן בנימה המוכרת לתושבי הפריפריה ואומרות "מקומם לדעת שיש בתי ספר שכן זוכים לטיולים ומנגד יש בתי ספר שאינם זוכים לטיולים, שתלמידים יחונכו ויכירו את המדינה שלהם רק על פי הספר, ולא יזכו לחוויות המשמעותיות הללו.
עתה, ככל הנראה, בני נוער ברחבי הארץ יוכלו ללמוד על נופי ארץ ישראל היפה, ואנחנו לא", אומרות השתיים.

הבעיה חמורה שבעתיים עקב ההתנהלות הצינית והבוטה של יו"ר ארגון המורים אשר בועט ברגל גסה את כללי המשחק במדינה דמוקרטית ונותן שיעור רע לתלמידים. זוהי סוגיה בפני עצמה וגדולים מאיתנו מתמודדים מול האיש כבר שנים.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad