היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

חיפוש עצמי

 

כולנו זוכרים את צמד מילות המחץ שמלווה את החג "ונהפוך הוא". אותן מילים מיוחסות למספר אירועים במגילה בהם התסריט הוביל לכיוון אחד, והסיום היה שונה לגמרי, כפי שמסופר על הפרסים שהיו צריכים להשמיד את היהודים, אך הכל התהפך (ולבסוף היהודים נפרעו משונאיהם). בנוסף העובדות כי מרדכי הובל על הסוס ע"י המן ולא ההיפך, וגם כמובן שיום י"ד באדר הפך מיגון לשמחה. כל זה עדיין לא עונה לנו על השאלה למה צריך להתחפש? 

הפעם נצלול לרובד מעט יותר עמוק ונגלה מה המגילה רצתה לספר לנו.

…נחזור לילה ששינה את גורל היהודים ובו נדדה שנת המלך אחשוורוש. לכאורה נראה שהיה כאן צעד מסתורי מצד אסתר, שכן היא הזמינה את המן ואת המלך פעמיים למשתה, יום אחרי יום. במשתה השני נאמר שאסתר התנהגה בצורה משונה ועשתה "גינונים מיוחדים", מה שגרם למלך טרדות שונות. הוא חשב בליבו "מה פתאום היא מזמינה אותו למשתה?", בהמשך אחשוורוש קם לעשות סיבוב בגן, והמדרש אומר שבאו מלאכים שהתחפשו לבנים של המן, והתחילו לעקור את הפרחים והצמחים המיוחדים שהיו בגינה. אחשוורוש נתקף זעם ושאל 'מי אמר לכם לעשות את זה?'. הם ענו 'אבא שלנו'. והנה כאן אנחנו מגלים את שורש המנהג, המלאכים שהתחפשו לבניו של המן. כל המאורעות האלה גרמו לאחשוורוש לחוסר שינה ומחשבות וכן חז"ל מגלים לנו שבכל מקום במגילה שבו כתוב 'המלך', הכוונה היא גם לקב"ה. כלומר, כשעם ישראל סובל, כביכול גם שנת הקב"ה נודדת.

בנוסף לכך ישנה עוד סיבה המתקשרת למגילה, שם נאמר 'ויאמר חרבונה גם הנה העץ אשר עשה המן למרדכי'. אומר המדרש שחרבונה אמר לאחשוורוש שהמן אמר לו שהעץ שהוא הכין למרדכי יהיה טוב גם עבור המלך, כלומר הוא היה רוצה לתלות שם גם את אחשוורוש. זה השלים את הפאזל שהמן רוצה כביכול לכבוש את כסא המלך. לחרבונה היה כאן תפקיד מרכזי, וחז"ל אומרים שחרבונה היה למעשה אליהו הנביא בתחפושת, והוא זה שהציע לתלות את המן. זכר לכך נוהגים להתחפש בפורים.

אם נעזוב את המדרשים ונגע בפשט נראה שבמגילת אסתר כולם התחפשו, אסתר לא גילתה את הזהות שלה, מרדכי העמיד פנים כאילו טובת אחשוורוש יקרה לו, אך בפועל חשב על טובת העם היהודי, המן – מתחפש ומציג את עצמו כאילו אחשוורוש חשוב לו אבל רוצה בכלל את המלוכה. ואפילו הקב"ה ששמו לא מוזכר לאורך כל המגילה, "הסתתר" או יותר נכון "התחפש" וטשטש את העובדה שהוא זה הבימאי הראשי של ההצגה.

למרות שפורים נראה לנו כחג כיפי, מיוחד וקליל, הוא עמוק. אם נשפוט את עצמנו נראה שרוב השנה אנחנו מתחפשים. כשאנחנו יושבים בסלון אנחנו מתנהגים בצורה אחת, במסעדה בצורה אחרת, בעבודה בצורה שונה וכן בכל מקום אנחנו מלבישים עלינו דמות ומשנים הרגלים, דיבור, התנהגות, דעות ובעצם את עצמנו. התחפושת בפורים מקצינה את החיצונית וכאן לראשונה אנחנו מודים שמי שעומד מאחורי התחפושת של הליצן הוא בכלל המנהל מהמפעל. לכן בין היין לאוזני המן, בין הפאה לגלימה נעצור רק לרגע ונשאל את עצמנו מי עומד מאחורי השם שלי? האם אני אדם אמיתי, מחופש, כזה שמחליף תחפושות לפי מזג האויר או מזג הנפש?

אם מכל השמחה המיוחדת הזאת נגלה עוד זווית על האישיות שלנו, נכיר יותר את האדם שבתוכנו בלי התחפושות, אז יתקיים המשפט שנאמר 'הפוך בה והפוך בה כי הכל בה'.

חג שמח. 

 

שבת זכור


שבת הסמוכה לפורים נקראת "פרשת זכור".  בשבת זכור אנו מקיימים מצוות עשה דאורייתא הנקראת: "מחיית עמלק". בשבת מוציאים שני ספרי תורה, באחד קוראים בפרשת השבוע, פרשת תצווה, ובשנייה קוראים בפרשת כי תצא: "זכור את אשר עשה לך עמלק". וזאת מפני שני טעמים: רש"י אומר שהטעם הוא כדי להסמיך את מעשה עמלק למעשה המן. סיבה שנייה מכוון שהמן היה מזרעו של עמלק, ולכן סומכים את פרשת זכור לפורים. וצריך לדקדק מאוד בקריאת פרשת זכור, וצריך להוציא בבית הכנסת את ספר בתורה הכשר והמהודר ביותר שיש בבית הכנסת. אחר קריאת פרשת זכור מפטירים בשמואל א', מ:"ויאמר שמואל אל שאול".

 שלום בר יוחאי חיים.

 

חידת השבוע-פרשת תצווה-חג הפורים.

1.   מיהם שני האנשים שתכננו להרוג את המלך אחשוורוש?

2.  מיהו האיש שאנו מזכירים אותו בסוף המגילה בתואר "זכור לטוב"?

 

פהשקווילים

* קריאת מגילה לנשים במוצ"ש תערך במספר מקומות בעיר, בין היתר בשעה 20:15 בבתי הכנסת "אחוות לוחמים" (מלון הצפון) מפי הרב רפאל סבתי שליט"א

 

* משתה פורים מיוחד לכל המשפחה, פתוח לכל הציבור יערך בכולל "בית יהודה" (רח' יהודה הלוי, מול בית הכנסת אוהל משה – הצריף). במקום תערך ארוחה מפוארת, יהיו מתנפחים לילדים והמון שמחה וכיף. התשלום סימלי ודורש הרשמה מוקדמת. 052-8961243, דוד.

 

* קריאת מגילה לנשים במוצ"ש ובראשון בבוקר תערך ע"י שלום בר יוחאי חיים בביתו (טלפון: 050-4126233)

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad