היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

חמישה עשר מיליארד שקל לצפון

 

השבוע הוצגה התוכנית לפיתוח הכלכלה והחברה בצפון בהיקף של 15 מיליארד שקלים. מעיון בסעיפי התוכנית עולה שהגליל המזרחי זוכה על הנייר להרבה מאוד כסף.

תיכף למספרים, אולם לפני כן למי שחוללו את המהפך האמיתי בתפיסה שבירושלים מתכננים מה לתת לנו, כמה ולמי.

אשכול הרשויות המזרחי אליו אנו משתייכים, ונכתב כאן בעבר יותר מפעם שזה המזל הגדול שלנו, הוביל את המהלכים הרחק מהזרקורים ומכותרות העיתונים.

בהובלתו המושכלת והאחראית של יו"ר האשכול אלי מלכה ראש המועצה האזורית גולן, יצאה תוכנית עבודה העומדת על רגליים יציבות ורציונאליות באשר למה זקוק האזור, היכן, כמה ומתי.

עבודת מטה משובחת שהנפיקה תוכנית עבודה לממשלה.

יו"ר האשכול גליל המזרחי אלי מלכה: "בזכות מנהיגות מקומית, צפונית נחושה שאיחדה כוחות של ראשי רשויות, נשיאי מכללות תעשיינים ומנהלי בתי חולים למען פיתוח הגליל התגבשה תכנית משמעותית ורחבת היקף, שאומצה ברובה על ידי הממשלה".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד ואלוף (מיל') איתן דנגוט, הציגו את התוכנית הכוללת השבוע במעלות-תרשיחא.

התוכנית כוללת מספר מיזמים שאם יצאו לפועל, ישפיעו על הכלכלה, המחקר, וכל תחומי החיים בגליל.

חלק הארי מהתקציב יושקע, אם במישרין ואם כחלק מהתקציב השוטף בתחום התחבורה והתשתיות. נושא הבריאות יזכה בכמיליארד שקל נוסף להרחבת בתי חולים, פתיחת מחלקות חדשות כולל מחלקה שיקומית בפורייה, קיצור תורים ותוספת של מכשירי MRI.

כ-150 מיליון שקלים ילכו כשיפוי בהנחות מס ומשיכת חברות להשקיע באזור, מעל 150 מיליון שקלים יתוקצבו לחדשנות המחקר והפיתוח, עוד כ-150 מיליון שקלים יופנו לעסקים קטנים, אשר הפכו בשנים האחרונות מחוליה חזקה של המשק לחוליה מוחלשת. התיירות תזכה גם היא למנה מכובדת מהתקציב.

באשר לחינוך כ-800 מיליון שקלים יופנו לטיפוח ההון האנושי ולצמצום פערים, לחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, קידום כיתות מדעים, לבינוי כיתות וגנים חדשים.

התוכנית תעמיד סכומי כסף נוספים לטובת הסטודנטים ומוסדות להשכלה גבוהה, אוניברסיטאות, טכניון ומכללות אקדמיות.

יציבותן וחוזקן של הרשויות המקומיות יתוגבר בסכום נאה של כרבע מיליארד שקלים, וילך, כך מקווים במשרד הפנים, לטובת מענקי פיתוח ושדרוג השירותים הציבוריים.

העתקת המכון הוולקני ושלוחותיו למחוז הצפון יקבל עדיפות, והכי טוב זה להקים כאן תשתית בלתי תלויה של חוקרים ומדענים במכון וולקני.

אלי מלכה יו"ר אשכול מזרחי: "התוכנית לפיתוח הכלכלה והחברה בצפון שמה את הפיתוח הכלכלי והחברתי בגליל, במרכז. התוכנית גובשה  מתוך תהליך אסטרטגי שנעשה על ידי ראשי הרשויות בגליל ולאחר בחינת הצרכים האמתיים ואיתור מנועי צמיחה שייצרו את קפיצת המדרגה לה אנו מצפים. אני שמח שהשרים כחלון ודרעי ואנשי המקצוע במשרד האוצר ובמשרד הפריפריה, הנגב והגליל קידמו ביחד אתנו תכנית משמעותית שתובא לתקצוב בימים הקרובים בממשלה. אני מאמין שהתוכנית הזו תאפשר לגליל את הפיתוח לו אנו זקוקים ואני מאמין שזו תחילת הדרך לעתיד טוב יותר לצפון".

 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אשר נתן אור ירוק ליציאה למהלך, הגיע לכנס כחתן ביום חתונתו קורן מאושר על שהצליח להניע את גלגלי הענק וליצור דינמיקה שבסופו של יום גרמה לשיתוף פעולה בין שרי הממשלה, ראשי הרשויות והפקידות הבכירה בכל המשרדים הנוגעים בדבר.

בין יתר דבריו אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מה שעשינו בדרום נעשה בצפון ואנחנו מתכוונים לזה. אנחנו רוצים לראות זוגות צעירים מהגרים לצפון. אנחנו רוצים שהם יבנו כאן את העתיד. והעתיד זה מגורים ותעסוקה, זה שילוב של תשתיות יחד עם יוזמה ושוק חופשי. זה מה שיצור את התקווה".

 

שר האוצר, משה כחלון, משושביני התוכנית ומי שמוטלת על כתפיו אחריות רבה להוצאת התוכנית לפועל אמר: "אסור לנו שהריחוק ממרכז הארץ ימשיך להוות ביטוי לפערים בשירותים הניתנים לאזרחים. אנחנו נחושים להביא את אותם הסטנדרטים שמקובלים במרכז הארץ גם לצפונה. אי אפשר לדבר במושגים של חברה אחת בלי לפתור אחת ולתמיד את הקשר שבין הריחוק מהמרכז ובין עומק הפערים החברתיים. אחרי שנים של השקעה במרכז ובנגב, הגיע זמן צפון. אני בטוח שהתכנית הזאת מהווה צעד גדול בכיוון הנכון להגשמת המטרות שלנו".

 

השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל והפנים, אריה דרעי, השושבין השני, ומי שמחויבותו לממש את התוכנית תעמוד במבחן יום-יומי, כפי שהוא עצמו אמר: "אזור הצפון יקבל בשנים הקרובות עזרה  במיליארדי שקלים מהממשלה בכל התחומים כדי שהאזור היפה ביותר בארץ יתחזק וישגשג. השקעות הממשלה יהיו בתחומי התשתיות, הרפואה, החינוך, התיירות והעברת בסיסים גדולים של צהל צפונה, כפי שעשינו בדרום הארץ. אני משוכנע שההשקעות הגדולות יהפכו את הצפון לחזק ופורח הרבה יותר"

 

 

תגובות נוספות

גיורא זלץ ראש מועצה אזורית הגליל העליון: "התוכנית לצפון שגיבשנו בשנתיים האחרונות ואומצה בחלקים גדולים על ידי הממשלה, תייצר מציאות חדשה. תפקיד הממשלה הוא ליצור על ידי חקיקה וכלי ביצוע אחרים העומדים רק לרשותה אפשרות לשינוי משמעותי. החקיקה המוצעת, מתן התמיכות והסרת חסמים, נותנת לנו את ההזדמנות כך שנהפוך את הצפון והגליל ל'דבר הבא' בישראל.

חשוב לי לומר שעלינו ראשי הרשויות, מוטלת האחריות להשתמש בהזדמנות הזו, ויחד לייצר כאן אווירה שהשינוי הזה אפשרי. עלינו האחריות לפעול בעזרת התמיכה הממשלתית לייצר כאן אזור שהבנים והבנות שלנו, כמו גם בוגרי תל חי, וצעירים מכל הארץ יבחרו לחיות בו.

הרבה גופים ואנשים תרמו לבניית התכנית ולאישורה בממשלה, אבל יש אחד שבלעדיו זה לא היה קורה, וזהו אלי מלכה, ראש מועצה אזורית גולן, לו מגיעה הערכת כולנו ותודה גדולה".

 

הרב ניסים מלכה ראש העיר קריית שמונה: "אני מברך את ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו ואת השרים משה כחלון ואריה מכלוף דרעי על הירתמותם לגיבוש התוכנית החשובה וההכרחית לחיזוקם של יישובי הצפון. כפי שאמרתי בזמנו לראש הממשלה, פיתוח והעצמת הצפון בהשקעות נרחבות, הוא צורך מידי ואסטרטגי. אני שמח שעברנו משלב הדיבורים לשלב התקציבים, אך חשוב לומר שהתוכנית תימדד לא באישורה אלא ביישומה בשטח לרווחת תושבי הצפון והגליל. אני מודה לחבריי ראשי הרשויות על כל פועלם ועל האחדות שהפגנו עד שהגענו לרגע זה. בימים הקרובים צוותים שלנו יעברו על התוכנית, ילמדו אותה וכך נוכל להתייחס אליה באופן פרטני לרווחת תושבי קריית שמונה והאזור".

 

תנועת "שינוי כיוון", אשר חבריה הגיעו לצמתים ולכנסת מתוך דאגה שהתוכנית תצא לפועל, בירכה גם היא על החלטת הממשלה וניסן זאבי מהנפשות שפעילותן הורגשה תדיר אמר: "כתנועה אזורית הפועלת לקידום אצבע הגליל זהו יום מרגש עבורנו ועבור עתיד הגליל. אנו מברכים את שר האוצר כחלון על הנחישות לקדם החלטה אמיצה וליישם את התכנית שבנו ראשי הרשויות יחד עם גורמים נוספים ולהפוך את הגליל המזרחי למוקד כלכלי חדש. העובדה שחלק גדול מהכספים בנושאי תשתיות ובריאות הוא כסף צבוע שכבר קיים במשרדים, מצריך ועדת מעקב ויישום מצד ראשי הרשויות. נפעל שמאחורי המילים יש גם תקציבים ומעשים".

יו"ר קק"ל דני עטר, שקק"ל היא נדבך חשוב בעשייה הציבורית והציונית אמר: " עתידה של מדינת ישראל נמצא בתוכנית זו. משימתנו היא בתוך מספר שנים להביא חצי מיליון תושבים להתגורר בצפון", הוא אמר, תוך שהוא פונה לראש הממשלה והשרים כחלון ודרעי "אני פונה לממשלה, לשר האוצר, משה כחלון ולשר הכלכלה ופיתוח הנגב והגליל, אריה דרעי, היפכו את תוכנית חשובה זו לרב שנתית. קק"ל מוכנה להתגייס לשנים הבאות, ולא רק לצפון. רק יחד, בשיתוף פעולה ובמאמץ משותף של משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, וקק"ל, נצליח לגרום לזה לקרות".

ונחתום בדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר: "אנחנו רוצים לבנות כאן את העתיד. העתיד זה אנשים צעירים, העתיד זה תעסוקה, העתיד זה שילוב של שני עקרונות גדולים, שהם יוצרים את המרקם החברתי, את התקווה, את הצמיחה".

ולנו לא נותר אלא לומר 'אדוני ראש הממשלה ושרי הממשלה, אדרבא ואדרבא, מעכשיו כל הבמה שלכם. בהצלחה.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad