היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

חצי תאוותם

 

מועצת העיר התכנסה לישיבה מיוחדת ביום שני בערב כדי לבחור את ד"ר בוריס סידלקובסקי ויגאל בוזגלו לסגני ראש עיר. האווירה בחדר הישיבות הייתה מעט מוזרה. חלק מהנוכחים הגיעו מתוך מילוי חובה והתחייבות, להצביע בעד הסגנים. וחלק הגיע לעוד דבר. לעשות צדק היסטורי מבחינתו. חדר הישיבות הזכיר זירת אגרוף אחרי קרבות ממושכים ומרים כאשר המתאגרפים והמתאגרפות נשענים תשושים על חבלי הזירה ונעים בין מציאות להזיה. ראש העיר והמועצה הנוכחית התכתשו משך שנתיים תמימות על …כלום. בסופו של הקרב עם השמע צלצול הגונג, יוצאים שניים וחצי מחצי תאוותם בידם. בוריס ויגאל סגנים בחצי משרה… 

בנצי: סמכויות כן-שכר לא

…ראשון הדוברים היה בנצי יעקב. "מה התקציב שעומד לרשות שני הסגנים? האם הסכומים הללו כוללים את כל ההוצאות או שיש הוצאות נוספות?", הוא פנה בשאלה אל החשב המלווה, דוד זנזורי, שבהעדר גזבר הוא איש הכספים הבכיר במערכת. "מדובר בתקציב שכולל הכל, והיום אני יכול לומר בוודאות שאם הכל יתנהל לפי התקציב וללא חריגות, לא יהיה גירעון".

לאחר מכן פנה בנצי לראש העיר ואמר: "אפשרתי לך להרכיב קואליציה ללא עלויות, אלא בהתנדבות מלאה. לכן, אני מצפה מהסגנים, לפחות בשלב זה, לוותר על השכר ולבצע את תפקידם בהתנדבות ואת הכסף שייחסך להשקיע בחזות העיר. חזות העיר משוועת לתקציב כדי לצאת מהמשבר. אנחנו לא זקוקים להוצאה המיותרת הזו", הוא אמר והתכוון לסגנים שבדרך.

מחישוב שעשה בנצי עולה ששני סגנים בחצי משרה עלותם גדולה יותר מסגן אחד במשרה "השכר של שני סגנים בחצאי משרה זה פי אחד וחצי מסגן אחד במשרה, ולמעשה אתה ראש העיר מעניש את תושבי קריית שמונה בכך שכביכול רצינו לחסוך כסף בשנת 2010 מהסגנית, ויצא שב-2011 ועד סיום הקדנציה נשלם פי אחד וחצי".

בנצי הפתיע כאשר הצביע בעד האצלת סמכויות לסגנים ואמר: "אני בעד האצלת סמכויות לסגנים, אבל מתנגד באופן נחרץ לשכר, היות ומצופה מחברי מועצה לתת מעצמם בשלב ראשון ולאחר מכן לבחון את נושא השכר. מאחל לסגנים הצלחה, ומציע את עזרתי. טובת העיר וטובת הציבור לנגד עיניי ולא אהיה אופוזיציה שנלחמת לשווא, אלא אך ורק על דברים שאינם נעשים בצורה נכונה וכפי שצריך. כאשר יציגו נושאים שהם לטובת העיר, אשמח לשתף פעולה ואף אסייע לכל מי שיבקש עזרה", אמר בנצי, והצביע בעד האצלת הסמכויות לסגנים ונגד השכר.

אתם יכולים לנחש שדבריו של בנצי לא עשו רושם מיוחד על השלושה, ראש העיר, ושני הסגנים שאוטוטו ייבחרו. הם כבר עמוק בתפקיד.

יפעת מדברת

לאחר שבנצי סיים את דבריו קיבלה ד"ר יפעת שאשא ביטון את רשות הדיבור ובדבריה היא גרמה לתחושות של אי נוחות, בלשון המעטה אצל חלק מהיושבים סביב שולחן המועצה. "מי שהיה עומד מן הצד לפני שנה ומתבונן בעוצמה בה שפכו את דמי ובעוצמת האובססיה להדיח אותי היה בטוח שאולי רצחתי, גנבתי מעלתי או פשעתי. לא!", אמרה יפעת בטון של מי שהייתה על הגרדום הפוליטי ואינה חוששת ממנו עוד. "אף אחד מאלה לא היה. מה שקרה באמת הוא ששלושה כוחות רווי יצרים חברו יחד". כאן חזרה יפעת במנהרת הזמן אל התקופה הקשה שהייתה לה בפוליטיקה המקומית והחלה לפרט אחד לאחד, את מי שגרמו למצב, חבריה במועצת העיר. כל אחד וסיבתו. היא 'כיבדה' בראשונה את בנצי, יו"ר האופוזיציה ומי שהנהיג את מהלכיה של השביעייה. "יצר הנקמנות של בנצי והצורך שלו לסגור איתי חשבון אישי על הבחירה הפוליטית שעשיתי בסיבוב השני של הבחירות", כזכור, בניגוד לצפיות/הסכמות של בנצי עם/מול יפעת כאשר עלה לסיבוב השני מול ראש העיר, החליטה יפעת לתמוך בראש העיר ולא בבנצי, שלהערכתו, החבירה שלה לראש העיר תרמה להפסדו. נראה היה שהאמירה כלפי בנצי הייתה יותר לצורך הפרוטוקול. משם היא עברה לד"ר סידלקובסקי, שכזכור, עפר אדר, חברו לסיעה, מנע ממנו את הסגנות במהלך הישיבה החגיגית לבחירת הסגנים. "התסכול שלך בוריס על שלא מונתה לתפקיד הסגנות יחד איתי כפי שסוכם איתך במהלך הבחירות וכפי שאתה אמרת, 'אין לי שום דבר אישי נגדך, המטרה היא ראש העיר ואת על המזבח'.  

לגבי השניים הראשונים, בנצי ובוריס דבריה של יפעת נשמעו מתקתקים עד מלטפים. את הזעם ואת הדברים הקשים שמרה יפעת ליגאל בוזגלו "צרות העין וחוסר היכולת שלך יגאל, להשלים עם זה שאתה ישבת 5 שנים במועצה ולא קיבלת את הסגנות ואילו אני ללא יום אחד במועצה הופכת לסגנית ראש עיר. ל'זכותך' יאמר שמהרגע הראשון הצהרת שכל מה שמעניין אותך זה להיות סגן ראש עיר. 'אני לא מוכן לתרום עוד חמש שנים בהתנדבות'. לפחות מהבחינה הזו היית ישר עם הציבור". יפעת הזכירה ליגאל דברים שאמר בקפה אלון "הצהרת קבל עם ועדה, ב-26 בנובמבר, למחרת הסיבוב השני בקונדיטוריית אלון שתוך חצי שנה תפיל אותי ותיתמנה במקומי לסגן. אז נכון, זה לקח קצת יותר מחצי שנה. אך כמו שתמיד מסתבר, הנחישות משתלמת", היא אמרה בציניות.
7.jpg

אני מקצועית. ואתם?!

יפעת המשיכה ושטחה את מה שעוללו לה אלה שהיום מבקשים לרשת אותה בתואר "סגן ראש עיר". יפעת חזרה למכתב ההדחה ואמרה "אמרתם ש"מדובר בסגנית חסרת ניסיון בעבודה מעשית…" אספר לכם על הניסיון המעשי שלי בחינוך. 11 שנות ניסיון כמורה ומחנכת, מובילה פרויקטים חינוכיים, פדגוגיים וחברתיים בתוך בית הספר ומחוצה לו. לצד זה ובהמשך מַרְצָה לחינוך ומכשירה ומדריכה סטודנטים להוראה ומורים בפועל. וכל זה מבלי להתייחס להשכלה האקדמית הרחבה שלי בתחום. אז אם זה אינו ניסיון מעשי אשמח אם תסבירו לי מהו ניסיון מעשי או שאולי תספרו לי למשל, איזה ניסיון יש ליגאל, שמתמנה היום לסגן, בעבודה מעשית?".

אחת הטענות שחזרו ונשמעו כלפי יפעת שהיא משדרת יהירות והתנשאות "אמרתם שאני יהירה ומתנשאת. אני שואלת אתכם בכנות, מי באמת מתנשא?!, אני שעוסקת בחינוך מתוך כך שמכירה את התחום או אדם שאין לו חצי מושג מקצועי בחינוך ואין לו קשר לחינוך וטוען כי הוא מתאים יותר לנהל את החינוך ממני רק בגלל שיש לו ילדים במערכת החינוך וזה הקשר היחידי שלו לחינוך, או אני שאת כל חיי הבוגרים הקדשתי לתחום?!". 

יפעת ובנצי נקלעו לסיטואציה מוזרה. מחד, היריבות הפוליטית ביניהם הייתה מן הבולטות בשנתיים שחלפו, ולא אחת ירדו השניים לפסים לא ראויים בויכוח סביב שלוחן המועצה. היום, לאור ההתפתחויות הפוליטיות, לא מן הנמנע שלשניים יש יותר אינטרסים משותפים, כל אחד וטעמו, ולא נופתע אם בהמשך ישתפו השניים פעולה בנושאים שונים. אולם עד שזה יקרה, יפעת משגרת אמירות ברורות ובהירות אל בנצי. "בנצי, אני יודעת שלא לילד הזה פיללת, לא תיארת לעצמך שתפעלו להדחתו של אדם מקצועי בתחומו ותקבלו בתמורה שני אנשים שאין להם שמץ של מושג מקצועי באף אחד מן התחומים עליהם מופקדת הרשות. זה בולט במיוחד לגבי אחד מהם (יגאל)".

10.jpg

שפכתם את דמי

אחד הנושאים שיפעת ניסתה להוביל כזכור, הוא 'המהלך האסטרטגי בחינוך', כפי שכונה. הדרך בה הובל רעיון השינוי היה במחלוקת וקומם נגדה לא מעט. היום, בראיה לאחור אומרת יפעת "מה שהצגתי לפני פחות משנה, היה נכון ונדרש מבחינה מקצועית וחינוכית ורק מוכיח שמקצועית כן ידעתי לקרוא ולנתח נכון את המפה ולצפות את העתיד לבוא. היום אנחנו שומעים יותר ויותר אנשים שמוכנים להודות בזה ואומרים את זה בקול. אפשר להתווכח על הדרך. אם באמת העיר הייתה לנגד עיניכם, יכולתם לבוא ולומר ש'הרעיון הוא נכון, בואו נעשה זאת בדרך אחרת'. אבל אתם, במקום זה בחרתם לערוף ראשים ולשפוך את דמי ברחובות העיר ולספר לציבור שזה רק גשם", אמרה יפעת מדם ליבה.

"רצחתם וירשתם"

"למרות כל זאת אני אומרת לכם מדם ליבי", פנתה יפעת אל חברי המועצה שהדיחו אותה ואמרה להם "אין בי כעס, לא טינה ולא רגש שלילי אחר שאולי לגיטימי שיהיה במצב כזה, על אף אחד מכם. העיר שלנו הפסידה הזדמנות אמיתית. כואב לי על העיר הזאת שהפוליטיקה שבה, היא פוליטיקה זולה ונמוכה, שמנצחת את כולם, אפילו את ההיגיון את המוסר ואת הערכים, גם כשזה לטובת העיר. פוליטיקה נמוכה ששניים מאלה שהובילו אותה בשנתיים האחרונות מתמנים היום לסגני ראש עיר".

במהלך הדברים, יפעת ריתקה הן את חבריה לשולחן המועצה והן את הקהל (המועט) שישב ביציע. חתני השמחה בוזגלו ובוריס, לא דיברו, במהלך הישיבה ולא הגיבו על דבריה הקשים של יפעת. אתי חי-דוידי החמיאה ליפעת על דבריה וחיזקה את ידיה. חלק מחברי המועצה איחלו הצלחה, מתוך נימוס או באמת, ובחירת הסגנים חתמה בן שנתיים יקרות וכואבות שהוקדשו לנושא.   

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad