היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

יו"ר ההסתדרות במרחב יונה פרטוק, האיש שאוהבים לאהוב

כבר עשרים ואחת שנים משמש יונה פרטוק כיו"ר ההסתדרות במרחב גליל עליון כהמטרה העיקרית בעבודתו, שמירה והגנה על זכויות עובדים.

בעבודה של שמירה והגנה על זכויות עובדים לוקחים חלק כל עובדי המרחב ובמיוחד בימים אלה בהם ישנו שטף ההתאגדויות במקומות עבודה. התחושה שהצלחת לסייע ולו במעט נותנת את אותה תחושת נחת שמזרימה מרץ וחיוניות בשוטף היומיומי.

בין פגישה עם עובדי ומנהלי מפעל לחתימה על הסכם קיבוצי חדש, היו"ר הנמרץ חורש את כבישי הארץ וכחבר הנהגת ההסתדרות הוא שותף מלא לכל ההחלטות שמתקבלות בארגון. "המוטו שמוביל אותי בעבודה הוא הצדק התעסוקתי, הצדק החברתי והאפשרות לסייע לקבוצות החלשות ביותר במשק ונמצאות בשולי מערכת יחסי העבודה. אנו עוסקים בטיפול במשברים אישיים ובמקומות העבודה".

גולת הכותרת של השנה האחרונה במרחב גליל עליון, היא חתימת ההסכם הקיבוצי עם הנהלה ועובדי ארגון השוחטים "זבח". לכאורה עוד הסכם, אך בשורה התחתונה מדובר בהסכם קיבוצי "פורץ דרך" ושותפים לו עובדים מהמגזר החרדי, אוכלוסייה שעד היום לא הביעה התעניינות גדולה באיגודים מקצועיים ובהסתדרות בכלל.

פרטוק מביע את שביעות רצונו מההסכם ומשתף אותנו על קצה המזלג בקשיים ההלכתיים והטכניים שעמם התמודד ההסכם החדש: "זוהי הבעת אמון נוספת לגופים שהם חוץ תורניים. היה קשה ולפעמים נראה היה כי אין אפשרות לשלב בין פסקי הלכה לחוקי העבודה, אבל הופתעתי לטובה. שוב הוכח כי עם מעט רצון טוב מצד הצדדים להסכם, אפשר ואפילו כדאי לשלב בניהם בבחינת, אם אין קמח אין תורה. לטעמי השילוב של תורה ועבודה הוא שילוב מנצח".

"השנה הצבנו לעצמנו מספר יעדים" אומר פרטוק ומוסיף: "הראשון שבהם צרוף וגיוס מקומות עבודה חדשים להסתדרות, כאשר המוטו המוביל הוא שעובדים מאוגדים הם עובדים חזקים שזוכים לשכר ותנאים נלווים טובים יותר מחבריהם הלא מאוגדים. היתרון המרכזי בהתאגדות עובדים הוא הביטחון התעסוקתי שמעניק ההסכם הקיבוצי, אין עוד שרירות לב והחלטות חד צדדיות של המעסיק ואין פיטורי עובדים כשהרווחים מרקיעי שחקים. הנכס העיקרי והחשוב של מקום העבודה הם העובדים.

צריך לשמוע את האיש ולהבין שגם בשנת 2016 מועסקים עובדים בתנאים מחפירים "גם היום במאה העשרים ואחת ישנם מקומות עבודה שבהם ישנה פגיעה בזכויות עובדים", אומר בזעם יו"ר המרחב ומוסיף כי, "למרות השינויים בחוקי העבודה כגון חוק הפנסיה, צווי הרחבה ועוד, עדיין אנחנו מוצאים את עצמנו מטפלים בתלונות של עובדים על פגיעה בחוקים קוגנטיים (חוקים מגנים) 0, חוקי עבודה וזכויות בסיסיות הקשורים בחוק שעות עבודה ומנוחה, תעסוקת נשים ועוד. לצערנו עדיין ישנם מקומות עבודה שההתייחסות לעובדים כאל…." כאן עוצר פרטוק, שואף אויר מלוא ריאותיו ומנסה להישאר נאמן לקו המתון אותו הוא מוביל, "בוא נשאיר את המשפט הזה פתוח".

 

בכלל, נדמה כי ההסתדרות הכללית החדשה הפכה בהובלת יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, לארגון החברתי הגדול במדינה ולעיסוק בתחומים שאיש לא היה מוכן לגעת בהם עד היום, כמו שילוב נכים ונפגעי נפש במקומות העבודה, העלאת שכר המינימום, הגדלת הפנסיה ועוד הובלת שורה של הטבות לכלל העובדים במדינת ישראל.

פרטוק עצמו יודע שלא הכל וורוד ועיקר מרצו בימים אלו מופנה לתגבור היועצים המשפטיים במרחב וגם לא שוכח להזמין את העובדים לבוא ולהתייעץ לפני כל צעד שהם מתכננים, "חשוב מאוד שיגיעו לפני ויקבלו יעוץ ממזכירי האיגוד ומהיועצים המשפטיים, בכל נושא הקשור לעבודה וליחסי העבודה".

יו"ר המרחב מבין את חששם של עובדים לעשות את הצעד הראשון להקמת ועד עובדים וחתימה על הסכם קיבוצי, אבל "עובדים צריכים לדעת שהתאגדות והתארגנות היא זכות בסיסית וחוקית. מעסיק שימנע מהם להתאגד עלול להיקלע לתביעת פיצויים ונזקין בסכומים גבוהים מאוד. עובדים מאורגנים יוצרים מפעל חזק ונאמנות העובד אינה מוטלת בספק ולראיה, מפעל "פרי הגליל" שההסתדרות נרתמו לסייע בכל מצוקותיו הכלכליות והפעיל לחצים עצומים, הן על המדינה והן על הבעלים שישמור על המשך קיומו של המפעל ובמקרה שלנו, על עתיד של היישוב כולו".

בסיכומו של דבר אומר פרטוק: "כל עוד אוכל לתרום לעובדים, תוך הבנה שלהסתדרות תפקיד מרכזי במהפכה החברתית תעסוקתית שעוברת עלינו ובסופו של דבר גם תתקיים, אני אשאר כאן ואסייע ככל יכולתי, כמובן בעזרת הצוות המקצועי וועדי עובדים והעובדים שהם החיילים החשובים ביותר במאבקנו החברתי..".

 

– לסיום, מה תאחל לעובדים ולמעסיקים, יונה?

חג הפסח, הוא חג החירות של העובדים באשר הם. אני מאחל שתשרור הבנה שככל שהעובד יהיה מוגן מפני פגיעה בפרנסתו וכבודו, כך המעסיק יזכה לעובד איכפתי ומחויב למפעל בו הוא עובד.

שיהיה חג חירות לכולנו ונדע להעריך, לכבד ולשמור על מקום עבודתנו ועל כבודם של כולנו. חג שמח".

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad