היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

ישיבת מועצת העיר: מערכת הבחירות יצאה לדרך

 

"הכל פוליטיקה", אמר מישהו בקהל הרב (יחסית) שמילא את חדר הישיבות בעירייה מיד כאשר ירד המסך על הישיבה והיועץ המשפטי אריאל בן יוסף שניהל את הישיבה בהעדרו של המנכ"ל ביקש מהנוכחים לצאת לפני הדיון בענייני עובדים. חברו הוסיף "פוליטיקה, פוליטיקה, אבל אנחנו משלמים את המחיר!".

זו תמצית ההוויה הפוליטית בקריית שמונה, או במילים אחרות "אין חדש תחת השמש".

דומה שבסופה של הישיבה הבינו המשתתפים, ובעיקר חלק מ'חתני השמחה' שנעדרו, שמערכת הבחירות יצאה לדרך, מוקדם מכפי שהיו רוצים.

נקדים ונציין שישיבת המועצה השבוע דמתה לשיעור התעמלות יותר מאשר לישיבה. אילו היה אפשר להוסיף מנגינה למה שהתרחש זה היה נשמע כמו השיר המפורסם "ידיים למעלה על הראש על הכתפיים אחת שתיים שלוש". רק שלא היה מדובר במורה לספורט ולא בילדים בגן, אלא בחברי מועצה מבוגרים שתוך מספר דקות 'סגרו' עניין.

…תחילת הישיבה לא הייתה מבטיחה כפי שאפשר להבין מסופה. בשעה היעודה, 18:00, לא נכחו שבעה חברי מועצה (המינימום הנדרש לפתיחת ישיבת מועצה), ולאחר שראש העיר וחלק מהחברים כבר נכנסו לחדר, הם התבקשו לצאת בבהילות כדי להתייעץ ולהזעיק חברים נעדרים. מאמציהם צלחו וממש לקראת השעה שש ושלושים, חצי שעה איחור, הישיבה נפתחה.

על סדר היום עמדו שלושה סעיפים שהם סעיף אחד: "1. צירופו של חבר המועצה, הרב מאיר לוי להרכב וועדת ההנהלה של העירייה. 2. האצלת תפקידים וסמכויות של ראש העיר בתחום התשתיות אל חבר המועצה הרב מאיר לוי. 3. מינוי חבר המועצה הרב מאיר לוי לכהונה של סגן ראש העיר בשכר".

הדיון וההחלטות בשלושת הסעיפים הללו נמשכו דקות אחדות, ותתחילו לספור את השניות "מי בעד צירופו של חבר המועצה הרב מאיר לוי לועדת ההנהלה? (שבע אצבעות עולות לאוויר) יש מתנגדים? אין מתנגדים", (אתם עוקבים אחרי מחוגי השעון?). סעיף שני, מי בעד האצלת סמכויות של ראש העיר בתחום התשתיות לחבר המועצה הרב מאיר לוי? (…נכון שבע אצבעות מתרוממות) יש מתנגדים? אין מתנגדים. (אתם עדיין עוקבים אחרי מחוגי השניות בשעון, כן?). מי בעד מינוי חבר המועצה הרב מאיר לוי לסגן ראש עיר בשכר? שבע אצבעות עולות לאוויר במיומנות, בכל זאת, החברים תרגלו את הרמת והורדת ידיים, פעמיים קודם. יש מתנגדים? אין מתנגדים. זהו לעצור את התקדמות המחוגים. כמה זמן עבר? כן, דקה שתיים. זהו שאמרנו, שיעור התעמלות.

…ישיבת המועצה הייתה שיעור התעמלות בין היתר בגלל שחברי המועצה שהמהלכים האחרונים לא מצאו חן בעיניהם והתנגדו להם, נעדרו מהישיבה. יו"ר האופוזיציה בנצי יעקב (ראה תגובה, אתי חי-דוידי), אהובה סירוגין, ד"ר יפעת שאשא-ביטון (שהגיעה לקראת סוף הישיבה, אולם עשתה "אחורה פנה" ושבה על עקבותיה), וכמובן, סגן ראש העיר יגאל בוזגלו, שראש העיר הרב ניסים מלכה נטל ממנו את סמכויותיו לפני הישיבה וחברו לסיעה יורם ממן.

 

זר, לוּ היה נקלע לישיבה, לא היה מבין מי נגד מי ואיך הגענו למצב בו מודחים במהלך שלוש שנים שני(!) סגני ראש עיר, והיד עוד נטויה, כנראה.

לטובת הקוראים שטרדות היום-יום השכיחו מהם את ההיסטוריה של המועצה הנוכחית, נזכיר.

מיד לאחר הבחירות נבחרו עמרם שחר כממלא מקום רה"ע ויפעת שאשא-ביטון כסגנית. בחירתו של ד"ר בוריס סידלקובסקי טורפדה, רגע לפני שהובאה להצבעה, על ידי חברו לסיעה עופר אדר בשל מחלוקת פנימית בין השניים.

חוסר הודאות וניסיונותיו של ראש העיר הרב ניסים לבחור סגן שני בשכר, לא צלחו, ובמקביל חברו בנצי, יגאל, הרב מאיר לוי וחבריהם למועצה לעומתית והדיחו את הסגנית יפעת שאשא-ביטון מתפקיד סגנית רה"ע, האירוניה הייתה שמי שהציע את ההדחה בישיבה היה לא אחר מאשר …הרב מאיר לוי.

מספר חודשים לאחר ההדחה, הגיעו יגאל בוזגלו וראש העיר הרב ניסים מלכה להבנות שסללו את הדרך לבוזגלו לתפקיד הסגן יחד עם בחירתו של ד"ר סידלקובסקי. הנוסחא הייתה פשוטה, השניים יחלקו את שכרו של סגן במשרה מלאה, לשניים. סגנים בחצי משרה.

אנשים המקורבים אל השניים, ראש העיר הרב מלכה וסגנו בוזגלו, ידעו על מערכת היחסים המתוחה ביניהם. שני הצדדים ניסו לשדר 'עסקים כרגיל' למרות זאת. נמנענו בעבר להביא את הרכילויות שהיו חלק בלתי נפרד מהחיים הפוליטיים בבניין העירייה, אולם, מהרגע שראש העיר נקט במהלך פרוצדוראלי משמעותי ונטל את סמכויותיו של סגנו, אבני הדומינו החלו ליפול בזו אחר זו.

אל ישיבת המועצה השבוע הגיעו כל אלה התומכים בצעדו של ראש העיר ובבחירתו של הרב מאיר לוי לסגנות במקומו של בוזגלו והם: ראש העיר הרב ניסים מלכה, מ"מ עמרם שחר, גבי חסין, אשר פיניאן, ד"ר בוריס סידלקובסקי, עופר אדר והרב מאיר לוי עצמו.

נעדרו מהישיבה: יו"ר האופוזיציה בנצי יעקב וחברתו לסיעה אתי חי-דוידי, יגאל בוזגלו וחברו לסיעה יורם ממן, אהובה סירוגין וד"ר יפעת שאשא-ביטון שהגיעה עד דלת חדר הישיבות.

…ולתגובות:

בהמשך להחלטתו של ראש העיר הרב ניסים מלכה ליטול מסגנו יגאל בוזגלו את הסמכויות, אומר ראש העיר: "ההחלטה על נטילת הסמכויות ממר בוזגלו הינה החלטה עניינית ומקצועית. עובדה שלא פיטרתי אותו.

מבחינתי מר בוזגלו יכול להמשיך להיות שותף לעשייה ולהיות חבר פעיל בהנהלת העיר. את כל מה שהיה לי לומר בנושא ואת הסיבות שהביאו אותי לקבל את ההחלטה על לקיחת הסמכויות, אמרתי למר בוזגלו באופן אישי וגם לסיעתו.

מי שהיה צריך לקבל הסברים קיבל אותם בצורה מסודרת ומפורטת, כך שאני לא מוצא לנכון לפרט על כך בפומבי. מי שצריך לדעת יודע וזה מה שחשוב.

אני מעוניין לשמור על כבודו של מר בוזגלו ואין בכוונתי לפרט יותר מכך".

ראש העיר הרב מלכה הגיב על החלטתו להאציל על סגנו הרב מאיר לוי בנושא התשתיות וכבישים בעיר ואמר: "תפקידו העיקרי של סגן ראש העיר הנבחר הרב מאיר לוי הוא לגייס תקצבי פיתוח ולהיות המקשר בין הרשות למשרדי הממשלה. בצד המקצועי יש באגף ההנדסה אנשים איכותיים ואנחנו מקווים כי מר לוי אכן יגייס ממשרדי הממשלה כספים לפיתוחה ושדרוגה של קריית שמונה".

 

 

יגאל בוזגלו, סגן רה"ע

סגן ראש העיר היוצא (פורמאלית, יגאל עדיין סגן), לא נכח בישיבה בה נבחר הרב מאיר לוי. בימים האחרונים מאז נטל ראש העיר את סמכויותיו, יגאל בוחן את דרכו ואת תגובתו. כבר ברור שיגאל של היום לא יהיה יגאל של אתמול. על פי פעילותו בעבר ניתן להעריך שחבר המועצה בוזגלו יתמקם בעמדת האופוזיציונר, ויפעל משם, והפעם מול ראש העיר שעד לפני זמן הוא היה סגנו. לאחר שהישיבה הסתיימה, שלח יגאל את תגובתו להשתלשלות הדברים. 

סגן ראש העיר יגאל בוזגלו: "ראשית אני רוצה לציין שבפוליטיקה כמו בפוליטיקה ישנן רעידות פוליטיות קטנות מעת לעת ומי שלא מוכן לקבל זאת שלא יהיה בפוליטיקה, צריך לקבל שינויים ולפעול בהתאם כאשר מה שמניע אותך בכל התפקידים הן באופוזיציה והן בקואליציה היא טובת הציבור בלבד! ואכן, כך אני נהגתי ונוהג מתחילת דרכי הפוליטית, תושבי קריית שמונה מכירים את התנהלותי ויש לי מגע אישי ואנושי עם הרבה מתושבי העיר גם עם האוכלוסיות הפחות חזקות וגם היותר חזקות .

לגופו של עניין: במהלך כהונתי כסגן ראש העיר מזה שנה ו-4 חודשים פעלתי נמרצות וסייעתי לעיר ולעומד בראשה בכל ליבי ומאודי לשרת את תושבי העיר אם זה בפרויקטים רבים ושונים שלא תמיד קיבלו פומביות ופרסום בעיתונות המקומית ולא חשפו את מעורבותי. אני מדבר על קידום ובניית שכונת יובלים, אישור ותכנון כביש הגישה לורדים, גיוס של כ-4 מיליון שקלים לבריכת השחייה, גיוס שרי הממשלה וראש הממשלה בנימין נתניהו, גדעון סער, ולימור לבנת בהצלת רשת המתנ"סים והתרבות בעיר (ספרייה והיכל התרבות), הצבת תחנות הסעה לתחבורה ציבורית ברחבי העיר בסיועו של השר ישראל כץ ועוד שינויים נוספים בתחבורה בעיר, תמרורים סולאריים מעקות והנגשה לנכים ועיוורים, השקעתי מאמצים גדולים מאוד בהעמקת הקשר עם התושב ומתן פתרונות לבעיות שהופנו ללשכתי בזמן כהונתי יחד עם מזכירתי הנאמנה. מטבעי מאוד פרטני ורגיש לבעיות שמופנות אליי לכן, כל פנייה קיבלה את מלוא תשומת הלב כאשר אני מגיע לשטח ורואה את הבעיה מקרוב.

– מה גרסתך למה שקרה עם ראש העיר?

להערכתי, הפעילות האינטנסיבית והדומיננטית שלי במהלך כהונתי (והעובדות מדברות בעד עצמן), גרמה למתחים מצדו של ראש העיר וסביבתו כלפי, שאיני מבין מדוע, וחבל שכך הם פני הדברים.

מטבע הדברים כל ההתנהלות המקצועית הזו גרמה למתחים רבים ביני ובין ראש העיר, כפי שאמרתי בראיונות קודמים, אינני מתכוון להיות בובה על חוטים (הדגש במקור ה.ב.א) של אף אחד.

ראש העיר צריך להבין פעם אחת ולתמיד שמי שחשוב כאן זה לא הוא ולא אני, אלא התושבים ורק הם, ולמענם אמשיך להיאבק בכל כוחי.

אני מאמין שבסופו של דבר נוצרה פה הזדמנות חדשה ואני אעשה את עבודתי בנאמנות, תמיד ובכל תפקיד שאקבל, גם מהאופוזיציה כפי שעשיתי בעבר.

רוצה לנצל את ההזדמנות להביע את תודתי והערכתי הרבה לכל אלה שתמכו וסייעו לי להשיג את המטרות אותם הצבתי. שלכם, יגאל בוזגלו".

על פי הערכות צפוי שיגאל יכריז על התמודדות על ראשות העיר, ומהיום יכוון את פעילותו הציבורית למטרה זו.

  

 

תגובת בנצי

בנצי יעקב יו"ר האופוזיציה וכמי שהיה מצופה ממנו שיתנגד למהלכים בישיבת המועצה ונעדר ממנה, ולאחר הישיבה הוציאו הוא וחברת סיעתו אתי דוידי-חי את התגובה הבאה:

"לא הגענו, חברת המועצה אתי חי ואנוכי לישיבת המועצה כצעד מחאתי על דרך התנהלותו הפוליטית בעלת האינטרסים האישיים הצרים של ראש העיר. נמאס לנו מכך שראש העיר משקיע את כל זמנו רק בדבר אחד, הישרדותו האישית. לא רצינו להיות מריונטות ולא להיות שותפים בקרקס שלו שהיה בישיבת המועצה. בשלוש השנים האחרונות התחלפו שלושה סגנים, דבר המעיד על חוסר מנהיגותו של ראש העיר. לא היה דבר כזה בהיסטורית מועצות העיר בקריית שמונה, זה ממש קרקס.

מה שקרה מצחיק, אם לא היה מדובר בנושא חשוב של ניהול העיר. את מי שמינה ראש העיר לסגנו, הרב לוי, בכלל לא ידע מכל המהלכים. כל הבישולים נעשו ללא ידיעתו ישירות מול אנשי ש"ס המרכזיים. המהלך נעשה מתוך היסטריה של ראש העיר שיודע שעוד מעט הבחירות ולקח את הרב מאיר לוי כקרש הצלה, מתוך תקווה שמשרד הפנים ישחרר לו תקציבים. הפאניקה הזאת עוד תעלה לנו ביוקר, לנו תושבי קריית שמונה.

ראש העיר מבין שבמהלך ארבעת השנים שחלפו, הוא כשל בכל נושא ונושא, העיר מלוכלכת ומוזנחת מתמיד, אין מנהיג בעיר שקובע סדר יום, אין תוכניות עבודה לאגפי העירייה, כח האינרציה הוא הדבר המוביל וכאשר אין מנהיגות ראש העיר עסוק במהלכים פוליטיים של הישרדות. לאור ההתנהלות חסרת האחריות של ראש העיר, אנחנו באופוזיציה נפעל כדי שהסיכוי להציל את העיר לא יקבר על ידי ראש העיר וחבריו הציניים".

 

תגובת ד"ר יפעת שאשא-ביטון סגנית ראש העיר המודחת (הראשונה): "בהדחתי לפני כשנתיים על ידי בוזגלו וחבריו הם טענו כי יש לנצל את כספי שכר הסגנים לטובת שירות לתושב ולכן אין צורך בסגן בשכר. זמן קצר אחרי ההדחה החל המרוץ לסגנות שבסופו בוזגלו קיבל את ההזדמנות להוכיח את עצמו כאיש עשייה וכראוי לתואר "יותר מהסגנית שהודחה". לצער כולנו הוא לא ניצל את ההזדמנות שניתנה לו ושנת סגנותו חלפה כלא הייתה וכאילו הוא עצמו לא היה כלל.

היום מתמנה סגן בפעם השלישית ובאופן אירוני מדובר באיש שניהל את ישיבת ההדחה שלי. אני פונה אל החברים האלה ושואלת בתום לב אמיתי, האם כל המהלך היה שווה מלכתחילה והאם לא היה כדאי לתת לעיר להתנהל ללא כל המהפכות הללו אם באמת טובתה היא זו שלנגד עינינו?!

יצר ההרס העצמי של מספר פוליטיקאים פגע בהזדמנות המיוחדת שניתנה לנו בקדנציה הזאת, ובמקום להתלכד ולעבוד יחד לעמן תושבי העיר (ויש עבודה לכולם), הם העדיפו את טובתם האישית ו'שיפור עמדות' פוליטיות לעתיד.

אני סומכת על תבונתם של התושבים ואת כושר השיפוט שלהם להבחין בין מה שאני עשיתי למענם ובין מה שקורה עכשיו.

עצוב לי וכואב לראות לאן הידרדרו חברים במועצה. כן, איני שמחה לאידם ולמעידתם, חוץ מהכאב על העיר האהובה שלנו".

 

תגובת סניף ש"ס בעיר

"הסניף המקומי של תנועת ש"ס מברך על בחירת יו"ר התנועה בעיר, הרב מאיר לוי, לסגן רוה"ע. הרב לוי הוא מהותיקים בין חברי המועצה וההחלטה שהתקבלה השבוע הינה תיקון מאוחר לאי שיתופו של הרב לוי בהנהלת העיר במהלך הקדנציה האחרונה.

צריך לזכור שהרב לוי פעל במהלך השנים רבות למען תחומי הדת, הרווחה והתעשייה בעיר ודלתו הייתה, עודנה ותהיה תמיד פתוחה בפני כל תושב.

אנחנו משוכנעים כי העיר כולה והנהלת העיר בפרט, ובתוכה רה"ע, ייהנו מהניסיון הרב של הרב לוי ומיכולתו לרתום את נציגי תנועת ש"ס בכנסת לטובת העיר. בהזדמנות זו כדאי לציין כי נציגי ש"ס נמצאים במשרדים רבי חשיבות לקידום ענייני העיר ובהם משרד הפנים, משרד הבינוי והשיכון ומשרד

הדתות. אנחנו מצפים לימים טובים יותר בעקבות הבחירה", אומר פעיל ש"ס ומקורבו של הרב מאיר לוי.

 

 

 

תגובת צל"ע

 

חברי צל"ע בראשותו של אביחי שטרן הקדימו ובאו אל חדר הישיבות מצוידים בצילומי רנטגן של גיליון הנוכחות של חבר המועצה הרב מאיר לוי. אביחי שטרן מסר לידיהם של חברי המועצה את הנתונים והיה בטוח בסתר ליבו ש"עם ציונים כאלה, חברי המועצה לא יעלו את הרב לוי כיתה". מה הייתה אכזבתם, שאף חבר מועצה לא שינה את דעתו, אפילו חבר המועצה גבי חסין שבישיבת ההדחה של יפעת שאשא-ביטון תקף את הרב במילים קשות מאוד התיישר יחד עם ששת האצבעות ויצר את הספרה "7".

אביחי ואוריה: "לישיבה הזאת הגענו מוכנים ומצוידים בנייר עמדה שמציג נתונים ברורים הלקוחים מתוך פרוטוקולים של ישיבות המועצה שפורסמו באתר העירייה ומהם עולה כי בקדנציה הנוכחית נעדר הרב מאיר לוי מ-18 ישיבות מתוך 30 (60%), ב-5 ישיבות הוא נכח והיה שותף רק בחלקן ולא היה מעורב בכל הצבעות על הנושאים שעלו לסדר היום. למעשה הרב מאיר לוי נכח רק ב-7 ישיבות במלואן והיה שותף לכל ההצבעות", אומרים השניים ולא מבינים כיצד ראש העיר וחברי המועצה לא מבינים את זה. "על ביצועים כאלה נותנים 'נכשל' ולא תעודת הצטיינות', הם מגחכים.

"בנוגע לרב לוי, גם לוּ רצינו קשרי ידידות איתו, ודאי שהדבר היה קשה לביצוע בגלל שהרב לוי לא הגיע כמעט כלל לישיבות המועצה השבועיות" הם אומרים באירוניה.

חברי צל"ע והמאהל שנכחו בישיבה התקשו לקבל את הסבריו של ראש העיר שאמר שעלות העסקתו של הסגן החדש תקטן למעשה, היות והיא תסוכרן מול הפנסיה שהוא מקבל, ואומרים "גם הטענה לפיה מהלך זה מביא לחיסכון בהוצאות, לא ממש מתיישבת עם הנתונים שפורסמו לאחרונה. לפי סקר BDI  עולה כי בקריית שמונה עלויות העסקת נבחרי הציבור גבוהות יותר מהממוצע השנתי של הנבחרים בערים גדולות בארץ כך למשל בת"א הממוצע הינו 544 אלף, בירושלים 547 אלף ובאר שבע 548 אלף שם שמספר התושבים גדול בכ-פי 4 ממספר התושבים בק"ש ובכל זאת ממוצע שכר שנתי של הנבחרים אצלנו עומד על 571 אלף. התשובה לדעתנו ברורה ופשוטה. גם אם השכר שמשולם לסגנים הוא חצי משרה עדיין העסקת 2 סגנים כרוך בהוצאות כפולות כגון אחזקת 2 לשכות, 2 מזכירות, הוצאות ביגוד ל 2 סגנים, נסיעות ל 2 סגנים וכיוצ"ב כך שלא ברור למה באמת מתכוון ראש העיר באומרו שהמהלך חסך".

אביחי מסכם ואומר: "אני מוטרד מאוד מכך שאם הרב מאיר לוי, שלא היה מסוגל להגיע פעם בחודש לישיבה של שעתיים, יהיה מסוגל לבצע תפקיד תובעני כל כך של סגן ראש
עיר וממונה על התשתיות (הלקויות מאוד(. 
בתקופה בה העיר נדרשת לסוגיות חמורות בהן נחצים כל כך הרבה קווים אדומים, טוב וחשוב שישנה תנועה כצל"ע אנו פועלים ימים כלילות למען הדמוקרטיה והציבור. אנו זוקפים היום קומה, ולא נסתפק בלעמוד על המשמר", אומרים אביחי שטרן ואוריה אלקיים ל"חדשות הגליל", בתום הישיבה.

 

 

 

במהלך האחרון של ראש העיר הוא כפה על המערכת הפוליטית בעיר להקדים את מערכת הבחירות. אינני יודע אם לזה התכוון ראש העיר הרב מלכה, אבל זה מה שיצא.

אין דינו של יגאל בוזגלו בקואליציה כהתנהלותו הצפויה באופוזיציה. יו"ר האופוזיציה בנצי יעקב, אפילו אם לא יתחבר פורמאלית לבוזגלו, הרי במצב שראש העיר הוא היריב הפוליטי של שניהם, יהיו שיתופי פעולה בין השניים באופוזיציה.

משקלו הסגולי של האיש שחזר מהכפור, הסגן הישן-חדש, הרב מאיר לוי, עלה פלאים ואחרי הנתק שנוצר מבוזגלו וממקורביו לראשי הליכוד ושריו, נותרו הרב לוי וד"ר סידלקובסקי סגנים עם עורף בממשלה.

כיצד יתמרן ראש העיר בסבך הפוליטי? כיצד הוא יתחזק את הקואליציה שקטנה? האם הסיכוי להצלחה גדול מהסיכון שהוא לקח על עצמו במהלך הזה? ושאלות נוספות שרק העתיד יגלה לנו את התשובות עליהן. בינתיים, הכינו את הפיצוחים כי הולך להיות קיץ חם.

 

מועצת העיר אישרה את מכירת הבית בו התגורר המיילד הראשון של קריית שמונה ד"ר סלמנוביץ' ז"ל, במכרז, שתחת ידיו נולדו רבים מילדי חלסה (כולל עבדכם).

המועצה אישרה גם את צאתו של ראש העיר הרב ניסים מלכה לצרפת וקנדה בין התאריכים 3-13/6/20/12   

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad