היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

כוכב הצפון

כאשר מונה האלוף אביב כוכבי לתפקיד הרמטכ"ל, נזכרתי שגם אצלנו נבחר ראש עיר ששם משפחתו הוא 'כוכב' 'שטרן'. צירוף מקרים? אולי, אך נכון יותר, מציאות העולה על כל דמיון & דרכו של אביחי אל כס ראש העיר הייתה מטאורית ועדיין שובלו של הכוכב בוהק באופק & אביחי יודע שהחגיגות הסתיימו ועכשיו יש משימה אחת, לממש את החזון של קריית שמונה

הרצל בן אשר

 

הבחירות הסתיימו, התוצאות ברורות, וכמו שנהוג לומר ברחוב הספורטיבי, הטבלה אינה משקרת. אביחי שטרן הוא ראש העיר הנבחר של קריית שמונה.

אביחי, בנם הצעיר של ג'ורג'ט ואהרון שטרן, ולו עוד אח בכור, אסף, ושתי אחיות, רחלי ואידית, נולד בבית מלא חום ואהבה להורים ששורשיהם נטועים עמוק באדמתה והווייתה של קריית שמונה. אהרון נולד ברומניה ועלה כילד לישראל, ואימו ג'ורג'ט ילידת מרוקו.

אהרון, שיאבד את אימו ואחותו במתקפת המחבלים על קריית שמונה בחול המועד פסח תשל"ד, לקח את הכאב ועיבד אותו כמו שהוא יודע מאומנות הנגרות לרהיט אנושי, משפחה לתפארת בת ארבעה ילדים מוצלחים.

לראשונה התוודעתי אל אביחי בתחילת דרכו הציבורית עת הקים את צל"ע (צעירים למען עירנו) ובין הפעולות הראשונות היה המאבק להחזרת הפעילות במתנ"ס בית אדלשטיין והספרייה העירונית.

הסטודנט הצעיר, אביחי, בלט בנוכחותו והיה מקובל על חבריו כמנהיג המוביל. באותה תקופה פעילותו ופעילות צל"ע סוקרו בהרחבה ב"חדשות הגליל". המאבק הצליח, גם בזכות המאבק הציבורי של צל"ע והירתמותם של בעלי הון (נוחי דנקר) ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלת ישראל.

במהלך השנים האחרונות השלים את לימודיו: תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל ומדניות ציבורית עם התמחות בביקורת פנימית וציבורית.

בבחירות 2013 הוא הוצב במקום השלישי ברשימתו של בנצי יעקב בן ציון וד"ר יפעת ביטון-שאשא.

שנה לאחר מכן, לקראת הבחירות לכנסת, ד"ר יפעת שאשא-ביטון פרשה לטובת רשימתו של משה כחלון "כולנו", ועו"ד אביחי שטרן נכנס במקומה.

אביחי, היה החלק היציב והדומיננטי באופוזיציה, הכין שיעורי בית והגיע מוכן לישיבות המועצה.

בין הישיבות הוא פעל בזירה התקשורתית בעיקר בערוץ 10 (הכל כלול) וברדיו 'קול רגע' בתוכנית 'מדברים ברדיו'. הבמות התקשורתיות הללו, בצירוף הנוכחות בפייסבוק יצרו לאורך השנים תודעה ציבורית פוליטית בקרב התושבים של אדם לוחם, עקבי ובעל אמת שהוא מוכן להילחם עבורה, לעיתים בדרכים לא הכי קונבנציונליות. זו הייתה דרכו, בה הולך והאמין שהיא מובילה את המקום אליו מכוון כל איש ציבור בזירה המקומית, כס ראש העיר.

פרישתו של בנצי יעקב בן ציון מהמרוץ, סללה את דרכו של אביחי לראשות הסיעה ומשם, בזמן קצר יחסית הוא שעט אל מערכת בחירות מאוד יצרית, לעיתים 'מלוכלכת' ורוויית אמוציות מצד כל המתמודדים, כמעט.

נכתב ונאמר די והותר על הפרק הזה, שלא תמיד היה נעים, הסתיים, והוא מאחורינו, תודה לאל.

אביחי, משדר שליטה בעניינים, ובימים אלה פוקד את לשכות השרים והפקידות הבכירה כדי להספיק כמה שיותר ללמוד את הנושאים ולהגיש בקשות תקציביות לקבל תקציבים על חשבון השנה הנוכחית שעומדת להסתיים.

 

 

 

  • בשבוע שעבר נכנסת באופן רשמי לתפקיד ראש העיר אחרי שנשבעת בישיבת מועצת העיר.

מה חלף לך בראש כאשר סיפרת על סבתך ודודתך, שלא הכרת ונספו באסון המחבלים בחול המועד פסח תשל"ד?

"את סבתי ודודתי לא יצא לי להכיר, לצערי הרב. גדלתי על הסיפורים והערכים שסבתי הקנתה לאבי ולמשפחתי. עיר שחוותה אסון מחריד לפני 44 שנים ולמרות השכול, הכאב, והשבר העמוק, הצלחנו להמשיך בחיים, ליצור, לבנות ולהצליח בכל התחומים.

אני גאה באבא שלי. הסיפור שלו מדהים. אדם שהלך לעבודה מוקדם בבוקר וכעבור שעה שומע שאמו ואחותו נרצחו על ידי מחבלים צמאי דם שחדרו לבניין בו התגוררו ברחוב יהודה הלוי. אבא שלי אדם חזק. הוא הגיבור של המשפחה. במקום לשקוע במרה שחורה, הוא בחר בדרך החיים, שיקם את חייו, נישא לאמי והיום הבן שלהם הוא ראש העיר. מעבר לתחושת הגאווה אני רואה בזה סגירת מעגל הן של המשפחה והן של העיר".

 

  • ההורים שלך, ג'ורג'ט ואהרון, באים ממשפחות וותיקות ושורשיות. תשתף אותנו בחוויה של לגדול בבית כזה.

"אומר זאת במשפט אחד: חוויה וגאווה כל יום מחדש. ההורים שלי הם כל עולמי. מהם ספגתי את הערכים, הם אלו שתמיד עמדו אחריי בכל ההחלטות החשובות שקיבלתי בחיי ואפשרו לי לממש את עצמי. אבי, אמי ובני המשפחה שלי, הם מבוני העיר. הם היו כאן בתקופות הקשות שידעה העיר וגידלו את ילדיהם לאהבת הארץ, לאהבת קריית שמונה, לתרומה ומעורבות בקהילה, לערכים של כבוד וחסד ואת הכל עשו בענווה ובצנעה".

 

ג'ורג'ט עבדה שנים ב'גיבור סברינה' ופרשה כאשר אביחי החל את לימודיו באוניברסיטה. כיום היא עובדת יותר כדי להעסיק את עצמה. אביו, אהרון איש ה'עצים' והנגרות, מוכר ביושרו ובעבודתו המקצועית בתחום העץ.

  • אם הייתי מבקש ממך לציין שלוש תחנות משמעותיות בדרך שלך לראשות העיר, מה הן היו?

"אני לא מאמין בתחנות משמעותיות, אלא בחיים שלמים של משמעות ותוכן. מאז שאני מכיר את עצמי עסקתי בפעילות למען הקהילה. עשיתי זאת בבית הספר היסודי, בבית הספר התיכון, בצבא, באוניברסיטה וגם לאחר סיום לימודיי. אי אפשר להיות מנהיג ופעיל ציבורי וחברתי אם אתה לא מתמיד ואם אתה לא פועל למען הקהילה לאורך שנים רבות.

זה המסלול שבחרתי מגיל צעיר ועל המסלול הזה אני צועד עד היום בתחושת גאווה עם רצון עז לשרת את תושבי קריית שמונה".

 

חודש עבר מאז הבחירות. אתה כבר יכול לומר שמה שחשבת על התפקיד, הוא מה שמצאת?

"ידעתי מראש לאן אני נכנס. לא סוד שהמצב בעירייה לא קל, יש המון עבודה והרבה מה לעשות. כל יום אני נתקל בבעיה חדשה שלא הייתה ידועה קודם. אבל אני לא מתרגש. אני לא איש של קיטורים אלא של מעשים.

בשבילי כל קושי הוא אתגר. אני רואה בתפקידי שליחות ומתכוון לפעול במקצועיות, בנחישות וברגישות בכל נושא ונושא".

 

 

על אביחי אפשר לומר שהוא חלם והגשים את חלומו, אבל הוא רחוק מלהיות 'חולמני'. מיד לאחר ישיבת המועצה הראשונה המכוננת, הוא פשוט נמצא בדרכים ובפגישות אין סופיות, רובן ככולן בירושלים ותל אביב.

 

 –מתוך שלל התוכניות שיש לך, במה אתה הולך לטפל ולקדם בזמן הקרוב?

"אני לא שר שאמון על משרד או נושא אחד, אלא ראש עיר שצריך לטפל בכלל ענייני העיר. לטפל בנושא אחד זה אומר להזניח נושאים אחרים, ואין לי כוונה להזניח אף נושא ואף תחום. זו הסיבה שהאצלתי סמכויות רבות לסגני ראש העיר, לחברי הנהלת העיר ולמנהלי האגפים ובעלי התפקידים ברשות. כדי לנהל עיר ביעילות צריך לדעת לגבש צוות איכותי ומקצועי להציב מטרות ויעדים ולפעול על פי חזון. רק כך ניתן להצליח ואת זאת אני מתכוון לעשות. נכנסתי ללשכת ראש העיר עם תוכניות רבות ואני מתכוון ליישם את כולן עם ההתאמות הדרושות לאחר היכרות מעמיקה יותר עם המערכת. העירייה נועדה כדי להעניק שירות לתושבים. זו התמצית של עבודתנו הציבורית ואדאג אישית שכך אכן יהיה".

 

 

 

מה הדבר או הדברים שהפתיעו אותך בתפקיד?

"אחרי כמעט קדנציה מלאה כחבר מועצה פעיל מאוד במועצת העיר, חשבתי שאי אפשר עוד להפתיע אותי, אבל מסתבר שתמיד אפשר. האמת, לא חשבתי שהמצב הכלכלי של העיריה לא טוב בלשון המעטה, עד שנחשפתי לנתונים בשבוע האחרון. עבודה קשה לפנינו ועל כולנו מוטלת החובה להבריא את הרשות על מנת שנוכל להוציא לפועל את התוכניות הרבות שלנו".

 

אביחי, כמה לא מפתיע, לא מתלונן על העומס והריצות וזורק בקריצה "אני יודע לאן נכנסתי, אני ממש לא מתלונן".

 

האם יש לך איזה 'בייבי' משלל התפקידים והתוכניות שתשמור ותלווה באופן אישי?

"קריית שמונה היא הבייבי שלי. אמרתי לא אחת שקריית שמונה היא האתגר של חיי ואני מתכוון לכל מילה ומילה במשפט העצום הזה. אלווה באופן אישי כל דבר ועניין שמטרתו לקדם את העיר ולשפר את איכות החיים של תושבי קריית שמונה".

 

 

 –כחבר בתנועת הליכוד, מה היית מבקש מראש הממשלה עבור העיר?

"ראש הממשלה הוא ראש הממשלה של כלל אזרחי המדינה ולא רק של חברי תנועת הליכוד. בדיוק כפי שאני ראש עיר של כלל תושבי קריית שמונה ולא רק של אלו שבחרו בי. קריית שמונה חזקה ומשגשגת זה האינטרס שלי בדיוק כפי שזה האינטרס של ראש הממשלה ושל שרי ממשלת ישראל. אין לי ספק כי ראש הממשלה ושרי ממשלתו יתמכו בקריית שמונה ויסיעו לנו לקדם את החזון שלנו ולהוציא לפועל את התוכניות שלנו".

 

  • עם מי מהשרים נפגשת, ומה אתה יכול לספר לתושבים על הפגישות?

"שוחחתי ונפגשתי עם מרבית שרי ממשלת ישראל ושמעתי מהם על הרצון הכן שלהם לסייע לקריית שמונה. דלתות משרדי הממשלה והשרים פתוחים בפני ואני מתכוון לנצל זאת לקידום האינטרסים של קריית שמונה ותושביה".

 

  • מה היית מבקש מהתושבים, בשלב הזה של כניסתך לתפקיד?

"מהתושבים יש לי בקשה אחת, סבלנות. ברשותך, אני מנצל את הבמה ומבקש מהתושבים לתת לנו את הזמן הדרוש לבצע את השינויים הדרושים. עבודה ציבורית דורשת הרבה סבלנות ואני מתחייב כי בסופו של תהליך הסבלנות אכן תשתלם וכולם יוכלו ליהנות מפירות העבודה שלנו".

 

  • לפני שבוע התחיל מבצע 'מגן צפוני'. האם קריית שמונה ערוכה, אם וכאשר יהיו התפתחויות צבאיות ויוכרז מצב חירום?

"הדבר הראשון שעסקתי בו כשנכנסתי לתפקיד ראש העיר היה נושא הביטחון. בעקבות תחילת מבצע "מגן צפוני" נפגשתי עם הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, עם גורמי הביטחון בפיקוד הצפון וקיימתי ישיבות עם אנשי מכלול החירום של עיריית קריית שמונה. אני יכול להרגיע את התושבים ולומר בפה מלא כי עיריית קריית שמונה ערוכה ומוכנה לכל תרחיש. אנשי הרשות מיומנים ודרוכים לכל התפתחות".

 

  • אחד הדברים שאמרת במהלך הבחירות שתדרוש הקמת וועדה לחקר גבולות. היכן זה עומד?

"העירייה בראשותי פועלת בימים אלה להכנת בקשה מקיפה לוועדה הגאוגרפית של משרד הפנים בנוגע לגבולותיה העתידיים של קריית שמונה בהתאם ליעדיי האוכלוסייה והתכנון שנקבעו לעיר בתוכנית האסטרטגית לדיור של מינהל התכנון. אני רואה בפניה לוועדה הגאוגרפית לחקר גבולות מהלך מתבקש אשר מטרתו לחזק את האזור ושיתוף הפעולה בין הרשויות תוך תיקון עוולות היסטוריות וקידום צדק חלוקתי. פעולה זו תניב לעיריית קריית שמונה הכנסות נוספות ואופק לפיתוח העיר והאזור".

 

 

  • כיצד אתה רואה את שיתוף הפעולה עם ראשי הרשויות השכנות?

"שיתוף פעולה בין הרשויות הוא אינטרס של כולם. שיתוף פעולה אמיתי ונכון צריך להתבסס על אמון ושותפות אמת, בה כל צד מרוויח ומרגיש טוב.

לא אסכים לשיתוף פעולה שיפגע באינטרסים של קריית שמונה, כמו ששכנינו לא יסכימו לשיתוף פעולה שיפגע בהם. כל זמן שתושבי קריית שמונה והישובים באזור ייהנו בצורה הדדית משיתוף הפעולה הזה, נמשיך אותו ביתר שאת".

 

 

קריית שמונה חברה חשובה ב'אשכול המזרחי' של הרשויות. יש פרויקט כלכלי או אחר שהיית רוצה לקדם בקריית שמונה בחסות ובתמיכה של ה'אשכול'?

"לא יהיה מכובד ונכון להציג כעת את הפרויקטים שאני רוצה להוביל במסגרת האשכול עוד לפני שאפגש עם חברי ראשי הרשויות ואציג להם את הרעיונות והתוכניות שלי. אני דוגל בשקיפות ובעבודה נכונה ומסודרת. לאחר שאציג את הדברים לפורום ראשי הרשויות באשכול, אשתף גם את הציבור".

  • האם היית רוצה לומר משהו לראש העיר היוצא?

"אני רוצה להודות לניסים מלכה על 10 השנים בהם ניהל את העיר. בישיבת המועצה הראשונה הענקתי לראש העיר היוצא תעודת הוקרה ותשורה על פעילותו למען העיר. אני חושב שצריך להיפרד מראש עיר ומאנשי ציבור בצורה מכבדת ושמח שכך נהגתי".

 

  • לסיום, מה היית אומר לתושבי העיר בהזדמנות החגיגית הראשונה?

"הייתי רוצה לחבק כל אחת ואחד מתושבי העיר. את אלו שבחרו בי וגם את אלו שלא. אני פשוט מאוהב בקריית שמונה ובתושבים. תושבי קריית שמונה הם האנרגיה שלי. מהם אני שואב את הכח לפעול למען העיר שלנו. אני מופתע כל פעם מחדש מכמות האהבה שאני מקבל ואני אעשה הכל כדי להצדיק את האהבה והאמון שאני מקבל מהתושבים".

 

שעת לילה די מאוחרת השבוע, ליטוש אחרון לראיון, וזהו, זה מה שתקראו ביום שישי ב"חדשות הגליל". סיפורו של בן קריית שסחף אחריו עיר שלמה לניצחון בבחירות לראשות העיר.

אביחי עומד בראש קואליציה המונה תשעה, שבעה חברים ושתי חברות, רובם חדשים לחלוטין במועצת העיר.

מעבר לאטרקציה של הנתונים המצטברים, גילו הצעיר של אביחי (32) וכהונתם הראשונה במועצה של רוב חבריה הצעירים והחדשים (להוציא את יורם ממן ויהודה חיים(

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad