היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

"כל שטח שקריית שמונה תצטרך לבנות בתים תמצא בי פרטנר"

מאז הישיבה בה הושפל ראש המועצה האזורית הגליל העליון אהרון ולנסי במועצת העיר, הוא מנסה למצוא תשובה לשאלה "למה? מדוע?". ולנסי חש שעושים לו עוול וזאת ביחס הפוך למעשיו ולהתנהלותו מול קריית שמונה מאז בנחר.

"הייתי ראש המועצה הראשון בתולדות האזור שדחף והאמין בשיתוף פעולה בינינו. אני הייתי הראשון שהעביר ללא איומים וללא ועדות חקירה קרקע לטובתה של קריית שמונה. עשיתי זאת מתוך אמונה שכך צריך לנהוג כאשר משתפים פעולה", אומר ולנסי בשיחה איתו השבוע בלשכתו.

ומוסיף, "מצד שני טעות לחשוב שאנחנו פראיירים במובן הזה שניתן את ה'מכנסיים' שלנו רק כדי שהפוליטיקה הפנימית בקריית שמונה תבוא על סיפוקה", הוא מאזן במשפט נגד.

ולנסי מכהן זו השנה העשרים בתפקידו, ומאז כיהנו בראשות העיר שלושה ראשי ערים. אולי, חלק מסוד ההצלחה של האיש זו היציבות לה הוא זוכה לצד האמון מצד התושבים.

 

– ולנסי, אני פותח ואומר לו, אתה יודע שיצא לך שם של תחמן בקרב הפוליטיקאים בקריית שמונה..

ולנסי לא חיכה לשאלה ולאחר שהות של שני שברירי שנייה הוא מתעשת ואומר "שמעתי. אם להיות ראש מועצה טוב הממלא את תפקידו באמונה למען הציבור אותו הוא מייצג ולקבל החלטות בראיה כוללת ולא רק אישית או נקודתית מתפרשת כ'תחמנות', אז באמת שאין מה לומר על הפרשנות הזאת. נוח לי לתת לעובדות לדבר, ועם עובדות קשה לאנשים הגונים להתווכח", הוא עונה בניחותה.

 

– ולנסי, לפני כשנתיים חתמת עם ראש עיריית קריית שמונה הרב ניסים מלכה, הסכם שיתוף פעולה. מה היה התנאי מצדך לחתימה על ההסכם?

ולנסי: "התנאי היה שמוסכם על המועצה והעירייה שכל זמן שקיימת פעילות משותפת לפיתוח האזור לא תפנה שום רשות לשר הפנים בבקשה להקים ו. חקירה לגבולות. מופיע כסעיף מס' 2 בנספח העקרונות של ההסכם".

– גורמים במועצת העיר התנגדו בזמנו להסכם בגלל שהתנאי שלך היה ויתור על התביעה להקמת ועדת חקירת גבולות. הגורמים הללו טוענים שהם צדקו היות ולטענתם לא נעשה דבר ממשי במסגרת ההסכם.

ולנסי: "הם לא צודקים. קיים שיתוף פעולה.

ישנם הסכמים לחלוקת ארנונה בביג, ובעסקים של רח' יובל יניב 50% – 50% וזו כבר התחלה.

יש מנהלת כלכלית שמטרתה לפתח אזור מוגדר, מדרום העיר ועד צומת הגומא.

קיימים 3-4 צוותי עבודה בתחומים אחרים (איכות הסביבה, חינוך, תרבות).

זו מסגרת ההסכם. הוא אינו עוסק בהעברה סתמית של   שטחים ונכסים אלא לגופו של עניין ומתוך אינטרס משותף".

 

 – האם אינך חושב שיש צדק בתביעה להעביר שטחים מרשותה של המועצה האזורית אל עיריית קריית שמונה? אני מניח שגם אתה תודה שהרצון, בעיקר של הצעירים, לבנות בתים ברמה ובאיכות, ולפתח תעשייה הוא יותר מלגיטימי, ואחד האמצעים הוא קרקע שאין ברשותה של העירייה.

ולנסי: "יש צדק בתביעה וברצון של קריית שמונה לשטחים לבנייה ולפיתוח. לכן העברנו בשנת 2000 יחד עם מבח"ר כ- 2400 דונם שעד כה לא נעשה בהם שימוש רב. שטחי פרויקט "יובלים", הגושרים, משגב עם ומטולה לא נוצלו. שטחי בימת תל חי נוצלו אך עדיין יש שטח עליו לא הוסכם והוא נמצא בויכוח בין המנהל לכפר גלעדי, לצערי.

עלי להוסיף שאם קריית שמונה תהיה זקוקה לשטחים נוספים אהיה שותף מלא לרצון זה, בעיקר אם יהיה מדובר בפיתוח ובבניה בצורך אמיתי".

– מה אתה אומר לאלה הטוענים שהקרקע שייכת למדינה והיא נמצאת אצלכם בפיקדון, וכמו בפיקדון, אפשר לשנות בעלות?

ולנסי: "כשהמדינה תחליט על רפורמה ועל העברת קרקעות, זה יכלול גם אותנו.

האם גם למושבות ולמושבים האדמה בפיקדון? האם גם לבעלי קרקעות פרטיים האדמה בפיקדון?", שואל רטורית ולנסי.

 

– בנושא הקרקעות יש שתי אפשרויות, הראשונה, להקים ועדה לחקירת גבולות ולכבד את מסקנותיה, והשנייה, להגיע להסכמות בהידברות. רבים בעיר חושבים שבכל מקרה הסיכוי לקבל קרקעות גדול יותר באמצעות הועדה. מה אתה אומר להם?

ולנסי: "בטוח שועדת חקירה לא תעביר אדמות סתם בגלל שלמישהו התחשק. חייבת להיות סיבה טובה ואמיתית. העירייה חופשייה ועצמאית ללכת בדרך שתבחר".

– אולי ולנסי, כדאי סוף סוף לאחד רשויות וכל לאחד אינטרסים לא רק בנושא הקרקע, אלא בכלל בחיסכון ואיגום משאבים לטובת האזור כולו?

ולנסי: "אמרתי פעמים רבות, אני חושב שצריך לאחד רשויות ולא "לכבוש רשויות" הרעיון יכול להיות טוב במידה ויעשה נכון".

– המועצה קיבלה החלטה להקים ועדה שבמהלך שלושה חודשים תבדוק את הנושא, בתוכה ומול המועצה האזורית, ובהתאם להוצאות תחליט על המשך מהלכים. מה תגובתך להחלטה?

ולנסי: "כפי שאמרתי, עיריית קריית שמונה היא חופשייה, עצמאית וריבונית להחליט מה שהיא חושבת לנכון".

– לסיום, לוּ הדברים היו תלויים רק בך, מה היית עושה כדי שגם תושבי קריית שמונה יבואו על סיפוקם וגם יהיה שיתוף פעולה בין רשויות?

ולנסי: "לגבי התושבים נדמה לי שאני יודע, שיתוף פעולה וצמיחה משותפת הוא הדבר הנכון לעשותו. באשר לסיפוקם של הפוליטיקאים קצת קשה לי יותר להגדיר…

לבסוף, אני רוצה לומר שזאת תהייה שגיאה קשה לא לעבוד יחד ולשתף פעולה. כל הניסיונות הכוחניים והתרגילים הפוליטיים לא עשו טוב לקריית שמונה ולא לאזור כולו. לפחות צריך לתת הזדמנות לדרך אחרת. לצערי, זה לוקח זמן. עדיין אין אמון משני הצדדים, עדיין אין תוצאות מרשימות. זה צריך להיבנות לאט לאט ונכון. לשם כך חייבים להיות מנהיגים סבלנים, חכמים ואמיתיים", אומר ולנסי.

אלה תשובותיו של אהרון ולנסי ראש המועצה אזורית הגליל העליון לשאלות ולמהלכים בכל הקשור לתביעה להעביר קרקעות מהמועצה אל העירייה והתביעה להקים ועדת חקירת גבולות.

ולנסי מוכן לעשות צעדים ממשיים כדי שהשותפות בין שתי הרשויות תצליח אולם הוא מזהיר בין השורות שכל מהלך כוחני ולא מוסכם יביא להתכנסות והתקפדות של הצד השני, ואם נסכם את הדברים בשפתו נאמר שולנסי מוכן לשיתוף פעולה כולל המחיר הידוע אולם לא 'לתת את המכנסיים'.  

 ולנסי חבר כפר גלעדי, ומכהן ב-20 השנים האחרונות כראש המועצה האזורית גליל עליון.

ולנסי נולד ב-1941 בליון שבצרפת ועלה ארצה בשנת 1949. נשוי להגר, אב לחמישה ילדים וסב לתשעה נכדים. ולנסי סא"ל במיל' ודובר עברית, אנגלית וצרפתית.

ולנסי החל את פעילותו הציבורית כשליח "הבונים" לצרפת, דרך תפקידים מרכזיים בקיבוץ כפר גלעדי והמשיך כמנכ"ל מכללת תל חי. הוביל את הפיכתה של מכללת תל חי למכללה אקדמית.

בשנת 1991 נבחר ולנסי לראשות המועצה האזורית הגליל העליון ומאז הוא מכהן בראשות המועצה. בשנות כהונתו זוכה המועצה כמעט מדי שנה בפרסים על ניהול תקין ובשנים 2007 ו-2008 קבע מכון BDI כי המועצה האזורית הגליל העליון היא היעילה ביותר בארץ.

בשנת 2008 קיבל ולנסי את אות אביר איכות השלטון מטעם התנועה לאיכות השלטון בישראל. כיום מכהן ולנסי כחבר הנהלה במרכז המועצות האזוריות, יו"ר רשות ניקוז כנרת, חבר מועצת רשות הטבע והגנים הלאומיים, חבר בחבר הנאמנים של מכללת תל חי, חבר בעמותה להקמת קריה לרפואה ומחקר בגליל, יו"ר  פורום ראשי רשויות בגליל המזרחי ששמה לה מטרה להקים מכון מחקר אקדמי ושת"פ אזורי בגליל המזרחי.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad