היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

לאיפה הכסף (הולך)?

 

 

והנה, אחרי שהבין שאין מאיפה לקחת, ניסה לתרץ את מה שעשה ב"לא ידעתי".

אחרי שניסה לחפור עמוק באדמה ולמצוא את הצינור הישיר שמוביל לציבור החרדי, הבין שהתקשורת הטעתה גם אותו, אחרי שסחפה חצי עם להאמין שכל ישיבה בני ברקית תמימה זוכה לתקציב של האוניברסיטה העברית. 

אז את מי להאשים? את שר האוצר החדש? את התקשורת? אותנו שהאמנו להם? זה לא משנה כי כנראה שהתשובה לשאלה הידועה "מה ישראלי בעיניך?" היא לשנוא חרדים.

 

נושא שלפתע נעלם מהאופק הוא גיוס בחורי ישיבות. בשנים האחרונות השוויון  בנטל הפך לקונצנזוס ישראלי (ואולי בצדק), אך מה שכולם שכחו שוב זה שקל לדרוש אך קשה לקיים. וכאן נשאלת השאלה – האם בכלל צה"ל יכול, ערוך ורוצה לקבל אליו אלפי חרדים מידי שנה? האם הוא יוכל לספק להם כשרויות מהודרות, צניעות מספקת ואת שאר צרכיהם הטבעיים של הציבור החרדי? עכשיו אחרי הקיצוץ בביטחון יהיה קשה לתאר מצב שבו צה"ל יערך לקליטה מאסיבית כמו שיאיר לפיד הבטיח. מעניין אם את זה הוא ידע לפני הבחירות.

 

המציאות אותה מנסים לתאר (טפילים, זוכרים?!?) היא הפוכה ושונה מהתכלית. אני רוצה לראות את הכלכלן הכי טוב שמצליח לגדל בית עם שמונה ילדים ללא עבודה של שני ההורים, שכן רוב המגזר החרדי עובד למחייתו. 

אני לא יודע אם מישהו שאל את עצמו פעם איך ומאיפה מתוקצבים בתי חב"ד בכל העולם? איך ארגונים כמו "הידברות", "ערכים" וכו' יכולים לממן פעילות תורנית עצומה ברחבי הארץ (תהיו בטוחים, לא מתרומות על סך 36 שקלים)? ישנם כמה שלחי השם או בשמם העברי – תורמים מיליונרים – שמממנים את כל הפעילויות בארץ (ויש המון), כי גם הם יודעים שמהממשלה לא תבוא הישועה.
כולנו ידענו שהממשלה לא מתקצבת פעילות חזרה בתשובה, וכן גם לא את החשמל בבתי הכנסת ובמקוואות ולכן עדיף ששר האוצר היה בוחר בשר התקשורת, כי שם יש לו נסיון, ועם יד הלב בסטטוסים בפייסבוק הוא אכן שולט.

 

 

מאיפה הכסף?

בחג הפסח האחרון קיבלתי שיעור יוצא דופן בנוגע לאופי הציבור החרדי-תורני. כן, אני לא נמנה כאדם חרדי ויש לי גם לא מעט הסתייגויות מתפיסות כאלה ואחרות של הציבור הזה, אך במבחן התוצאה אין ספק שהנתונים בפרמטרים רבים גבוהים משל השאר .
ונחזור לסיפור, יום לפני פסח, השנה, הגעתי לסניף שופרסל דיל ב"ביג" ומלפני בתור לקופה עמד אדם חרדי (אם הבחנתי נכון היה מדובר בחב"דניק) שקנה 30 מנות חמות לקראת החג ועוד מספר פריטים מצומצם. כשהגיע לזמן התשלום שאלה אותו הקופאית האם הוא מעוניין לתרום לארגון "לתת" תרומת מזון בסכום של עשרה שקלים. הבחור הסכים והיא הפנתה אותו לארגז הבמבה ואמרה "קח שתיים, יש מבצע 2 בעשרה שקלים". לסיכום אמרה ושאלה, "סה"כ יצא לך 220 שקלים, תרצה לחלק לתשלומים?". "בוודאי", ענה לה הבחור ושאל "כמה מקסימום תשלומים  אפשר?". היא אמרה לו שניתן לחלק עד 12 תשלומים. "מצוין", ענה לה הבחור, "תחלקי לי ל-12".
הקופאית הסתכלה עליו ובפליאה ואמרה "אתה רציני, בסה"כ 220 שקלים?!". הוא אמר לה "את יודעת מה זה בשבילי 220 שקלים, אני מקווה שהבנק יכבד את העסקה".

עמדתי מהצד ופשוט הוקסמתי. אדם שמתקשה לשלם סכום נמוך יחסית ועוד מבקש לחלק אותו ל-12 תשלומים מוכן בקלות לתרום 5% מהסכום. ולמי? לארגון "לתת"? לא לארגון ועד הרבנים? לא לארגון "קבר רחל" (שמתקשר לחצי מהעם ומציע ישועות). זה מראה שכשמדובר במצוות כמו צדקה, עזרה לזולת וכו', הם הראשונים לתרום מאיפה שאין להם.

 

 

פרשת השבוע – נשא

בפרשתנו נאמר: "ופרע את ראש האישה". אחריות כבדה מוטלת על בנות ישראל כיוון שבחוסר זהירות יכולה להכשיל את בחורי ישראל. יכולה אישה טובה ותמימה שכל כולה לעשות אך ורק טוב לאנשים הסובבים אותה להגיע לעולם הבא ויאמרו לה: את היית רוצחת. והיא תאמר בתמיהה: "אני תמיד דאגתי לאנשים אני יכולה לרצוח"? אך יאמרו לה: כשאת הולכת בחוסר צניעות את המתת בן תורה שהלך ברחוב ומבטו נתקל בך. את רצחת את נשמתו. איבדת לו את כל רוחניותו. חשוב מאוד השמירה על עינינו. גם אנחנו הגברים צריכים לשמור על עינינו כדבר החשוב לנו ביותר. אחד מראשי הישיבות בדורנו נכנס אל הצדיק הקדוש רבי מאיר אבוחצירא זצוק"ל ושאל אותו: "מה יש לומר לבחורים בישיבה בהתחזקות בעבודת השם יתברך? נענה בבא מאיר ואמר: "שימרו את העיניים ואת הפה-זה סוד ההצלחה". הרב אלעזר מנחם מן שך זצ"ל היה אומר: "ראו לאיזה מצב הגענו. כיצד נראים פניו של רחוב. הרי כיום ממש קשה לצאת החוצה, לעבור ברחוב. אפילו מי שצריך לצאת לקנות רק איזה דבר קטן אין הוא יכול לעבור ברחוב. כל מי שעובר ליד חלון ראווה, כל מי שנוסע במכונית או ברכבת או באווירון, הכל מלא פריצות נוראה. ראו לאן הגענו, שאי אפשר לצאת החוצה". הצניעות היא יסוד הבית. מהמעשה הבא נבין עד איפו יכולה להגיע דרגת הצניעות של בת ישראל: בעיר אחת הייתה נערה יפה צנועה וחסודה. פעם ראה אותה מושל העיר וחשק בה. שלח לה שליחים שתתרצה לו ולא רצתה. לבסוף בא לביתה עם חייליו ולקחה בכוח לארמונו. כשראתה הצעירה שלא תוכל להינצל, שאלה את המושל: "מהו שמצאת בי מכל הבנות?" השיב השר: "עיניך היפות הן ששבו את לבי" כשמוע הנערה את דברי השר, לקחה סכין וניקרה את שתי עיניה. "לאחר שהתאהבת בעיניי-הנה הן בידך!"-אמרה הנערה. איזו מסירות נפש הייתה לאותה נערה שברגע אחד קנתה לה את העולם הבא שלה. הלוואי ומעשים אלו ישמשו נר לרגלינו בעבודת בוראנו.

 

חידת השבוע-נשא.

1. מהם הדברים הנאסרים על הנזיר?

2. מדוע נסמכה פרשת נזיר לפרשת סוטה?

בברכת שבת שלום:

שלום בר יוחאי חיים.

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad