היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

לא יישא גוי עם גוי

נושא ההתבוללות ונישואין בין יהודי לגוי הוא רחב, עמוק ודורש התעמקות משמעותית מאוד שכן כפי שנראה בכתבה הנושא רגיש מאוד ובעל השלכות מרחיקות לכת. תופעת ההתבוללות הולכת וגדלה ומאיימת על קיומו של עם ישראל. אחד הגורמים העיקריים להתבוללות הם נישואי התערובת שגורמים למשפחות שלמות להתנתק מהשושלת של עם ישראל.
אחוז היהודים בעולם פוחת והולך מדי שנה, בגלל ההתבוללות ונישואי התערובת. לפני מלחמת העולם השנייה מנה עם ישראל כ-19 מיליון יהודים. לאחר השואה האיומה, בה איבד עמנו שישה מיליון יהודים, נותרו כ-13 מיליון יהודים. מאז, עברו שישים שנה ומספר היהודים לא גדל. על כל ילד יהודי שנולד מאבד עם ישראל כמה ילדים יהודים שמתבוללים וככל שההתבוללות גדלה, מספר היהודים הולך וקטן. אחת הסיבות העיקריות היא נישואים עם זרים, שאינם יהודים. לפי היהדות אם גבר יהודי מתחתן עם אישה גויה, ילדיו יהיו גויים לכל דבר, הולכים לפי דת האם. במקרה שהאישה מתחתנת עם גוי ילדיה יחשבו אומנם יהודים לפי היהדות, אך אנחנו עדים לכך (תשאלו את ארגון "יד לאחים") שנשים שמתחתנות עם גברים ערבים למשל, הולכות לגור איתם בכפרים ומשנות את אורח חייהן לגמרי, ללא קשר ליהדות, ואף לפעמים לא מספרות לידיהם את שושלת משפחתם היהודים.

אי אפשר לבוא בטענות ולהתלונן על כאלה שמתחתנים בנישואי תערובת, הרי בסה"כ זו בחירה אישית אך חשוב מאוד להדגיש כמה נקודות עיקריות והשלכות עתידיות.
כידוע, לפני 3300 שנה, במעמד הר סיני, קיבלו בני ישראל את התורה שהיא שטר הכתובה בינינו לבין הקב"ה והפכו לעם, עמו של אלוקים. מאז, במשך כל הדורות עבר עם ישראל תקופות קשות שאיימו על קיומו, גזירות שמד, אינקוויזיציה, פוגרומים ומעל הכל השואה הנוראה. עמים רבים רצו להשמיד את עם ישראל, היוונים, הרומאים, הנוצרים, הנאצים והקומוניסטים ניסו בדרכים שונות להרחיק את עם ישראל מאמונתו ולגזור עליו שמד פיזי ורוחני, אך למרות הכל עם ישראל נשאר חי וקיים
. השושלת היהודית לא התנתקה, בזכות דורות על גבי דורות של יהודים שמסרו את נפשם על הזהות היהודית. לימוד תורה, שמירת המצוות והמנהגים היהודים וחינוך בלתי מתפשר של הילדים, על מנת שימשיכו בדרך התורה ולא יתנתקו מהעם היהודי. כיום בעידן הליברליזם והמודרניזציה, אנשים שואלים את עצמם "למה שתהיה לי מגבלה באהבה?", "הרי אנחנו והם בני אדם. אנחנו אוכלים, הם אוכלים. אנחנו ישנים, הם ישנים. אז למה פתאום אומרים לנו לא להתחתן עם מי שאינם מבני העם היהודי?".
לפי היהדות מדובר בחטא גדול מאוד ואין כל תוקף לנישואי יהודי עם נוכריה ולהיפך. ההלכה אינה מבחינה בין האומות השונות לעניין איסור נישואי תערובת ואי תקפותם של נישואין אלו
.
הרמב"ם בהלכות אישות אומר:
"
המקדש גויה או שפחה אינם קידושין, אלא הרי היא אחר הקידושין כמו שהייתה קודם הקידושין. וכן גוי ועבד שקידש בת ישראל, אין קידושיהם קידושין. ישראל מומר שקידש, אף על פי שהוא עובד עבודה זרה מרצונו, הרי אלו קידושין גמורים, וצריכה ממנו גט".
עוד אומר הרמב"ם על נישואי תערובת: "עוון זה, אף על פי שאין בו מיתת בית דין, אל יהי קל בעיניך, שיש בו הפסד שאין בכל העריות כמותו. שהבן מן הערווה בנו הוא לכל דבר, ובכלל ישראל נחשב, אף על פי שהוא ממזר. והבן מן הנכרית אינו בנו, שנאמר (דברים ז' ד') 'כי יסיר את בנך מאחרי', מסיר אותו מלהיות אחרי ה'. ודבר זה גורם להידבק בעבודה זרה שהבדילנו הקב"ה מהם".
על פי דבריו של הרמב"ם נישואי תערובת הן עוון חמור ואינם נחשבים לקידושין, כלומר יהודיה שנשאה לנכרי נחשבת לרווקה ונישואיה לא תקפים.
על פי ההלכה יהדותו של הילד נקבעת על פי אמו. לכן, אם אישה יהודיה נישאה לנכרי, היא עשתה מעשה חמור וסכנת ההתבוללות מרחפת מעל ילדיה, אך הם נחשבים יהודים ואילו גבר שנשא נוכריה, ילדיו נחשבים גויים ובנישואים אלו ניתק את עצמו מעם ישראל.


צריך לזכור. לעם ישראל יש אחריות אוניברסאלית, 'והייתם לי ממלכת כהנים וגוי קדוש', כפי שנאמר במתן תורה. לכל האנושות יש שבע מצוות בני נח, אבל לעם ישראל יש 613
. זו אחריות, והיא מחייבת.

קצת קשה לשכנע חילוני שאין לו כל קשר לתורה ומצוות לא להתחתן עם בחירת ליבו, אך עדיין יש לו סוג של מחויבות לעם כי למעשה זו קטיעת השושלת היהודית. אנחנו עצמנו נכדים של לא מעט יהודים שמסרו את עצמם על קידוש השם ולא התבוללו. אנחנו לא הנכדים של המתייוונים, אלא של המכבים. היהדות המשיכה והתקיימה בצורה הזו, ואילו ההתבוללות גרמה לחלקים גדולים פשוט להימחק מעם ישראל. מי שקצת "טבול" במסורת צריך לזכור שיש לאיסור הזה משמעות קשה, כי האדם גודע למעשה את האילן שעליו הוא יושב, שכן היהדות היא המיעוט שבמיעוט ביחס לכל העולם ועלינו לשמור עליה שלא תיעלם, בניגוד לתרבויות ענקיות שנעלמו. כדי לעשות זאת, חייבים להיות חוקים ברורים שיצמצמו את האפשרות של היטמעות בגויים. החוקים האלה הם אלה ששמרו עלינו כעם. אפשר לראות את אחוזי ההתבוללות בארה"ב, בדור הבא הבנים האלה כבר לא חלק מהעם היהודי. בנוסף לכך כתוב בזוהר שכל מי שהולך עם גויה, גם אם קיים את כל המצוות האחרות, לעתיד לבוא הנשמה של אותה גויה נקשרת בו ולא מניחה לו, והוא עלול להפסיד את הכל בגללה. גם ברמה הגשמית, הבנים שלו כבר לא משתייכים לעם היהודי

 

אבל הוא שחקן כדורסל, גבוה, חתיך ועשיר!

אנו חיים בעידן המודרני, שבו רובנו נהנים מניטרליות דתית וערכי הליברליזם והבחירה החופשית מהדהדים בכל מקום שאליו נפנה: בלימודים, בחיים המקצועיים, בשעות הפנאי וגם בחיים הבינאישיים שלנו. החופש לבחור כל בן/בת זוג, מבלי ליחס כל חשיבות לדת, הוא משחרר מאין כמוהו. בעידן המודרני, נישואי תערובת נראים כצעד טבעי ובלתי נמנע, במיוחד לנוכח אפשרויות הטיול והמגורים הבלתי מוגבלות שלנו ברחבי העולם, ויכולתנו להכיר בן/בת זוג בכל מקום.

כשאנו מוצאים את בחיר/ת ליבנו, אנו נוטים לחשוב רק על הרגשתנו הטובה בהווה ולהתעלם מסוגיות "שוליות", כמו דת, שעלולות להפוך בעתיד למכשול. כל האזהרות ששמענו בבית אבא (או סבתא) בנוגע לנישואי תערובת, מתגמדות ונראות כלא רלוונטיות לנוכח האמונה העיוורת ברומנטיקה וההרגשה הממשית שמצאנו את בחיר/ת ליבנו.

מה קורה שבחורה צעירה מתאהבת בשחקן כדורגל או כדורסל גוי, ומקבלת אהבה ואהדה מהסביבה, תמונות במדור הרכילות וכסף ותשומת לב מהחבר? הכל כבר מתגמד בעיניה. בלי שום קשר להתבוללות, בדור הנוכחי קשה מאוד לבחור בן זוג מהסיבות הנכונות שכן האמת מטשטשת כשצריכים להיות צלולים ושקולים בבחירת בן הזוג. ההיצע רחב שכן יש חברים לספסל הלימודים במכללה, "בני דודים" במקום העבודה, או אפילו היכרות שרירותית במהלך החופשה בארץ ובעולם יכולים לגרום לנו להתאהב (דבר טבעי לחלוטין) בבן זוג שלא מעמנו. האהבה יכולה לפרוח שכן הדת ברוב המקרים אינה משפיעה על האופי, ובן הזוג יכול להיות אביר החלומות בעיני המתבונןת אך אז במוקדם או במאוחר להבותיה של האהבה  הראשונית ידעכו, ועימן יצופו כל אותן "סוגיות שוליות" שנישואי תערובת מביאים עימם: כיצד לחנך את הילדים? איזה חגים לחגוג בחוג המשפחה? וכדומה. ברגעי מחלוקת רבים שכאלו נבין במהרה מדוע ההלכה היהודית אוסרת על נישואי תערובת, שכן סיכויי הצלחתם נמוכים מלכתחילה. 

בתור הורים אנחנו אמורים לספק לילדים שלנו את הידע ההדרכה והמסלול הנכון בנושאים כאלה. לעיתים האבות רואים בקשר כזה דווקא משהו חיובי. "שתלך, שתהנה, שתתלהב", אומרים לעיתים בני המשפחה על קשרים כאלה, אך הם שוכחים שבעוד מספר שנים שהחתן שלהם יחזור לאלמוניות שלו אין ספק שהחברה המודרנית, המקדשת את ערכי הרומנטיקה והקשר הרגשי כבסיס לנישואים מוצלחים, מקשה על כל אחד ואחת מאיתנו לייחס חשיבות רבה להשלכות הרחבות של נישואי תערובת על עתיד העם היהודי כולו.

לפני שאתם מקבלים החלטה ועושים את הצעד שממנו קשה לחזור, הקדישו עוד מחשבה, לאפשרות שאולי מדובר בטעות.

 

 

יש לי מושג ביהדות

"לפני עיור לא תיתן מכשול"

זו אזהרה מהתורה אבל בעוד שהרבה אנשים סבורים שהכוונה למכשול "פיזי" בלבד, חז"ל דרשו ולמדו מכאן כמה הלכות:
א'. שלא יתן אדם עצה לחברו שאינה הוגנת לו, כגון שהוא בא להתייעץ לגבי עסקה או השקעה מסוימת, והוא מטה אותו לדבר שבוודאי יסב לו נזק והפסד, הרי שחברך עיור לגבי אותו עניין, אל תכשילהו.

ב'. שלא יכשיל אדם את רעהו במעשה או במאכל אסור. ופעמים רבות אנו פוגשים יהודים שלא זהירים כל כך בקיום מצוות אבל בפיהם תמיד האמירה שלעולם אני לא אכשיל יהודי אחר לאיסור. אחת השאלות המצויות בנושא זה באדם שומר תורה ומצוות המארח חבר או בן משפחה ויודע שאינם מקפידים לברך על מאכל ומשקה, האם הוא מכשיל אותם שהם אוכלים בלא ברכה, כמובן שלכתחילה יבקש מהם שיברכו והם יכבדוהו, אבל לא שימנע מלכבדם בשל זאת, כי הדבר יגרום לשנאת חינם וחילול השם. דרך אגב מכאן אנו למדים גם שיהודי מחויב להשתדל להציל את זולתו מאיסור משום כל ישראל ערבין זה לזה.

 

פה-שקווילים

–       תנועת "אמונה" מזמינה את הציבור להרצאה בנושא: "שש שנים למלחמה – הקרב של גולני בבנת ג'בייל" בה יספר משה מרחביה על הקרב האחרון של בנו עמיחי מרחביה ז"ל. ההרצאה תתקיים בע"ה ביום ב', ד' באב (23 ביולי). במרכז לחינוך יהודי.
התוכנית:
20:00 – תפילת ערבית
20:15 – תחילת ההרצאה
מחיר השתתפות סמלי – 5 ש"ח.
ציבור הגברים והנשים מוזמן!
לפרטים : תהלה –
054-5956657 

 

–       בשבוע שעבר חלה טעות בפרסום של סופ"ש עם הרב פנגר במלון כפר גלעדי. להלן הנוסח והטלפון הנכונים:

חופשה שכולה עונג – סופ"ש חלומי עם הרב יצחק פנגר והפייטן שאול חיון יתקיים במלון כפר גלעדי בין התאריכים ה-2/8 ל-5/8 (כשלושה לילות) ע"ב פנסיון מלא ברמה של 5 כוכבים, בריכה בשעות נפרדות, ארוחות גורמה למהדרין כיד המלך, קפה ומאפה בכל שעות היום. והכל כמובן בכשרות מהודרת למהדרין, בליווי צמוד של משגיחים יראי שמים. (גלאט למהדרין) בפיקוחו המהודר של הרב רוטנברג שליט"א.לפרטים והרשמה: איריס 054-4260180

 

–       את התמונות של חניכת בית הכנסת החדש בנאות מרדכי (שהתקיימה אתמול) ניתן לראות באתר האינטרנט של ארגון למען שמו-נה באהבה (www.lemaan8.co.il)  

 

 

 

פרשת מטות

כוחן של מילים

כתוב בפרשתנו "לא יחל דברו". מפרש רש"י על המקום: 'לא יעשה דברי חולין'. אחד הדברים שבהם אדם דומה, כביכול, לבורא עולם הוא בכוח הדיבור. על האדם להבין כי אין אמירה סתמית. פיו של האדם דומה לשלט-רחוק, כשם שאדם לוחץ על השלט ופותח על ידו את דלתות מכוניתו, כך האדם ברגע שפיו משחרר אמירה כלשהי הוא פותח חלל בעולמות העליונים. על כך אמר רבי שלמה יצחקי (רש"י): 'לא יעשה דיבורו חולין'. כל מילה, כל דיבור נרשם ותקף ולא ניתן למחותו, והחמור מכל הוא כאשר האדם בהבל פיו חורץ את דינו. מעשה נפלא מובא בספר "עלינו לשבח" ובו נלמד מה כוחן של מילים: גב' פרידה כהן הי"ד נהרגה בפיגוע הנורא במסעדת "סבארו" בירושלים. מי ששמע את הדיבורים המפורשים שיצאו מפיה בימים האחרונים לחייה, עמד משתאה ונפעם, שכן היה מדובר באישה שלא הגיעה עדיין לגיל הזקנה. "מעולם"-סיפר בנה, "לא נכנסה אימי הי"ד למסעדה כלשהי. היא הייתה פעילה בשכונתה בארגון שיעורים תורניים לנשים ובמיוחד שיעורי לשון הרע, וכשאמרנו לה מדי פעם שתצא היא מיד סירבה. ביום בו אירע הפיגוע עברה פרידה בדיקות שבגינן הייתה צריכה לצום. היא הייתה אמורה לקחת איתה אוכל מן הבית כדי להשביע את נפשה לאחר הצום, וברגע האחרון שינתה את דעתה, ולמרות שזה לא התאים לה כלל-שלא לקחת אוכל- יצאה כך מן הבית. וכשהוצרכה לטעום משהו לאחר הצום, נאלצה לעשות דבר שלא עשתה מעולם… להיכנס למסעדה… שעה קצרה לפני שיצאה מן הבית אמרה לבנה ש "אני קצת מבוגרת, ורואה כבר את הסוף". "הרי את עדיין צעירה לימים, אמא, ופעולתך מורגשת מאוד בשכונה", ענה לה בנה. אך היא המשיכה ואמרה: "אבל גם למות אינני רוצה. קראתי בספרים שיש עניין של חיבוט הקבר, וכי אוכל לסבול זאת? על כן אני מתפללת לה', שאם הוא רוצה לקחת אותי מן העולם, שייקחני בצורה כזו שאעלה מיד לגן עדן ואתייצב בפני כיסא הכבוד…" וממש שעה קצרה לאחר מכן עלתה בסערה השמיימה במות קדושים וטהורים, בדיוק כפי שרצתה, שהרי מי שנרצח בגלל היותו יהודי, נכנס מיד לגן עדן, כפי שכותב הרמב"ם. כוחן של מילים…

חיים בר-יוחאי

אולי יעניין אותך

Bottom ad