היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

לא מגיע לרופאים יותר


אני עובד בחברת "מקורות", מהנדס מכונות, תואר שני עם ותק של 14 שנים. אחרי העלייה ארצה עברתי לא מעט מקומות עבודה בדרך שלי לעבודה במקצוע, החל ממוכר בסופר הקיבוצי ועד לימאי בחברת "צים". לכן אני מכיר היטב את תנאי התעסוקה כאן בארץ וגם המשכורות במקומות עבודה שונים. למשל, בעבודה שלי הנוכחית אני מקבל משכורת ברוטו, אחרי 25 שעות נוספות  בחודש (כלומר, כל יום אני עובד 9.5 עד 10 שעות), 16500 שקלים. זה עם תואר שני, והשכר נטו שלי הוא כ-10500 שקלים (אחרי הנחת מס של יישוב גבול הצפון), ומכיוון שאני גר שעת נסיעה ממקום העבודה, אני יוצא מהבית ב-6.00 וחוזר הביתה ב-18.30 כל יום. מהנדס צעיר שמגיע למקורות ואין לו הנחת מס מקבל כ-6500 שקלים נטו. "מקורות" נחשבת אחת החברות הציבוריות שבה המשכורות ותנאי התעסוקה הטובים במשק.

 המשכורות של הרופאים: הנתונים שיש לי הם מכמה מקומות: מהשיחות עם החברים שלי שהם רופאים, מהנתונים שמפורסמים באתר של ההסתדרות הרופאים, מהנתונים שפורסמו בתקשורת וגם מהנתונים שמפורסמים באתר שלהם. אין לי אפשרות להציג לך תלוש משכורת אמיתי של רופא, אבל לעומת זאת אני לא ראיתי אף רופא אחד שהוא מוציא את התלוש המשכורת שלו ומציג בפומבי בתקשורת, אלא רק שמעתי בכי ודיבורים על המשכורות הנמוכות, שלא גומרים איתן חודש. חזרנו בתקופה האחרונה שוב לאבסורד התקשורתי וגם בתי המשפט לעבודה משתתפים בהצגה ההזויה הזו. כשעובדי רכבת ישראל שובתים על כך שלא להפריט את החברה ולא לזרוק החוצה את העובדים, כמו שעושים זאת בחברות פרטיות (פרי הגליל, חברת דלק וכו'), כשהם מוחים על כך שמשרד התחבורה מתכוון למסור את תחזוקת קרונות הרכבת לקבלנים הלא מקצועיים ועוד מצהיר על העלאת בטיחות הרכבת, אז פתאום התקשורת צועקת על השחיתות והגזמה ובית המשפט מבטל בכוח את השביתה ברכבת. עובדי הרכבת לא דיברו מילה אחת על תוספת שכר, אלא רק על מניעת הפרטת חלק החברה ומניעת הנזק שעלול להיגרם לבטיחות בגלל ההחלטות הבלתי מקצועיות. אני יודע מה זה עבודת קבלנים, הרי אני עובד איתם יום יום. מה שמתרחש עכשיו בין המדינה לבין הרופאים המתמחים, אפשר לקרוא לזה בשתי מילים: סחיטה ואנרכיה. הרופאים כבר לא מדברים יותר אפילו בסיסמאות היפות שדיברו קודם. הם כבר אומרים חד וחלק, תורידו מאיתנו כמות העבודה ותנו לנו כסף עכשיו. הם לא מוכנים לחכות 5-8 שנים עד שיגיעו להיות רופאים מומחים (ואז המשכורת להם הלא קטנה תקפוץ כמעת פי 2) או עד שההסכם שנחתם יכנס למלוא התוקף. הם מבינים היטב שנמצאים בעמדת כוח. הם מבינים היטב, שיש חוסר בכוח אדם במקצוע לכן הם כמעט בטוחים שיוכלו לשבור את המדינה. ואני חושש שאכן כך זה יקרה, למרות שעדיין מקווה שלא. הרי זה יהיה תקדים כאשר קבוצה שהיא לא מאורגנת רשמית הצליחה לכופף את המדינה. זהו בדיוק המושג של אנרכיה, חוסר או היעדר כוח לשלטון, כאשר כל אחד עושה מה שבא לו. מה שהרופאים עושים עכשיו זה אולי פרקטי מאוד כדי להשיג את המטרה, אבל זה מאוד רחוק מהמושג "מוסריות" או "אתיקה מקצועית" והפוך לגמרי מ"שבועת הרופאים". האם נראה שרופא מתחיל שרק סיים את המוסד האקדמי (ואני מודע שלימודי רפואה הם בין הקשים ביותר) צריך לקבל משכורת גבוהה יותר מהמהנדס עם תואר שני וותק. אם יגידו שמדובר בחיי אדם ועל זה צריך לשלם יותר, אענה ואשאל: מים, זה לא חיי אדם? חשמל, זה לא חיי אדם? קשה לי לתאר את עובדי מקורות שובתים או מתפטרים ומשאירים את מדינת ישראל בלי מים או עובדי חברת חשמל שמשאירים את המדינה בלי חשמל וזוכים בתמיכה תקשורתית/ציבורית. איזו צעקה תקום כשמושבתים הנמלים או אותה הרכבת. ומדובר סך הכל בזמן ובכסף בשביתות האלה, לא בחיי אדם. לעומת זאת לרופאים הצעירים שרק התחילו את דרכם במערכת, וידעו מראש באיזו משכורת ישתכרו ובאילו תנאים יעבדו, אין עם זה בעיה. הם מוכנים להשאיר אלפי חולים בלי טיפול, הם מוכנים להשאיר את מערכת הבריאות קורסת ובו זמנית הם ממשיכים להפיץ את הסיסמאות על רצונם לשקם ולהבריא את המערכת.

 

אני רוצה להגיד לתקשורת: חברה תתעוררו! הרי אתם מעצבים את דעת הקהל במדינה. תפעילו קצת הגיון ושכל. תבדקו ותנתחו את הדברים לפני פרסום. לא ייתכן שבזמן שמפטרים עובדים (ושם העובדים לא מבקשים תוספת למשכורת) ומונעים מעובדים זכות שביתה (וגם שם העובדים לא מבקשים תוספת למשכורת), כלי תקשורת מצדיקים באותו הזמן מגזר שלם שמתנהג בבריונות ובחוצפה ועוד מתייפיף בסיסמאות יפות.

תנו לציבור להחליט, דברו אמת! 

בברכת גמר חתימה טובה.

אלכסיי פרץ.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad