היום ה-14 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

לא שומעים טוב בכללית רוצים לשמוע? תיסעו לטבריה

 

בסוף השנה שעברה יצאו שירותי בריאות כללית במכרז חדש לאספקת מכשירי שמיעה לחברי הקופה. במסגרת המכרז נבחרו ארבע חברות שרק בהן ניתן לחברי הקופה לרכוש מכשירי שמיעה ולזכות בהשתתפות של סל הבריאות והביטוח המשלים.

החברות שנבחרו היו החברות שהציעו את המחירים הזולים עבור שלוש דרגות מכשירי שמיעה ששירותי בריאות כללית דרשו – מכשירי בסיס בעלי ארבעה ערוצים, מכשירי ביניים בעלי חמישה ערוצים ומכשירי עילית בעלי שישה ערוצים. יש לציין כי בשוק מכשירי השמיעה מכשירים בעלי שישה ערוצים נחשבים כבר מזמן מכשירי ביניים ומכשירי העילית האמיתיים הינם מתקדמים בהרבה, אך מכשירים אלו לא נכללו במכרז ולא יהיו זמינים לחברי הכללית.

מאחר והמחירים במהלך המכרז ירדו מתחת למחירי המכשירים האיכותיים, ולא לקחו בחשבון את השירות הארוך הנדרש לצורך שיקום שמיעה נכון ואיכותי, את הטיפול השוטף הנדרש למכשירים ואת האחריות הארוכה על המכשירים, פרשו מספר רב של חברות גדולות וותיקות מן המכרז בשלב מוקדם מאחר והן ידעו כי במחירים שדורשת הקופה הן לא תוכלנה לתת מכשירי שמיעה טובים ושרות איכותי, כך לטענתם של הפורשים מהמכרז.

במסגרת התהליך שאותו יצטרכו לעבור חברי הקופה בכדי לרכוש מכשיר שמיעה תחת ההסדר החדש, יכלול הפנייה מרופא א.א.ג לבדיקת שמיעה. אחרי שהמטופל יעבור בדיקת שמיעה יחזור אל רופא א.א.ג. לצורך קבלת הפנייה למכשירי שמיעה. מצויד בהפניה של רופא קופת חולים, יהיה על החולה להגיע לאחד המכונים שזכו במכרז לצורך יעוץ ומילוי טופס ואת הטופס יצטרכו להעביר לקופה ולחכות לזימון לקלינאית תקשורת של הקופה. בהגיעם אל קלינאית התקשורת של קופ"ח, יצטרכו למלא טופס נוסף המאשר את הצורך במכשיר שמיעה וקובע איזו רמת מכשירי שמיעה זכאים הלקוחות לקבל.

עד כאן ניתן לומר שיש טרטור של החולה, אולם בזה עדיין החולה לא ייהנה ממכשיר שמיעה.

מדוע?

א. לאף אחת מהחברות הזוכות אין מכון שמיעה בקריית שמונה.

ב. קלינאית התקשורת של הקופה יושבת בטבריה.

ג. גם אדם שיש באפשרותו של הלקוח לרכוש מכשירי שמיעה טוב יותר על ידי תוספת מחיר מכיסו,  לא יכול לעשות זאת במסגרת קופת חולים כללית.

כתוצאה מתוצאות המכרז וההתניות שבהן, ובראשן העובדה שבקריית שמונה לא נמצאת אף חברה זוכה, הדרך אל מכשיר השמיעה כרוך בטרטור ממושך, נסיעות רבות למרחקים בכדי לרכוש מכשירי שמיעה מהמצאי של החברות.

ההחלטה הזאת פוגעת קשות באוכלוסיות שגם כך קשה להן אם כתוצאה מגילן המתקדם, מחלות ומגבלות נוספות ומצבם הכלכלי הקשה.

יתרה מכך, תהליך התאמת מכשיר שמיעה דורש ביקורים חוזרים ונשנים לצורך כיוונים ושירות במשך השנים אותם יצטרכו תושבי קריית שמונה לבצע במכון בו רכשו את המכשיר ולהיות כבולים לחברות שנמצאות מחוץ לאזור.

רוב האנשים הזקוקים למכשירי שמיעה הם מבוגרים ונסיעות רבות וממושכות קשות להם. סביר להניח כי רבים מהם יעדיפו לוותר על מכשירי השמיעה ולא לנסוע כל כך הרבה פעמים למרחק גדול בכדי להתאים מכשירי שמיעה.

אותם אנשים בלית ברירה יוותרו על זכותם לשיקום שמיעה, ובכך יוותרו על זכותם לאיכות חיים, לתקשורת עם חברים ובני משפחה ולהנאה משנות חייהם המאוחרות.

פנינו אל יפעת אשנר מנהלת מכון שטיינר (החברה הגדולה והוותיקה בתחום) הפועל בקריית שמונה, ושאלנו כיצד חברת "שטיינר", שבעבר העניקה שירותים בנושא חושבת להמשיך ולפעול?

יפעת: "בעקבות המכרז החדש ובכדי לאפשר לחברי הכללית שיקום שמיעה איכותי וטוב, פנינו לחברות היצרניות איתם אנו עובדים והצלחנו לקבל הנחות חלקיות בעלויות מכשירי שמיעה. הנחה זו בצירוף עם מאמץ שעושה החברה בארץ מאפשרת לנו להמשיך ולתת לחברי הכללית את ההנחות להם הם זכאים ללא צורך בתהליך הארוך של הקופה וללא מגבלה על רמת המכשירים. כל אדם יוכל לבוא ולבחור מכשירים על פי רצונו ויכולתו הכלכלית ויקבל מאיתנו את ההנחות להן הוא זכאי ללא צורך בטרטור, נסיעות ואישורים של הקופה״.

 

תגובת ה'כללית': על פי קביעת משרד הבריאות ובמסגרת הסל, מגיל 65 זכאי  הלקוח להחלפת מכשיר שמיעה, אחת ל-3 שנים בסך 3135 שקלים לכל אוזן לקוח כללית שהינו עמית בביטוח המושלם זכאי בנוסף לכיסוי השתתפות על סך 1025 שקלים לאוזן.

 

משרד הבריאות מגדיר כי מכשירי השמיעה אינם בחזקת מוצר מדף (מכשיר רפואי) לפיכך נערך מכרז ארצי לחברות שונות לאספקת מכשירי שמיעה.

הספקים שזכו במכרז הינם: מידיטון, אורטופון, אופטיקנה ומדנט. נעשתה פנייה לספקים שזכו לפתוח בהקדם סניפי שירות בכל הארץ וכמובן גם בערי הצפון. חיה בונה דוברת

כללית מחוז צפון".

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad