היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

לב טוב מספיק?

אצל רובנו נדמה כי הדרישה היחידה של בורא עולם מהאנושות היא להיות אנשים טובים. לא לרמות, לא להזיק, לא לבגוד וכו'. התפיסה הזאת גורמת לרבים להסתפק בעובדה שהם אנשים נאורים ומוסרים בעיני עצמם והמשטרה, ולכן הם לא מהרהרים לעיתים תכופות בשאר המצוות בין אדם לאלוקים. אדם טוב לב לחברה, מתנדב באגודה מועילה, מכבד את הוריו, ובקיצור, עושה הכל על מנת להיות איש חיובי ומועיל לסביבתו, שואל את עצמו, מה זה יתן לי לא לברור בשבת, לבלות  שעות בבתי כנסת וללמוד מסכת לא רלוונטית בגמרא? חלקנו גם יגידו בביטחון "אם כולם היו כמוני, כבר היה בא המשיח". אז האם טוב לב ויושר אישי מספיקים? האם דקדוקי מצוות ללא טעם ישנו את פני העם? ומה בעצם בורא עולם רוצה מהאנושות עצמה? ננסה להבין.

 

אם נתבונן בעשרת הדיברות ובכלל במתן תורה, נראה שהמעמד הכי גדול בהיסטוריה, שכל היהודים נחשפו אליו, היה בעצם מתן של חוקים פשוטים למדי. תתארו לעצמכם שיפרסמו עכשיו שהרב הכי גדול בארץ מגיע להרצאה בעיר. כולם יבואו בהתלהבות, יסתקרנו על מה הוא רוצה לדבר, ופתאום יראו שהוא קורא פרקי תהילים. זה די מאכזב, לא? כך אפשר לומר גם על עשרת הדברות. ציפינו שיהיו שם דברים מאוד מיוחדים, אבל בסך הכל 'לא תרצח' ו'לא תגנוב', למשל, הם ציוויים בסיסיים ושכליים.

התשובה לכך נעוצה בעובדה שהתורה אומרת לך (במילים שלנו) – אל תסמוך על עצמך, לא על המצפון שלך ולא על מי שאתה חושב שאתה, כי פעמים רבות אתה מפתיע את עצמך במעשים שלא היית מאמין שתעשה. לדוגמה, הפלות והמתות חסד. יש אנשים שיכולים לעשות מעשים כאלה שמאושרים ע"י המצפון, אבל מבחינת התורה זה רצח לכל דבר.
יש סיפור בגמרא על רבי עקיבא שראה גוי שלוקח את אבא שלו, קושר אותו ונותן לכלב שיאכל אותו. ר' עקיבא הסביר לתלמידיו שהגוי לא עשה את זה מתוך רוע אלא מתוך מצפון. רק שזה היה מצפון כלפי הכלב, כי הוא היה במצב שהוא זקוק לאוכל יותר מאבא של אותו איש, שממילא זקן, חולה ועומד למות.

עוד הסבר מטעם ר' עקיבא בנושא:  אם שני אנשים הולכים במדבר, ולאחד מהם יש בקבוק מים שמספיק לאחד בלבד ולשני אין, צריכים לעשות דבר פשוט: 'חייך קודמים'. כלומר רק בעל הבקבוק ישתה, אחרת שניהם ימותו. זה אותו ר' עקיבא שאומר 'ואהבת לרעך כמוך'. אמנם מצד שני, המצפון הפרטי שלי היה יכול להגיד לי: איך אתה יכול לראות את חברי מת מצמא? אבל התורה באה ומסבירה שעדיף שלפחות אחד מהאנשים יחיה.

 

מצד שני ניתן לטעון שיהודי עם מצפון שהולך לפי נורמת החוקים אינו רוצח ואינו גונב גם בלי התורה, אז למה בעצם צריך את ספר החוקים שנכתב לפני 3000 ומשהו שנים כדי לומר לי את זה? כי כאמור לא תמיד העיניים, המצפון ומוח שלנו עושים את הצעד הנכון, למרות שמבחינתנו זו אמת גמורה, האמת שונה ומשונה. בנוסף, אם אדם כזה עושה הכל לפי התורה, גם במצוות שממילא הן לפי המצפון שלו, הוא מקבל שכר גבוה יותר. ולמה? כי כך אתה מקיים מצוות שלא בהכרח קשורות אל המצפון האישי שלך, וזו האמונה האמיתית.

צריך לזכור שהתורה ניתנה כמקשה אחת. התורה היא לא איזשהו תפריט של מסעדה שאתה יושב ומחליט מה נראה לך ומה לא, ואולי בעצם ניתן לוותר על התוספות והקינוח. ולכן כדאי לדעת שהיהדות ניתנה לנו בעצם כדרך חיים. אם אדם מצמצם את כל היהדות לנושאים שבין אדם לחברו, הוא הופך את זה למן משהו טכני, כלומר משהו ששומר עלינו כדי שלא נשתולל. זו לא מטרת התורה. המטרה היא להפוך אותך לאדם יותר מיוחד, ולכן מי שברא את כל העולם אמר לך 'זה המתכון של המכונה הזו'. אי אפשר להתעלם מהמתכון ולהשתמש רק במרכיבים שנראים לנו במשקפיים הפרטיות והמצומצמות שלנו.

הרב יפתח סופר שליט"א , שמעביר מידי יום שיעורים בכולל כה לחי בעיר התייחס בעבר לנושא וכתב: "לא מזמן הזמנתי שיפוצניק לכמה עבודות בבית שלי. את רוב הכסף הוא כבר קיבל, אבל נשארו עוד כמה דברים לסיים. כשאני מתקשר אליו לשאול למה הוא לא בא, השיפוצניק עונה 'תשמע, אני מאוד אוהב אותך, אבל זה לא מסתדר לי. מה לעשות? תבין אותי'. אז נכון, יש לו באמת לב טוב, אבל מה זה עוזר לי? יש לו תפקיד, והוא לא עושה אותו, גם אם הוא עושה דברים טובים אחרים בזמן אחר. אם נהג אוטובוס יצטרך לנסוע מקריית שמונה לתל אביב, ויחליט שאין לו כוח, ובמקום זה הוא הולך לים לדוג דגים, הרי נוסעים יתלוננו. הבוסים שלו יתפסו אותו על החוף, והוא יגיד 'מה אתם רוצים ממני? לא דרסתי אף אחד, לא עברתי באדום, לא נהגתי מהר. מה, אסור לשבת על חוף הים קצת? מה כבר עשיתי?'. אומרים לו 'נכון מאוד, אבל יש לך תפקיד'. בוודאי שהנהג הזה ישלם את המחיר על ההתבטלות שלו. ובהקבלה לנושא שלנו, חוץ מגמילות חסדים ועזרה לזולת, שזה כמה מצוות מהתרי"ג, יש עוד מעל 600 מצוות. מה איתן?

"בכלל, האדם צריך להבין שיש לו תפקיד בעולם הזה. יש לך לב טוב? אשריך. אבל יש ספר חוקים שמורה לך איך לחיות. אבל כל זה כשאדם מבין שיש לו נשמה ושיש לו תפקיד בעולם הזה, כי אם הוא לא מבין גם את זה, זו בעיה אחרת".

לסיכום, חשוב לזכור, ובמיוחד לפני ראש השנה, כשרואים מטוס ומנסים לנתח את מרכיביו, מיד חושבים על המנוע, הכנפיים והחלקים הגדולים, אך למעשה יש אלפי חלקים קטנים וחשובים מאוד שבלעדיהם לא ניתן להפעילו כראוי, ובדיוק כך האדם, הוא מכונה שאמורה לספק טוב, אמת ויושר, אך יש למכונה עוד מאות מצוות שכביכול לא קשורות לחלקים הבולטים שבלעדיהם הוא לא ממש שלם.

 

שאל את הרב

 

האם זה נכון שאסור לצחצח שיניים ביום שבת?

מותר לצחצח שיניים בשבת, בתנאי שבדרך כלל אין דם יורד לאדם מהחניכיים ברגעי הצחצוח ביום חול, אבל באדם רגיש שכל הזמן יורד דם מחניכיו, בשבת לא ישתמש במברשת אלא במי פה בלבד.

 

אני משקיע כסף בבורסה, בחברות שמחללות שבת, האם זה אסור?
אסור לקנות מניות (בורסה) מחברה העובדת גם בשבת, משום שותף לדבר עבירה, וכן מקבל שכר שבת, אלא לקנות קרנות נאמנות מהבנקים, ואפשר שהם יסחרו בהם בשבת, אין איסור ואף אם ירוויח דיבידנד לא נחשב שכר שבת, כי זה תשלום על כל השקעה של שאר ימות השבוע והשנה, וכל שכן שאסור לקנות מניות בחברה הסוחרת בנביחות וטריפות ותולעים וכו'.

הרב רפאל סבתי

 

 

 

פהשקווילים

–       תושבי קריית שמונה מוזמנים לסיור סליחות מיוחד ומרגש בירושלים (ממשכן הנשיא השני לכותל המערבי בניגון ירושלמי. וביום ב' (29.9). בתוכנית: מופע בניחוח ירושלמי, סיור סליחות ברוח ימי אלול וחגי תשרי בעיר העתיקה, סליחות בכותל המערבי, כולל מופע מיוחד. מספר המקומות מוגבל, השתתפות 20 שקלים. לפרטים: עמי חיוט – רכז קהילה צעירה: 0523121709 או תהילה חקק: 0545956657

–       הרצאות מרתקות במיוחד לנשים בסגנון דיון פתוח מתקיימות מידי שבוע בכולל "חזון עובדיה" (כה לחי לשעבר). בכל שבוע מתייחסים לנושא אחר כמו מעגל השנה, כלים רוחניים, אמונה וכו'. את ההרצאות מעביר הרב עופר כהן שליט"א והן מתקיימות בימי רביעי בין השעות 21:00 ל-22:00. הכניסה חופשית, לנשים בלבד.

 

–       ביום שני, ה-22.9 יתקיים מפגש רביעי ואחרון של בית המדרש "אמונה" לנשים עם הרב עמיר כץ, בשעה 09:00 בבית הכנסת יוסף הצדיק (רח' ביאליק 33). לפרטים: 054-5956657

–       כולל שישי בית "חזון עובדיה", מידי יום שישי מתקיים כולל יום השישי בין השעות 09:15-12:00 . הלו"ז: 09:15-10:45  הלכות שבת עם האברך שחר אבוטובול, 10:45-12:00 "הכוזרי" עם הרב יעיש חנונה ראש בית "חזון עובדיה" 
הכניסה חופשית, כיבוד קל במקום
.

 

–       זמני תפילת סליחות ברחבי העיר:

00:20 (לילה) – בית הכנסת "אחוות לוחמים", מלון הצפון (הרב רפאל סבתי)

00:30 (לילה) – כולל "בית יהודה" (הרב איתמר לוי)

00:30 (לילה) – בית "חזון עובדיה" (כה לחי לשעבר)

00:30 (לילה) – ישיבת ההסדר

03:40- בית כנסת "חלקת יואב"

04:10- בית כנסת "שער שמיים"

04:15- בית כנסת "מגן אברהם"

04:15 – כולל "ברסלב"

04:30– בית הכנסת "מגן דוד"

04:45 – בית הכנסת "אהבת ישראל"

04:45-בית כנסת "מערת עדולם"

04:45- בית כנסת "בימת תל חי"

04:55 – בית כנסת "אור תורה"

05:00 – בית כנסת "תקוותנו"

05:00- בית כנסת "יהודה הלוי"

05:00 – בית כנסת "אלי כהן"

05:40 – יד לבנים

05:10 – יוסף הצדיק

06:45 – יד לאחים

07:00  – המתמיד

לעדכונים ב-SMS:  054-3207251

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad