היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

לחם יש עבודה, אולי

שבוע הזוי עבר על כוחותינו בחזית התעסוקה, הטקסים וחלוקת המחמאות למנכ"ל משרד הביטחון.

בשבוע שעבר כותרות העיתונים זעקו הצלחה לביקור שערכו בעיר מנכ"ל משרד הביטחון ואנשי משרדו, תוך ציון שפע ההבטחות שנזרקו לחלל האוויר בלשכת ראש העיר.

והנה, לא חלפו אלא ימים אחדים וראש העיר וחברי ועד העובדים של מפעלי התעשייה הנוגעים בדבר יצאו להפגין ולחסום את עורק התחבורה הראשי של קריית שמונה.

ביום רביעי סמוך לשעה תשע בבוקר הגיעו עשרות עובדים ממפעלי התעשייה לצומת 'ביג' כדי לחסום את הכביש ולהפגין נגד משרד הביטחון שעדיין לא שלח הזמנות עבודה למפעלים.

אבי סופר יו"ר ועד עובדי סימ"ת בקריית שמונה "פשוט חנקו אותנו. אנחנו הולכים ומצטמצמים בהזמנות עבודה. הפסקנו לעבוד במשמרות, הפסקנו לעבוד שעות נוספות וכבר התחילו בתהליך פיטורים. לא נוכל להסכים שהמצב הזה ימשך. על הממשלה להעביר הזמנות עבודה למפעלים שלנו, כי אחרת נחריף את המאבק".

השמש שהקדימה ביום רביעי להפיץ את חומה, הביאה לאגלי זיעה מוקדמים על פניהם של עשרות המפגינים שבתחילה התכנסו בצומת 'ביג', ובהחלטה נבונה של מפקדי כוח המשטרה במקום, הם הורו למפגינים להעתיק את מקום ההפגנה לצומת הכניסה לאזור התעשייה הדרומי, שהוא צומת מוסדר ומרומזר. בהחלטה זו של המשטרה, כבר הרוויחו המפגינים את שלומם ולא נחשפו לסכנה מיותרת.

…צומת אזור התעשייה נחסם לסירוגין והתנועה הוכוונה ימינה ועקפה את המפגינים שנשאו שלטים בידיהם וניסו לגבור על רעש המכוניות בעזרת מגפונים מצ'וקמקים.

ראש העיר הרב ניסים מלכה "לא נהסס לסגור את העיר ולהקים מחנה אוהלים מול בתיהם של שרי הביטחון והאוצר עד אשר הבעיות ייפתרו אחת ולתמיד. אנחנו שבעים מהבטחות. אם לא נקבל תשובות ברורות והמפעלים לא יקבלו הזמנות עבודה מיידיות המאבק יוחרף. מדובר בפרנסה של 1,000 משפחות מקריית שמונה ואין לנו כוונה לראות אף משפחה קורסת. המאבק של העובדים הוא המאבק של כל אחד ואחת מתושבי קריית שמונה".

 

מזכיר האיגוד המקצועי בהסתדרות אלי שושן הזיע והתריע בפני הנוכחים על הסכנה הממשית לסגירת מפעלים בקריית שמונה ואמר "אנחנו נילחם בכל ניסיון לקצץ בהזמנות העובדים. קריית שמונה לא יכולה לספוג מכה כה אנושה".

ממלא מקום ראש העיר עמרם שחר שבמהלך הקדנציה הקדיש את רוב זמנו אונו בטיפול במפעלי התעשייה הביע אכזבה ממה שקורה ומהעובדה שקריית שמונה צריכה להתחנן כדי לזכות בעבודה לתושביה.

 

מי שעוד הגיעו להפגנה ותמכו בתביעותיהם של העובדים היו המועמדים השונים לראשות העיר ובהם: בנצי יעקב, יגאל בוזגלו ויורם מלול. השלושה תמכו בדרישותיהם של המפגינים ואמרו שצריכים לעשות כל מאמץ כדי להעביר את רוע הגזירה "לטובתה של העיר".

נושא התעסוקה בקריית שמונה, היה ונותר הנושא האקוטי שעל פיו יקום או ייפול הישוב. לטעמי, המלחמה בחזית התעסוקה פושרת, ואפילו ילדותי ונאיבית במידה לא קטנה ובמקום לטפל בה באופן מתוכנן ורצוף במהלך כל השנה בהובלת יוזמות, מגיבים ראשי הישוב לחדלונם של משרדי ממשלה.

מדהים עד כמה לא למדו בקריית שמונה שאין ערך להבטחות מהסוג שניתנו עם מסיבת הסיום של המנכ"ל בשבוע שעבר, הבטחות שנשכחות מיד עם עליתם של המכובדים לרכבם ונסיעתם דרומה למדינת האֵם שלהם, תל אביב.

מנהל הייצור במפעל סימ"ת משה כהן, שמפעל סימ"ת עלול לספוג את המכה הכואבת ביותר כתוצאה מאי העברת הזמנות עבודה אומר "לא ניתן לאף אחד להרוס את מה שבנינו שנים רבות. כשנאבקים על פרנסה מדובר בקרב קשה כי אנחנו למעשה נאבקים לא על מותרות אלא על החיים של כל אחד ואחד מאיתנו".

יו"ר ועד עובדי קשת (תעשייה צבאית) דוד דיין אומר "הגיעו מים עד נפש. אנחנו צריכים להעביר מסר ברור לממשלה שגם לנו מגיע להתפרנס בכבוד. הממשלות מדברות על חיזוק הפריפריה, ובפועל לא מבצעות את מה שהן מבטיחות".

סילבן שלום, השר לפיתוח הנגב והגליל שלח מכתב בהול לשר הביטחון יעלון ובין השאר כתב "איני רוצה להיכנס לשיקולים התקציביים של משרד הביטחון ולסדרי עדיפויות פנימיים, אך בתור שר האוצר וסגן שר הביטחון לשעבר, אני משוכנע כי משרד הביטחון יכול למצוא את הדרך והמשאבים הנדרשים על מנת להבטיח את המשך קיומן של התעשיות הביטחוניות בקריית שמונה ובגליל, לשמור על פרנסתן של מאות משפחות ולתרום להמשך פיתוח וחיזוק הגליל".

הסולידריות שמגלים כל הנוגעים בדבר, הן העובדים המאוימים על מקום פרנסתם והן המנהיגות המקומית והארצית, ראויה להערכה, אולם דרך ההתנהלות בטיפול בסוגיות התעסוקה וסוגיות אחרות שמשמעותן להיות או לחדול כעיר מרכזית באזור, חייבות לשנות כיוון ולעלות מהלך.

זהו נושא אשר חייב לחצות קווים מפלגתיים, פוליטיים ואחרים, וליצור חזית אחידה ואיתנה מול ממשלות ישראל.

העובדה שאין אנחנו עובדי נמל אשדוד או חברת החשמל, לא צריכה להשפיע על הנחישות שלנו במאבק.

עוצמתנו בחולשתנו ובצדק שמאבקים אלו מחייבים.

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad