היום ה-10 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

למרות בניית היכל משפט חדש בקריית שמונה – נסע לצפת

סערה רבתי וזעם בקרב עורכי הדין בקריית שמונה על ההחלטה של הנהלת בתי המשפט להעביר החל מראשון בספטמבר את הדיונים בתיקים האזרחיים מבית המשפט בקריית שמונה לבית המשפט בצפת. במערכת המשפט מציגים את ההחלטה כמהלך של "ייעול", ואילו התחושה בקרב מי שעלולים לשאת במחיר הייעול היא ששוב מישהו ברשויות עושה סיבוב על גבם של אזרחי קריית שמונה בצמצום ההוצאה לה זכאי האזרח בקבלת שירותים מהמדינה. כן, מדובר בפריפריה, וכנראה שהפרשנות של המילה 'ייעול' היא לאו דווקא לטובתו של מקבל השירות אלא, לקופתו של מי שמחויב לספק את השירות במערכת המשפט.

המדהים הוא, שהמהלך מוצג כייעול וברקע מסתיימת בנייתו של היכל המשפט המתקדם בכניסה הדרומית לעיר. יש להניח שמקבלי ההחלטות בנושא משוכנעים שהחלטתם היא אך ורק לטובת המתדיינים ועורכי הדין, ובשפה מחויכת אפשר לצטט את הגשים באחד המערכונים שהעלו: "תאמין לי, לי זה עולה יותר".

אלא, שכאן מדובר בתוכנית שאם אכן יתעקשו במערכת המשפט ליישמה, צפוי טרטור והיגררות לדיונים משפטים לצפת, זאת כאשר קיימת אלטרנטיבה חדישה כהיכל המשפט בעיר.

מבדיקה שעשינו עולה שאין תקדים בבתי המשפט בארץ בה לא קיימות שתי מחלקות, פלילית ואזרחית באותו בית משפט.

עו"ד סמיר סולימאן, עורך דין ותיק ומנוסה בעיר והיועץ המשפטי של העיתון "חדשות הגליל": "אין בית משפט שלום במדינת ישראל שאין בו מחלקה אזרחית ולא ניתן לפתוח בו הליך אזרחי. לא רק שההעברה לא תועיל, אלא תסב נזק עצום לאזרחים ולעורכי הדין", אומר עו"ד סמיר.

בעקבות פניות שהגיעו בשבועות האחרונים מצידם של עורכי דין ובראשם עו"ד סמיר, וגם מצד אזרחים (הגונים) שתודעת הצדק החברתי עומדת לנגד עיניהם, בדקנו וברננו את פשר ההחלטה. האמת? לא מצאנו סיבה (סבירה) כלשהי המעידה על דאגה יתרה לציבור בקריית שמונה ולעורכי הדין המייצגים אותו. נקדים ונבהיר, שהדאגה היא לאו דווקא לעורכי הדין שבסופו של יום יגלמו את עלות עבודתם ונסיעותיהם לצפת אל עבר מקבל השירות, אלא דאגה כנה וחשש להמשך הכרסום בשירותים שהמדינה אמורה להעניק, על פי חוק וצדק בסיסי, לתושבי קריית שמונה ותושבי הפריפריה. האזרחים הם-הם הנפגעים המרכזיים מההחלטה הזאת, אם תתממש.

כאן מתבקשת השאלה. האם מקבלי ההחלטות היו מעלים בדעתם, למשל, לנהוג באותו אופן כלפי תושבי פתח תקווה, רעננה או רמת השרון, על פי סרגל ההחלטות שהם מפעילים בקריית שמונה? מסופקני. האמת היא שמחשבות ל'ייעול' מן הסוג הזה היו נגדעות באיבן טרם היו מגיעות לידי הבשלה. למה? ….!

ונשוב לענייננו. ראש עיריית קריית שמונה, הרב ניסים מלכה נזעק השבוע לנוכח ההחלטה ונפגש עם נשיא בית משפט השלום בנצרת השופט ג'ורג' אזולאי. לפגישה עם הנשיא קדמה פגישה עם נציגי עורכי הדין בעיר. ראש העיר: "לא אתן את ידי לפגיעה בשירות המגיע לתושבי העיר. לאחר שאלמד את הנתונים ולאחר התייעצויות עם גורמי המקצוע נגבש את עמדת העיר", הוא אמר בפגישה עם עורכי הדין שהתריעו בפניו כי סגירת המחלקה האזרחית תפגע בשירות לתושב.

ראש העיר הודיע לנציגיהם של עורכי הדין כי בכוונתו להיפגש בנושא עם נשיא בית המשפט השלום במחוז צפון במטרה לברר את העניין ובכל מקרה לא ייתן את ידו לפגיעה בשירות הניתן לתושבי העיר. הפגישה עם נשיא בית המשפט התקיימה השבוע, ובמהלכה הסביר הנשיא השופט אזולאי לראש העיר כי השינוי המוצע הינו מחויב המציאות לאור כמות התיקים בבתי המשפט בקריית שמונה ובצפת.

בהודעה שהוציאה העירייה נכתב בין היתר: "הנשיא ג'ורג' אזולאי התחייב להעביר את הנתונים לבדיקתו של ראש העיר בימים הקרובים. ראש העיר והנהלת העירייה יגבשו את עמדתם לאחר קבלת הנתונים מהנהלת בתי המשפט.

ראש העיר הרב ניסים מלכה: 'בכל מקרה, לא אתן את ידי לפגיעה בשירות המגיע לתושבי העיר. לאחר שאלמד את הנתונים ולאחר התייעצויות עם גורמי המקצוע נגבש את עמדת העיר'", נאמר בתגובת העירייה.

פנינו אל עו"ד ניצן אייל, דוברת מערכת בתי המשפט במחוזות נצרת וחיפה, בשאלה. מדוע התקבלה ההחלטה להעביר את הטיפול בתיקים אזרחים מבית משפט השלום בקריית שמונה לצפת?. עו"ד אייל, הוציאה תגובה מפורטת ובה גם התייחסה להודעתו של עיריית קריית שמונה הרב ניסים מלכה, שבין היתר אמר/שאל "בית המשפט בקריית שמונה יתמקד בתיקים פליליים בלבד?".

להלן התגובה המלאה של הדוברת: "בעקבות הודעתו של ראש עיריית קריית שמונה לתקשורת, שכותרתה: "בית המשפט בקרית שמונה יתמקד בתיקים פליליים בלבד?", מתכבדת הנהלת בתי המשפט להבהיר את הנושא, כמפורט להלן:
המצב הקיים כיום הינו שבגליל העליון (אזור קריית שמונה, חצור הגלילית, ראש פינה, צפת והסביבה) כל ההליכים האזרחים נשמעים בפני שני שופטי בית משפט השלום בקריית שמונה ולעומת זאת כל ההליכים הפלילים נשמעים בפני שני שופטי בית משפט השלום בצפת. תביעות קטנות ועניינים מקומיים אינם נכללים בהסדר ונשמעים בשני בתי המשפט.

יש לציין כי הסדר זה נהוג כבר זמן רב בשיתוף עם כל הגורמים הרלוונטיים ובהסכמתם, כולל לשכת עורכי הדין, סנגוריה ציבורית, גורמי תביעה ומשטרה. לקראת פתיחת היכל המשפט החדש בקריית שמונה בחודש יוני השנה, היכל אשר מתאים יותר להליכים פלילים, וכן לאחר פנייה מצד לשכת עורכי הדין ובהתייעצות עם כל הגורמים הרלוונטיים, הוחלט על שינוי ההסדר הקיים החל מחודש ספטמבר 2012, כך שההליכים הפליליים יעברו מצפת לקריית שמונה ולעומת זאת ההליכים האזרחים יעברו מקריית שמונה לצפת (החלפה בין שני בתי המשפט).
יצוין כי השרות לאזרח שופּר לאחרונה, באופן שכיום ניתן להגיש בכל בית משפט במחוז הצפון מסמכים או בקשות, עבור כל בית משפט אחר במחוז, ובית המשפט דואג להעברתם המיידית לבית המשפט הנכון וכן ניתן לקבל כל שרות בכל בימ"ש במחוז, לרבות בית משפט בקריית שמונה, למעט עריכת הדיון.
השינוי בניתוב התיקים הצפוי עם פתיחת היכל המשפט החדש לא יגרום שינוי בהיקף התיקים בשני בתי המשפט ולמעשה לא יגרום לכל שינוי מהותי אלא טכני. עוד יצוין כי הכל נעשה לאחר התייעצות כל הגורמים ובהסכמתם.

המידע הנ"ל הובהר לראש עיריית קריית שמונה מר מלכה, בשיחה שנערכה בינו ובין נשיא בתי משפט השלום בצפון, השופט ג'ורג' אזולאי. עוד הבהיר הנשיא לראש העיר כי המהלך לא רק שלא בא להרע אלא בא במפורש כדי להיטיב עם העיר קריית שמונה, ולסייע בין היתר, בעצירת המגמה של צמצום בהיקף תיקי ביהמ"ש בעיר, לה אנו עדים בשנים האחרונות, דבר העלול להוביל לסגירת ביהמ"ש", מסרה דוברת מערכת בתי המשפט עו"ד ניצן אייל.                                                  

בתוך כך הופתעו עורכי הדין לשמוע שהמהלך נעשה על דעתם ובהסכמתם. אחדים מעורכי הדין אמרו שלא לייחוס שלשכת עורכי הדין לא בדיוק יצגה את האינטרס של תושבי קריית שמונה ועורכי הדין הפועלים לייצג את התושבים בתיקים אזרחיים, "שאם כן, תשובת הלשכה הייתה מתבקשת, לא לפצל ולא להעביר את התיקים האזרחיים של תושבי קריית שמונה לצפת", אמר אותו עורך דין.

פנינו לקבל את תגובתם של עורכי הדין, ולהלן תגובתם והיא מובאת כלשונה: "אנו עורכי הדין, הר"מ, מביעים בזאת את התנגדותנו החריפה והנחרצת להחלטה להעביר את המחלקה האזרחית בבית משפט השלום בקריית שמונה לבית משפט השלום בצפת.
אנו רואים בהחלטה ובמהלך זה פגיעה קשה מנשוא בתושבי העיר קריית שמונה ואזור הגליל העליון ופגיעה בעורכי הדין בקריית שמונה והסביבה בעבודתם ובפרנסתם.

אנו מבקשים לציין כי כעורכי דין הנפגעים באופן ישיר מההחלטה לא נשאלנו לדעתנו ולא קיבלנו בטרם תתקבל ההחלטה כל פנייה מכל גורם שהוא לרבות הנהלת בתי המשפט ולשכת עורכי הדין מחוז נצרת.

עו"ד מאיר זנטי, עו"ד דוד שפיגל, עו"ד סמדר וינברג, עו"ד סמיר סולימאן, עו"ד יגאל אמסלם, עו"ד איאד חליחל, עו"ד סלימאן ח'דר, עו"ד שרון ינאי, עו"ד גליל שפיגל, עו"ד ניסים וענונו, עו"ד עמי זנטי, עו"ד האשם שבלי, עו"ד סמי  דרורי, עו"ד סאמר שבלי, עו"ד חליחל עלי, עו"ד פאח'ר סעב, עו"ד טל שקלים, עו"ד יורם ביטון, עו"ד נטלי בלגודטני, עו"ד אלי לוי, עו"ד נאסר אסמאעיל ועו"ד באדר באדר", עד כאן תגובתם של עורכי הדין בקריית שמונה.

פנינו לקבל את תגובת נציג לשכת עורכי הדין באזור, עו"ד אבנר צור: "לשכת עורכי הדין הסכימה בלית ברירה להחלטה כי העמידו בפנינו את האפשרות שאם לא תהיה חלוקה בתיקים האזרחיים והפליליים בין בתי המשפט בקריית שמונה ובצפת, אחד מבתי המשפט ייסגר. הבעיה האמיתית טמונה בעובדה שאין באזור שלנו מספיק שופטים. למרות העובדה שאצלנו מספר התיקים גדול יותר ביחס למחוזות ירושלים והדרום, בשני המחוזות הללו יש כתשעה שופטים יותר מאשר אצלנו. הפיתרון נמצא בירושלים אצל שר המשפטים ומנהל בתי המשפט", אומר עו"ד אבנר צור מלשכת עורכי הדין בנצרת.

לאור אווירת הרצון להשיג צדק חברתי מצד חלקים גדולים מתושבי ישראל, בולטת העובדה שאיך שאתה לא מסובב את ההחלטות ואת מהלכי ה'ייעול' ביחס לפריפריה ולקריית שמונה אתה מגיע למסקנה הבלתי נמנעת, שאת תוצאות ה'ייעול', חיסכון בכסף, עושים בירושלים, ואת ה'כאפה' שוב אנחנו חוטפים, ואת זה צריך להפסיק. 

אולי יעניין אותך

Bottom ad