היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

לפני שאוכלים לחם עוני

 

 

בלוח השנה נראה שהשבת הקרובה נקראת "שבת הגדול", זו השבת שלפני פסח והיא תמיד מגיעה כשאנחנו באמת מצד אחד מוכנים ומתכוננים לליל הסדר שיחל בשבת הבאה.

לפני שאנחנו מחפשים את האפיקומן, אנחנו מתאמנים על רטוב ומחפשים שאריות אבק ממסילת החלונות, קונים את כל מה שצריך וגם מה שלא ומכינים את עצמו במשך חודש לילה שאורך כמה שעות בודדות. כמה הכנות אנו עושים לשם מה? כדי לאכול "לחם עוני" (מצה).

אם נעצור לשניה ונרשום את כל ההכנות שלנו, נראה שב-99% אחוז המטלות שלנו אנו עסוקים בעצמנו בבית, בנקיון, באוכל, בהלכות וכו'. בואו נעצור שניה ונזכור מהי המצה? אותו לחם עוני, שאנו אמורים לאכול אותו להרגיש משהו אחר. סוג של עוני. השאלה אם אנחנו באמת מרגישים ככה, והאם בין כל ההכנות המטורפות האלה אנו זוכרים את העוני של אחרים, שלא מתבטא רק במצה מחוררת שבעה ימים, אלא בימים, שבועות, חודשים, שנים ובעצם בחיים שלמים.

מזה אלפי שנים אנחנו מדברים על מעות חיטין ועל הצורך לעזור לעניים. את ההגדה פותחים במילים "כל דיכפין ייתי ויכול". מה, באמת לא ידעתם שיש אנשים שחסר להם?

הגמרא מספרת על נחום איש גמזו שהיה הולך בדרך עם שלושה חמורים טעונים אחד טעון בשמן, השני ביין והשלישי באוכל. בא עני והושיט את ידו: "רבי,  פרנסני!"

"בשמחה", אמר נחום איש גמזו. "חכה רגע שאפרוק את החמור". אולם ברגע שהסתובב, נפל העני ומת.

רבי נחום איש גמזו קיבל על עמו ייסורים נוראים. הוא שכב על העני: "עיניי, שלא חסו על עיניך, יסומו. ידיי שלא חסו על ידיך, יתגדמו, רגלי שלא חסו על רגליך, יתקטעו". ולא נתקררה דעתו עד שאמר: "כל גופי יהא מלא שחין".

למה הוא מעניש את עצמו כך, הרי הוא היה חייב לפרוק את החמור? אלא שהצעקה הגדולה שלו היא על הפערים: הייתכן שאני מסתובב עם שלושה חמורים עמוסים ויש כאלה עניים בעולם?" זה פער שהוא צעקה נוראה. היום בטלוויזיה משדרים תוכניות כמו מאסטר שף של שחיתות קולינרית ויש אנשים שאין להם מה לאכול.

פסח הוא זמן נפלא לעשות סדר בארון הבגדים, לחדש רהיטים, להחליף כלים וכו'. חלקנו תורמים לאחרים את מה שכבר לא רלוונטי בעינינו, שזה מעשה יפה, אך לא מספיק, שכן השידה עם הרגל השבורה בסלון לא תשביע את המשפחה שהשנה לא תקבל ארגז מזון מספיק לכל בני הבית.

תחשבו על זה, כולנו צריכים קצת מחמאות. הבשלנית, רוצה שיחמיאו לה על האוכל, המארגנת, רוצה שכולם ישבחו אותה על הכלים והמפיות המיוחדות שבחרה, בעל הבית, רוצה לשמוע שוב ושוב כמה טוב הוא מעביר את הסדר, הילדים רוצים לקבל את תואר הבלש המצטיין על שזכו באפיקומן, ובעצם לכל אחד יש איזה צורך או חזון לגבי ליל הסדר. אך חשבתם לעצמכם מה רוצים אחרים, או בשמם הרשמי, העניים? סה"כ רוצים אוכל. רוצים מרק. רוצה בשר. רוצים להרגיש כמו כולם, אפילו בלי המחמאות. אז איך נעשה את זה? לא נחכה לראות את הנערים המקסימים עומדים בסופר עם עגלה ואז נחפש מה היה במבצע כדי לתרום בקבוק שתיה, וגם לא נשים את הבגדים ליד הפח זבל כדי שמישהו יועיל בטובו לאסוף את הסמרטוטים הקרועים שלנו, ואפילו גם לא נחכה שהצדיק מהעבודה ישאל אם אנחנו רוצים לתרום קמחא דפסחא, אלא ניזום בעצמנו לתת תרומה נדיבה, לאחת המשפחות שקשה להם, שאין להם, שמחכים לנו.

אומר ה"שפת אמת": בשבת הגדול מקבלים ביטחון בפרנסה. ובלשונו: מבואר בזוהר הקדוש שכל ברכת הפרנסה של השבוע תלויה בשבת שלפניה ואם כן, קודם הפסח שההוצאות רבות כל כך,  משפיעה שבת הגדול על כל ההצטרכות והפרנסה  של כל השנה. ומבטיחה לנו התורה שבשבת זו של קודם הפסח מכין לנו הקב"ה אוצר פרנסה לכל השנה, לכן נקרא "שבת הגדול",  כי שבת זו משפיעה שפע גדול עבור כל הוצאות הפסח .

 

 

 

פהשקווילים – יהיו עוד מספר תוספות ארוכות במיוחד

       ביום רביעי יב' בניסן, ה-1.4 תתקיים הגעלת כלים ברחבת בית הכנסת "יד לאחים" (רח' ביאליק 27) בין השעות 9:30 ל-14-00. יש להביא את הכלים נקיים. לפרטים: 050-4121011

 

       כמידי שנה ארגון למען שמו-נה באהבה מוכר למען תושבי העיר והאזור את החמץ בצורה קלה ופשוטה. כל שעליכם לעשות זה להיכנס לאתר האינטרנט של הארגון (www.lemaan8.co.il) , להשאיר את הפרטים שלכם בטופס המיועד ונציגי הארגון ימכרו בשמכם את החמץ. הפרוצדורה קיבלה את ברכתם של רבני העיר והמועצה הדתית.

 

 

       ניתן להיכנס לאתר "למען שמו(נה) באהבה ולקרוא את כל הלכות הפסח בהרחבה ובפשטות בנושאים: דיני חודש ניסן, ברכת האילנות, שבת הגדול, הגעלת כלים, זמן איסור חמץ מהתורה ומדרבנן, בדיקת חמץ, ביעור חמץ, המוצא חמץ במועד, חמץ שעבר עליו הפסח, מכירת חמץ, קטניות, מצה שמורה, איזה חמץ אסרו תורה וחכמים. הגדרת (חמץ, שאור, מחמצת, חוזר וניעור, נותן טעם לפגם, מי פירות, מצה שרויה, מצה שמורה) הכשר מוצרים, קניית בשר לפסח, תענית בכורות בערב פסח, עשיית מלאכה בערב פסח, אכילת מצה בערב פסח, סדר פסח, הלכות יום טוב וחול המועד. כתובת האתר WWW.LEMAAN8.CO.IL

 

זמני החמץ (בוקסה)

סוף זמן אכילת חמץ – עד השעה: 09:40

סוף זמן שריפת חמץ וביטולי: עד השעה : 10:53

פתיחת חנויות במוצאי החג: החל מהשעה 20:30

 

 

פהשקווילים (בוקסה)

       דרשת שבת הגדול תתקיים השבת בבית הכנסת "אור תורה":
בשעה 16:00 – תפילת מנחה.

בשעה 16:45 – דרשת הרב שלום לוי שליט"א בנושא "מענייני דיומא".

בשעה 17:30 דרשת הרב צפניה דרורי שליט"א בנושא: "פסח כהלכתו – כשרות המצות והמאכלים, שמנחה של חרות ועוצמת האמונה.

 

       שיעורים מיוחדים לנשים ב"שבת הגדול" יתקיימו מחר בשעה 17:45 בבית הכנסת "תפילה למשה" (מערת עדולם) ע"י הרב שלום לוי שליט"א.
בשעה 18:15 בבית הכנסת "יד לבנים" ע"י הרב צפניה דרורי שליט"א.

 

       מכירת חמץ תתקיים ביום חמישי, יג' ניסן (2.4.15) בין השעות 08:30 ל-19:00 . המכירה תסתיים ביום שיש, ערב פסח בשעה 09:30

 

 

 

 

 

 

במשך כל חודש ניסן מתקיימת תפילת שחרית בשעה 07:00 בישיבת ההסדר, קריית שמונה.
כמו כן, תתקיים תפילת מנחה מידי יום בשעה 18:35 ותפילת ערבית בשעה 19:20 שעון קיץ.

 

 

שאל את הרב – הרב רפאל סבתי שליט"א

 

איך ניתן להכשיר מיקרוגל?

יש לקנות אותו היטב עם תרסיס מיוחד למיקרוגל ובנוסף לחמם עם צלוחית סבון בחום הגבוה ביותר. בימי הפסח לחמם בו רק ע"י קופסא אטומה.

 

מצבי הכלכלי די קשה ושמעתי שחייב לאכול בפסח מצה עבודת יד. האם ניתן להקל?

 מי שדחוקה פרנסתו אפשר לו לצאת ידי חובה אף ע"י מצות שמורות שנאפו ע"י מכונה.

 

אני לא אוהב יין, ואפילו לא תירוש, האם אני חייב לשתות ארבע כוסות? 

מצוות ליל הסדר שישתה אדם ד' כוסות כנגד 4 לשונות של גאולה ולא שייך כאן אוהב או לא, אלא זו חובת הלילה ומכל מקום אדם שהיין מזיק לבריאותו בכל כמות, פטור משתיית יין.

 

אני רוצה לאפות לחמניות לפסח, יש בעיה להפעיל את המיקסר (אחרי שהכשרתי אותו)?

יש בעיה בלהכשיר מיקסר שהשתמש בו בקמח כל השנה, אשר על כן יקנה חדש ויאפה מה שהוא רוצה ע"י קמח מצה, אבל מטחנה של בשר ופירות די שינקה את כל החלקים יפה וישפוך עליהם מים רותחים, ואז יוכל להשתמש בו בפסח.

 

האם צריך להקפיד על כשר בד"צ גם במשחת השיניים ובשמפו?

לבני עדות המזרח והספרדים כל מוצרי ההיגיינה והנקיון כולל אמה לשטיפת כלים, משחת שיניים ובשמים וקרמים וכו' אינם צריכים הכשר לפסח.

 

הלכות ומושגים

שבת הגדול

מחר בשבת, השבת שלפני פסח, הנקראת "שבת הגדול" מתאסף עם ישראל בבתי הכנסת כדי לשמוע דרשות רבני ישראל בשבת הגדול, בכל  מקום ומקום. יש נוהגים לומר אחר התפלה איש לרעהו "שבת הגדול שלום" או "שבת הגדול מבורך".

בדיקת חמץ

חמץ אסור מן התורה מחצות יום י"ד, ומדרבנן שעתיים קודם חצות י"ד

אף על פי שחמץ אסור רק מיום י"ד, בכל זאת הרו חכמים שאדם יבדוק את ביתו בליל י"ד, ­­השנה ביום חמישי בערב, החל מהשעה 18:20 (בקריית שמונה והסביבה בלבד)

 

מכירת חמץ

לא רק איסור אכילת חמץ אסרה התורה בפסח, אלא אף שהיית חמץ בבעלותו של יהודי אסרה התורה בפסח ולכך יש פתרון להינצל מאיסור זה, בכך שניתן למכור את החמץ שברשותו של ישראל קודם הפסח לגוי, כך שהחמץ עובר לבעלותו של גוי כל חג הפסח, ולאחר הפסח ניתן לזכות שוב בחמץ ולהחזירו לבעלותו של היהודי. הולכים לרבנות המקומית (או דרך אתר האינטרנט של ארגון "למען שמו-נה באהבה, כפי שכתבנו במדור הפהשקווילים) ושם יש שטר מכירה, ממלאים את הפרטים: שם, כתובת, מקום הנחת החמץ הנמכר, היכן ממוקם בבית

 

כשרות אוכלים ומוצרים לפסח

·     בעלי החניות המוכרים מוצרים כשרים לפסח, צריכים להקפיד שכל המוצרים שמוכרים יהיו מאוחסנים במקומות שמורים, כך שלא ייפול עליהם גרגירי קמח או פירורי חמץ.

·     יש לקנות מוצרי מזון ואוכלים ומשקים הכשרים לפסח ללא חשש חמץ או תערובת חמץ כלל.

·     קניית מוצרים פתוחים יש לקנות רק מאדם ירא שמים שסומך על נאמנותו בכשרות המוצרים, כגון: פיצוחים, תבלינים, עוגיות במשקל, פירות יבשים וכדומה.

·     אדם שקנה מוצרים כשרים לפסח יזהר לאחסן אותם במקום שמור, כך שלא יגע או ייפול עליהם חמץ, ובפרט כשיש ילדים בבית יזהר מאוד לשמור על המוצרים כראוי.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad