היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

מדוע איום מנהרות הטרור מעורר חרדות גדולות גם בקרב תושבי הצפון?

פרופ' שאול קמחי, ראש החוג לפסיכולוגיה, במכללה האקדמית תל-חי: "האיום של חדירת מחבלים, הוא אינו איום חדש בקרב תושבי הצפון. מחקר גדול שביצענו, פרופ' מיכל שמאי ואנכי, בשנת 2000, מיד לאחר נסיגת צה"ל מרצועת הביטחון בלבנון, בקרב 800 תושבי הצפון, ושכלל בין השאר ראיונות עם התושבים בישובים הסמוכים לגדר, הצביע על כך שבסולם החרדות, האיום הגדול ביותר לתפיסת התושבים היה האיום של חדירת מחבלים. איום זה נתפס כגדול אף יותר מאיום הקטיושות.

מדובר מחשש שאין להעריכו במונחים של הסתברות אלא בתחושות. הסיבה נעוצה בכך שחדירת מחבלים נתפסת כמשהו חי ואמיתי. הדמיון פועל במרץ ובמוחם של התושבים נרקמים תסריטי אימה, של חדירת מחבלים ותוכניות שלמות של מה הם יעשו במקרה כזה: היכן יסתתרו, היכן יחביאו את הילדים, איך יגנו עליהם וכו'.

חשיפת המנהרות במהלך מבצע צוק איתן, הופכת את החשש מפני חדירת מחבלים באמצעות מנהרות למאוד מוחשי ולכן הוא צץ ועולה ביתר שאת גם בקרב תושבי הצפון. המנהרות, מעצימות עוד יותר את הפחד מפני חדירת מחבלים, משום שמדובר באיום שהוא בלתי נראה, קשה לאתר אותו ואז תיאורטית הוא יכול להימצא בכל זמן ובכל מקום. כתוצאה מכך, יכולים לעלות תסריטי אימה, שמאפיינים אוכלוסייה שנמצאת במצב של מתח וחרדה, כמו: אני אלך לישון והמחבלים יצאו לי מתחת לבלטות…

בנוסף לכך, הצבא טוען, שעד כמה שידוע לו, אין מנהרות בצפון, אולם כל עוד לא מבטיחים לתושבי הצפון באופן וודאי, שלא קיימות מנהרות מתחת לבתיהם, החשש הזה לא יעלם. גרוע מכך, העובדה שאיום זה לא הובהר לתושבי עוטף עזה עד לפרוץ המבצע, מגביר את החששות ואת היכולת לבטוח במערכת הביטחונית. אני מניח שכאשר ימצא המכשור המתאים לאיתור מנהרות, התושבים יוכלו להירגע ולהרגיש בטוחים יותר בהשוואה למצב כיום.

 

כיצד ניתן להפיג את החששות, בעיקר בקרב הילדים בצפון ובכלל, הדואגים מחדירת מחבלים?

פרופ' קמחי ממליץ לומר לילדים שהצבא בודק את נושא המנהרות מאוד ברצינות. חשוב להדגיש כי יש לנו צבא חזק שיכול להגן עלינו ופועל לפתח אמצעים שיאתרו ויגנו עלינו מפני איום המנהרות ואיומים אחרים.

 

לא מומלץ לומר לילדים משפטים כמו: "אין סיכוי שנפגע", או "האויב לא מהווה איום לגבינו", צריך לומר את האמת ברמה שמתאימה לגילם של הילדים כשהמסר הוא: יש לנו צבא חזק יותר מהאויב שנמצא מולנו והחיילים שלנו עושים הכול כדי להגן עלינו". חשוב להדגיש את יכולת ההתגוננות שלנו בהתייחס לאיומים אפשריים.

אולי יעניין אותך

Bottom ad