היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

מהומת 'שוברים שתיקה' באקדמית תל חי

 

הרצל בן אשר

השבוע ביום ראשון התארחו במכללה האקדמית תל חי, בהזמנת סטודנטים, נציגים של ארגון "שוברים שתיקה" להרצאה בעניין התנהגותם (הלא נאותה) של חיילי צה"ל.

ראשית, אציין שהגעתי לשמוע את ההרצאה מתוך רצון להבין אחת ולתמיד על מה המהומה.

שנית, גילוי נאות, הקמתי את דיקאנט הסטודנטים בשנת 1979, בהיותי בן 26, ועמדתי בראשו משך כ-חמש עשרה שנים. מיותר לציין שאלפי סטודנטים וסטודנטיות מקריית שמונה ומכל קצות הארץ סיימו את לימודיהם והמשיכו הלאה.

…רציתי באמת להיכנס לאולם, כאזרח מהשורה, אולם לא הורשתי להיכנס כאזרח כי "הכנסנו מספיק נציגים מקריית שמונה ולא יכנסו יותר", נאמר לי, "אם אתה רוצה להיכנס כעיתונאי, בבקשה".

נו, אז נכנסתי כעיתונאי…

הגעתי מעט אחרי שהכנס התחיל. על הבמה עמד נציג "שוברים שתיקה" הקרחות באולם היו גדולות (ראה תמונה), סטודנטים וסטודנטיות הקשיבו לסיפורים שסיפר נציג 'שוברים'.

האמת? חיכיתי וחיכיתי לאמירה המפלילה, הקשה, כזו שבית המשפט הבינלאומי בהאג יוכל לבנות עליה כתב אישום כמו שבנה כתבי אישום לנשיא אסד בסוריה, לאנשי דעא"ש או למחבלים הרוצחים הפלסטינאים של משפחת סלומון. חיכיתי וחיכיתי וחיכ.. כלום, שום דבר. אפילו משהו שלא היה מבייש את חסמב"ה. כלום.

ובכל זאת, מה היה?! סיפורים שמספרים בתנועות נוער, והתאימים למצבים בהם נמצאים חיילי צבא הגנה לישראל, כאשר הם ממלאים את תפקידים בשטחים.

מה למשל?! מבוקש, רוצח או כל מי שההגדרה 'טרוריסט' יכולה להתלבש עליו, בורח מזירת הפשע ומוצא או מנסה למצוא מחסה בבית כזה או אחר, ואפילו אם הוא הולך לביתה של זונה פלסטינאית (כך סיפר דובר 'שוברים', לא המצאה שלי).

נו אז מה עושים?! נכון, מחפשים אותו גם אצל הזונה, מתוך כוונה להביא לדין (לא בית הדין הבינלאומי בהאג, בית משפט ישראלי/צבאי), שאפילו לא מממש את החוק להוציא להורג רוצחי ילדים ונשים במיטתם. 'נכנסו לבית, והפכנו את הארונות והבגדים…' המשיך להפליא 'שוברים' בסיפוריו.

אלה הסיפורים, בכל מיני ווריאציות.

ועוד. הבאת קטעים של ירי, כביכול כיוזמה, ולא כתגובה לניסיון לפגוע בחיילים ועוד.

לעיניים ולאוזניים האנינות, זה צורם. אבל מה עם ההקשר?! מה עם הסיבות שצריך להטריד את מנוחת השכנים כדי להניח יד על מחבל או טרוריסט?! זה לא מעניין את דובר 'שוברים' וחבר מרעיו. אולם, להסתובב בארץ ובעולם ולהפיץ את ההאשמות הללו במסווה של 'גילוי האור האלוקי', כאלו וגילו את אמריקה? זה נשמע מאוד-מאוד נמוך וארסי…

…נחזור להתכנסות. כאמור, החליטו מנהלי המכללה לא לאפשר לקבוצה של תושבי קריית שמונה (בעיקר) להיכנס והכניסו רק חמישה! (5) נציגים.

ירון בוגנים, אל"מ במיל': "כאשר נודע לי על המפגש, פניתי לחברי בקבוצת הוואצטאפ שלנו, אלי כהן, שגם הוא אל"מ במיל' ושאלתי לגבי המפגש ומי אישר ל'שוברים שתיקה' לבוא ו'ללכלך על חיילי צה"ל', הוא ענה לי שזו יוזמה של הסטודנטים. אמרתי לו, כמנכ"ל אתה יכול לבטל, ותשובתו הייתה שהוא לא יכול לבטל כי המזמין הוא סטודנט מהמכללה ויש חופש ביטוי. למחרת, ביום ראשון הגעתי יחד עם חבריי קצינים במילואים: תא"ל יורם אזולאי, סא"ל בנצי בן ציון, סא"ל דוד אזולאי ראש מועצת מטולה, איתי אזרן קצין במג"ב ואורנה פרץ, אריק רוס, דרור מוסרי ועוד מספר חברים. באנו עם דגלי ישראל, בצורה הכי מכובדת", מספר בוגנים.

כאשר הגעתי לכניסה למכללה התקבצו מחוץ לשערים כעשרים מתושבי קריית שמונה והאזור שכניסתם נמנעה.

בחבורה, את חלקם אני מכיר אישית כאנשים נורמטיביים לחלוטין, בהם סגן וממלא מקום ראש העיר בעבר, יואל אברהם איש חירות/ליכוד וותיק ביותר ואחרים שכל פשעם מתבטא בדעתם נגד 'שוברים שתיקה'.

לשאלתי, מדוע הם לא נכנסים, ענו "אמרו לנו שהמפגש מיועד רק לסטודנטים והם פוחדים שנעשה בלגן", שאלנו, "מדוע אתם כל הזמן קוראים לתושבי קריית שמונה והאזור לבוא למכללה לשמוע הרצאות וכנסים, וכשאנחנו באים אתם לא נותנים לנו להיכנס?, בתגובה ענה הנציג 'אנחנו לא רוצים שתפריעו ותפוצצו את הכנס…'.

 

…כיצד התקשורת סיקרה את הכנס?

אילו לא הייתי נוכח פיזית במפגש וצופה בערוץ 12-13 בכתבה שקנה אחד לאחד הכתב אוהד חמו כיצד משליכים ביצה על הרכב בו שהו הסטודנטיות הערביות ומקללים אותן, לבטח הייתי מתקומם והייתי מזדהה עם הסטודנטיות…

אבל, מזל שהייתי (יחד עם בועז כתבן) וראיתי בעיניי את השתלשלות הדברים.

והנה התיאור. במהלך ההרצאה הושמעו קריאות ביניים מפיהם של אורנה פרץ ואריק רוס. כן, הדברים נאמרו בקול רם ובכאב. כן, הקריאות היו בגדר התבטאויות סבירות בנסיבות שהיו. לא ננקטה שום אלימות, לא היו קללות ודברי נאצה, משפטים ישראליים פטריוטים.

בשורה הראשונה ישב סטודנט שבמקביל לקריאות הביניים שהופנו לדובר 'שוברים', החל לקנטר את אורנה ואריק, ובשלב מסוים ניגש אריק, עטוף בדגל הלאום לקרבת הסטודנט ואמר לו "אני מוכן למות בשביל הדגל, לא בשביל שבעים ושתיים בתולות". הסטודנט הגיב משהו כמו 'תדחוף את הדגל לתח… שלך'. מכאן, החלה התפנית. דיקן הסטודנטים ד"ר אמיר גולדשטיין ניגש אליו כדי להרגיע את הרוחות, והסטודנט הדף אותו מעליו.

תוך כדי יציאה, החל אותו סטודנט לנהוג באלימות פיזית ולתקוף סטודנטים אחרים שנקרו בדרכו.

על אף הימצאותם של שוטרים ואנשי מג"ב, המשיך הסטודנט בהתנהלותו התוקפנית.

אגב, נדיר מאוד להכניס שוטרים לתחומי הקמפוס, היות ולשטח האקדמיה יש מעמד 'אקס טריטוריאלי' ועצמאות.

…בינתיים, אצל התושבים שכניסתם להרצאה נחסמה, החלו ל'עלות הטורים' והכעס והתסכול על היחס, הגיע לשיא.

ההרצאה הסתיימה, וכאשר הסטודנטים, בהם הסטודנטיות יצאו מהחניה אירעה תקרית הביצים.

 

 

מקומה/תפקידה של התקשורת

עצוב ומכעיס לדעת שעדיין, אחרי כל ההיסטוריה והעבר השנוי במחלוקת של הדיווחים המוטים והסלקטיביים בתקשורת הישראלית, (ערוץ 2 ז"ל, ו-ערוצים 12-13, הפעם), הלקח ילמד, והחומרים שנלקחים מבעלי עניין (הסטודנטיות שעל רכבן הושלכה ביצה) יעברו אימות, הצלבה, חיקור, משהו?, ולא ישמשו בסיס לכתבת 'חדשות', לכאורה.

יש גם בשורות טובות. ערוץ 20. שם, בניגוד לערוצים 12-13 הראו את השתלשלות העניינים והפרובוקציות שהגיעו ל'הבשלה' עד התקרית מחוץ לאולם.

היות והערוצים הנ"ל מאמצים באופן אוטומטי את הנרטיב של הצד הפלסטינאי/ערבי מבלי להזכיר ולו במילה את הרקע, השתלשלות העניינים, מעשי פרובוקציה, ערוץ 20 איזן את התמונה, והביא דווקא את החלק החסר ב'כתבה' של אוהד חמו.

 

המשטרה

השוטרים בסיטואציה מעין זו, מה שלא יעשו, תמיד הם יצאו לא טוב. כמו הפעם.

התרשמתי שהשוטרים נהגו בסובלנות וסבלנות, אולי מתוך יראת כבוד להשכלה הגבוהה והשחקנים ה'מלומדים' שעמדו לפניהם.

בזמן האירוע לא נעצר אף אחד, למיטב ידיעתי.

מה שקרה למחרת, היה חזרה מדויקת להתנהלות לא תקינה, רפלקסית לכתבת 'העתק הדבק' של אוהד חמו לצילומים שקיבל מהסטודנטים הערביות שהושלכה ביצה על מכוניתן. עמדת הצד השני לא הוצגה בכתבה כלל, ונוצר הרושם שכל האירוע התחיל והסתיים בזריקת ביצה…

על סמך הצילומים ו'ההנחיה' של הכתב, המשטרה אצה רצה לעצור חלק מהנוכחים בהתקהלות.

 

 

 

האצבע הקלה על האזיקים

אם האירוע היה אמור להסתיים ביום ראשון אחרי שדובר 'שוברים' חזר לביתו, הרי שמעצרם של מספר צעירים גרם לפרץ של זעם ותסכול ובראשם אצל זאביק זויגי.

האיש עזב הכל והגיע למשטרת קריית שמונה ומשך שעות שידר חי בפייסבוק את המראות מהמקום.

זאביק וחבריו אורנה פרץ ואריק רוס ליוו ותמכו בעצורים ובבני משפחותיהם, עד אשר בית המשפט שחרר אותם למעצר בית.

לסיום

חופש הביטוי והמחשבה הם החמצן של האקדמיה. בזכותם מדינת ישראל הגיעה להישגים והצלחות. אסור להרוג את האמת כדי לצאת צודק. במקרה של 'שוברים', אחרי שראיתי ושמעתי את נציגם, אני חושב שאין שם אמת, ומי שנותן להם חיים זה אנחנו שמתייחסים אליהם.

השקרים של 'שוברים' לא יהפכו לאמת גם אם הם יגיעו פעם בשבוע לתל חי, אבל הם עלולים להתנפח לממדים שיפגעו בנו, אם נמשיך ונקשיב ו'נשתף' פעולה בשמיעת שקריהם.

אני מקווה, שכולנו, ללא יוצא מן הכלל, יודעים שהאחדות חייבת לגבור על כל מחלוקת. אסור, פשוט אסור לנו להישאב למערבולות של שנאה וריב בינינו.

 

 

תגובת המכללה האקדמית תל-חי

"סטודנטים במכללה יזמו מפגש עם נציגי ארגון 'שוברים שתיקה', במטרה לשמוע מקרוב על עמדתם ופעולותיהם. הנהלת המכללה אישרה את קיום האירוע כחלק ממחויבותה לאפשר בקמפוס דיון פתוח ומכבד בסוגיות אקטואליות שונות.
האירוע נמשך שעתיים וחצי. בחלקו הראשון הציג נציג 'שוברים שתיקה' את חוויותיו האישיות מהשירות הצבאי ואת תפיסת העולם שמניעה את פעילי הארגון. החלק השני הוקדש לשאלות ותשובות.
קיבלנו החלטה לאפשר לקבוצת תושבים מהאזור המתנגדת לפעילות 'שוברים שתיקה' להצטרף לדיון. לצערנו, במהלך האירוע, חלק מהאורחים, הקשו על ניהול דיון מכובד, הרוחות התלהטו ונאלצנו להוציא כמה מהמשתתפים מהאולם. בסיום האירוע התרחשה תקרית אלימה, בה הותקפו סטודנטים מחוץ לכותלי הקמפוס.
אנו מצרים על כך שקומץ מפגינים פעל באופן בריוני ואלים.
המכללה האקדמית תל-חי גאה בפעילות הסטודנטיאלית הענפה המתרחשת בתוך הקמפוס ומחוצה לו.
המכללה אישרה ותוסיף לאשר יוזמות של תאים סטודנטיאליים לעסוק בסוגיות שונות המעסיקות את החברה הישראלית.
חשיבות יתירה יש לקיום מפגשים שכאלה, כאשר מדובר בסוגיות רגישות המצויות תחת מחלוקת המאתגרות את היכולת לשוחח ולהסכים.
כמוסד אקדמי בחברה דמוקרטית, לצד מחקר בתחומי המדע השונים, המכללה אמורה להעניק לסטודנטים את החופש ללמוד, להקשיב, לשאול שאלות קשות ולגבש את השקפת עולמכם כאנשים שיובילו את העולם מחר.
המכללה האקדמית תל-חי גאה בהיותה קמפוס מגוון המושך לגליל סטודנטים מרשימים מקרוב ומרחוק, מקבוצות מגוונות בחברה הישראלית: יהודים, ערבים, חילונים ודתיים, תומכי שמאל וימין. הקמפוס תוסס והאווירה בשגרה מצוינת ואנו גאים בסטודנטיות ובסטודנטים שלנו על המודעות החברתית והפוליטית, על האכפתיות ועל האקטיביזם שלהם. נמשיך את הדיון בקמפוס גם לגופו של הנושא ובעיקר על הדרך שבה החברה הישראלית יכולה לנהל את ריבוי התרבויות והדעות בתוכה, באופן סובלני ומפרה".

 

תגובת משטרת ישראל

"בעקבות דיווח שהתקבל מהמוסד האקדמי למשטרת ישראל, נערכו שוטרים באזור המכללה למניעת הפרת הסדר.

במהלך ההרצאה הוזעקו השוטרים לאולם בו התקיימה ההרצאה בעקבות התפרעות של סטודנט.

החשוד בהפרת הסדר וניסיון התקיפה עוכב לחקירה ובסיומה שוחרר בתנאים מגבילים וביניהם הרחקה למספר ימים מהמכללה.

עם קבלת הסרטון נחקרו מעורבים נוספים בהפרות הסדר שהתפתחו בשטח המכללה ומחוצה לה והחקירה בעיצומה.

 

מעבר לאמור ומטבע הדברים לא נוכל להרחיב בפרטים נוספים מחקירה מתנהלת, נמסר מהמשטרה.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad