היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

מה היה כאן לפני בריאת העולם?מה היה כאן לפני בריאת העולם?

 

השבוע נתחיל לקרוא את פרשת ספר בראשית, ולמעשה נתחיל מחדש את כל התורה כולה. ספר בראשית נפתח ב"בראשית, ברא ה', את השמיים, ואת הארץ. והארץ, הייתה תוהו ובוהו, וחושך, על-פני תהום". מהפסוק הזה ניתן לשאול כמה שאלות. מה זה תוהו ובוהו? מה היה כאן לפני כן? והאם בראשית היא התחלה של פרק חדש ביקום, או התחלת ההתחלות. לא בטוח שיש לנו תשובה מספקת, אבל ננסה להביא את מה שכן ניתן לדעת.

ראשית נבין שהמילה בראשית מציינת זמן, ולכן השאלה הראשונה שיש לשאול היא האם קיים ממד שבו הדברים הם על-זמניים, ולא קשורים לזמן כאן בעולמנו? כיצד ייתכן שהקב"ה הוא נצחי, תמיד היה ותמיד יהיה? בשכל האנושי המוגבל שלנו זה לא נתפס, אבל לפי היהדות, ישנם דברים שנמצאים מעל הזמן.

בחז"ל מובא שלפני שהיה העולם הזה כמו שאנחנו מכירים אותו, הקב"ה היה "בורא עולמות ומחריבן". לדברי האר"י הקדוש מדובר בתהליך של בריאת עולמות, שהנוכחות האלוקית שם הייתה גדולה מדי מכפי שהם יתקיימו כמהות עצמית. בכל עולם נוסף שנברא הצטמצם האור יותר, עד שהגיע לעולם שלנו, שבו האור מספיק נסתר כדי שהעולם יוכל להתקיים.

כמה זמן לקח התהליך הזה? אף אחד לא יודע, בעיקר בגלל שהכל נמצא במושגים של זמן שאנחנו לא מכירים היום. לשאלה מה שרד ונמצא בעולם שלנו אין ממש תשובה, אך הקונספט נראה ברור.

יש דעה של המקובלים בשם שמיטת השמיטות העוסקת בספירות (זה לא המקום להרחיב) המסבירה כי ישנן עשר ספירות, וכנגד כל ספירה וספירה יש את המחזוריות של 6,000 שנים שבהן מתקיים עולם, 1,000 שנים נוספות של מעין-שבת, וחוזר חלילה. הרבה מגדולי ישראל אמרו שאותם שישה ימים שאנו מכירים מבריאות העולם הם ימים במונחי הזמן של הקב"ה ולא כפי שאנו מכירים היום (כ-24 שעות), ולכן זה יכול להסביר על התרחשויות הפיזיות המשמעותיות שהיו בעולם לפני שהגיע למצב המוכר לנו היום.

 

יומו של הקב"ה

נשאלת השאלה, מהו אורכו של "יום" המוזכר בסיפור הבריאה. במקרא נכתב: "כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבור". על פסוק זה נדרש כי יומו של הקב"ה הינו כאלף שנים של בני האדם, מסביר רש"י: "אלף שנים של בני אדם הם כיום אחד של הקב"ה". לקושי על השאלה, כיצד האדם הראשון חי אלף שנים על אף שאכל מעץ הדעת והיה צריך למות משום שהוזהר על ידי הבורא "ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל מימנו כי ביום אוכלך מימנו מות תמות" , והקושי הוא שהרי אדם הראשון חי עוד כ- 930 שנה לאחר שאכל מעץ הדעת, והרי כתוב שמי שיאכל מעץ הדעת מות יומת, ועל כך עונה רש"י שהמדובר כאן הם באלף שנים אנושיות שהם יום אחד אלוקי.

ישנו רב גאון בשם ישראל ליפשיץ זצ"ל, מגדולי חכמי אשכנז, שחי בגרמניה בתחילת המאה ה-19, שכתב חיבור בשם "דרוש אור החיים", שם הוא מבאר באריכות על פי הקבלה, שהעולם כבר היה קיים שלוש פעמים, ואנו נמצאים בעולם שנברא בפעם הרביעית. כל עולם היה קיים במשך ששת אלפים שנים ובאלף השביעי היה חרב, וחוזר חלילה שלוש פעמים. הרב ממשיך ומבאר שם, שכל עולם נברא בצורה יותר משוכללת מהעולם שקדם לו: בעולם הראשון היו רק חפצים דוממים, ובעולם השני נבראו גם הצמחים. בעולם השלישי כבר נבראו בעלי החיים, וגם בני אדם, אך לא מפותחים. ואילו עתה, בעולמנו הנוכחי, נבראו האנשים המפותחים. וגם בעולמנו זה, ככל שנוקפות השנים שׂכלם של האנשים, מתפתח יותר במדע ובטכנולוגיה. הרב ליפשיץ מעגן את דבריו בתוך פסוקי התנ"ך ומדרשי חז"ל.

הרב ליפשיץ מסביר בכך כמה וכמה דברים שמצאו חוקרי המדע, אשר היו נראים לכאורה כסותרים את הנאמר בתנ"ך לגבי בריאת העולם, כפי שנבאר: חוקרי המדע גילו מאובני דינוזאורים וממותות, לטענתם, על פי בדיקות שהם ערכו, גילם הוא בן עשרות אלפי שנים. דבר זה עומד בניגוד לנכתב בתנ"ך, שגיל העולם נכון לשנה הנוכחית הינו 5,776 שנים בלבד. התשובה היא, שמאובני הדינוזאורים והממותות שנמצאו הינם שרידים שחיו בעולמות הקודמים. בכך ניתן להבין ממצאים תמוהים שנתגלו, אשר אין לחוקרים הסבר לתופעה, כגון, נמצא מאובן של פיל בקוטב הצפוני, והרי פיל אינו יכול לחיות במקום קר כזה, אם כן כיצד הוא הגיע לשם? התשובה היא, פיל זה הינו שריד מהעולמות הקודמים.

דבר נוסף: בעת שחקרו את שכבות מעמקי האדמה, נתגלה, כי החיות שנמצאו בשכבות העליונות היו יותר מפותחות מהשכבות התחתונות. ממצא זה הביא את דרווין לבנות את תיאוריית האבולוציה, הגורסת כי בעלי החיים והאדם התפתחו בצורה הדרגתית זה מזה. אין ספק, שתיאוריה זו נוגדת את הנאמר בתחילת חומש בראשית, כי העולם נברא בבת אחת בששת ימים, והמינים לא התפתחו זה מזה. ומה בדבר ממצאי השכבות? הרב ליפשיץ מבאר את העניין כך: השכבות התחתונות מייצגות את העולמות הקודמים, ואכן, כבר ביארנו שכל עולם שנברא היה מפותח יותר מקודמו.

 

 

פהשקווילים

       הילולה למרן – בית "חזון עובדיה" מזמין את הציבור הרחב להילולה של מרן פאר הדור שר התורה הרב עובדיה יוסף זצוק"ל  במלאות שנתיים להסתלקותו , במעמד: רב העיר הרב שלום לוי שליט"א, ראש בית חזון עובדיה הרב יעיש חנונה, הרב בצלאל עמוס, ראש כולל יביע אומר הרב שמואל מיכאל רביע שליט"א.

   ההילולה תתקיים בבית חזון עובדיה קריית שמונה רחוב      יהודה הלוי 8 קריית שמונה יום חמישי ב' חשון                (15/10/15)  הערב יתחיל בתפילת ערבית 18:30             ולאחריה הדרשות. בעיצומו של הערב הופעה מרגשת על    חייו והנהגותיו של מרן עם הרב רונן חזיזה.

 הכניסה חופשית, כיבוש עשיר במקום.

 

–   חוזר אלינו שוב: לימוד אבות ובנים בכולל חזון עובדיה
החל ממוצ"ש הקרוב יחזור לימוד 'אבות ובנים' בכולל חזון עובדיה (כה לחי) בשעה 19:45. כמו כל שנה מארגן הערב הינו ר' יוסי שקד שדואג לפרסים, הפתעות ומתנות. כולם מוזמנים

–   בית מדרש לנשים של תנועת "אמונה" תשע"ו. בימי שני בבוקר, עם הרב אמיר כץ והרב שמואל זיוון, ארוחת בוקר קלה ואווירה משפחתית ומיוחדת. הפתיחה: בע"ה ביום ב', ו' חשוון תשע"ו (9.10.2015). לפרטים והרשמה: תהילה חקק- רכזת "אמונה".  0545956657 (ניתן להצטרף לתוכנית מלאה או חלקית).

 

–  שיעור בתהילים לילדים מתקיים מידי שבת בבית הכנסת ע"ש אורי אזולאי בשכונת הורדים. כמו כן יהיו סיפורי שבת וחכמים, הפתעות ופרסים. לפרטים ושעות מדויקות: 052-2794695

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad