היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

מחקרים אחרונים מהו הגורם העיקרי להשמנת נשים?!

 

במחקר החדש, שנערך על ידי חוקרי אוניברסיטת דרום קרוליינה נאספו נתונים אודות 55 אלף נשים בגילאי 19 עד 65, בין השנים 1965 עד 2010. החוקרים בדקו כיצד הנשים בילו את זמנן בעבודה, בעבודות הבית, ובזמן הפנוי, בין אם בצפייה בטלוויזיה או בפעילות גופנית.

מהמחקר עלה כי עקרות בית בילו 33 שעות שבועיות בעבודות הבית בשנת 1965, אולם רק 16.5 שעות שבועיות בשנת 2010. אצל נשים עובדות צנח מספר השעות השבועיות שהוקדשו לעבודות בית מ-17 שעות בשבוע בשנת 1960 ל-10.4 שעות שבועיות בשנת 2010.

מספר הקלוריות ששרפו עקרות הבית בשנת 1965 עמדה על כ-6,000 בשבוע, בעוד שבשנת 2010 נשרפו רק 3,486 קלוריות בשבוע. בקרב נשים עובדות נשרפו בשנת 1960 כ- 3,106 קלוריות שבועיות על עבודות בית, ובשנת 2010 נשרפו אצלן רק 2,182 קלוריות בשבוע. החוקרים עוד הבחינו כי שיעור ההשמנה הגבוה ביותר נמצא בקרב עקרות הבית.

זמן הבילוי מול מסך הטלוויזיה קפץ גם הוא מ-8.3 שעות שבועיות בשנת 1965 ל-16.5 שעות ב-2010. מנגד, הזמן המוקדש לפעילות גופנית דווקא עלה מ-1.1 שעות בשבוע בשנת 1965 ל-2.7 ב-1980, ושוב צניחה ל-2.3 שעות שבועיות בשנת 2010.

לדברי החוקרים – התוצאות מלמדות על כך שההפחתה בשעות עבודות הבית תרמה להשמנה בקרב נשים בחמשת העשורים האחרונים. ככל שהמכשור החשמלי שיפר את איכות החיים, הוא גם הפחית את המטלות בבית. החוקרים גם ציינו כי ההשמנה נובעת לא רק מכך שהנשים עובדות פחות בבית, אלא גם מהזמן המוקדש לצפייה בטלוויזיה. ואם המחקר אכן נכון, מזל שלנו יש הכנות לפסח…

 

כמה מרוצים ממשקלם?!

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כמחצית מהישראלים (כמות אדירה) נמצאים במצב של עודף משקל, השמנה או השמנת יתר.

גברים סובלים מעודף משקל יותר מנשים (40% מהגברים, לעומת 27% מהנשים). על אף הנתונים המדאיגים, נמצא כי למעלה ממחצית מהאוכלוסייה (54%) מעוניינת לרדת במשקל: שליש (34%) מבעלי משקל תקין, 68% מבעלי עודף משקל ו-88% מאלה שבמצב השמנה והשמנת יתר. 34% נוספים מעוניינים להישאר באותו המשקל. 

בפועל, 21% מהאוכלוסייה עושים דיאטה: 17% מהגברים ו-26% מהנשים. אולם לא כל אלה שבדיאטה באמת זקוקים לכך – 15% מבעלי המשקל התקין סופרים קלוריות, 25% מבעלי עודף המשקל ו-35% מאלה שבמצב השמנה והשמנת יתר. בכל הקבוצות שעושות דיאטה, שיעור הנשים גבוה יותר מהגברים.

ראוי לציין שאנחנו בלי לשים לב מאמצים לעצמנו כל הזמן הרגלים אמריקאים, ולכן גם חוליים שלהם.

עוד נתון מעודד וחשוב לא פחות, מגלה כי 50% מהישראלים עוסקים בפעילות גופנית לפחות פעם בשבוע. בקרב בני 65 ומעלה שיעור העוסקים בפעילות גופנית מרשים ומגיע ל-46%. כ-31% עוסקים בפעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע – 35% מהם גברים ו-28% מהם נשים.  אם כך חברים – בואו נשפר את הרגלי התזונה ונמשיך בפעילות גופנית, לפחות שלוש פעמים בשבוע.

 

קרוהן וקוליטיס וטיפולי צמחי מרפא

קרוהן וקוליטיס שתיהן מחלות דלקתיות במעי. הטיפול המסורתי בהן כולל תרופות אנטי דלקתיות ותרופות לדיכוי המערכת החיסונית.

במחקר ניסיוני בתל השומר נבחנת השפעתה של תרכובת צמחית ייחודית על חולי קרוהן וקוליטיס.

עד כה התוצאות מבטיחות.

המחקר עדיין בביצוע, ונחכה לשמוע בקרוב על תוצאותיו. במחקר נבדקת השפעת הכרכומין על מחלות אלה. כורכומין הוא החומר שנמצא בשורש צמח הכורכום. צמח הכורכום נמצא בשימוש פעיל ברפואת הצמחים הסינית וההודית כבר למעלה מ-3000 שנה לטיפול במגוון מחלות המתאפיינות בחום, כאב ודלקתיות. החומר הפעיל, כורכומין, הופק וזוהה לראשונה ב-1910. חומר זה נחקר רבות בשלושים שנה האחרונות וזוכה לתשומת לב רבה מאוד. בעבר כבר נחקר כורכומין בתחום מחלות מעי דלקתיות החל רק ב-10 שנים אחרונות.

מחקר פיילוט קטן בארה"ב משנת 2005 הראה יעילות בטיפול בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית ומחקר יפני משמעותי יותר אשר נערך בצורה מבוקרת הראה ששימוש בכורכומין במקביל לטיפול התרופתי המקובל היה יעיל יותר מהטיפול התרופתי בלבד בשמירה על הפוגה אצל חולים עם קוליטיס כיבית. חשוב היה לי לעדכן, כיוון שידוע לי על לא מעט חולי קרוהן וקוליטיס באזור.

חשוב לציין כי התוצאות הראשוניות של המחקר מעודדות מאוד והחקורים הישראלים, שעוסקים ברפואה סינית, ממשיכים לקדם את המחקר ומזמינים חולי קוליטיס כיבית לפנות אליהם.

 

 

קפה עלול לגרום לקיצור חיינו?!

מחקר גדול ומקיף שכלל קרוב לחצי מיליון משתתפים בוגרים שהיו תחת מעקב לאורך 12 שנה. עורכי המחקר, מהמוסד הלאומי לסרטן, דנו במשמעות הממצאים ובקשר הפוטנציאלי בין שתיית קפה, צריכת קפאין וגורמים ספציפיים שונים למחלות שונות. האפידמיולוגיה (מדע בסיסי למחקר וישום בתחום בריאות הציבור והרפואה הקלינית) של צריכת קפאין וקשר בין שתיית קפה לתמותה באופן כללי ולתמותה מגורמים ספציפיים נבחנו לעומקם במסגרת המחקר, שחקר גורמים רבים שיכולים לתרום לקשר בין קפה, מחלות ומוות.

החוקרים בחנו את הקשר בין שתיית קפה והתנהגויות כמו עישון וצריכת אלכוהול, ההשפעות הפיסיולוגיות של הקפאין על לחץ הדם והתפקוד הקרדיאלי (תפקוד לבבי) והחשיבות של ההבדלים בין השפעות הקפה לקפאין.

לאור הצריכה היומית הכמעט אוניברסאלית של קפאין, המחקר מדגיש את הצורך הדחוף לניסויים אקראיים מבוקרים, כדי לזהות אלו מרכיבים בקפה ובמשקאות אחרים המכילים קפאין (וכאלה לצערנו יש המון כיום, והצריכה שלהם רק עולה ועולה. לדוגמא, די לסבר את אוזנכם – XL ודומיו מכיל כמות אדירה של קפאין וסוכר) מועילים או מזיקים לצרכנים, תחת אלו נסיבות ומה הקשר ביניהם לבין מצבים בריאותיים.

חשוב לציין כי המחקר גילה מגמה ברורה: ככל שצריכת הקפה עלתה, כך עלה גם הסיכון למוות. חשוב מאוד להיזהר בצריכת הקפאין ולשים לב לכך. דבר חשוב נוסף בקשר לקפאין, שייתכן שלא כולם יודעים, קפאין מייבש נוזלים מהגוף ורובנו לא משלימים את החסר לאחר ששתו לא מעט כוסות קפה, או אפילו הפוך. שימו לב מה אתם שותים ושימרו על בריאותכם.

 

עד כאן להפעם,

שימרו על בריאותכם כמה שאפשר כשזה תלוי בכם.

בברכת בריאות טובה,

אורלי אברהם

מטפלת בכריה ומרצה ברפואה משלימה

052-8781954 avorly@gmail.com

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad