היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

מיגל ו"ליל המדענים"

הערב נגע בכל כך הרבה אנשים, וזה משמח מאוד כי בדיוק לשם כך הוא נועד: לגלות את העושר המדעי-טכנולוגי-אנושי, שקיים בגליל ולהתגלות ביחס אליו, להצמיח מלמטה סקרנות ושאיפות, להאיץ תהליכים ולפתוח אופקים חדשים שלא הכרנו קודם, כדי לייצר ביחד עם השותפים הנהדרים שנרתמו למטרה, דבר הגדול בהרבה מסכום חלקיו .

בעולם המערבי כיום, ישנה תופעה רווחת ומדאיגה, לפיה חלה ירידה דרסטית בפנייה ללימודי מדע, דבר הבא לידי ביטוי כבר בימים אלה במחסור של מורים/ות וחוקרים/ות בבתי הספר ובאוניברסיטאות. המשמעות היא שהולך ומתמעט כוח אדם איכותי במקצועות כגון כימיה, מתמטיקה, פיזיקה ואף ביולוגיה ומכאן החשיבות הרבה של החשיפה למדע ולמדענים בפרויקטים כגון ליל המדענים. מטרת פרויקטים אלה, ביוזמת האיחוד האירופי ומשרד המדע, היא  לקרב את הציבור הרחב ובפרט את הצעירים לעולם המדעי. זאת ע"י ניפוץ סטריאוטיפים על מדענים ומפגשים בגובה העיניים, המאפשרים ליצור קשר ותקשורת בין אנשים כדוגמת האינטראקציות המתרחשות בליל המדענים, תוך פתיחת צוהר להבנת החשיבות הרבה של המדע לאנושות ואת אפשרויות הקידום והקריירה הטמונות בו.

ממחקרים עולה כי הצעירים תופסים את הקריירה המדעית כקשה ומוגבלת ביצירתיות ובהזדמנויות לעבודת צוות. בפועל, תפיסה זו רחוקה מאוד מהמציאות. דווקא כיום במצב הכלכלי השביר אליו נקלע העולם המערבי, ישנן עדויות על כך שלאנשים שהוכשרו במקצועות מדעיים יש יתרון רב במציאת עבודה איכותית, ששכר נאה מאוד בצידה. זוהי נקודה משמעותית במיוחד על רקע העובדה, ש 30% מהצעירים באירופה אינם מועסקים. 

לאור זאת, אחד האתגרים המרכזיים כיום בתכניות המו"פ של אירופה הוא למצוא דרכים שיציתו את התשוקה וההתעניינות של הצעירים במדע. בתכנון הפעילות בפרויקטים מן הסוג של "ליל המדענים" ודומיו, למשל, לוקחים בחשבון את הצורך לחבר מחדש את המבוגרים לעולם האינטלקטואלי-מדעי, בעוד הפעילות לצעירים מכוונת לבניית זהות ולהגברת המודעות והמוטיבציה לבחירת מסלול לימודים מדעי/קריירה מדעית, תוך שילוב הפעילות בחייהם החברתיים גם באמצעות המדיה.  קיים חיפוש מתמיד ליצירת יחסים בין המין האנושי לבין מדע וטכנולוגיה, שהפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו.

 

מדי שנה, מכון המחקר מיג"ל נודד עם הפרויקט לזירת התרחשות אחרת בתוך העיר קריית-שמונה כמקום מרכזי, להגברת הנגישות תרתי משמע. על רקע בניית היחסים בין מדע לבין צעירים ונוער, שיתוף הפעולה הפורה עם בי"ס דנציגר-דרכא הוא בחירה מכוונת של מיגל ושל הנהלת בי"ס, לאפשר מעורבות גדולה יותר וחשיפה של בני הנוער לנפלאות המדע והדעת, ואכן הנוער הנפלא של בי"ס דנציגר-דרכא, עמק החולה, קבוצת נטע והמתמיד, היה מעורב ותרם השנה את חלקו הגדול בחוויה ובהצלחת הפרויקט.

בהקשר זה ראויה לציון בימת מדעני מיג"ל בוגרי דנציגר, שבה סיפרו שני מדענים על הקריירה המדעית שפיתחו בהמשך ללימודיהם בבי"ס, במטרה להעביר לנוער את המסר שגם  בפריפריה אפשר להצליח ויש תשתיות מצוינות להתחיל מהן כאן קרוב לבית-אצלנו בגליל; המרכז האקדמי לנוער, המכללה האקדמית תל-חי ומכון המחקר מיג"ל.

במהלך שנות העשייה שלי בפיתוח פרויקטים של חדשנות חברתית , אני נדהמת ומתרגשת בכל פעם מחדש מרמת ההיענות, הרצינות והמחויבות של אנשים מכל קשת האוכלוסייה בגליל, לתרום את חלקם בעשייה על מנת לייצר כאן תרבות שמורכבת מחומרים מקומיים ואיכותיים. כל שותף הוא חלק מתוך תמונה שבערב עצמו מתבהרת על כל חלקיה, והשנה בי"ס דנציגר-דרכא בליל המדענים דמה ל"לונה פארק" שוקק חיים ופעילות של חשיבה, מחשבים ואנשים נהדרים שבעצם הגעתם היו שותפים ביצירת דיאלוג בין מדע לקהילה ולחברה. מכון המחקר מיג"ל מזמין את הקוראים לתת משוב ולהציע נושא מרכזי לליל המדענים הבא. smadard@migal.org.il

סמדר דהאן, פיתוח פרויקטים של חדשנות חברתית באגף אירופה, רשות המחקר המשותפת של מכון המחקר מיג"ל והמכללה האקדמית תל חי.

אולי יעניין אותך

Bottom ad