היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

ממתי לשלם את הארנונה?

 

לפני כארבעה חודשים, בעקבות תלונות של תושבים, נודע לנו לראשונה על החלטתה של עיריית קריית שמונה לקיים מדידות של הבתים בעיר. הבעיה לא הייתה בעצם ההחלטה למדוד אלא בדרך. תושבים רבים התלוננו אז על כך ששטח דירתם גדל באופן לא סביר, לעיתים בעשרות אחוזים.

בעקבות התלונות הללו החליפה העירייה את הקבלן המבצע ויצאה למדידות מחודשות.

בשבועות האחרונים הגיעו הודעות לתושבים על תוצאות המדידות החדשות, ודרישה לתשלום הפרשי הארנונה רטרואקטיבית מיום 1.1.2010, או במילים אחרות שנתיים לאחור.

תושבים רבים פנו למערכת העיתון בטענות שהעירייה עושה 'קופה' על גבם בדרך לא הוגנת, ומנצלת את כוחה כדי לכפות גביה לא מוצדקת.

תושבים איתם דיברנו חזרו על הטענה. "אנחנו שומרי חוק. אנחנו גרים בבית המון שנים ולא הופנו שום תוספת בניה. אז איך זה קורה שפתאום העירייה מודדת והבית שלנו גדל? אדרבא, שהעירייה תתלבש על אלה שבונים ללא היתר בניה ומהם תגבה את התוספת. אבל לבוא אלינו אזרחים ישרים וממש לשדוד אותנו, זאת חוצפה שלא נעבור עליה בשקט".

ג' תושבת העיר, אמרה בשיחה איתה את הדברים הבאים: "אני ובעלי מרוויחים יחד כשבעת אלפים שקל. יש לנו שני ילדים וכמובן משכנתא כמו לרבים מהזוגות הצעירים. אנחנו מקפידים לשלם את הארנונה בהוראת קבע, פשוט כדי לשמור על החוק ולא להיכנס לחובות מול העירייה. השבוע קיבלנו את ההודעה על המדידות שעשו אצלנו בבית, מבלי שהיינו נוכחים, ולתדהמתנו הבית 'גדל' בעשרות מטרים. אני לא נכנסת כרגע לויכוח על תוצאות המדידה, אלא על כך שהדרישה של העירייה לשלם את ההפרשים מיום 1.1.2010. זה פשוט טירוף. אנחנו בהלם מהדרישה הזאת של העירייה", אומרת ג' ומוסיפה "הבוקר נגשתי לעירייה ודבר ראשון בטלתי את הוראת הקבע. עכשיו שהם יפנו אליי ונעשה חשבון. יחד עם זה, אני ותושבים נוספים שוקלים להיעזר בשירותיו של עו"ד כדי לעמוד על זכויותינו".

ואכן נשאלת השאלה. אם ברצונה של העירייה למדוד את שטחי הבתים, שתעשה זאת בצורה מסודרת, ובעיקר צודקת. על העירייה היה לצאת בהודעות לתושבים על המדידה האמורה להתבצע, היה עליה להפריד בין עברייני בניה ובין אנשים אשר משלמים את חובותיהם שנים כפי שהעירייה עצמה קבעה להם.

לצד הטענות על מועדי החיוב הרטרואקטיביים, עולה טענה נוספת והיא שהחברה המבצעת את המדידות היא חברת בת של החברה האחראית על הגביה, חברת "מילגם". כאן נשאלת השאלה. האם יאה שחברה האחראית לגביית הארנונה, תהיה זאת ששליחיה הם-הם שיבצעו את המדידות, ולוּ רק  בגלל מראית עין?

 

– להלן תגובת העירייה: "חיובי ארנונה לאחר המדידות. עיריית קריית שמונה מודיעה כי בתים שנמדדו במסגרת המדידות החדשות ונמצא כי חלה עלייה במספר המטרים ביחס לרישומים הקיימים ברשות, בעלי הדירות יחויבו בתשלום ארנונה על המידות החדשות החל מה-1 לינואר בשנה בה נערכו המדידות, ולא שנתיים אחורה. תושבים אשר חויבו במידות החדשות שלא על פי הודעה זו, יקבלו זיכוי מאגף הגבייה של הרשות. יצוין כי מבדיקה משפטית שערכנו, עולה כי ניתן לחייב בתיקון הארנונה 7 שנים לאחור, אלא שהעירייה מבקשת שלא לגרום הצטברות פתאומית של חוב בגין העבר ולהכביד על התושבים. חשוב להדגיש כי כל תושב רשאי להגיש השגה על המדידה והחיוב. למידע נוסף ניתן לפנות למחלקת הגבייה של עיריית קריית שמונה".

עוד בטרם התקבלה תגובת העירייה, פנינו אל עו"ד ירון דיין, מומחה למיסוי עירוני ארנונה, היטלים ואגרת כדי לקבל את חוות דעתו. עו"ד דיין אומר, בין היתר, ש"באופן עקרוני קבעו בתי המשפט כי לא ניתן לתקן את חיובי הארנונה באופן רטרואקטיבי, למעט במקרים חריגים של בניה בלתי חוקית ו/או הסתרת העובדות הנכונות מהרשות המקומית", ומוסיף, "רשויות מקומיות רשאיות ואף חייבות במסגרת סמכותן למדוד נכסים בתחומן ולהתאים את שטחם לשטח האמיתי. עם זאת, סקרי נכסים צריכים להיעשות כדין, בצורה תקינה, ורצוי שהמודדים יקבלו את שכרם בתעריף קבוע לכל מטר רבוע שנמדד. בפועל, לא אחת, מתומחרת עלות המדידה באחוזים מההגדלה, דבר שמביא לניגוד עניינים מובנה וניסיון להגדיל את השטחים, לעיתים גם בניגוד למציאות. כך במקרה אחר של סקר נכסים, בו ביקשה המועצה המקומית גבעת שמואל להתחיל ולחייב שטחים משותפים שלא חויבו קודם לכן, קבע בית המשפט כי מדובר בשינוי שיטת חישוב שטח אסורה. לעומת זאת, בפסקי דין אחרים קבעו בתי המשפט ש"תוספות השטחים" שנתגלו במסגרת הסקר, נכללות ממילא בהגדרת השטח לחיוב וצריכות היו להיות מחויבות לכתחילה ולכן אינן מהוות שינוי שיטת חישוב.

במקרה שלנו כל תושב צריך לבדוק האם השרטוטים תואמים את המציאות ואולם ככל שמדובר במדידה בשיטת ברוטו (מידות החוץ של הדירה), הרי שהנה תואמת את צו הארנונה. לא נמסר לנו כיצד מחויבים היום, בעקבות המדידה, שטחים משותפים בבנין דירות (חדרי מדרגות וכד') ויש לבדוק, בהסתמך על המדידות לפני ואחרי וצווי הארנונה הישנים, האם שטחים אלה צריכים להיות מחויבים והאם חויבו בפועל. בהנחה שהמדידות הנן נכונות השאלה שנותרה הנה מהי התחולה הרטרואקטיבית של החיוב. באופן עקרוני קבעו בתי המשפט כי לא ניתן לתקן את חיובי הארנונה באופן רטרואקטיבי, למעט במקרים חריגים של בניה בלתי חוקית ו/או הסתרת העובדות הנכונות מהרשות המקומית. במקרה דומה של סקרי נכסים פסק בית המשפט כי יש לחייב בהתאם לשטחים החדשים רק ממועד סיום הסקר ברשות המקומית (מאיר דני נ' מ.מ. בית דגן), במקרים אחרים נקבע שיש לחייב רק החל משנת המס העוקבת ובמקרים אחרים נקבע כי ניתן לחייב מתחילת שנת המס בה מבוצע השינוי. כל מקרה ונסיבותיו ובכל מקרה נבחנה מהות השינוי, הסיבה לגידול השטחים ועומק ההסתמכות של התושבים על חיוביהם. עו"ד ירון דיין, מומחה למיסוי עירוני (ארנונה, אגרות והיטלים), מרכז עזריאלי, מודיעין".

 

בתוך כך פנה יו"ר האופוזיציה בנצי יעקב במכתב דחוף לראש העיר הרב ניסים מלכה לכנס ישיבה שלא מן המניין כדי להחליט שהתשלום עבור הפרשי הארנונה יכנס לתוקף מיום המדידה ולא רטרואקטיבי.

עד סגירת הגיליון לא ידוע אם אכן יכנס ראש העיר את ישיבת המועצה.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad