היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

משפחה יהודית

 

כמו בכל נושא בחיים, עולם היהדות מתייחס לתא המשפחתי ואף מצווה אותנו לנהוג בפעולות שבדיעבד יגרמו לחיזוק הקשר במשפחה ולאחדות בין כל בני הבית. לא נסקור כאן את כל הנקודות, רק נזכיר במעט שבחיי יהדות תקינים יש למשפחה ערך מוסף וחשוב מאוד. זה מתבטא בכיבוד הורים בצורה אבסולוטית, חינוך ילדים עפ"י השקפה בריאה וחכמה, יחס שווה, הוגן ומלבב בין בעל לאישה, וכמובן איחוד המשפחה בצורה נפלאה שקורה מידי שישי-שבת, בחגים וכו'.

לפני מספר שנים קם ארגון בשם "שישי משפחתי" אשר מנסה להחדיר ולהבליט את ערך האחדות המשפחתית ביום שבת (ושישי). יש לציין שהארגון אינו דתי, אך ברפרוף קל באתר האינטרנט שלהם ניתן להבחין שגם הם מייחסים חשיבות רבה לאחדות המשפחה ביום המנוחה. למרות שיש מתנגדים לאופן שבו הם מציגים את יום שישי (אורי אורבך למשל), צריך לזכור ששבת אינה נחלת הדתיים בלבד, אלא נחלת כל עם ישראל, ואע"פ שהלך הרוח שלהם אינו תורני, עדיין יפה לראות שעם ישראל במהותו מחפש את הצורך הטבעי להרמוניה משפחתית, אהבה וכבוד בין בני הבית.

 

עפ"י סקר שפורסם כ-84% מהישראלים חושבים כי קיום ארוחה משפחתית אחת לשבוע חשוב עד חשוב מאד.  לאור הנתונים האלה, חשוב לזכור שדווקא השילוב של ערך המשפחה, והלך הרוח הדתי יוצרים תוצאה נפלאה. נסו לדמיין – ערב שישי, האב והילדים חוזרים מבית הכנסת, השולחן ערוך, כולם לבושים בצורה יפה וחגיגית, האוכל מוכן, כולם שרים ביחד שירי שבת, אשת חיל וכו' (כל אחד לפי מנהגיו), משוחחים על נושאים שונים ובין היתר גם נאמרים דברי תורה וחידושים מעניינים (פרשת שבוע למשל), שרים שוב, מברכים ביחד ונהנים הנאה גשמית ורוחנית ביחד למשך מספר שעות. 

לעומת זאת אם המפגש המשפחתי אינו "מסודר" ומגודר כמו בחלק מהמשפחות , אז כל פעם השעה משתנה, חלק מבני המשפחה לא נמצאים כי מבחינתם יש דברים יותר חשובים, לפעמים צריך להעיר את חלק מבני הבית שמגיעים לשולחן עם פיג'מה אחרי שנת צהריים, הטלוויזיה דלוקה על תוכנית חדשות, ועוד דברים הגורמים למפגש החד-שבועי הזה להתמסמס ולאבד את הפוטנציאל שלו. כאמור, כשלמפגש יש חוקים ברורים ומיוחדים, ישנו ערך מוסף וכך גם התוצאה.

 

 

לפני מספר שבועות סיפר הרב פנגר באחת מהרצאותיו על הסיטואציה המיוחדת בה בנו, הוא ואביו יושבים ביחד בשולחן שבת ומדברים על פרשת שבוע. הוא טען שנדיר מאוד לראות מצב בו שלושה דורות יושבים ביחד, מדברים על אותו נושא, ונהנים עד מאוד. זה בדיוק סוד קסמה של היהדות, לא רק שהיא מרוממת את הרגשת המשפחתיות, אלא מביאה אותנו לסיטואציות מיוחדות כשכולנו מגיעים לאותו תכלית.

 

במשפחה היהודית האולטימטיבית, ישנם הרבה ילדים ביחס למערב. כיום הממוצע במשפחה חילונית הוא 2-4 ילדים. לעומת זאת  בציבור הדתי-חרדי פוגשים בעיקר משפחות עם שישה ילדים, עשרה ואפילו יותר. נשאלת כאן השאלה – מדוע צריכים להביא כל כך הרבה ילדים בעידן שבו העולם המערבי מסתפק בהרבה פחות? מה עוד שבחלק גדול מהמקרים המצב הכלכלי של אותן משפחות לא מאפשר להורים להעניק לכל ילד חדר משלו עם מחשב, טלוויזיה ופלייסטיישן. אז למה לדתיים יש הרבה ילדים? התשובה נמצאת עוד בתחילת העולם כשנאמר  "פרו ורבו ומלאו את הארץ". והתשובה העוד יותר פשוטה כמאמר השיר היא "ילדים זה שמחה, ילדים זה ברכה". ולכן כשמספר הנפשות בבית גדל כך גם השמחה, ההרמוניה והרגשת האחדות.

 

 

מדיהדות

דיסק: להקת עלמא "שער"

 

לכאורה נראה כי ללהקת עלמא לא היה יותר מידי סיכוי לפרוץ הרחק מקירותיו של אולפן ההקלטות, וזאת מכמה סיבות; בתור להקה דתית, השילוב בין בני זוג (אבי ורעיה מוסקל) נועד מראש לכשלון מוחלט בפניה קהל הדתי והטבעי שלהם; הדיסק הראשון שלהם היה די בוסרני, ולא הצליח מספיק (מלבד השיר המקסים "אילה" של יונה וולך) מכדי להשקיע אנרגיות וכסף בדיסק החדש; חובבי המוסיקה לא בטוח יאהבו לשמוע שמלבד כלים קלאסיים (גיטרה בעיקר) אין שום שינוי בין המקצבים שבדיסק. עד כאן הלכאורה והספקות. ועכשיו למבחן התוצאה: 

הדיסק החדש והשני שלהם "שער" , הוא יצירת מופת שפרצה דרך לעוד תת ז'אנר במוסיקה היהודית. בדיסק 12 רצועות, חלקן מקוריות וחלקן מהמקורות (הרב קוק, מגילת רות , אורחות צדיקים וכו'), אך עשויים כל כך טוב, עד שלא ניתן להבין איפה הלהקה היתה ב-11 שנים האחרונות מאז הוקמה. ניתן לסמן את הסינגל הראשון – "ואם היינו", שנכנס לפלייליסט של גלגל"צ וכבש את המצעדים ואת שיר מספר אחד בדיסק "אבא יקר" כשני סימני הדרך שיובילו אותם מהר מאוד לקדמת הבמה ולאו דווקא במגזר הטבעי שלהם.
 
חשוב לציין כי חלק מהשירים באלבום המשובח מכילים שירת נשים ולכן השמיעה לגברים הינה סלקטיבית במידת ההקפדה

 

 

 

 

 

 

פה-שקווילים

          "מהמגרש לבית המדרש" – ערב מרתק לצעירים בלווי סרט עם שחקן הכדורגל לשעבר רונן דהן (שוער בליגת העל ובנבחרת ישראל) בסיפור אישי מרגש ומחזק על חייו אז ועל חייו היום. הערב יתקיים ביום שלישי הקרוב ה-21.2.12), בשעה 20:00 בבית "יד עזרא ושולמית", צמוד לביה"ס המתמיד.

 

          הרב יצחק פנגר מערוץ הידברות יגיע ביום שיעור לשיעור מרתק באשכולות הפיס בשעה 20:00. כניסה חופשית, הציבור מוזמן.

 

          ערב מרתק "שליטה ופיקוח על המחשובות" עם הרב מאיר אליהו בלליס (מחר הספר "החיים הטובים"). הערב יתקיים ביום שני ה-27.2 בשעה 20:30 בערב אחרי תפילת ערבית בכולל "כה לחי". בנוסף יגיע ג םהרב בנימין יצחקי שימסור שיעור בנושא שלום בית וחינוך ילדים. הכניסה חינם. מקום מיוחד לנשים.

אולי יעניין אותך

Bottom ad