היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

נס ברחוב אילת

 

הרצל בן אשר

 

ביום שבת בסביבות השעה ארבע וחצי-חמש אחר הצהרים, נשמע קול רעש עמום שהשתלב עם קולות הרעמים ומטחי הגשם.

השכנים שיצאו בבהלה גילו לעיניהם את החומה התומכת שנמצאת מעל מגרש המשחקים שהיא ממוטטת וסלעים ואבנים מתחת.

שמעתם כבר שקרה נס גדול היות וההתמוטטות אירעה בשעות שלא היו אנשים מחוץ לבתיהם בשל מזג האוויר הסוער, אתם יודעים גם שהחומה לא פגעה באיש בשל אותה סיבה, מזג האוויר הסוער.

השבוע הגעתי למקום יחד עם גבי חסין מסמליו של רחוב אילת וכאחד שגדל בשכונה ואביו עדיין גר שם.

חסין: "אני עדיין המום מהמחשבה מה יכול היה לקרות אם רק חס וחלילה היו ילדים או מבוגרים במקום. החומה הזאת ועוד חומות ברחוב לא במצב טוב בכלל והחורף האחרון החריף את המצב בגלל כמויות הגשם שירדו וחלחלו באדמה. תושבי השכונה דורשים שיטפלו בחומות האלה כי הם מתפוררים וכל פעם מתמוטטת חומה אחרת", אומר גבי חסין.

האמת, דבר אחד אין בסיפור התמוטטות החומות, וזו ההפתעה. בסדרת כתבות מצולמות שאנחנו מביאים כבר שנים ב'חדשות הגליל' אנו שבים ומתריעים על מצבם של החומות התומכות בקריית שמונה.

אפשר לומר שסכנת התמוטטות חומות מרחפת מעל רוב החומות בעיר. הסיבות? הזמן הרב שחלף מאז הקמתן, מיקומה של קריית שמונה בשולי ה'שבר סורי-אפריקאי', תזוזות קרקע בלתי פוסקות ואזור 'אדום' מבחינת התכנות רעידת אדמה ובתוספת הגשמים המבורכים שירדו השנה.

כפי שציינו בכל הכתבות במהלך השנים, הכתובת: הן עיריית קריית שמונה ומשרד השיכון והבינוי.

השיטה הישראלית היא שעל אף פי שהעירייה היא הכתובת הראשונה, הרי לכל בר דעת ידוע שאין בכח תקציביה השוטפים לפתור קטסטרופה בסדר גודל של מיליונים כפי שקורה בנושא החומות. הטיפול נאמד בכ-11 מיליון שקלים, בהערכה זהירה, ונראה שבדיקה יותר מעמיקה תגלה שהאומדן הזה נמוך ביחס לצורך.

 

 

 

תגובת שרת הבינוי והשיכון ד"ר יפעת שאשא ביטון: "לטיפול באירועים כאלה ובחידוש תשתיות תוקצבה הרשות בגין שווקים חדשים בתקציב שנקרא "ישן מול חדש" בסך 11 מיליון שקלים. החומה שקרסה תתוקן מתקציב זה. אומדן התיקון הוא כ- 300 אלף שקלים.

יחד עם זאת, משום שהמשרד מודע לאתגרים התקציביים של עיריית קריית שמונה ומשום שישנן חומות נוספות במצב זה הדורשות טיפול בהיקף תקציבי גדול, הנחיתי את המחוז להגיע לעיר ולבצע אומדן של החומות הנמצאות בסכנת קריסה, ואנו נפעל לסייע בנושא. זאת על מנת לאפשר שיקום של תשתיות נוספות לרווחת התושבים מתקציב "החדש מול ישן"".

מעיריית קריית שמונה נמסר בתגובה: "ביום שבת התקבלה הודעה על התמוטטות קיר ברחוב עולי הגרדום. מדובר על קיר שהוקם בשנות השישים. ראש העיר, סגנו ונציגי אגפי הנדסה, שפ"ע ובטחון הגיעו למקום כדי לטפל באופן אישי בבעיה. הוקמה  גדר סביב האתר, כולל מרחקי בטיחות למניעת גישה לקיר. באופן מידי בוצע תכנון ותאום תשתיות לקראת חיזוק הקיר ושיקומו. במהלך הימים הקרובים יחלו עבודות לביצוע חיזוק ושיקום הקיר".

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad