היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

סיבת המוות רצח

השבוע נחשפתי למחקר אנושי פשוט ומעניין מאוד בקרב מספר חברים לעבודה. באופן רנדומלי התאספו כ-10 אנשים מכל המגזרים, עדות, השקפות וכו'. הם כתבו על לוח מספר מילים בהם אנו מרבים להשתמש ומעלים לנו סטיגמות כמו: ימני, שמאלני, משכיל, בור, משפחתי, אנרכיסט, אלים, מתורבת, מתנשא, דתי, חילוני, מזרחי, אשכנזי וניסו להקיף בעיגול את המילים שמתקשרות אחת לשניה. באופן ברור, כולם חילקו את המילים לשתי קבוצות, האחת: דתי, ימני, מזרחי, משפחתי, אלים וכו', והשניה: שמאלני, משכיל, מתורבת, מתנשא, אשכנזי וכו'.
בסיום המחקר הזה קבעו את שלב ב' של המחקר שהוא הבנה כיצד החלוקה הסטיגמטית הזו נוצרה ומה מביא אותנו להסיק ממילה אחת קטנה עוד תיאורים ואפיונים מרחיקי לכת.

האמת, שאני לא ממש מחכה לתוצאות, שכן הם מאוד ברורות הרי אנחנו חיים בעולם של הגדרות היוצרות גזענות, דעות קדומות והרבה ריח רע. לקבוצות בחברה נוצרו הגדרות אוטומטיות שמועברות לנו בפרסומות, במדיה וברחוב ומעוותות לנו את המציאות. האינסטלטור מזרחי עם שפם, הנהג מונית שמן תחמן, הרופא הוא אשכנזי חילוני, והחרדי סתם דביל מוקצן.

 

 

מצעד האכזבה

 

מצעד השנאה

כמעט על אותה תבנית, ביצעו רוצחים את הרצח בכפר דומא, כשההבדל הוא בקבוק תבערה במקום סכין. גם כאן, לא הכירו באמת את הנרצח, מה פועלו ואם בכלל יש עוול בכפו, אך התבנית ברורה, מנסים לרצוח אידאולוגיות, מחשוב והשקפות וע"י זה פוגעים בבני אדם. ומה נולד מזה? שנאה יוקדת, הבערת השטח, ערעור בטחוני ועוד עשרות מטורפים מקבילים שמחפשים כעת נקמה. סביר להניח שגם הם לא יבחלו באמצעים ולא יבצעו בדיקה לגבי זהות הקורבן לפני שיצאה לדרך.

 

מצעד הבושה

מיד אחרי האירועים הטרגיים האלה, פצחו בתקשורת במצעד הסכינאות וההאשמות כלפי הדתיים, החרדים, המתנחלים וכל שהולבשה עליו אחת הסטיגמות שציינו למעלה.

אנשים רבים מוטעים בגלל המראה החיצוני של אדם, עד כדי כך, שכאשר הם רואים ברחוב אדם עטור זקן המהלך עם כובע שחור, הם כבר בטוחים שהוא רב חשוב ופוסק הלכה. מסיבה זו הם כה מופתעים כאשר עיניהם נתקלות בעיתון בתמונה של איש עם זקן שפשע.

אילו היית פוגש אדם בלבוש חרדי שהיה אומר לך "אני לא מאמין בתורה", אני בטוח שלא היית ממשיך להגדירו בשם חרדי, ולא משנה עד כמה היה ארוך זקנו או ארוכה חליפתו. קרוב לוודאי שהיית אומר לעצמך שהוא מתחזה, ואפילו שואל אותו מדוע הוא ממשיך לחבוש כיפה. בסופו של דבר כולנו מבינים שהלבוש רק אמור לייצג את ההשקפה הפנימית, ואדם המתכחש למדיו החרדים אינו אלא רמאי בתחפושת. למה הוא מתלבש כך? אולי נוח לו לחיות בציבור החרדי, אולי המשפחה שלו חרדית ולכן הוא מעדיף להמשיך להתלבש בדרך זו, אך אין ספק שהוא לא באמת חרדי.

באותה מידה, אם חבר אמין היה מגלה לאוזניך: "אתה רואה את החרדי ההוא שיושב שם? ראיתי אותו אוכל חזיר, הוא גם נוסע לים כל שבת". אני מניח שגם אז לא היית חושב לרגע שמדובר בחרדי. הרי כל ההגדרה של "חרדי" מותנית בשמירת המצווה והשמיעה לגדולי הדור, וכמו שלא תוכל לומר "שומר החוק גנב", כך גם לא תוכל לומר שחרדי רצח או חילל שבת, כי מעשיו מעידים עליו.

לכן גם אי אפשר לספר כי "חרדי רצח בדם קר!", הרי טמונה כאן סתירה זועקת: אם הוא רצח, הריהו כופר בתורה ואינו מקבל את חוקי היסוד של המיגזר החרדי. חשוב להבין שלא כל מי שלבוש כחרדי הוא באמת חרדי, רק הקב"ה יודע מה מסתתר בליבו של כל אדם, כי הוא יתברך היחיד שבוחן לב וכליות. רק כאשר "חרדי" מגלה מעשים או דעות הסותרות את מדיו, נוכל לדעת על טבעו האמיתי.

כמו כן ברור בצורה מובהקת שאדם דתי לא נוקם בצורה עיוורת במשפחה ערבית בגלל היות ערבית.

 

מחקר אישי

אז בואו נסיים במחקר אישי לכל אחד מאיתנו, בפעם הבאה שאתם נוסעים, עשו לעצמכם ניסיון ותחליטו שאתם עוצרים טרמפ לאדם הראשון שאתם רואים, וזה לא משנה אם הוא ערבי או יהודי, חרדי או אדם עם קעקוע ועגילים, ובכלל למה משנה מה חשבתם עליו עד עכשיו. בסוף הנסיעה תיווכחו שזה בכלל לא מה שחשבתם. בדוק.

 

אמאל'ה, גוגל

אז דמיינו לכם את הילד הקטן שלכם מגיע לבית אחרי שנחשף למילה הזו לראשונה בחייו ומתוך תמימות רוצה לקרוא והשכיל על הנושא דרך האינטרנט. סביר להניח שהוא ייחשף לעולם שקרי, פרוץ ומופקר של סרטונים מבחילים. לא יודע מה כדאי לעשות? לשבור את המחשב, לשים אינטרנט מסונן (רימון) או לפקח על הילד בצורה קפדנית, אך מה שבטוח אל תתנו לא להסתובב לבד ברחוב הזה.

 

 * הישר מארצות הברית יגיע לקריית שמונה הרב יוסף מזרחי מארגון "הידברות" ביום שני, ב' באלול (17.8.15) בשעה 19:00 ב"יד עזרא ושולמית). כניסה חופשית. לפרטים: דניאל – 050-7412525 אודט (ארגון "תפארת"): 050-4100563

* השבת אבדה. לפני שלושה שבועות אבד צרור מפתחות יקר וחשוב הכולל מפתחות רכב (סובארו), בית, מחסן וכו'. האזור הוא שכונת דן דיין או אזור המשביר לצרכן. מי שמצא מתבקש להתקשר ל: 052-8081400  ותבוא עליו הברכה.

תפילות ערבית מאוחרות בקריית שמונה

 20:30  בית חזון עובדיה- רחוב יהודה הלוי 8.

21:00  כולל בית יהודה רחוב המחתרת

21:30  בית כנסת שער השמיים רחוב משאש יוסף.

22:00 בית כנסת משכן האל רחוב מנחם בגין 104.

 

       גמ"ח תפילין חדשות לילדים שהגיעו למצוות. מיועד למשפחות מעוטי יכולת: 0529245325

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad