היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

סנ"צ רן אופיר: הפשיעה בעיר ירדה בחמישה עשר אחוז בשנה החולפת

איכות החיים נגזרת לא מעט מהדברים הקטנים לביטחון אישי, שקט ברחובות ובכבישים וכמובן תחושה כללית של ביטחון בצאתך מהבית ובשובך אליו.

קריית שמונה הייתה ידועה משך שנים כאי של שקט מבחינת הפשיעה ברחובותיה, ויהיו כאלה שייחסו זאת למצב הביטחוני הלא יציב ששרר כאן משך ארבעה עשורים והפך את העיר למקום לא אטרקטיבי.

זה לא אומר שלא היו כאן גנבים, פורצים וסוחרי סמים כלל, היו ועוד איך, אלא שברמה נמוכה ונסבלת.

בחודשים האחרונים קיימת תחושה כאילו קריית שמונה 'עלתה כיתה' והצטרפה לליגה של ה'גדולים' מנתניה, ראשון ותל אביב. מה שהביא לתחושות האלה הם המקרים באים: מטען שהתפוצץ מתחת רכבו של עבריין, שבועיים לאחר מכן נורו יריות לעבר ביתו של תושב העיר באישון לילה ומקרים מינוריים נוספים שלא הגיעו לתקשורת.

על כל אלה מצטרפים העובדים הזרים/המסתננים אשר מצאו בית בעיר ומועסקים בדרך כלל בישובים באזור וגם בתחומי קריית שמונה.

על אלה ועל נושאים נוספים המעניינים את התושבים יצאנו לפגוש את מפקד משטרת קריית שמונה בשנה וחצי האחרונות סנ"צ רן אופיר.

לשכתו, אותה ירש מקודמיו, ממוקמת בלב התחנה ומנותקת משהו מההוויה היומיומית בכניסה לתחנה וליומן.

מיכל מלול, הממזכרת את מפקדי התחנה בשנים האחרונות, משרה נועם ונינוחות בלשכה ותורמת למידת המכובדות האופפת את המקום.

שעת צהרים מוקדמת, ורן מתעכב לעוד מספר דקות עם פקודיו שמסתבר שדאגתו לרווחתם ותנאיהם עומדים במקום גבוה בסדר יומו. שיחות, שלא לציטוט, מחזקות את האבחנה שמדובר במפקד שהוא גם אבא.

אחרי שהתמקמנו הרחק מהמזגן שהתעקש להוכיח שהוא פשוט חזק בלקרר, התחלנו…

 

– יש תחושה שעקומת הפשע בקריית שמונה עלתה לאחרונה. מה תגובתך לתחושות אלה?

"אני לא מסכים למה שאתה אומר. העובדות שיש בידיי מראות בדיוק הפוך. בשנה החולפת יש ירידה משמעותית בפשיעה בקריית שמונה, וביחס למספר התיקים שנפתחו על אירועי פשיעה. השנה ירדנו בכחמישה עשר אחוז במספר התיקים שנפתחו ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר כמעט בכל מאפייני הפשיעה"".

 

– בכל זאת, תסכים איתי שכאשר רכב מתפוצץ ויורים על ביתו של תושב, זה לא מצביע על ירידה…

"ביחס למקרים שאתה מציין. מדובר פעם אחת בעבריין, לא מהמקום שעבר לגור כאן, והוא כבר לא כאן ובמקרה השני מדובר בירי על ביתו של עבריין שנעדר מהעיר משך זמן רב וחזר לכאן. מישהו רצה לסגור את חשבון, ככל הידוע לנו העבריינים האלה כבר לא נמצאים כאן".

 

– איך אתה יכול להרגיע את התושבים שאכן זהו המצב?

"זה לא עניין של להרגיע. אני מדבר על עובדות ועל העבודה שעושים כל שוטרי החנה בכל התחומים. אנחנו לא מאפשרים לעבריינים 'להכות' שורשים כאן במובן הזה שקריית שמונה תהיה הבית שלהם. אתן לך דוגמא. אם מגיע לכאן עבריין המנסה להקים עסק כלשהו, אנחנו מעמידים בפניו את הדרישות האמיתיות שלנו למתן אישור. אם הוא לא עומד בהן, הוא לא יפתח את העסק כאן. אני רוצה לומר מילה טובה לעירייה ולראש העיר על שיתוף פעולה בכל הנושאים האלה".

 

נעבור ברשותך לעבריינות נוער. מה קורה בתחום הזה?

"לשמחתנו, הנוער בעיר הוא נוער טוב ואיכותי. יש מצבים בו הנוער לא מוצא תעסוקה לשעות הפנאי, ויש כאלה שגולשים למעשים לא ראויים. למשל, בנושא שתיית אלכוהול. אני יכול לומר שאנחנו אוכפים את הנושא הזה ולא מוותרים לאף אחד. האכיפה שלנו מתבצעת גם ובעיקר נגד העסק ים המוכרים שתייה חריפה לילדים מתחת לגיל שמונה עשרה.

לאחרונה נסגרו שני עסקים כאלה שמכרו אלכוהול לנערים. בית המשפט קיבל את ערעורם ולאחר מספר ימים ביטל את צו הסגירה שלנו. חלק גדול מהעבודה שלנו זה באמצעות 'סמויים' ודרך אגב, כך גם נתפסו בעלי העסקים".

 

– בכל זאת, יש רושם שהמכירה של המשקאות מגדילה את ההכנסות לעסקים, אז איך אתם מתגברים על הסתירה הזאת?

"אספר לך סיפור. באחד העסקים, שלא אזכיר את שמו, תפסו הסמויים שלנו מוכרת שמכרה אלכוהול לקטין. מיד הוצא צו לסגירה , אולם בעל העסק, אדם הגון וישר שהגיע לשמוע מ ספר לי שהוא קלט את העובדת והסביר לה את כל המותר והאסור בנושא קטינים. הוא אף הגדיל לעשות והחתים אותה על התחייבות שהיא לא תמכור אלכוהול לקטינים. והנה, קרה מה שקרה והבחורה מכרה. יש כאן בעיה, בעל הבית פעל כשורה אבל המוכרת לא. אני נמצא בדילמה, לסגור לו את העסק ולפגוע לו בפרנסה או להזהיר אותו. זה לא פשוט.

בכל מקרה נמשיך לאכוף את החוק בכל האמצעים שבידנו". 

 

נישאר עם הנוער. תופעת האופניים החשמליים ממשיכה להטריד. מספרם הולך וגדל מיום ליום והדרך בה הם רוכבים, מסכנת את חייהם ואת חיי הנהגים. ההתפרצויות לכביש מהמדרכה, פניות פתאומיות, נסיעה מהירה ורכיבה בניגוד לחוקי התנועה. ולא נראה שהמשטרה עושה משהו…

"בנושא האופניים החשמליים, ידינו כבולות. אנחנו יכולים לפעול אך ורק על פי החוק. אין היום חוק האוסר על רכיבה על אופניים חשמליים. ולכן, אנחנו, כמשטרה לא יכולים לפעול נגד הרוכבים.

האבסורד הוא שאם השוטרים יעשו משהו שאינו מופיע בחוק, הם יעברו על החוק…

מה שכן אפשר לעשות זאת הסברה ופעילות אשר תחנך את הילדים והנערים לרכוב על האופניים החשמליים באופן שלא יסכן, לא אותם ולא את הולכי הרגל והרכבים. ולכן, אנו מופיעים בבתי הספר בדיוק בנושאי הבטיחות האלה".

 

– לאחרונה שוב עולה שאלת המסתננים/העובדים הזרים שמספרם הולך וגדל בקריית שמונה. אימהות פונות ומספרות על כך שבנותיהן לא חשות בנוח ולעיתים אף יש הערות מצידם של השוהים. מה אתה אומר לאותן אימהות מודאגות?

"אנחנו עובדים אך ורק על פי החוק. אני יכול להרגיע את מי שמודאג בכך שאלה הנמצאים בעיר מצוידים באישורים. אנחנו עורכים בדיקות מסודרות ומידי פעם גם עם נציג רשות ההגירה. בכל הבדיקות, לא נמצא אף אדם ללא אישור כחוק.

במהלך השנה וחצי שאני פה היה אירוע אחד בו היה מעורב שוהה, גניבת אופנים. הבחור נעצר וגורש מכאן.

אם יש הערות או מעבר לכך כלפי בנות או בכלל, אני מזמין להגיש תלונה והיא תטופל בהתאם".

 

ראוי לציין שבמהלך הראיון סיפר סנ"צ רן אופיר על המון אמצעים, חלקם חסויים וסודיים, בהם משתמשים כדי לשמור ולעקוב אחרי כאלה שעלולים להוות מקור בעייתי מסיבה כלשהי של אי חוקיות, ומטבע הדברים אין אפשרות לחשוף אותם. 

 

סנ"צ אופיר משדר נינוחות במהלך הראיון ומסכם את השנה בצורה חיובית. לגבי השנה הבאה, אומר סנ"צ אופיר, שימשיך יחד עם שוטריו וקציניו לעשות את המיטב והמרב למען תושבי קריית שמונה כדי שיהיה להם כיף לחיות כאן ולגדל את ילדיהם בביטחון ובשמחה.

סנ"צ רן אופיר: "שתהיה לכולנו שנה טובה ומבורכת, שקטה ומלאת ביטחון", מאחל סנ"צ רן אופיר לתושבי קריית שמונה והאזור בסיום הראיון 

   

 

      

אולי יעניין אותך

Bottom ad