היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

ספירת מלאי

ספירת העומר מסתכמת בשבעת השבועות שיעברו מחג פסח ועד לחג השבועות, 49 ימים. מאחר ובני ישראל חיכו כל כך למתן התורה בהר סיני, הם ספרו את הימים בעקביות, ועל הדרך גם הזדככו והיטהרו לקראת היום הגדול והנורא של קבלת התורה.
המקור לספירת העומר נמצא בספר ויקרא
שם נכתב: "וספרתם לכם ממחרת השבת, מיום הביאכם את עומר התנופה, שבע שבתות תמימות תהיינה". ובנוסף בספר דברים, מופיע הציווי "שבעה שבועות תספר לך… ועשית חג שבועות …"
המציאות היהודית כיום מחלקת את הספירה לשניים. מצד אחד מימד של אבל ומצד שני – שמחה.
האבל בגלל מותם של 24,000 תלמידיו של רבי עקיבא, בימי מרד בר כוכבא. הגמרא מסבירה שהמגפה שפרצה בגלל שלא נהגו כבוד זה בזה. לאחר פטירתם ההמונית, נותרו לרבי עקיבא חמישה תלמידים בלבד (רבי שמעון בר יוחאי, רבי מאיר בעל הנס, רבי יהודה בר אלעאי, רבי יוסי ורבי נחמיה). ימי אבלות הכוללים איסור להסתפר ולהתגלח, הימנעות מחתונות, הימנעות משמיעת מוזיקה ועוד מסתיימים בל"ג בעומר, יום פטירת רבי שמעון בר יוחאי וגם היום שבו פסקה המגפה.

צריך לזכור שכמו בכל מנהג יהודי, אם מקיימים רק את הפעולה הטכנית ולא מתייחסים למהות, אין שום טעם לקיום המנהגים, וגם בימים אלה, אם כל המעשים הינם חיצוניים, ובנשמתנו לא מחולל שום שינוי, אין ממש טעם לקיום, ובמילים אחרות, אנו חייבים להפנים את המסר העיקרי: עלינו לנהוג כבוד האחד ברעהו, גם אם דעותינו שונות ואף סותרות. למרות חילוקי הדעות וההשקפות, אנחנו עם אחד.

את הספירה אנו מונים יום אחר יום, 49 ימים להגיע עד יום החמישים שהוא זמן מתן תורה. ימים אלו מהווים פסק זמן קצוב ומוגדר המוקדש להזדככות עצמית, תיקון המידות ועבודה רוחנית פנימית. מדובר בימי דין חזקים שבהם ניתנת לנו היכולת המיוחדת להאיר את נשמותינו על ידי הספירה של הימים כי כל חפצו של היהודי המאמין להגיע אל הזמן ההוא. זו גם הסיבה שאנו מונים את הימים בסדר עולה: כדי להראות בנו את הרצון החזק להגיע אל הזמן המיוחל, מבלי להזכיר בתחילת חשבוננו את ריבוי הימים שיש לנו להגיע ליום המיוחל שחלילה עלול הייאוש להתגנב ללבנו.

 

פרקי אבות

אני יודע שאני משוחד, או כל דבר אחר שרק אפשר לחשוב בעקבות המשפט הבא, אך אני באמת לא מצליח להבין איך אפשר לחנך ילדים ללא פרקי אבות…
כל אבא רוצה לחנך את ילדיו עפ"י השקפתו, רצונו וחלומו. אחד רושם אותם לחוג כדורגל, אחד משקיע בתחום המדע, האחר נותן לערוץ הילדים את הקרדיט לבנות את התא המשפחתי, ואחד (כמוני) משקיע את כל הקו החינוכי בילדיו בפרקי אבות.
בהשקפתי אני תמיד מתחיל במילה "קטונתי". באמת שיש כל כך הרבה דברים שהייתי מתקן בעצמי, ועכשיו לחשוב שאני צריך לחנך מישהו אחר, זה קצת לא הוגן. ולכן, אני משתדל להגיש לילדיי את המתכון הקדום שהוכיח עצמו כבר יותר מאלף חמש מאות שנה, פרקי אבות. כשילד לומד איך להתמודד עוד לפני שהוא מתחיל להתמודד זה יכול רק להעצים ולטהר את קו מחשבתו בכל נושא בחיים, ולשם כך נכתבו לנו אותן משניות קצרות המכילות כל כך הרבה.

זה היה בדיוק לפני שנה, לקחתי בשבת אחרי התפילה והתחלתי לשנן אותו לבני הבכור, תוך כדי הסברים, דוגמאות, משלים ומבחנים. אחרי שכבר קיימתי ברוב הדרת מלך מסיבת סיום פרק ראשון, קניתי לו את הספר המאויר הממחיש כל משנה ומשנה. אך אני בטוח שכל הורה יוכל לראות שינוי מהותי בקו המחשבה, בהסתכלות, בהתמודדות וברצונות של ילדיו, לוּ רק ישקיע בדברי חז"ל. וזה ממש לא משנה אם אתם דתיים או לא, שכן דברי חז"ל לא נתנו למגזר מסוים, למפלגה או לאנשים ספציפיים. 

ומשהו אחרון לסיום. סיפרתי השבוע לבני על 'ספירת העומר', רבי עקיבא ותלמידיו. הבן שלי שאל בפליאה "אבא, אמרת שהם היו תלמידי חכמים ענקים, וידעו את כל התורה כולה, אז איך הם עשו משהו כזה קטן והקב"ה הגיב בתגובה כזו קשה?"
הסברתי לו שלא חשוב רק ללמוד תורה, אלא להתנהג כראוי בבין בן אדם לחברו. מיד הוא שאל "אז מה, הם ידעו את כל התורה, חוץ מפרקי אבות"…

 

פהשקוולים

ארגון "למען שמו-נה באהבה" המפרסם באתר האינטרנט שלו (www.lemaan8.co.il), את זמני התפילות בעיר, פרסם השבוע (חלקית) את הזמנים החדשים בעקבות שעון הקיץ. בנוסף, הארגון מבקש את עזרת הציבור בעדכון שעות התפילה בחלק מבתי הכנסת בעיר. גבאים, מתפללים וסתם יהודים יקרים שיכולים למסור מידע על זמני התפילה החדשים בבית הכנסת שלהם מוזמנים להתקשר או לסמס ל-0506429037 ולמסור את הפרטים.

 

פרשת שבוע – שמיני

עומדים אנו מאחורי "הלחץ" והמתח של חג הפסח. אין זה סוד, כי בחג הפסח ניכרת הקפדה על כשרות המאכלים. גם מי שאינו מודע במשך כל השנה לצורך החיוני שבהקפדה על כשרות מהודרת, בוחן בערב הפסח בשבע עיניים את המוצרים שעתידים לעלות על שולחנו. ואין לנו עיתוי טוב יותר מאשר פרשת השבוע הנוכחית, כדי לעורר עניין חשוב זה. פרשת "שמיני" עוסקת בדיני מאכלות אסורות, על בהמות וחיות טמאות, שקצים ורמסים, שעם ישראל הוזהר שלא לאוכלם. התורה אומרת לנו בעניין זה: "והתקדשתם והייתם לי קדושים". ולעומת זאת, מי שנכשל חלילה בעוון זה עליו נאמר "ונטמתם בם". הזהירות-משתלמת. אין ספק כי כאשר האדם מקפיד על כשרות מהודרת אין הקדוש ברוך הוא מביא תקלה תחת ידו.

שלום בר-יוחאי חיים

 

חידת השבוע

1. איזה סוג של דגים התורה אוסרת עלינו לאכול?

2. מה הפירוש "מפרסת פרסה" ו"שסעת שסע" והאם מותר לאכול בהמות שיש בהם טבעיים אלו?

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad